Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Commentaar, feedback, suggesties en ideëen
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Vmax »

Ook weer niet te lang met die hete lucht erop richten, gewoon tot het weer donker wordt. Kijk maar op Youtube, het staat er vol met die filmpjes. En het werkt, zelf getest.
Met vriendelijke groet,

Patrick
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door ferluci »

gister een bolle deuk uit mijn voordeur gehaald met de gootsteenontstopper.
1 of andere nitwit met een chronisch gebrek aan ruimtelijk inzicht en carhandling vond het nodig om toch een waardeloze poging te ondernemen om de parkeerplaats te verlaten.
natuurlijk geen briefje onder de ruitenwisser, what' s new :evil:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

ferluci schreef:gister een bolle deuk uit mijn voordeur gehaald met de gootsteenontstopper.
Kan inderdaad goed werken...op het net staan ook filmpjes van mannen die de kunst-piemel van hun vrouw daar voor gebruiken. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door erichendri »

Je bedoelt zo'n grote zuignap of heb je er een flesje HG erover heen gegooit.

Eric
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Raph »

Vandaag moest m'n auto gekeurd worden.
Een eerdere afspraak voor een onderhoudsbeurt-met-APK was gecanceld: m'n garagist appte me dat-ie op de intensive care lag met een serieuze hartinfarct en voorloping niet kon sleutelen.

Gelukkig heb ik een andere garage gevonden, maar die had niet eerder dan vandaag ruimte in de planning.
Vanochtend om half negen stond ik voor de deur. Bleek dat de dienstdoende monteur net van de baas te horen had gekregen dat-ie al zijn afspraken moest afzeggen. Reden: de baas had hartklachten...

Plan C: de auto in elk geval laten keuren voor de APK, want anders zou ik er niet meer mee mogen rijden. Dat plan slaagde. M'n Soeb kwam probleemloos door de APK.
Ik wacht nu nog op een bericht van de garage van plan B wanneer de auto langs kan komen voor de onderhoudsbeurt.

Ben benieuwd. In elk geval is het morgen geen vrijdag de 13e meer...
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

forester heel klein beetje aandacht gegeven (was toch vrij gister):
- banden op 3 bar (stonden alle nog maar net op 2bar)
- olie peilen en 0,5L bij doen
- diff peilen (was mooi helder en op niveau), geen natte plekken op het blok
- rwv bijvullen
- en nog iets maar dat laat ik liever zometeen zien als het klaar is.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door aze2000 »

DucATIRadeon schreef:forester heel klein beetje aandacht gegeven (was toch vrij gister):
- banden op 3 bar (stonden alle nog maar net op 2bar)
- olie peilen en 0,5L bij doen
- diff peilen (was mooi helder en op niveau), geen natte plekken op het blok
- rwv bijvullen
- en nog iets maar dat laat ik liever zometeen zien als het klaar is.

Ben benieuwd wat voor spannende dingen je hebt gedaan ,,, als t klaar is :okeee: :okeee: :okeee:
Groet Robert
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

op zich is het niet veel bijzonders maar het is wel iets waar menig forester (mss zelfs leggy en Impreza) op vooruit gaat... zo, even een dwaalspoor gemaakt. :)
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

bijna klaar. was wel een gedoe en mn handen bijna opgehaald op sommige plekken.
morgen nog wat "in-leren" en dan moet het klaar zijn.
fotos komen morgen als het goed is.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

het nieuwigheidje is bijna klaar, alleen de stuurwiel interface moet nog geconfigureerd worden.
originele radio vervangen voor een Pioneer AVIC-Z710DAB met heel veel toeters en bellen waaronder Apple CarPlay, navigatie, blauwtand en achteruit rij camera (moet ook nog aangesloten worden).
Waarom doe ik dit? voornamelijk vanwege 3 redenen:
- originele radio kan minstens 3 mobieltjes koppelen, maar pakt altijd de mijne (ondanks dat de baas er voornamelijk in rijd). haal ik mijn mobiel uit de lijst dan blijft het gedoe. in de outback werkt het feilloos, behalve als we allebei in de auto zitten dan pakt ie mijn mobiel. je kan de auto niet kwalijk nemen dat ie niet ziet wie achter het stuur zit (ja in de nieuwe forester e-boxer met gezichtsherkenning).
- usb aansluiting werkt bijna uitsluitend met originele apple kabel (zal wel apple zijn, ander kabeltje doe ik niet moeilijk over) zonder al te veel "gedoe": 1 keer aansluiten en je hebt geluid, paar seconden later is het geluid weg maar blijft ie wel afspelen. kabel los en opnieuw erin. helpt, soms na 3x.
- blauwtand audio valt heel vaak uit. radio aan en uitdoen zelfs de mobiel aan en uit schakelen hielp niet meer. en vooral met dit tijd van het jaar waar je helemaal depressief word van die kl*te kerst deuntjes op alle zenders, ik word er helemaal gek van. en nee ik kan daar niet vrolijk van worden. vandaar mijn eigen wereld muziek (modern Persies, modern Russisch, beetje goth rock, gabber, dance/trance/techno van vroeger en wat YouTube melodiën om wat te noemen).

