Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Na jaren een probleemloze Saab overgestapt op Subaru, nu stuit ik op het volgende probleem: De auto houdt in en duwt vooruit in lage toeren. Het wordt steeds gekker. Soms bij wegrijden slaat de motor af omdat er geheel geen vermogen is onder de 3000 toeren. Ik heb al vervangen de bougies en de Coil on plugs. Als ik de - pool van de accu loshaal is het probleem even weg. Mijn subaru is van 2011 en heeft 91.000 km gelopen. Van al het onderhoud heb ik rekeningen van een dealer in de buurt van Borne. Ik heb twijfels bij de uitvoering van dit onderhoud.
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Geen check engine light bij deze storing?
Gaat dit lampje wel branden zodra het contact wordt aangezet?
Gaat dit lampje wel branden zodra het contact wordt aangezet?
"I feel Legacy"
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Lambdasondes en knocksensors geven lang niet altijd een foutmelding...maar zijn wel vaak schuldig aan klote lopen.
Zoals SP-Boxer al aangeeft,controleer of het gele motorstoringslampje brand en controleer op foutcodes. https://www.youtube.com/watch?v=DhDzA-6dFm4
Nog mooier is een foutcodelezer (kost een paar tientjes) omdat die meer gegevens weergeeft...zoals lambda en temperatuur waardes.
EDIT: Als je auto werkt met het Can-Bus systeem dan moet je een foutcodelezer gebruiken die daar mee om kan gaan.
Gr.Quikfit
Zoals SP-Boxer al aangeeft,controleer of het gele motorstoringslampje brand en controleer op foutcodes. https://www.youtube.com/watch?v=DhDzA-6dFm4
Nog mooier is een foutcodelezer (kost een paar tientjes) omdat die meer gegevens weergeeft...zoals lambda en temperatuur waardes.
EDIT: Als je auto werkt met het Can-Bus systeem dan moet je een foutcodelezer gebruiken die daar mee om kan gaan.
Gr.Quikfit
Laatst gewijzigd door quikfit op 25 okt 2019 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Niet toevallig het gasklephuis recent gereinigd?
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Wat voor benzine tank je?
Gezien dat E95 nu 10 ethanol heeft.
Voor uitlezen maakt canbus niks uit.
Eric
Gezien dat E95 nu 10 ethanol heeft.
Voor uitlezen maakt canbus niks uit.
Eric
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
bedankt voor de reacties,
Er is geen brandend lampje, er zijn geen storingcodes opgeslagen. Dit is uitgelezen bij een auto electronica specialist
Er is geen brandend lampje, er zijn geen storingcodes opgeslagen. Dit is uitgelezen bij een auto electronica specialist
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Als ik verander van benzine naar bijvoorbeeld shell v-power is het probleem minder maar wordt weer erger, als ik dan omschakel naar gangabare euro 95 is het weer even fijn rijden, daarna gaat de auto weer schokken en inhouden bij lage toeren. De luchtmassa meter lijkt ook nieuw. Welk merk hoort origineel in deze subaru?
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Ik zie veel Denso voorbij komen als genuine op het net.hansheijkoop schreef:De luchtmassa meter lijkt ook nieuw. Welk merk hoort origineel in deze subaru?
Maar brand je motorstoringslampje als je,je het contact aanzet
Zit je benzinedop goed dicht...hoor je hem sissen als je hem los draait na een dag of wat
Gr.Quikfit
Laatst gewijzigd door quikfit op 25 okt 2019 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Het motorstoringslampje gaat aan, dit sinds vanmiddag. Ik heb de motor gestart terwijl de connector niet op de luchtmassameter was aangesloten. De benzinedop sist inderdaad als je hem losdraait.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Een subaru heeft graag origineel vanaf de dealer.
Op imitatie lopen ze niet goed.
Hetzelfde geldt voor diverse andere sensoren en bougies (ngk) .
Tank eens bp ultimate.
Laat hem uitlezen bij de dealer.
Ga niet op de gok onderdelen vervangen.
