Verkoopcijfers Subaru

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Verkoopcijfers Subaru

Bericht door Raph »

Afgelopen week ontdekte ik op de website van Autoweek een pagina met de verkoopcijfers van Subaru: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/subaru/
Je krijgt er een beeld van de jaarlijkse verkopen (559 stuks in 2019), het marktaandeel (0,12%) en per model de totalen sinds 1983. In 37 jaar tijd zijn er in Nederland rond 65.000 Subaru's verkocht, zo blijkt uit de opsomming. Alleen al van de VW Golf zijn er in die tijd meer dat 10 keer zoveel exemplaren verkocht.
Conclusie: Subaru is een behoorlijk exclusief merk...
Maar dat weten de bezoekers van dit forum natuurlijk allang!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Verkoopcijfers Subaru

Bericht door quikfit »

Het massaproduct Porsche verkoopt al ruim het dubbele... :lol:
Ik zal eens kijken of ik erachter kan komen wat de verkoopcijfers in Noorwegen zijn...maar 5 miljoen mensen maar veeel meer Subaru's.

EDIT: Gevonden...in 2018 verkocht Subaru hier 1735 nieuwe auto's en dat was een negentiende plaats in de lijst van meestverkochte auto's.
Bron(Noors): https://snl.no/Subaru
Omgerekend naar het aantal mensen zou dat betekenen dat er in NL tussen de 5500-6000 verkocht moeten worden om het aantal auto's in Noorwegen te evenaren.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Verkoopcijfers Subaru

Bericht door Tanisha »

2006 maar 43 justy g3x verkocht wist niet dat ik zo exclusief reed! :okeee:
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Verkoopcijfers Subaru

Bericht door aze2000 »

Tja blijft altijd weer leuk die verkoop cijfers.

Maar ik snap het wel,, zijn behoorlijk prijzig en wanneer zie je reclame? Nooit.

En mensen zijn kudde dieren kopen liever zn schijt bak van een vw..

Bewust kies ik niet voor de kudde...
Groet Robert
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Verkoopcijfers Subaru

Bericht door sufos »

Volgens de BOVAG/RAI stonden er op 1 januari 2019 nog 26515 Subaru's in NL op kenteken.Koploper is, niet heel verrassend de Forester met een aantal van 9841.
26515, dat zijn er bijvoorbeeld net zoveel als de Toyota Avensis, daar staan er nog 26093 van op kenteken.


https://bovagrai.info/auto/2019/
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Verkoopcijfers Subaru

Bericht door Raph »

@sufos: Dank voor de link! Op pagina https://bovagrai.info/auto/2019/bezit/1 ... n-en-type/ staat trouwens een lager totaal aantal Subaru's (op 1 januari 2019): 24.515 stuks. Tikfoutje?

Hoe dan ook, het aantal Subaru's valt in het niet bij het aantal VW's. Alleen al van de Golf waren er in Nederland op 1 januari 2019 bijna twaalf keer meer exemplaren dan van alle Nederlandse Subaru's bij elkaar.
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: Verkoopcijfers Subaru

Bericht door ferluci »

Kun(nen) je (jullie) ook zien of vinden hoeveel precies van welk model er nog op kenteken staan in NL?
Weet elk forum lid hoe exclusief zijn/haar bezit is. Lijkt me wel grappig om te weten :) :)
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Verkoopcijfers Subaru

Bericht door Mrdjc »

Op RDW Opendata kun je ook een hoop "Coole" dingen vinden..

https://opendata.rdw.nl/Voertuigen/Open ... /m9d7-ebf2 (even op "Data bekijken" klikken)

Met wat filters kun je aardig wat bereiken..
zo is mijn BD9 de laatste LEGACY 2.5 GX AWD in nederland die nog APK heeft (Saloon)!
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Verkoopcijfers Subaru

Bericht door Raph »

Op pagina https://www.subaru.co.jp/en/ir/finance/performance.html is een excel-bestand te vinden met de productie-aantallen van Subaru sinds 2010. Daaruit blijkt dat Subaru het afgelopen jaar in totaal 884.874 auto's heeft geproduceerd. Dat is lager dan 2019, toen er 987.283 exemplaren van de band rolden. In 2016, 2017 en 2018 waren het er iets meer dan een miljoen per jaar.

In een artikel op autowereld.com wordt ingegaan op het aantal verkochte Subaru's in de Verenigde Staten in 2019: 700.117 stuks. Dat is meer dan Volvo wereldwijd wegzet, aldus het artikel.

