LPG inbouwen

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen

Bericht door quikfit »

Tanisha schreef:Een nokkenas met meer lift had had de pk's ook geleverd.
Een ''snelle nokkenas'' lift niet ''meer'' maar opent de klep eerder/sneller en word later/sneller gesloten,je kan kleppen niet zomaar verder opendrukken.
En voor snelle (race) motoren worden geen hydraulische klepstoters gebruikt.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Bij sommige motoren bijvoorbeeld een Saab b205 of b235 kan je wel degelijk de kleppen verder open drukken.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen

Bericht door quikfit »

Tanisha schreef:Bij sommige motoren bijvoorbeeld een Saab b205 of b235 kan je wel degelijk de kleppen verder open drukken.
Technisch zal alles de afgelopen honderd jaar gerust al eens de revue gepasseerd zijn maar jij had het over een ''scherpe nokkenas''...het enige wat daar anders aan is,is dat de nokken onder een andere hoek staan ten opzichte van elkaar en dat ze een andere vorm(kunnen)hebben.Je kan kleppen van een bestaande configuratie niet zomaar verder indrukken!
En we zitten niet op een Saabforum. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

quikfit schreef:
Tanisha schreef:Bij sommige motoren bijvoorbeeld een Saab b205 of b235 kan je wel degelijk de kleppen verder open drukken.
Technisch zal alles de afgelopen honderd jaar gerust al eens de revue gepasseerd zijn maar jij had het over een ''scherpe nokkenas''...het enige wat daar anders aan is,is dat de nokken onder een andere hoek staan ten opzichte van elkaar en dat ze een andere vorm(kunnen)hebben.Je kan kleppen van een bestaande configuratie niet zomaar verder indrukken!
En we zitten niet op een Saabforum. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Nee lees maar terug ik had het over een nokkenas met meer lift.
Degene die het hier over een scherpe nokkenas had was jij.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: LPG inbouwen

Bericht door DucATIRadeon »

je kan de klepveren net zo ver indrukken tot ze op slot staan dwz volledig samen geknepen.
bij de ene constructie kan het wel, de andere minder ver. tegenwoordig gebruiken ze conische klepveren in motorfietsen (zoals propje zijn KTM 690) dat heeft namelijk meerdere voordelen. verder indrukken en eigenfrequentie ligt veel hoger dus o.a. geen zwevende kleppen bij hogere toerental.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen

Bericht door quikfit »

Tanisha schreef:Nee lees maar terug ik had het over een nokkenas met meer lift.
Degene die het hier over een scherpe nokkenas had was jij.
Je hebt gelijk...dat was Vmax.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen

Bericht door quikfit »

DucATIRadeon schreef:je kan de klepveren net zo ver indrukken tot ze op slot staan dwz volledig samen geknepen.
bij de ene constructie kan het wel, de andere minder ver. tegenwoordig gebruiken ze conische klepveren in motorfietsen (zoals propje zijn KTM 690) dat heeft namelijk meerdere voordelen. verder indrukken en eigenfrequentie ligt veel hoger dus o.a. geen zwevende kleppen bij hogere toerental.
Zoal geschreven in een paar reacties terug...''Technisch zal alles gerust al eens de revue gepasseerd zijn''...er word van alles bijgehaald wat niet relevant is wat betreft Subaru-techniek en dit topic...maar dat is mijn persoonlijke mening. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Kleine update op bijna 4 maanden LPG rijden. Bevalt me nog steeds prima. Qua prestaties vrijwel niets te merken, alleen een kleine hapering bij 4500 toeren, die ze er niet uit krijgen. Maakt ook niet zo veel uit, zo hoog draai ik de motor ook weer niet zo vaak. Qua verbruik, dat is licht meer dan verwacht, maar door een cadeautje van de staat (3 maanden LPG rijden tegen de belasting van benzine), valt het me toch nog erg mee. En al bij al dus al meer dan €500 aan brandstofkosten bespaart!

Het cadeautje van de staat (LPG-rijden tegen belasting van benzine) komt door de tijdvakken, die de belasting kent. Ik heb dus mijn installatie laten inbouwen aan het begin van het tijdvak. En pas na het tijdvak (3 maanden) wordt de nieuwe belasting berekend. Meevaller dus, en voor wie ook LPG overweegt zeker een reden om rekening mee te houden. Mij heeft het gewoon €75 extra voordeel opgeleverd. Ik heb het extra nog eens nagevraagd...