Eric
Op imitatie lopen ze niet goed.
Hetzelfde geldt voor diverse andere sensoren en bougies (ngk) .
Tank eens bp ultimate.
Laat hem uitlezen bij de dealer.
Ga niet op de gok onderdelen vervangen.
Eric
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
sissende benzineklep? dan zit de ontluchting dicht en krijgt ie te weinig benzine.
Dan geeft ie leuke codes maar je hebt er niets aan.
Dan geeft ie leuke codes maar je hebt er niets aan.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Kleppen in de tankdop zorgen ervoor dat de geringe onderdruk die door het zuigen ontstaat op een bepaalde waarde blijft. Zo wordt voorkomen dat er benzinedamp in het milieu terechtkomt...het sissen bij het openen van de tankdop is dus heel normaal.ReinO schreef:sissende benzineklep? dan zit de ontluchting dicht en krijgt ie te weinig benzine.
Dan geeft ie leuke codes maar je hebt er niets aan.
De ontluchting kan dan evengoed te weinig lucht de tank inlaten...dat is simpel te testen door een tijdje met een kwart tank te rijden en met een dop te rijden die ''losjes'' zit.
Maar zoals de topic starter al aangeeft,is het probleem weg bij het even loshalen van de accupool en lijkt mij de tankdop uitgesloten.
Het zou zomaar de (dubieuze) luchtmassa-meter kunnen wezen of een knock-sensor die op een rammeltje reageert.
Temperatuur-sensor of lambda-sonde(verkeerde waardes)kan ook...maar lijkt me gezien de kilometerstand onwaarschijnlijk.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Motor loopt verkeerd, accupool wordt los gehaald ,motor loopt even weer goed maar daarna weer slecht. Dan denk ik dat de de ecu een foutieve waarde krijgt en dan iets verkeerd gaat inregelen. Is dat niet uit te lezen door een dealer die betere apparatuur heeft met meer mogelijkheden ?
Waarom twijfels door het uitgevoerde onderhoud ?
Waarom twijfels door het uitgevoerde onderhoud ?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
hij stapelt idd kleine foutjes, sondes en sensoren kun je gewoon realtime lezen. Dan sluit je dat uit in elk geval.
Dat sissen bij de tankdop.... . Die pomp genereert 8 bar benzinedruk richting injectoren.
Dat sissen is mi niet ok en heb het zelf nog nooit gehoord.
Dat sissen bij de tankdop.... . Die pomp genereert 8 bar benzinedruk richting injectoren.
Dat sissen is mi niet ok en heb het zelf nog nooit gehoord.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Dat sissen bij tankdop openen is normaal zelfs mijn justy g3x en Opel agila doen dat zijn we alleen niet bij de Saabs gewend.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Trouwens als de llm (luchtmassa meter) zo verdacht is trek dan de stekker er uit dat je bewust een storing maakt als die daarmee wel goed rijd heb je een richting op het in te zoeken.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Hier sissen de tankdoppen ook vrijwel altijd. Met koud weer wellicht iets minder, maar bij Subaru in ieder geval heel normaal.
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Dat uitlezen van de sondes en sensoren, dat lijkt me leuk om me daar eens in te verdiepen. Ik kijk al een tijdje naar een Autel Maxi AP200, deze "connector" kost rond de €50,- maar is dan wel gebonden aan 1 voertuig. Om een ander voertuig aan te sluiten moet je voor €15,- software bijkopen, en daarna per jaar verlengen. Volgens Autel kun je ook realtime ECU waarden lezen&loggen. Heeft iemand ervaring met deze OBD connector?
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Niet met deze wel met een andere. Ik heb een elm327, grappig dingetje en kost nagenoeg niks. Ook hier kan je realtime mee uitlezen maar een dealer kan met zijn apparatuur toch echt veel meer. Raad je ook aan om naar de dealer te gaan voor het uitlezen. Jouw problemen zijn veel te vervelend om daar lang mee door te blijven rijden.
Nogmaals de vraag waarom je twijfelt aan het gedane onderhoud zoals dat vermeldt staat op de facturen ?
