remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door Tanisha »

quikfit schreef:
ReinO schreef:de schijven inspuiten met wd 40 en dan alles 'schoonbranden' door fikse remtests te doen.
Meen je dit serieus?...je bent niet lekker jij! :evil:

Gr.Quikfit :(
Meent hij wel wd40 kan je ook gebruiken om cilinderschachten mee te honen wat ik er dus mee doe scheelt me snijolie op voorraad te hebben.

De zelfde werking heeft het op remschijven wat soms handig kan zijn maar ik vervang ze liever. ;)
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door Tanisha »

ReinO schreef:aanvulling: die cylinders helemaal terug drukken een paar keer (wel ff wat vloeistof aftappen boven en daarna weer bijvullen).
de schijven inspuiten met wd 40 en dan alles 'schoonbranden' door fikse remtests te doen.
Oh ja vorige week weer een remverschil voor de apk op kunnen lossen door de remblokken van kant te wisselen... . -and all the above-

scheelde nieuwe klauwen en blokken.. -is wel een beter verdienmodel bedenk ik me net- .
Remblokken van kant ruilen is idd een oude apk truck waar ik persoonlijk niet van houdt omdat het symptoom bestrijding is.
Beter kijk je de kant die op de remmen testbank achter bleef kompleet na en spoel je de remvloeistof je wilt niet weten wat voor slootwater daar uit kan komen.
Vaak is het verouderde remvloeistof in combinatie met wat roest op een remklauw waardoor de blokken klem zitten en niet kunnen bewegen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door ReinO »

alles was keurig vers hoor, en het is maar net wat de klant wil. Die wd 40 truuk komt van een chef monteur en apk keurmeester.
Ik leer verschrikkelijk van die persoon. En allemaal veilig uiteraard. Gelijk een tegenhanger van de wegwerpcultuur.
Maar doe ermee wat je wilt.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door Tanisha »

Laten we eerlijk zijn remmen zijn slijtage delen gaat daar iets mis en slijt het ongelijk gewoon in de ijzer bak en nieuwe er op is wel zo veilig!

Dure schijven kan je nog eens laten afdraaien maar tot zover ik de prijzen van Subaru heb gezien zeg ik lekker vervangen die hap.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door erichendri »

Hmmm, je blijft lachen hier.

Eric :mrgreen:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:Hmmm, je blijft lachen hier.
Het is om te huilen,diep triest en ook nog eens gevaarlijk,dit soort aanbevelingen om vettigheid van wat voor aard dan ook op remschijven te spuiten zouden direct verwijderd moeten worden.
Prutsers zijn het...om het mild uit te drukken.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door SP-Boxer »

Quikfit: Ik ben het met je eens dat dit soort aanbevelingen niet geschikt zijn voor de gemiddelde thuisklusser. Een waarschuwing bij een dergelijk advies is dan ook wel op zijn plaats.
Echter verwacht ik van jou, vanaf NU dat je andere forumleden met respect benaderd!!! Ik tref iets te veel reacties van jou aan waarin je op de man reageert.

Waarschuwen voor de risico's is prima, uitstekend zelfs, maar teksten als: "je bent niet lekker" en "prutsers" kun je achterwege laten.
Een aantal van jullie leggen de schuld telkens bij anderen neer, maar ga ook even bij je zelf te rade wat je bijdraagt aan nuttige info en gezelligheid!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door Tanisha »

quikfit schreef:
erichendri schreef:Hmmm, je blijft lachen hier.
Het is om te huilen,diep triest en ook nog eens gevaarlijk,dit soort aanbevelingen om vettigheid van wat voor aard dan ook op remschijven te spuiten zouden direct verwijderd moeten worden.
Prutsers zijn het...om het mild uit te drukken.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Ik zou je eens in de eigenschappen van wd40 gaan verdiepen het is maar beperkt vet met cilinders honen geeft het een geweldig resultaat.

Hoewel ik zelf geen wd40 op remmen gebruik kan ik wel begrijpen dat het nieuwe schijfremmen heel rap kan in remmen.
Je zal er na wel de boel schoon moet maken met remmen reiniger.

Het is echter niet mijn manier ik rem ze liever langzaam in.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door hummie »

WD40 zou ik ook niet gebruiken OP de blokken. Al ervaar ik ook regelmatig dat niet iedereen weet dat de smeerwerking van WD40 niet echt langdurig te noemen is (waar Tanisha volgens mij op doelt).
Ik zou gewoon de boel schoon maken, eventueel met wat remmenreiniger waar nodig. En afvetten inderdaad met het al genoemde kopervet.