Het verbruik op LPG ligt nu op 1:7,7, wat ruim 32% meerverbruik is t.o.v. benzine. Ik had natuurlijk op een wat beter verbruik gehoopt, maar het is wat het is. Maar je hoort me alsnog niet klagen. Zelfs met dat verbruik haal ik mijn installatie er snel uit.
Ik heb in bijna 4 maanden tijd 5500km gereden, en daarmee totaal bijna €600 bespaart (zie bonus van de staat :mrgreen: ). Daarbij moet wel opgemerkt worden, dat ik gebruik kan maken van de veel lagere prijs van LPG in België (Kost me daar nu 44 cent, tegen hier in Nederland 66 cent...). Ik kom iedere week daar vlak in de buurt en dan loont het zich om een stukje om te rijden... Bij de Nederlandse prijzen had het er heel anders uitgezien. maar zelfs dan was het de moeite waard geweest. Dan was ik op een totale besparing van €525 uit gekomen. Nog niet slecht voor 4 maanden LPG! De theoretische terugverdientijd van de installatie ligt nu bij 19 maanden, en die kan nog korter worden als de benzineprijzen nog meer stijgen.

En voor wat het waard is: Mijn wagen staat nu als een Euro3-wagen genoteerd, ipv. Euro1. Dat kan weer handig zijn als je een of andere stad binnen wilt rijden (milieuzones). Niet dat ik die nodig heb, maar wel handig om te weten...

Ik zal jullie nog verder op de hoogte houden.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Hoe minder het verschil tussen benzine en lpg des te slechter voor je motor.
Lees hetere verbranding waardoor kleppen eerder inslaan.
Tevens is er minder vermogen verschil.

Eric
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Goede te lezen dat je er positief ov er bent.

En met een verbruik van 1:7,7 dikke lol dat vind ik zelf heeeeeel erg netje.

En qua vermogens verlies, dat heb je zo i zo met vialle niet, en met damp vorm is dat ook minimaal tegenwoordig.

Hou ons idd maar op de hoogte van je komende ervarigen .

Robert
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Hoe minder het verschil tussen benzine en lpg des te slechter voor je motor.
Ik bedoel groter.

Vermogenverlies is al zo lang te verwaarlozen mits goed afgesteld.

Eric
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Patric,

Hoe is het met de lpg? nog alles naar wens.

ik overweeg ook lpg en zit ook even te kijken hoeveel liter tank ik er in kwijt kan,, zal ook zn n 60 liter zijn?
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Alles naar wens. Ik bespaar nog steeds zo tussen de €25,- en €40 per week aan brandstofkosten (soms meer, soms minder, afhankelijk van de kilometers). Ik heb nu 6600km gereden sinds de inbouw, en sta nog steeds met een big smile bij de pomp. Vandaag nog getankt, moest €25,- afrekenen voor 36 liter gas... Je merkt er voor de rest helemaal niets van. Alleen met tanken, dat ik een vulnippel even moet monteren, die ik dan standaard in mijn kofferbak heb liggen. Eens in de drie maanden nog eens benzine tanken, en dat is het. En in mijn geval ging in van een Euro1 motor naar een Euro3 motor, kan handig zijn met milieuzones...

Verder leer je wel beter je route en rustpunten te plannen, als je eens wat verder weg moet. De actieradius van de tank is immers niet zo heel erg groot, dus zo om de 300km is het raadzaam om te tanken. En aangezien er overal (ook in het buitenland) grote verschillen zijn met de brandstofprijzen, en dus ook de LPG-prijzen, kan het zich lonen om soms een tankstation eerder of later te stoppen. Ik gebruik daar een app voor, voor Nederland gebruik ik de app van Directlease, daar kun je van veel plaatsen de actuele brandstofprijzen bekijken. Maar die werkt alleen in Nederland. Voor de rest gebruik ik dan de app van MyLPG.eu, die bestrijkt geheel Europa, en geeft vrij nauwkeurig weer waar je tankstations kunt vinden, maar ook in veel gevallen de brandstofprijzen (niet altijd).

En ik geloof, dat je bij een Fozzy zelfs een nog grotere tank kunt leggen in de reservebandruimte (dan bij een Impreza), omdat de banden van een Forester wat groter zijn. Ik meende, dat daar een 69 of 72 liter tank in paste. maar dat moet je maar bij je LPG-boer navragen. Ik heb er een tank van 62 liter in zitten, daar past met 80% vulling zo'n 49 liter in. Maar omdat Vialle zijn pomp beschermt, zal de installatie uitschakelen bij ongeveer 75% leeg. Dus een 70 liter tank zal je een actieradius zo rond de 420km zijn. Voor mij ligt die bij rond de 360km. Dat is net genoeg voor mij, daar kom ik een week mee uit, soms ook net niet.
Mocht je het verbruik willen volgen, ik houd een registratie bij op autoweek: https://www.autoweek.nl/verbruik/15172/ ... -awd-2001/
En ik ben niet bepaald een lichtvoetige rijder, dus met een verbruik van 1:7,7 gemiddeld op LPG mag ik echt niet klagen. Reken daarbij, dat ik ook altijd wat meer toeren rijd ivm met de 1.6 versnellingsbak, dan is dat zeker niet slecht.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

Hier gewoon 55 ltr in een 55 ltr tank na een aanpassing.
Komen er ruim 400 km ver mee.
App gebruik ik ook in NL, bij dagje uit ff kijken wat het daar kost.
Kan al gauw 5€ schelen.