Nogmaals de vraag waarom je twijfelt aan het gedane onderhoud zoals dat vermeldt staat op de facturen ?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Ik zou er eentje kopen die voor verschillende auto's is te gebruiken...bijkopen en elk jaar verlengen klinkt als geld-trekkerij.
Persoonlijk heb ik er liever eentje met een kabel(die gebruik ik zelf).
Met een OBD foutcodelezer kun je o.a. Lambda,koelvloeistof-temperatuur en IAT (Intake Air Temperature) waardes uitlezen maar bijvoorbeeld geen storing in je Knock-sensor als het motorlampje niet brand.
Je hebt geen rammels in je motorruimte en/of je uitlaatsysteem zoals hitteschildjes die loszitten of de inhoud van de katalysator is losgekomen van de behuizing.(klap erop geven met de hand) Om de uitlaat te controleren moet de afdekplaat onder de motor er even af.Als de Knock-sensor rammeltjes of trillingen waarneemt draait ie de ontsteking terug wat resulteert in inhouden(minder vermogen)
Gr.Quikfit
Persoonlijk heb ik er liever eentje met een kabel(die gebruik ik zelf).
Met een OBD foutcodelezer kun je o.a. Lambda,koelvloeistof-temperatuur en IAT (Intake Air Temperature) waardes uitlezen maar bijvoorbeeld geen storing in je Knock-sensor als het motorlampje niet brand.
Je hebt geen rammels in je motorruimte en/of je uitlaatsysteem zoals hitteschildjes die loszitten of de inhoud van de katalysator is losgekomen van de behuizing.(klap erop geven met de hand) Om de uitlaat te controleren moet de afdekplaat onder de motor er even af.Als de Knock-sensor rammeltjes of trillingen waarneemt draait ie de ontsteking terug wat resulteert in inhouden(minder vermogen)
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Een hitteschildje van de uitlaat zit nog maar met twee schroeven vast, dat zal ik herstellen. Is een dergelijke knock sensor dan zo gevoelig?
Sufos, de vorige eigenaar was achter in de 80 en is inmiddels overleden. De auto heeft keurig onderhoud gehad volgens de boekjes. Ook is volgens de facturen de koppeling al eens vervangen(nog geen 80K op de teller) en was er een obd connector geplaatst van paar honderd euro waardoor de auto zuiniger zou gaan rijden. Ik heb zelf het luchtfilter, oliefilter, interieur filter vervangen. Nog niet eerder had ik zulke extreem vervuilde filters in mijn handen. Dat kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben, toch heb ik zo mijn twijfels.
Sufos, de vorige eigenaar was achter in de 80 en is inmiddels overleden. De auto heeft keurig onderhoud gehad volgens de boekjes. Ook is volgens de facturen de koppeling al eens vervangen(nog geen 80K op de teller) en was er een obd connector geplaatst van paar honderd euro waardoor de auto zuiniger zou gaan rijden. Ik heb zelf het luchtfilter, oliefilter, interieur filter vervangen. Nog niet eerder had ik zulke extreem vervuilde filters in mijn handen. Dat kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben, toch heb ik zo mijn twijfels.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Zojuist de hitteschildjes gecontroleerd, geen rammelaars ondanks twee missende schroefjes. Katalysator rammelt ook niet.
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Dat is mooi...maar wanneer mogelijk toch even de schroefjes weer monteren met een veerring om zeker te zijn...ja een knock-sensor is gevoelig,ze worden ook wel klopsensor of pingelsenor genoemd...het is zaak dat de uitlaat geheel trillingsvrij is.hansheijkoop schreef:Zojuist de hitteschildjes gecontroleerd, geen rammelaars ondanks twee missende schroefjes. Katalysator rammelt ook niet.
https://www.mvwautotechniek.nl/pingelen/
https://www.hella.com/techworld/nl/Tech ... ring-4012/#
Ik ben wel benieuwd wat die after market ''obd connector'' is(naam type)en doet,als het mogelijk is meteen eruit halen om die te kunnen uitsluiten.
koppeling vervangen met 80.000km ,die oude man zal wel een ''koppelingsridder'' geweest zijn.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Zo te horen zijn je twijfels rond het werkelijk gedane onderhoud terecht. Met een schoon luchtfilter zou hij toch beter moeten trekken. Heb je na het vervangen ervan de ecu nog eens reset? Lopen alle wielen ook goed vrij? Geen aanlopende remblokken?