Mijn "blokjes wisselen totdat de boel zeker goed is" was volgens mij geen afkeurenswaardige reactie (toch?), aangezien het tijdelijk betreft en ik ook aan geef tot vervanging over te gaan zodra alles prima gangbaar is. Hierbij hield ik er ook even rekening mee dat dit in dit geval mogelijk niet meteen gaat lukken omdat TS dat nog nooit gedaan heeft wat hem meteen nieuwe blokken zou kunnen kosten, terwijl als het door iemand gedaan zou worden waarbij het wel zeker meteen goed is kunnen ze ook gewoon meteen vernieuwd worden.

De waarschuwing ben ik het geheel mee eens.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door *thomas* »

De 'beste' manier van aanpak is in dit geval toch echt wel de volgende:

- open het reservoir van de remvloeistof
- duw de remzuiger van de klauw terug met een grote lijmklem (houd het niveau van de remvl goed in de gaten in het reservoir)
- maak de 2 bouten van de remklauw op de remklauwbracket los (dopje 12)
- demonteer de remblokken en maak deze schoon met een staalborseltje (zacht)
- maak ook de bracket waarin de blokken zitten schoon
- demonteer de geleidepinnen (dat zijn die met dat rubber hoesje, kan je gewoon lostrekken)
- maak ze schoon met remmenreiniger en monteer ze op dezelfde plaats met remmenvet
- doe kopervet op de achterzijde van de remblok die tegen de zuiger aankomt
- monteer het geheel

Als dit niet werkt, dan zit de zuiger echt vast en moet je de klauw gaan reviseren. Wat ik hier beschrijf, daar heeft een garage een uurtje werk aan (voor beide zijden van de wagen) en kost haast niets aan materiaal. Je kan het ook zelf proberen, ook dan niet meer dan twee uur werk als je het nog nooit gedaan hebt en je kan terwijl een biertje drinken ;) .
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door hummie »

Helemaal mee eens. Vaak genoeg gedaan.
Maar het gaat ook nogal eens niet zo vlekkeloos snel, zit er iets tegen.

Pas nog. Zuiger die niet met tang teruggeduwd kon worden, maar gedraaid moest worden met spec. gereedschap.
Of busjes of zuiger die ECHT vast zitten. Ook al eens gehad. Dan ben je wel langer bezig.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door snoef »

Heel erg bedankt voor de opbouwende reacties in deze discussie :okeee:

Naarmate ik er nu meer over heb gelezen, hier en elders, en bekeken op YouTube, komt de job steeds eenvoudiger over. Vooral het aanpakken van de geleidepennen moet zelfs door mij nu goed te doen zijn.
Met jullie adviezen zou ik er nu op zich ook niet voor terugdeinzen om een remklauwrevisie aan te pakken. Maar zo'n situatie als jij Hummie nu beschrijft, zou me er toch van kunnen weerhouden. Dan is het prettig als je een eigen ruimte hebt waar je kunt werken, met je spullen klaar voor het pakken en de rust om eventueel tussendoor een biertje te pakken. :D Die eigen ruimte heb ik niet, maar jullie reacties motiveren me wel dingen meer en meer zelf te gaan aanpakken. Nu heb ik de remklauwen voor toch maar volledig laten vervangen. Degene die aan mijn auto werkt, komt vanuit een dealeromgeving en dan wordt het al gauw vervangen in plaats van reviseren. De auto is acht jaar oud en gezien de staat van de achterklauwen toen die werden vervangen, was een volledige revisie van de voorklauwen vermoedelijk ook nodig geweest. Als je dat zelf kunt doen, scheelt dat natuurlijk enorm, maar als je het laat doen, kan dat qua werkuren ook weer uit de klauwen lopen.

Zelf doen kan niet alleen veel geld besparen, maar je krijgt ook veel meer voeling met je auto. Ik vind het een heel mooi vak en heb veel bewondering voor degenen die het vak bedrijven en zal er graag nog heel veel over leren, hoewel ik met 63 wel wat mag opschieten. :D

Vriendelijke groeten, Bart.
Laatst gewijzigd door snoef op 13 nov 2019 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door Tanisha »

Je bent nooit te oud om te leren!

Ik weet een hoop maar leer er regelmatig weer wat nieuws bij ;)
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door hummie »

snoef schreef:Maar zo'n situatie als jij Hummie nu beschrijft, zou me er toch van kunnen weerhouden.
Niet doen Bert. Nergens voor nodig.
Ik vernoemde wat vaker voorkomende hinderlijke problemen die je tegen kunt komen niet om je te weerhouden, maar om je vooraf alvast te informeren voor het geval je er tegenaan loopt zodat je er door komt. Beter dan denken dat het een makkie is en dan als 'beginner' geheel onverwachts tegen zo iets aanlopen en met handen in het haar zitten.

In zijn algemeenheid is bijna alles aan een auto goed te doen en lijkt vrij simpel, als er niet altijd wel een schroef of weet ik veel wat weer eens niet lekker los wil of net niet lekker past of zo. In basis is het allemaal makkelijk als het zou gaan zoals het moet, maar juist dat soort hindernisjes die nogal eens opduiken maken het moeilijker. Maar ook daar kom je doorheen als je weet wat en hoe.