Nederland leverde slechts een marginale bijdrage aan de wereldwijde verkoopcijfers; in het eerste bericht van dit draadje wordt gemeld dat er in 2019 slechts 559 nieuwe Subaru's werden verkocht. Maar zelfs dat heeft een positieve kant: Subaru blijft hier een exclusiever merk dan het enige andere automerk dat nog boxermotoren in het programma heeft: Porsche. :)
Ik ben benieuwd of er naast Nederland nog meer landen zijn waar deze vergelijking opgaat.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Verkoopcijfers Subaru

Bericht door sufos »

Ik ben nogal verbaasd dat Subaru meer auto's verkoopt dan bijvoorbeeld Volvo. Nooit geweten dat de USA markt zó groot is voor Subaru.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Verkoopcijfers Subaru

Bericht door DucATIRadeon »

tijdens mijn reizen over de wereld heen naar olie-/gas raffinaderijen en/of tankfarms/terminals moet ik zeggen dat het opviel hoeveel subs er met name in Israel en oostblok/voormalig USSR landen (Kazakhstan, Belarus, Siberië etc).

waar het (corrupte) geld is (in de grote steden) rijden de Audi Q7RS/Mercedes GL55 AMG's en dat gedrocht BMX X5. hoe verder naar buiten je gaat nemen deze dikke autos sterk af en komen daar zowaar de arbeidersklasse mensen in hun autos: lokaal, Mitsubishi, landcruiser/patrol, en jawel de sub. de sub neemt sterk toe!
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Verkoopcijfers Subaru

Bericht door Propje »

Hoe minder exclusief hoe meer 2e hands onderdelen laats zwaaide er iemand naar me.
Kende de hele beste man niet.
Kijk ik in de spiegel was het een Forester.
Moet niet gekker worden.
Gelukkig heb ik geen logootje meer op de voorkant. :|
Aju propje
Gebruikersavatar
Frankism
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 mar 2021 07:03

Re: Verkoopcijfers Subaru

Bericht door Frankism »

ik zie ook in het data sheet, dat ze bij de RDW een outback pas outback zijn gaan noemen van 2007. Die van mij heet voor hen ook nog een Legacy. Er staat er 1 voor 2007 waarbij er Legacy Outback staat.
Outback 2.5 Automaat, 2004 (Op LPG)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Verkoopcijfers Subaru

Bericht door Raph »

DucATIRadeon schreef:tijdens mijn reizen over de wereld heen naar olie-/gas raffinaderijen en/of tankfarms/terminals moet ik zeggen dat het opviel hoeveel subs er met name in Israel en oostblok/voormalig USSR landen (Kazakhstan, Belarus, Siberië etc).

waar het (corrupte) geld is (in de grote steden) rijden de Audi Q7RS/Mercedes GL55 AMG's en dat gedrocht BMX X5. hoe verder naar buiten je gaat nemen deze dikke autos sterk af en komen daar zowaar de arbeidersklasse mensen in hun autos: lokaal, Mitsubishi, landcruiser/patrol, en jawel de sub. de sub neemt sterk toe!
In Kazachstan was het inderdaad ook zo. Buiten de grote steden was het Lada (Niva en alle Fiat 124 derivaten), Toyota (vooral de Camry en Landcruiser) en Volkswagen (Golf en Passat) wat de klok sloeg. Dus toen in de middle of nowhere een achterveer brak van m'n huurimpreza had ik een groot probleem. Want Subaru's waren - uiteraard ten onrechte - schaars buiten de grote stad.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Verkoopcijfers Subaru

Bericht door erichendri »

Bij zoeken op marktplaats zoek ik op outback en zoek ik ook ff op legacy.


Eric
Gebruikersavatar
Forestervriend
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 dec 2020 20:08

Re: Verkoopcijfers Subaru

Bericht door Forestervriend »

Wegzakken van de verkopen heeft mijnsinziens ook te maken met de manier waarop de prijzen van de subaru is samengesteld.
Er zit op een gemiddelde subaruprijs gemiddeld genomen een kleine 45 % Den Haag diefstal.
Dit zogenaamd vanwege het millieu
Waar een gemiddeld model in Amerika, en ik zet daarbij de koers van de dollar gelijk aan de euro, kost daar ongeveer 30.000.
Hier moet een nieuwe outback en boswachter bij 60.000,

O ja, onbekend maakt onbemind.
Zei laatst tegen iemand dat ik een subaru heb, hij keek mij aan en had er nog nooit van gehoord.....
Groet Eric en Bea,

Blij dat ik ben "besmet" met met het Subaru virus
Subaru Outback 2017, 66.000 km 12-2020 tot 7-2023
Subaru Outback 2019, 35.000 km 01-2024

https://www.subaruclub.nl/forum/viewtop ... =4&t=97212
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Verkoopcijfers Subaru

Bericht door sufos »

Je hoeft niet veel kennis van auto's te hebben om Subaru te kennen, als je dat dan niet kent weet je werkelijk niets van auto's. Maar goed...dat hoeft natuurlijk ook niet.
Het fantastische belastingregime op een nieuwe Subaru is inderdaad absurd. Dat zorgt er zeker voor dat de verkopen (marktaandeel) hier in Europa sterk achterblijven met die van de USA. Tel de brandstofprijzen er nog bovenop en je verkoopt vanzelf nagenoeg geen auto meer.
Toch zijn er zeker mensen die een Subaru willen rijden, maar ja, weinig aanbod dus torenhoge prijzen voor een gebruikt exemplaar.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Verkoopcijfers Subaru

Bericht door erichendri »

Op zich is een outback in de rest van Europa redelijk geprijsd.
Beetje zoals wij hier de basisprijs en daar de btw over.
Tsja, dan de rover belasting, die is op de outback al ruim 18000 euro.
Dingetje is dat subaru een reëel verbruik opgeeft wat in de praktijk goed haalbaar is.
Dit in tegensfelling van de sjoemelaars die ern theoretisch verbruik opgeven en in de praktijk veel duurder lopen.

Eric
Plaats reactie