Forester 2011 FB20
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 22 aug 2019 16:42
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Die multichip OBD connector om zuiniger te rijden heb ik direct na aanschaf verwijderd.
De remmen en wielen zijn echt goed vrij en in uitstekende conditie.
Die linkjes zijn zeer interessant, ik ga de klopsensor maar eens aan de scoop hangen, kijken of deze inderdaad nog werkt.
Hoe doe je dat een ECU reset?
De remmen en wielen zijn echt goed vrij en in uitstekende conditie.
Die linkjes zijn zeer interessant, ik ga de klopsensor maar eens aan de scoop hangen, kijken of deze inderdaad nog werkt.
Hoe doe je dat een ECU reset?
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Resetten doe je zelf al, namelijk door de accu even los te koppelen. Dan gaat de ECU weer terug naar de fabriekswaarden, en gaat zichzelf nadat deze weer is aangesloten met behulp van alle inkomende informatie weer "herstellen". Vandaar mijn eerdere opmerking, ik ga er vanuit dat de ECU een foutieve waarde binnenkrijgt en zichzelf dus verkeerd instelt. Dit omdat als je de accu even los haalt de auto wel voor enige tijd goed rijdt. Daarom moet je weten welke waarde hij aan het veranderen is. Met bijvoorbeeld een elm327 krijg je te weinig informatie om dat te kunnen bepalen. Een dealer zal, neem ik aan, veel meer kunnen zien met zijn apparatuur.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Ik heb SP-Boxer een keer horen zeggen dat bij de nieuwere types de ECU niet gereset kan worden d.m.v. de accu polen lost halen...ik meen dat,dat de types zijn die de foutcodes op het dashboard kunnen weergeven.Ik kan het topic helaas niet meer vinden.sufos schreef:Resetten doe je zelf al, namelijk door de accu even los te koppelen. Dan gaat de ECU weer terug naar de fabriekswaarden
SP-Boxer; Kom der maar in.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Dat zou natuurlijk kunnen, maar bouwjaar 2011 is type 2008 en dus niet echt nieuw te noemen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Je kunt door het loskoppelen van de accu geen foutcodes meer resetten bij deze modellen. (ook 2008)
Of de ECU weer opnieuw moet inleren na het loskoppelen durf ik zo niet te zeggen. Mijn verwachting is dat ook dat geen verschil uitmaakt.
Opgeslagen foutcodes kun je waarschijnlijk op deze manier uitlezen:
https://www.youtube.com/watch?v=DhDzA-6dFm4
Of de ECU weer opnieuw moet inleren na het loskoppelen durf ik zo niet te zeggen. Mijn verwachting is dat ook dat geen verschil uitmaakt.
Opgeslagen foutcodes kun je waarschijnlijk op deze manier uitlezen:
https://www.youtube.com/watch?v=DhDzA-6dFm4
"I feel Legacy"
Re: Forester 2011 90.000 km loopt slecht onder 3500 toeren
Misschien wat vreemd verklaard...maar ik doelde op het nieuwere type dan de mijne(en de jouwe). Dat uitlezen via het dashboard is al langer in gebruik bij de Outback's en Legacy's(meen vanaf ± 2006) en word in de latere types Forester (Meen vanaf ± 2008) ook gebruikt.Geloof dat het de auto's zijn met het Can Bus systeem...maar SP-Boxer is wat meer thuis in de materie ''vanaf wanneer en welk type''sufos schreef:Dat zou natuurlijk kunnen, maar bouwjaar 2011 is type 2008 en dus niet echt nieuw te noemen.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157