Succes!
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door *thomas* »

hummie schreef:Helemaal mee eens. Vaak genoeg gedaan.
Maar het gaat ook nogal eens niet zo vlekkeloos snel, zit er iets tegen.

Pas nog. Zuiger die niet met tang teruggeduwd kon worden, maar gedraaid moest worden met spec. gereedschap.
Of busjes of zuiger die ECHT vast zitten. Ook al eens gehad. Dan ben je wel langer bezig.
Oké, maar hier moet de zuiger niet gedraaid worden, gaat er zo in.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door hummie »

Daar gaat het even niet om. Dat waren maar wat voorbeeldjes rondom remmen dat het nog weleens tegen zit.
Overigens kwam ik ook wel vaker tegen dat de zuiger er niet zo makkelijk in ging, want de boel zit niet voor niets vast. Of dat de cylinder spontaan begon te lekken omdat deze overbelast is geweest omdat alles vast hing.
Dus je opmerking "gaat er zo in" gaat ook lang niet altijd op.

Als het zou gaan zoals het moet gaan is het prima te doen. Als er wat tegen zit, en vaak zit er toch wel wat tegen, dan heb je iets meer werk. Je kunt ook nog slechte geleiderbusjes tegen komen die hoognodig vervangen moeten worden omdat juist door speling de remblokken scheef afslijten, of de geleiderkanaaltjes die van binnen slecht zijn (speling=slijtage), of een zwetende of zelfs lekke zuiger, of te ver verroeste of beschadigde klauw, en hoe vaak zit de ontluchterschroef wel niet loeivast geroest om nog niet te beginnen over de toch ook niet te verwaarlozen keren dat deze ook nog afbreekt.
Wie vaak remmen gangbaar heeft gemaakt weet dat je nog wel eens meer tegen kunt komen. Ze zitten niet voor niets vast.

En daarmee wil ik niemand bang maken, maar bedacht maken op wat je zoal tegen komt. Ik heb het zelf ook allemaal geleerd omdat ik zulk soort hulp kreeg als ik weer eens vast liep, en ik denk (leerling) monteurs precies zo.
Ik ken er trouwens genoeg die zelf elke keer remblokjes vervangen en dan ook alleen dat, want nooit de boel schoon gangbaar maken en dus de boel een keer wel vast gaat zitten. En dan al helemaal ook de remschijf vergeten te onderhouden. En die roepen ook hard dat ze het kunnen.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door DucATIRadeon »

heb zelf nog nooit remklauwen van een auto in mn handen gehad dus weet niet van welk materiaal de zuigertjes zijn.
bij de oude Brembo remklauwen van motoren (jaren 70 tot ongeveer eind 80) zaten er gewoon stalen onbehandelde zuigers in de geanodiseerde behuizing, waar de stof manchetten altijd los kwamen en de zuigers gingen oxideren. met perslucht kreeg je ze niet vrij maar met de vetspuit wel.
in het begin ging je ze vaak heel licht schuren en de afdichting vrij van ingedrukte verontreiniging pulken. zuigertjes er in zonder afdichting en de speling meten, was dat meer dan 0,15 dan kon je niks anders doen dan de zuigers vervangen met andere stalen zuigers.

later, begin jaren 90 toen de zogenaamde Goldline klauwen in opmars kwamen en nu nog steeds op de meeste Italiaanse motoren terug te zien zijn (groter weliswaar maar toch: van P05 en P08 naar de P34/30 en later P34/34), zijn de zuigers lichtgewicht geworden en bestonden ze uit gepolijste geanodiseerde zuigers. scheelde redelijk wat gewicht ook nog! die dingen komen zelden tot nooit meer vast te zitten.

van de andere modellen met geleider pinnen kwam de manchetten ook vaak los en gingen die roesten tot aanlopende wiel en 1 kant versleten remblokken. pinnen eruit draaien (als je mazzel had gingen ze er zo uit andere was het uitboren en helicoil), in de boormachine doen en met schuurpapier glad maken, opnieuw insoppen met vet en monteren met nieuwe stof manchetten. ok, beetje meer speling op echter de klauw kwam er nooit schuin op door de zelf-centrerend constructie; de pinnen hielden de klauw enkel vast. heeeeeeeel veel Japanse motoren hebben zulke klauwen en motoren met spaakwielen of weinig inbouwruimte om dubbelwerkende klauw te monteren.

valt allemaal wel mee, denk dat ontluchten het meeste concentratie vergt om het potje vol te houden, al helemaal ivm abs...
dus, het kan moeilijk/tegenvallen, maar ook heel makkelijk. en vergeet niet: goed/juiste gereedschap is het halve werk en scheelt veel kopzorgen.
Plaats reactie