Eric
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door Vmax »

Dat zou een 100% vulling zijn, Eric. Is dat niet gevaarlijk? En ik weet ook wel, zo'n tank kan best wel wat meer hebben, maar dat riskeer ik toch niet.

Dat Vialle bij 75% de pomp uitschakelt heeft ermee te maken, dat ze niet willen, dat de pomp droogloopt. Dat zou schade aan de pomp opleveren. Nou ja, maakt voor mij ook niets uit, ik kom precies ver genoeg met een tank.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Dat kan je prima uitschakelen de 80% vulbeveiliging kan je er bij vialle nooit af halen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Dat zou een 100% vulling zijn, Eric. Is dat niet gevaarlijk? En ik weet ook wel, zo'n tank kan best wel wat meer hebben, maar dat riskeer ik toch niet.

Dat Vialle bij 75% de pomp uitschakelt heeft ermee te maken, dat ze niet willen, dat de pomp droogloopt. Dat zou schade aan de pomp opleveren. Nou ja, maakt voor mij ook niets uit, ik kom precies ver genoeg met een tank.

Moet je ook niet willen,

Goed te horen dat het bevalt,,

Ik overweeg ook vialle heb me nog even ingelezen in evt de gevolgen van de wel bekende verbrande kleppen.

Sprak een revisie club die vertelde dat het niet echt geschikt is ... tja

Kop los geleverd kost 490 ex per kop dus zn 1000€ als ze je los lever.

Andere garage gesproken die had een klant met een forester xt die had met 255k de kleppen verbrand .

Heeft iemand nog uit de praktijk ervaring? En welke regelmaat de kleppen stellen ?
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: LPG inbouwen

Bericht door erichendri »

https://www.lpggids.com/lpg-veiligheid/

Er zijn er heel veel die het al heel lang doen lees ik op diverse fora.

Ik doe het in de zomer vaak tijdens lange ritten.
Nog nooit afblaas problemen gehad.
In de winter eigenlijk altijd.
En met 1:8 ben ik zo een paar liter kwijt.

Kleppen stellen 125 pk motor en 2.5 motor elke 35-40 duizend km.
De 2.0R (158pk) motor elke 80-90 duizend km.

Eric
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

erichendri schreef:https://www.lpggids.com/lpg-veiligheid/

Er zijn er heel veel die het al heel lang doen lees ik op diverse fora.

Ik doe het in de zomer vaak tijdens lange ritten.
Nog nooit afblaas problemen gehad.
In de winter eigenlijk altijd.
En met 1:8 ben ik zo een paar liter kwijt.

Kleppen stellen 125 pk motor en 2.5 motor elke 35-40 duizend km.
De 2.0R (158pk) motor elke 80-90 duizend km.

Eric

en mijn 2.0 xt motor,, wat zou die doen ,, en kleppen stellen

Ps Klepsmeer systeem als iemand dat heeft ,, er uit slopen en weg gooien.. bij deze ben ik tegen deze onzin en kan het zeker kwaat dat je het gebruikt.
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: LPG inbouwen

Bericht door quikfit »

@aze2000; Zorg er eerst maar voor dat ie straks probleemloos op benzine loopt met je nieuwe pretpakket. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Ja precies LPG is ook met tuning een verdomd mooie brandstof omdat het in verhouding pingelvast is maar vermogen draaien op lpg is een dure aangelegenheid.

Voor een vialle lpi installatie heb je dan de donkerbruine lpi injectoren nodig deze zijn zeldzaam.
Voor je LPG installatie kan je dan ook maar bij een hand vol bedrijven terecht in verband met de software om dit geheel te laten draaien.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:Ja precies LPG is ook met tuning een verdomd mooie brandstof omdat het in verhouding pingelvast is maar vermogen draaien op lpg is een dure aangelegenheid.

Voor een vialle lpi installatie heb je dan de donkerbruine lpi injectoren nodig deze zijn zeldzaam.
Voor je LPG installatie kan je dan ook maar bij een hand vol bedrijven terecht in verband met de software om dit geheel te laten draaien.
Waarom zou het duur zijn dan?