de radio was al eerder gemonteerd geweest in eenzelfde forester (maar dan full-options) en kwam er later uit (waarom weet ik niet meer maar de auto was big weg). dus amper gebruikt, alle kabels en materiaal nog in de doos, met korting!

2 stekkers van de kabelboom, er zijn nog 3 andere. de brede witte is het geluid en aansturing. de smalle witte is puur voor de cd speler. een enkele voor de antenne (ronde plug), massa boen de smalle witte, de zwarte wordt niet gebruikt, en een kleine 4pins bruine helemaal bovenin (deze is voor de handsfree stuurwiel bediening dat links onder zit).

enfin, originele beugels overzetten van de radio naar de pioneer, gebruik de schroeven in het doosje daar dat plaatschroeven zijn en de originele zijn M5. er worden maar 3 gebruikt in de nieuwe setup tov 4 bij origineel.
de microfoon opgehangen en de snoer achter de voorraam steil (achter de airbag langs, anders heb je ook nog eens een zweepslag bij ontplooiing). een usb verlengsnoer getrokken bovenlangs de teller partij samen met de microfoon kabel. de usb kabel is niet aangesloten maar mocht dat nodig zijn ligt er iig eentje. deze heb ik "spare usb" genoemd.
de gps antenne zit boven de glovebox maar verder naar voren dan de airbag.
de andere 2 usb kabel aansluitingen (Apple CarPlay en Android Auto) zijn achterlangs de console roosters en komen uit bij de compartiment onder de airco bediening, deze heten "CarPlay 1" en "Port 2". labels zaten erbij en volgens handleiding aangesloten (poort 1 op de radio is dedicated CarPlay, poort 2 Android/re rest). door verandering van gedachten tijdens het inbouwen is de poort 1 kabel niet aangesloten maar een originele apple kabel direct in de radio naar de mobiel houder (links van het stuur), van binnenuit en naar buiten tussen dashboard en stuurkolom.

wat nog moet zijn de DAB antenne en de wired remote aansturing configureren voor volume/mode/andere zender or track.

en het geluid met de originele speakers icm nieuwe radio is al een verbetering! het geluid is beter/helder en minder vervorming met lage tonen en hogere volumestand! ik woon niet in de auto dus betere speakers is niet nodig.
de navigatie is vlot, de kaart loopt vloeiend mee in de bochten, hij pakt de gps signalen snel en berekend heel vlot de route. ik vind het zeker niet tegenvallen!
Bijlagen
stekkers uit de kabelboom
stekkers uit de kabelboom
stekkers in de radio
stekkers in de radio
originele radio
originele radio
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

wat meer fotos (onderaan beginnen).
omdat ik de tellerbak niet los kreeg zonder bang te zijn de boel kapot te maken, heb ik een koppelingskabel van de motor gebruikt en daar de kabels met kousje van helemaal links naar midden te trekken.
Bijlagen
de nieuwe kabel met wired remote (lijkt op koptelefoon/aux stekker)
de nieuwe kabel met wired remote (lijkt op koptelefoon/aux stekker)
huidige stekkers: antenne, massa (blauw verlengkabel), apple kabel, poort 2, gps, microfoon
huidige stekkers: antenne, massa (blauw verlengkabel), apple kabel, poort 2, gps, microfoon
microfoon
microfoon
verzamelpunt. spare usb te zien
verzamelpunt. spare usb te zien
gps antenne
gps antenne
de usb aansluitingen onder de airco
de usb aansluitingen onder de airco
kabels bovenlangs de tellerbak
kabels bovenlangs de tellerbak
reserve usb kabel als voorbereiding
reserve usb kabel als voorbereiding
originele beugels over zetten
originele beugels over zetten
merk en type
merk en type
achterkant
achterkant
voorkant
voorkant
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

de laatste fotos, wederom onderaan beginnen.

