adv. nieuwe schokbrekers / veren

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Gebruikersavatar
FastFriend
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2018 19:09

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door FastFriend »

die is rijklaar 650 en max 1000 kg
4 mtr (5,5 totaal) kip greyline uit het jaar kruik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door erichendri »

Wegen?
Doorzakken komt mede door de kogeldruk.
Neuswiel over de grond kan ook door de lage trekhaak van de forester komen.

Eric
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

boswachterfan schreef:Ik heb ooit contact gehad met JD shocks. Dit bedrijfje gaf aan de niveauregelaars te kunnen reviseren. 200 per stuk.

We hebben hier al eens een lang topic over gehad. Ik vind het een lastige keuze. Mijn bandenboer zei me niet te snel op gewone dempers over te gaan, ik zou de originele gaan missen volgens hem. Na dik drie ton vind ik het wel mooi dat ze het nog steeds fatsoenlijk doen. Met de caravan zakt hij wel wat, maar ze dempen dan zo stevig dat het bijna oncomfortabel is. Solo rijdt het dan weer zacht maar stevig gedempt. Ik vind het een mooi stukje techniek al zou ik nooit 1100 euro ervoor bij de dealer achterlaten (900 plus montage, enkele jaren geleden opgegeven).
Het is zeker een mooie techniek, en heeft ook zeker zn voordelen.. wat ik wel vind is dat ik liever had gezien dat ze gelijk bij belasting de boel bij gaat regelen,, maar goed,, zat wel te denken als je nou mij mij dan ,, met 160k en 15 jaar weer eens ze moet vervangen,, dan is de qualitijd eigen best rete goed te noemen..

moet je met andere demper nog maar weer zien ;)

al met al blijft het lastig en wat voor de ene top is is voor de ander redelijk.. spreek uit ervaring,, heb nog al t kan mij niet goed genoeg zijn..

maar ieder zn ding uiteraard,,voor nu heb ik ze gefixt,, en pedders blijft toch wel tot nu toe op mijn lijstje staan
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

FastFriend schreef:ik heb toevallig afgelopen zaterdag deze gemonteerd:

https://www.ebay.co.uk/itm/Subaru-Fores ... XQVERS7PWR

dit omdat met de caravan ophalen uit de stalling het neuswiel steeds over de straat ging bij elke drempel.
en idd, schokbreker rechtsachter lek , en ze waren 'moe'

deze waren echt binnen een week binnen
en tot nu toe zeer tevreden over rijgedrag.

morgen twee weken met de caravan weg, ik ben benieuwd

jaaaaaaa redders... daar doe je nou eens goed aan,, :okeee: goede keus kan niet anders zeggen
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

erichendri schreef:Wegen?
Doorzakken komt mede door de kogeldruk.
Neuswiel over de grond kan ook door de lage trekhaak van de forester komen.

Eric
nou lees ik hier een caravan van 1000kg ,, das natuurlijk niks en met zn 80 kg kogeldruk,, niks aan de hand

en een forester met een te lage trekhaak,,, mm dat zal wel mee vallen denk ik,, gemiddeld staat hij wel hoger dan de gemiddelde auto in die klasse
Groet Robert
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door *thomas* »

aze2000 schreef: Het is zeker een mooie techniek, en heeft ook zeker zn voordelen.. wat ik wel vind is dat ik liever had gezien dat ze gelijk bij belasting de boel bij gaat regelen,, maar goed,, zat wel te denken als je nou mij mij dan ,, met 160k en 15 jaar weer eens ze moet vervangen,, dan is de qualitijd eigen best rete goed te noemen..
Hmm, rete-goed zou ik niet meteen durven stellen. Op mijn Outback intussen 215K kms, maar op mijn ouders hun XC70 nog steeds de originele 'nivomats' na 380K. Da's kwaliteit ;). Niet zweten, niet lekken.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

*thomas* schreef:
aze2000 schreef: Het is zeker een mooie techniek, en heeft ook zeker zn voordelen.. wat ik wel vind is dat ik liever had gezien dat ze gelijk bij belasting de boel bij gaat regelen,, maar goed,, zat wel te denken als je nou mij mij dan ,, met 160k en 15 jaar weer eens ze moet vervangen,, dan is de qualitijd eigen best rete goed te noemen..
Hmm, rete-goed zou ik niet meteen durven stellen. Op mijn Outback intussen 215K kms, maar op mijn ouders hun XC70 nog steeds de originele 'nivomats' na 380K. Da's kwaliteit ;). Niet zweten, niet lekken.
verschil is bij volvo dat ze daar een heel ander systeem hebben toegepast,, vind dat ze bij subaru voor een ander systeem hebben moeten gaan...
ander is wel dat als je bij volvo zn nivo balg stuk hebt ben je ook aan de beurt :lol:

maar goed.. van mij hadden ook wel langer mee mogen gaan,,,
Groet Robert
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door *thomas* »

Is op de oude volvo's geen balg hoor, gewoon systeem zoals op subaru.
Gebruikersavatar
FastFriend
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2018 19:09