En heb geïnformeerd en totaal geen probleem, een maatje heeft 280 pk en gewoon bij een lpg club in laten bouwen werkt super.
Ook de software is niks aan aangepast bij hem. Tenminste niet een speciaal aangepast iets.

Ik weet dat hier eerder over is geschreven, maar goed..

Zit nu op zn 15000 pj dus tja ga je dan op lpg... ben nog aan t kijken wat we gaan doen
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

quikfit schreef:@aze2000; Zorg er eerst maar voor dat ie straks probleemloos op benzine loopt met je nieuwe pretpakket. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gelukkig hoef ik nergens voor te zorgen :lol: de einddemper en de downpipe zitten er al onder en echt de downpipe zou ik zeker aanraden ook al blijft de rest oem.

Spoelt al beter op.. echt aanradertje

Had filmpjes gemaakt maar vreemd genoeg pakt hij m niet ivm type bestand ??
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Dat zelfde doet een intercooler met betere flow ook nog een keer.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Hoog vermogen en dampgas injectie is geen probleem echter krijgen je kleppen met damgas injectie het meer te voortduren als met vialle lpi.

Maar misschien weet jij betere adresjes voor vialle lpi voor hogere vermogens?

Ik wil tzt een 16v turbo motor in mijn Saab 99 gaan inbouwen en als het ding de 40 jaar gepasseerd is komt daar ook weer vialle lpi in is en blijft geen dagelijkse auto maar moet wel weer een snel ding worden doel is 265pk.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

:D Dat lijkt mij ook wel wat
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: LPG inbouwen

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:Hoog vermogen en dampgas injectie is geen probleem echter krijgen je kleppen met damgas injectie het meer te voortduren als met vialle lpi.

Maar misschien weet jij betere adresjes voor vialle lpi voor hogere vermogens?

Ik wil tzt een 16v turbo motor in mijn Saab 99 gaan inbouwen en als het ding de 40 jaar gepasseerd is komt daar ook weer vialle lpi in is en blijft geen dagelijkse auto maar moet wel weer een snel ding worden doel is 265pk.

Ik zal eens even navragen welke club daar goed voor is, ik heb een maatje die bij de anwb werkt die heeft connectie daar in..

Dus als je haast hebt dan kan ik het eerder vragen.

En idd mijn streven is met redelijke bepetkte middelen ook zn 250pk das een mooi getal. begin is er nu de downpipe leeg is en 3"

Binnenkort ook eens kijken of ik een gaatje heb voor de uppipe ik denk alleen dat al met de oem turbo dat het al een heel andere motor is.

Als je kijk wat een relatief klein verschil merkbaar is met een lege downpipe :okeee: :okeee:
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: LPG inbouwen

Bericht door Tanisha »

Heb niet zoveel haast ding is over 4 jaar pas 40. :lol:
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: LPG inbouwen (na 6 maanden)

Bericht door Vmax »

Een half jaar LPG verder en 8862km kan ik nog steeds alleen maar tevreden zijn. Of ik nu op benzine was blijven rijden, of nu op LPG rijd, voor de afgelegde afstand zou het niets uitmaken.

Voor benzine zou ik ongeveer 897 liter benzine verstookt hebben. Daar staan nu 1190 liter LPG tegenover. Dat is dus een meerverbruik van 29%,of te wel effectief een verbruik van gemiddeld 1 op 7,65 (met de aantekening, dat dit tot voor vorige week nog op 7,8 lag, maar een stevige terugreis over de Duitse snelwegen met veel tegenwind zorgde voor een flink verbruik van 1 op 6...)

In de praktijk zou dat betekenen, dat ik in die 6 maanden bij een gemiddelde benzineprijs van €1,629 ( zelf bijgehouden) €1462 aan benzine had moeten betalen.
De rekening bij LPG ligt dan bij €629 aan brandstof en €25 per maand meer wegenbelasting. Maar omdat ik in het gunstige tijdvak viel, kreeg ik 3 maanden nog het oude tarief. Dus heb ik maar €75 meer betaald in 6 maanden...
De uiteindelijke besparing ligt dan dus op een kleine €760 voor een half jaar. Maar daar moet dan nog wel wat aan extra onderhoud af.

Dat vind ik een leuke besparing! Voor het komende half jaar zal ik wel minder kilometers rijden, dus ik zal zo net rond de €1400 besparing op 12 maanden uitkomen. Precies zoals ik het me al uitgerekend had. Dus ik ben eens benieuwd hoe de rekening in september zal uitvallen.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: LPG inbouwen

Bericht door sufos »

Met 8862 kilometers heb je er vast ook nog wel een tankje benzine doorheen gejaagd, of niet?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Plaats reactie