nog iets dat in de toekomst erop komt: kentekenplaat houder met camera. die kan direct aan de radio aangesloten worden met een 2de stekkerblok (waaronder ook de geluid uitgangen zitten voor andere speakers en versterker etc).

er is verassend veel ruimte achter de radio, je kan tot bijna de bodem waar de versnellingsbak onder ligt!
Bijlagen
ingebouwde navigatie doet het ook. deze melding komt omdat de snelheidskabel niet is aangesloten dus pakt ie puur de gps snelheid. zodra je buiten komt pakt ie de gps signalen en vind ie je lokatie in NL
ingebouwde navigatie doet het ook. deze melding komt omdat de snelheidskabel niet is aangesloten dus pakt ie puur de gps snelheid. zodra je buiten komt pakt ie de gps signalen en vind ie je lokatie in NL
apple app Maps doet het
apple app Maps doet het
Apple CarPlay doet het
Apple CarPlay doet het
met frontje er op
met frontje er op
de nieuwe unit ingebouwd
de nieuwe unit ingebouwd
achterkant van de radio aangesloten (behalve hoofdkabel en wired remote)
achterkant van de radio aangesloten (behalve hoofdkabel en wired remote)
massa kabel aangesloten
massa kabel aangesloten
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door sufos »

Het ziet er netjes uit hoor.
Is het voordeel van Apple car play dat je alle media van je telefoon rechtstreeks op je radio kan bedienen, Inclusief de navi ?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

ik kan nu zowel de onboard navi als de apple maps navi gebruiken.
en je kunt je iPhone gedeeltelijk helemaal bedienen vanaf de radio nu (heb alleen flitsmeester, bellen en maps gebruikt via de radio, ik denk dat je ze allemaal wel tot zekere mate kan gebruiken via de radio).
er is ook bij het instellen van de CarPlay welke apps er verschijnen op de radio, en in welke volgorde, hoewel ik met de volgorde nog niet uit ben hoe dat te bewaren.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door snoef »

Niet normaal zeg!
DucATIRadeon schreef:de laatste fotos, wederom onderaan beginnen.

nog iets dat in de toekomst erop komt: kentekenplaat houder met camera. die kan direct aan de radio aangesloten worden met een 2de stekkerblok (waaronder ook de geluid uitgangen zitten voor andere speakers en versterker etc).

er is verassend veel ruimte achter de radio, je kan tot bijna de bodem waar de versnellingsbak onder ligt!
Forester 2011 FB20
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

gisteren ben ik iets tegen gekomen waar ik niet bij stil had gestaan: de plaatsing van de microfoon. nu kan de zonneklep niet naar voren worden geklapt. dus of een nieuwe locatie vinden, of de zonneklep niet gebruiken. in de handleiding hebben ze het over de microfoon plaatsen bovenop de stuur kolom met een dubbelzijdig plakkertje, dat ga ik niet doen denk ik.
het liefst wil ik dat het zo veel mogelijk (binnen mijn kunde) lijkt dat het zo uit de fabriek kwam. dus dar moeten we nog iets op verzinnen.

gister al 2 ritjes gemaakt en de navi gebruikt, zoals het is is het uitstekend. voor sufos wil ik nog eea proberen, moet toch de wagen aftanken.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

Ik heb een microfoon op de A stijl geplakt...
Dat werkt goed en geen gedoe met de zonneklep..
Afbeelding
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Tanisha »

Heeft ook een nadeel op de a stijl ik heb dat bij onze agila ook gedaan tijdens een telefoongesprek moet het raam dicht anders ben je niet te verstaan.
Iets verder bij de interieur verlichting is een betere plaats wat helaas bij de agila ook geen optie was omdat de microfoon dan te ver van je af zit waardoor je te ver weg klinkt.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door sufos »

DucATIRadeon schreef: voor sufos wil ik nog eea proberen, moet toch de wagen aftanken.
Wat een eer :lol:
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

sufos schreef:
DucATIRadeon schreef: voor sufos wil ik nog eea proberen, moet toch de wagen aftanken.
Wat een eer :lol:
jij hebt een KTM Duke 620 dus dan heb je al streepje voor :D :D

heb al eea geprobeerd mbt CarPlay: de apps zijn grotendeels te gebruiken direct op de radio, sommige hebben een andere uiterlijk, en whatsapp werkt alleen maar met audio input (dus met Siri). je kan niet op de radio scherm typen, uitsluitend spraak aansturing.

flitsmeister heb ik nog niet door hoe dat werkt op de radio, het is iig anders dan op de telefoon.

