E10

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: E10

Bericht door Rene »

Even samen gevat :
Ik heb niet het idee dat het verbruik veel hoger ligt met E10 , dat ga ik komende vrijdag berekenen als ik 'm weer vol gooi : hoewel ik zo'n 50km/dag autoweg rij zal hij hoe dan ook zuiniger zijn dan in stadsverkeer.
Van het toevoegen van een additief bij geregeld gebruik zie ik het nut niet van in omdat ik eens in de +/- 10 dagen de tank van de preza volgooi : het aantrekken van water door de ethanol zal in dat geval niet zo'n vaart lopen.
E5 bestaat al een tijdje en de afgelopen jaren is gebleken dat ik met de Leone daar (nog) geen nadelige effecten van heb ondervonden...ook niet na 3 maanden verplicht stilstaan ( straks voor de 6'de keer ) in de winter : ook hier zie ik het nut van een additief niet....
Zoals al aangegeven is het onduidelijk of m'n motor op E10 kan : heb ik afgetankt met een premium brandstof (Shell V-power , BP Ultimate , Total Excellium etc etc ) en zal over de winterperiode sporadisch gebruikt worden.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: E10

Bericht door aze2000 »

Even terug komen op de evt beperking qua pk's boven de 250,,

Hier bij even na vraag gedaan bij een aantal partijen,,,, conclusie... onzin,,, vialle kan met gemakt tot 300 pk leveren en de beperking is dus niet de lpg installatie..
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: E10

Bericht door Tanisha »

De meeste standaard vialle lpi installaties op turbo motoren hebben 4 witte lpi injectoren die zijn volgens vialle zelf goed voor 200pk.
Deze witte injectoren kunnen iets meer en je krijgt er max 230pk uit.

Vialle had op een gegeven moment een systeem waarbij je een 5de witte injector in je inlaat voor je gasklephuis kreeg zo kwam vialle officieel op 250pk.

Dit was voor sommige nog niet genoeg en daarom kwamen de donkerbruine injectoren hier was idd de 300pk mee te halen maar deze injectoren zijn een lange tijd niet leverbaar geweest en volgens mij zijn ze dat nog steeds niet.

Ik kan mij vergissen en dat dit spul inmiddels weer leverbaar is of jij hebt een opgave gekregen voor dampgas injectie.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: E10

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:De meeste standaard vialle lpi installaties op turbo motoren hebben 4 witte lpi injectoren die zijn volgens vialle zelf goed voor 200pk.
Deze witte injectoren kunnen iets meer en je krijgt er max 230pk uit.

Vialle had op een gegeven moment een systeem waarbij je een 5de witte injector in je inlaat voor je gasklephuis kreeg zo kwam vialle officieel op 250pk.

Dit was voor sommige nog niet genoeg en daarom kwamen de donkerbruine injectoren hier was idd de 300pk mee te halen maar deze injectoren zijn een lange tijd niet leverbaar geweest en volgens mij zijn ze dat nog steeds niet.

Ik kan mij vergissen en dat dit spul inmiddels weer leverbaar is of jij hebt een opgave gekregen voor dampgas injectie.

Nee zeker geen damp gas,,

De installatie is recent ingebouwd in een mercedes e350 met zn 280/300 pk.. 6 cilinder,,

Weet niet welke injectoren daar in zitten maar dat is in Goes gedaan daar zit metname een Vialle specialist.

Zal eens na vragen wat voor materiaal er in is gegaan.. maar ik kan me niet voorstellen dat lpg een beperking kent tot zn 3 a 400 pk

we komen er op terug
Groet Robert
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Re: E10

Bericht door ghulst »

Als hij in Goes is ingebouwd, dan kan ik me haast niet voorstellen dat dat ergens anders is gebeurd dan bij Akkermans, maar ik dacht dat hij geen LPG installaties meer zou inbouwen. Voor de V70 van een vriend van mij moesten we richting Eindhoven, omdat hij niet meer inbouwde.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: E10

Bericht door aze2000 »

ghulst schreef:Als hij in Goes is ingebouwd, dan kan ik me haast niet voorstellen dat dat ergens anders is gebeurd dan bij Akkermans, maar ik dacht dat hij geen LPG installaties meer zou inbouwen. Voor de V70 van een vriend van mij moesten we richting Eindhoven, omdat hij niet meer inbouwde.
Klopt,, maar omdat hij een zeer goede bekende was heeft hij dat nog samen gedaan..

De andre zou hij naar andere sturen die hij zou adviseren idd
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: E10

Bericht door Tanisha »

Die Mercedes zijn 6 witte injectoren vandaar dat 300pk geen probleem was.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: E10

Bericht door ReinO »

appels en peren.... . even een inlaatinjector erbij, de ecu aanpassen .. .

Op het saabforum loopt een paralelle discussie over ethanol en extra power:

- beter klopvastheid
- vroegere ontsteking
- meer turbodruk/lucht kan daardoor
- de lagere ontbrandingstemp is ook gunstig
- dus meer brandstof en meer zuurstof, ontsteking eerder en dus meer pk s! -moet je wel een turbo hebben natuurlijk-
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: E10

Bericht door Rene »

Volgens mij ging het over E10??????
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: E10

Bericht door SP-Boxer »

Ja, het lijkt hier af en toe meer een LPG forum te worden.
Nu hebben we wederom een topic vol met vervuiling, waarvoor dank weer...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
ghulst
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 apr 2015 00:05

Re: E10

Bericht door ghulst »

Ik vind het wel interessant dat we hier een E10 discussie hebben, terwijl je in de USA en in Australië een andere beweging ziet. Daar stappen mensen, die meer uit hun Subaru/EVO/sportieve turbo willen halen, juist over op E85 of E90...
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: E10

Bericht door Tanisha »

E85 is helaas in Nederland niet meer verkrijgbaar en toen het nog verkrijgbaar was waren de punten waar je het kon tanken zeer dun bezaaid.
Ik had mijn Saab 9-5 juist software matig aangepast dat ik er op kon rijden het geeft je toch 20pk tot 30pk extra.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: E10

Bericht door aze2000 »

Rene schreef:Volgens mij ging het over E10??????

ok Rene , wat had je nog toe te voegen over E10?
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: E10

Bericht door aze2000 »

Tanisha schreef:E85 is helaas in Nederland niet meer verkrijgbaar en toen het nog verkrijgbaar was waren de punten waar je het kon tanken zeer dun bezaaid.
Ik had mijn Saab 9-5 juist software matig aangepast dat ik er op kon rijden het geeft je toch 20pk tot 30pk extra.
kun je voor mij nog even uitleggen waar je die 20 / 30 pk vandaan haal en op welke manier
Groet Robert
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: E10

Bericht door ReinO »

e10 e15:


- beter klopvastheid
- vroegere ontsteking
- meer turbodruk/lucht kan daardoor
- de lagere ontbrandingstemp is ook gunstig
- dus meer brandstof en meer zuurstof, ontsteking eerder en dus meer pk s! -moet je wel een turbo hebben natuurlijk-
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: E10

Bericht door Tanisha »

Rein was me al voor maar dat dus!
Saab heeft software die het ethanol percentage uitstekend en die inspuiting/ontsteking er op aanpast.
Ford en Volvo hadden ook zulke systemen en misschien nog wel meer merken.

De Subaru waar eerder naar gerefereerd werd in Australië en Amerika zijn waarschijnlijk aangepast om uitsluitend op e85 te lopen waarbij het voordeel dus is meer vermogen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: E10

Bericht door Rene »

aze2000 schreef:
Rene schreef:Volgens mij ging het over E10??????

ok Rene , wat had je nog toe te voegen over E10?
Als je even tussen het LPG geneuzel door leest zie je wel wat bijdrage's van me staan...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: E10

Bericht door aze2000 »

Rene schreef:
aze2000 schreef:
Rene schreef:Volgens mij ging het over E10??????

ok Rene , wat had je nog toe te voegen over E10?
Als je even tussen het LPG geneuzel door leest zie je wel wat bijdrage's van me staan...

LPG geneuzel :roll: mm dit lijkt meer op antwoorden van iemand die hier zich heel populair heeft gemaakt :lol: :lol: :lol: maar gelukkig is die stil tegenwoordig..

Maar lekker belangrijk dat mensen van e10 over vloeien naar gesprekken over lpg als dat zicht voor doet...

Of ben ik bij een forum beland Autisme voor beginners :lol: :lol: :lol:
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: E10

Bericht door quikfit »

aze2000 schreef:LPG geneuzel :roll: mm dit lijkt meer op antwoorden van iemand die hier zich heel populair heeft gemaakt :lol: :lol: :lol: maar gelukkig is die stil tegenwoordig..
Maar lekker belangrijk dat mensen van e10 over vloeien naar gesprekken over lpg als dat zicht voor doet...
Of ben ik bij een forum beland Autisme voor beginners :lol: :lol: :lol:
Zoals SP-Boxer al aangaf...Nu hebben we wederom een topic vol met vervuiling....
Als je een discussie wil starten over LPG of wat dan ook doe dat dan in de juiste rubriek met een apart onderwerp!...
Het lijkt steeds meer op een chatbox waar je,je door bergen met reacties moet ploegen om de juiste info eruit te halen...snap je?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: E10

Bericht door Tanisha »

Zo raar was het allemaal niet e10 is benzine met ethanol wat klopvaster is dat alleen benzine LPG heeft die eigenschap ook zo is LPG in de discussie gekomen.

Alleen voor degenen die auto's hebben met brandstofsystemen die niet bestendig zijn tegen ethanol gaan direct nadelen van e10 krijgen.

Denk dan bijvoorbeeld aan rubber wat opvreet en kunststof wat broos wordt met verstopping of lekkage als gevolg.
Denk bijvoorbeeld ook aan membraan van een carberateur die dit echt niet lekker gaat vinden.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: E10

Bericht door Rene »

Met E5 lijkt dat tot nu toe mee te vallen in mijn Leone uit 1984 , mijn motor ( 1996 ) schijnt er wel wat last mee te hebben vooral als het wat kouder word ( moeilijker starten )

@aze2000 Het valt me steeds vaker op dat er veel offtopic in een thread te lezen is en dat maakt het 1 en ander nogal onoverzichtelijk...in een andere thread was er zelfs iemand die zich zelf daar op had betrapt :roll:
Hummi heeft in deze thraed niks geschreven als je daar op doelt...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: E10

Bericht door aze2000 »

Rene schreef:Met E5 lijkt dat tot nu toe mee te vallen in mijn Leone uit 1984 , mijn motor ( 1996 ) schijnt er wel wat last mee te hebben vooral als het wat kouder word ( moeilijker starten )

@aze2000 Het valt me steeds vaker op dat er veel offtopic in een thread te lezen is en dat maakt het 1 en ander nogal onoverzichtelijk...in een andere thread was er zelfs iemand die zich zelf daar op had betrapt :roll:
Hummi heeft in deze thraed niks geschreven als je daar op doelt...
Duidelijk,, we gaan weer verder met de orde van deze Topic,,

Maar met e5 zou het nog wel mee kunnen vallen,, maar ik denk dat het simpelweg niet echt duidelijk is wat het doet op langer termijn en zeker de e10

zijn daar gegronde onderzoeken naar gedaan al wat t effect is op rubbers enz?
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: E10

Bericht door Tanisha »

Ik zit al eventjes naar wat literatuur te zoeken om een link te kunnen geven maar kan het zo snel niet vinden.

Conventionele benzine bevat benzeen om het klopvast te maken de ethanol vervangt het benzeen en is daardoor vriendelijker voor het milieu en je gezondheid omdat benzeen kankerverwekkend is.

Dit is in ieder geval al een link https://nl.wikipedia.org/wiki/Tetra-ethyllood
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: E10

Bericht door Rene »

Ik las elders het tegenovergestelde : omdat het minder energie bevat ben je er meer van nodig en schijnt de CO2 uitstoot per gereden km zelfs hoger te liggen dan met de conventionele brandstof.

https://autorai.nl/e10-benzine-onzuinig ... jg_2WWOid4

Hoezo om het milieu te sparen?? Het dient enkel ,als je het mij vraag en zoals SP-Boxer al eens opmerkte , om de bobo's financieel nog vetter te mesten....
Dat het minder / geen benzeen bevat wil ik wel voor waar aannemen omdat het spul , zoals je terecht aangeeft , kankerverwekkend is..

Even terug naar mijn ervaringen tot nu toe :
Heb de preza nog niet afgetankt , maar ik merk wel dat hij er wat minder soepeler op rijd..
Bij het opschakelen en het oplaten komen van de koppeling bokt 'ie hij af en toe , alsof hij tijdens in het intrappen van het pedaal af lijkt te slaan -> zowel bij warme als koude motor , voorheen had ik dat niet..
Eenmaal op snelheid gaat het zoals altijd , over eventueel vermogensverlies durf ik niks te zeggen.

Edit :
Net getankt : 290 km waarvan 30 stadsverkeer levert een verbruik op van 1:11,76 , AWD subaru's zijn per definitie niet zuinig maar dit is wel aardig aan de hoge kant....binnenkort nog eens berekenen maar dan met Shell V-Power ( E5 98 oct )
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: E10

Bericht door Tanisha »

Hier is een link van de Rijksoverheid over benzeen in de benzine https://www.clo.nl/indicatoren/nl045709

Dit is een linkje naar de opvolgers van benzeen https://www.bodemplus.nl/onderwerpen/bo ... mtbe-etbe/ dit waren minder gevaarlijke als benzeen maar zeker niet onschuldig.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: E10

Bericht door ReinO »

ik heb het verbruik niet gemeten maar die extra power en soepeler loop maakte dat meer dan goed .
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: E10

Bericht door Tanisha »

Dit is een Duitse link https://www.vcd.org/themen/auto-umwelt/ ... 10-benzin/ deze geeft de meest info tot nu omwille verbruik.
Nu begrijp ik dat niet iedereen hier Duits zat kunnen maar e10 is in Duitsland al vele jaren een fijt er is daaromtrent dus veel meer informatie.
In dit stuk staat dat het meer verbruik tegenover euro 95 3.4% zal zij en het meerverbruik tegenover e5 1.7%
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: E10

Bericht door ReinO »

in dat artikel staat oa dat ethanol maar 65 % van de verbrandingswaarde van benzine heeft: dat scheelt in de egt! Naast de klopvastheid / vroegere ontsteking enz: tel uit je winst bij de pk s!
Al genoemd: bij een turboversie heb je er meer profijt van.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: E10

Bericht door aze2000 »

Rene schreef:Ik las elders het tegenovergestelde : omdat het minder energie bevat ben je er meer van nodig en schijnt de CO2 uitstoot per gereden km zelfs hoger te liggen dan met de conventionele brandstof.

https://autorai.nl/e10-benzine-onzuinig ... jg_2WWOid4

Hoezo om het milieu te sparen?? Het dient enkel ,als je het mij vraag en zoals SP-Boxer al eens opmerkte , om de bobo's financieel nog vetter te mesten....
Dat het minder / geen benzeen bevat wil ik wel voor waar aannemen omdat het spul , zoals je terecht aangeeft , kankerverwekkend is..

Even terug naar mijn ervaringen tot nu toe :
Heb de preza nog niet afgetankt , maar ik merk wel dat hij er wat minder soepeler op rijd..
Bij het opschakelen en het oplaten komen van de koppeling bokt 'ie hij af en toe , alsof hij tijdens in het intrappen van het pedaal af lijkt te slaan -> zowel bij warme als koude motor , voorheen had ik dat niet..
Eenmaal op snelheid gaat het zoals altijd , over eventueel vermogensverlies durf ik niks te zeggen.

Edit :
Net getankt : 290 km waarvan 30 stadsverkeer levert een verbruik op van 1:11,76 , AWD subaru's zijn per definitie niet zuinig maar dit is wel aardig aan de hoge kant....binnenkort nog eens berekenen maar dan met Shell V-Power ( E5 98 oct )
1:11 en je bent on te vreden :lol: ,,, dan moet je zeker niet in mn forester xt gaan rijden,,, dan ga je niet snel boven de 1:10 komen...

Maar goed je hebt een 1.6,,, nou dan is 1: 11 a 12 nog wel redelijke te noemen,,, zuinig is een begrip natuurlijk,,, wat is zuinig ;)
Groet Robert
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: E10

Bericht door Rene »

Met de Leone heb ik ooit eens 1:18 gereden ;) het zuinigste wat ik met de plus heb gehaald was 1:12,5 , dat was op de terugweg vanuit zuid Limburg naar huis terug met een gangetje van 130+ op de snelweg..
Heen deed ik dat rustig aan met 115 a 120 , het gekke is dat hij dan meer verbruikt dan op hogere snelheid.
130+ is op de N34 geen optie trouwens , alleen op het stuk tussen Erm en knooppunt Holsloot kan dat -> 4baans wel op letten op flitsers
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gesloten