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door FastFriend »

ff update en review, net terug van vakantie en achterveren hebben zich prima gehouden. met 1000 kg caravan (kogeldruk zal kilo of 35-40 geweest zijn) en 2 ltr automaat door de bergen heen blijft toch wel uitdaging.
ik had al last met rijden op gas, eigenlijk van begin bij aanschap maart 2018 al, heb al vanalles geprobeerd.
maar nu echt op stukken in zn 1 en 2 op benzine moeten rijden vanwege vermogen tekort.
Op gegeven moment bij file rijden voor de Gotthart werd de olie in de bak erg warm, temp meter liep op tot in het rood en het kwam niet van de motor maar echt van de bak. Bij wegrijden uit stilstand liep de temperatuur heel snel op vanaf normaal naar rode gebied, dus moet bakolie zijn geweest
bij aankomst behoorlijke brandlucht, maar afgezien van die nog een paar keer te hebben geroken is alles goed gegaan.
vandaag ermee naar mn werk heen en weer lijkt hij juist weer veel soepeler te schakelen dan hij ooit heeft gedaan

ik denk dat ik de bak maar eens laat spoelen volgende maand
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door quikfit »

Schone olie is belangrijk bij een automaat,wanneer heb je voor de laatste keer ververst?
Na het spoelen hoor je elke 60.000km te verversen,en vergeet je voor en achterdiff niet.
Radiateur is nog schoon van bijvoorbeeld insecten,heel en alle lamellen aanwezig?
Hoeveel kilometer heeft de auto gelopen? Ik vraag dat omdat je op LPG rijd en de klepspeling dan na verloop van tijd steeds krapper gaat staan met als gevolg dat de auto steeds slechter (top)prestaties gaat leveren.
Kleppen,bakolie en het voor en achter differentieel zijn vaak ondergeschoven kindjes bij auto onderhoud...met andere woorden het word domweg nooit gedaan.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

FastFriend schreef:ff update en review, net terug van vakantie en achterveren hebben zich prima gehouden. met 1000 kg caravan (kogeldruk zal kilo of 35-40 geweest zijn) en 2 ltr automaat door de bergen heen blijft toch wel uitdaging.
ik had al last met rijden op gas, eigenlijk van begin bij aanschap maart 2018 al, heb al vanalles geprobeerd.
maar nu echt op stukken in zn 1 en 2 op benzine moeten rijden vanwege vermogen tekort.
Op gegeven moment bij file rijden voor de Gotthart werd de olie in de bak erg warm, temp meter liep op tot in het rood en het kwam niet van de motor maar echt van de bak. Bij wegrijden uit stilstand liep de temperatuur heel snel op vanaf normaal naar rode gebied, dus moet bakolie zijn geweest
bij aankomst behoorlijke brandlucht, maar afgezien van die nog een paar keer te hebben geroken is alles goed gegaan.
vandaag ermee naar mn werk heen en weer lijkt hij juist weer veel soepeler te schakelen dan hij ooit heeft gedaan

ik denk dat ik de bak maar eens laat spoelen volgende maand
tja,, je hebt een x met 125pk.. dat is van nature geen turbo caravan trekker,, maar als je geen haast hebt kom je er echt wel zoals ik lees.

alleen lees ik het goed een kogeldruk van 35 40!!! ben je wel goed bij je hoofd :roll: maar graag je reactie hier even op voor de duidelijkheid :okeee:

ik heb met de caravan van 1500kg automaat gereden geen enkel keer iets van te warm kunnen bespeuren.. maar net wat er ook gemeld wordt.. hoe zit het met de olie..

Er is al menig woord over onderhoud gesproken,, en waarom wordt hier niet meer aandacht aan besteed of laat het onderhouden door de wat sommige beweren te dure garage.. nou ik kan je vertellen onze vorige Honda heb ik lekker bij de garage in onderhoud gehad en met ruim 50.000k per jaar vond ik dat een prima keus,,

Maar ik deel te tip van onze quick,,, vervest nou eens die olieeeeee. bij aankoop heb ik de bak gelijk laten spoelen en dan begin je met een goede start.

Dus bak laten spoelen en cardan olie,, en dan met regelmaat in iedergeval de automaat bak verversen .

suc 6 :okeee:
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door erichendri »