Maps, iTunes, bellen werken goed. ben er iig wel content mee.
volgende sleutel sessie gaan we de DAB+ antenne aansluiten en hopelijk de stuurwiel interface werkend. de achteruit rij camera heet geen haast.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

boswachterfan schreef:
Verder de koplampen gepolijst, nu eens een keer met zo'n setje. Van Holt's. Het werkt en ziet er mooi uit. Die gele lampen zijn een beetje armoedig, vind ik. Er zit een spray/lak bij zodat het wat langer goed zou moeten blijven. We shall see. Ik had nog een "after" foto, maar je ziet het resultaat niet goed op de foto.

Afbeelding

Na een half jaar kan ik zeggen dat dit setje werkt. De koplampen zien er nog net zo uit als in juli. Normaal had ik ze zeker al weer twee keer moeten poetsen.

Enige fout die ik heb gemaakt: De lak er te dik opgespoten (tja: RTFM). Daardoor is het net niet helemaal zo helder als had gekund.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door sufos »

Is dat deze ?
p3097750_584_398.jpg
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Jawohl. :)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door aze2000 »

Ziet er weer netjes uit,,, ik moet het bij mij ook nog eens een keer doen,

Dat is het nadeel van kunstof op de rijd,,, vroeger had je natuurlijk glas maar tja alles heeft zn voor en na delen
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Vmax »

Het stationaire toerental van mijn wagen gerepareerd. Aan de stappenmotor was een viton ring verdwenen... Dus de motor kon valse lucht zuigen. Gelukkig had ik nog iets passend van viton liggen, en nu rijdt mijn Impreza weer als een zonnetje. En omdat ik dan toch maar de motorkap open had, gelijk ook maar even alle vloeistoffen nagekeken en een paar nieuwe ruitenwissers geplaatst.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door aze2000 »

Morgen een andere uitlaat demper en downpipe

We hebben er zin in.. hier alvast foto’s
Bijlagen
79AC6723-94CD-4C32-A284-E08322B58B6B.jpeg
9CE7A6BA-9471-4DDE-985E-328FE243BAD7.jpeg
7D6FF2F2-7199-4319-8C2C-11092B81D7FD.jpeg
E8E5B4E1-47F0-4ABE-95E2-3A93B5AE7B0E.jpeg
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door aze2000 »

Vmax schreef:Het stationaire toerental van mijn wagen gerepareerd. Aan de stappenmotor was een viton ring verdwenen... Dus de motor kon valse lucht zuigen. Gelukkig had ik nog iets passend van viton liggen, en nu rijdt mijn Impreza weer als een zonnetje. En omdat ik dan toch maar de motorkap open had, gelijk ook maar even alle vloeistoffen nagekeken en een paar nieuwe ruitenwissers geplaatst.

Hoe merkte je dat hij valse lucht zoog dan?
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Vandaag de Forester ff een kleine beurt gegeven.
Kmst. 320.376

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Vmax »

aze2000 schreef:
Vmax schreef:Het stationaire toerental van mijn wagen gerepareerd. Aan de stappenmotor was een viton ring verdwenen... Dus de motor kon valse lucht zuigen. Gelukkig had ik nog iets passend van viton liggen, en nu rijdt mijn Impreza weer als een zonnetje. En omdat ik dan toch maar de motorkap open had, gelijk ook maar even alle vloeistoffen nagekeken en een paar nieuwe ruitenwissers geplaatst.

Hoe merkte je dat hij valse lucht zoog dan?
Dat kon je duidelijk horen en ook merken. Als het stationaire toerental bij 3000 toeren ligt, bij gesloten smoorklep, dan moet er iets loos zijn. Bij de stappenmotor kon je aanzuiggeluiden horen, dus die diagnose was vrij gemakkelijk. Bovendien is de stappenmotor heel gemakkelijk los te maken (2 schroefjes bovenop het spruitstuk).
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Moet je die inregelen ofzo? Of is het plug-and-play? Ik denk er wel eens over om dat ding preventief te vervangen na dik 3 ton.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie