Oud draadje inmiddels, maar wel interessant. Een onderwerp als dit is - en blijft - altijd relevant.
Afgelopen maandagavond was ik in België en ging opeens het oranje olielampje branden. Uiteraard ben ik meteen gestopt en om het oliepeil te controleren. Resultaat: een droge peilstok. Na het toevoegen van een liter Valvoline Maxlife 5W-30 die ik bij me had zat er in elk geval wat olie op de peilstok, maar het hield niet over. Dus ik ben meteen op zoek gegaan naar een nieuwe fles. Uiteindelijk vond ik bij de Esso Minderhout langs de E19 geschikte olie: 0W20 van het Belgische merk Lubricare die voldoet aan de ACEA 5 en API SN specificaties. Het bleek best wel een lastig te vinden goedje...
Vandaag heb ik een onderzoekje gedaan wat de meest geschikte olie is om bij de hand te hebben als het olieniveau laag wordt (of het lampje nog een keer aangaat). Uiteindelijk is de keus gevallen op
Liqui Moly Top Tec 4200 5W-30 New Generation. Ik heb meteen maar een fles van 1 liter en een van 5 liter gekocht voor in totaal 62 euro. Die 5 liter gaat mee op vakantie naar Bulgarije.
Over de motorolie heb ik verschillende reviews gelezen en die waren behoorlijk positief. Zijn er toevallig forumleden die ervaring hebben met deze 5W-30 motorolie?