Tsja, ga mee met de heren wat betreft kogeldruk, die moet hoger tot een kg of 70-80.
Vermogen te kort met de automaat, ben ik het niet altijd mee eens
Mijn legacy automaat met 3 ton had ik ook een keer 1400 kg achter hangen.
Klimmetjes op de Duitse of Franse autobanen moest ik in zijn 2 doen
maar kwam wel met 80 km/h omhoog met airco aan en meter in het midden.
Alleen de felbern tauern strasse moest in zijn 1 omhoog en een klim bij het gardameer.
Klom daar met 4500 rpm in zijn 1 maar remp bleef redelijk stabiel.
Overigens heeft de automaat een eigen "hot" temp controle lamp.
Heb deze met al mijn gesleur en gekkigheid nooit gezien.
Reed zelf ook op lpg, 3 jaar oude installatie en amper vermogen verlies, reed
daar ook op met de hut erachter.
Als jij in vermogen veel verschil hebt zou ik de gas systeem een keer schoon laten maken.
Doen de 1 of 2 koelvans het wel?
Een subaru in het rood is wel heel zeldzaam.
Met de caravan reed ik vaak in handmode, sowieso nooit in winterstand, lees optrekken in 2.
In 2020 ga ik met mijn '00 legacy met 1600 kg erachter naar zuid Frankrijk.
We gaan het meemaken, is handgeschakeld dus kortere versnellingen en low gear.
Dat is al heel anders dan de '99er automaat die in zijn 1 tot 65 km ging
en in zijn 2 tegen de 110 in het rood ging.
Moet nog wel een lagere kogel scoren ivm de 15 cm verhoging.

Eric
Gebruikersavatar
FastFriend
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2018 19:09

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door FastFriend »

quikfit schreef:Schone olie is belangrijk bij een automaat,wanneer heb je voor de laatste keer ververst?
Na het spoelen hoor je elke 60.000km te verversen,en vergeet je voor en achterdiff niet.
Radiateur is nog schoon van bijvoorbeeld insecten,heel en alle lamellen aanwezig?
Hoeveel kilometer heeft de auto gelopen? Ik vraag dat omdat je op LPG rijd en de klepspeling dan na verloop van tijd steeds krapper gaat staan met als gevolg dat de auto steeds slechter (top)prestaties gaat leveren.
Kleppen,bakolie en het voor en achter differentieel zijn vaak ondergeschoven kindjes bij auto onderhoud...met andere woorden het word domweg nooit gedaan.

Gr.Quikfit :mrgreen:
vorig jaar gekocht met 240K en gelijk grote beurt laten geven bij subaru dealer inclusief kleppen stellen (was idd hele tijd niet gebeurd)
op gas steeds problemen gehad met stotteren en slecht trekken, injectoren vervangen, bobine vervangen, bougies en kabels vernieuwd, dynamo vervangen
slecht lopen op gas en backfires waren iets minder maar bleven terugkomen bij warme motor, op benzine geen problemen.
eignelijk allang klaar met die auto, maar geen geld voor wat anders dus de aircopomp maar laten vervangen omdat die het begaf en toen de achtervering.....
ondertussen 260K op de teller,
nu ga ik idd olie in bak laten vervangen en cardan / differentieel olie ook maar dan
ik zit er sterk over te denken de gasinstallatie er maar uit te halen
zit nou teveel geld in, ik moet er nog een paar jaar mee rijden

tip : koop nooit van een politieman ! :evil:
Laatst gewijzigd door FastFriend op 23 sep 2019 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FastFriend
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2018 19:09

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door FastFriend »

maar kogeldruk 80 kg ??? dat vind ik uitzonderlijk hoog juist, ik leg liever wat zwaardere dingen in de auto dan dus minder gewicht in de kar
meestal zorg ik dat ik hem net nog zelf van de grond krijg, dat is mijn 'graadmeter' en als ie bij honderdtien nog niet slingert zit ik goed

mss toch eens echt wegen, nmisschien zit ik ongemerkt wel zwaarder dan ik zelf inschat


mbt temp in de bak, ik heb geen waarschuwingslampje gehad, enkel temp metr die plotsklaps erg snel steeg en dit ging gerelateerd aan schakelgedrag in de bak
in file rijden (5km) in zn 1 of 2
als ik ff reed zakte die weer, maar zodra ik moest optrekken schoot hji in ene weer omhoog
na wat uitproberen merkte ik dat als ik hem zeg maar 'in de versnelling had' , dus stabiel toerental en geen slip, dan bleef temp prima
dus zodra tempo wat hoger was ging het ook in de 2e en 3e goed
automaat met 'power'stand aan gereden leek ook beter te gaan dan zonder
Laatst gewijzigd door FastFriend op 23 sep 2019 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door erichendri »

Net zelf van de grond is stuk meer als 30 kg.
Bij te lage kogeldruk durf je geen 110 te rijden.
Te hoog gaat de auto meer in en uitveren en voel je de caravan meer.
De watertank in de dissel leeg laten lopen deed wonderen toen.
Met slim inpakken hoeft 80 kg geen probleem te geven, uitgezonderd sommige caravans.
Zwaardere spullen in de auto is juist het eerste advies.
Zie bv http://www.caravan-forum.nl

Eric
Gebruikersavatar
FastFriend
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2018 19:09

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door FastFriend »

ik rij al ruim 35 jaar met alle soorten aanhangers achter personenauto, eigenlijk altijd 'op gevoel geladen', dus meer ervaring dan wetenschap
wel altijd heel goed gevoel gehad voor stabiele combinatie gelukkig
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

FastFriend schreef:ik rij al ruim 35 jaar met alle soorten aanhangers achter personenauto, eigenlijk altijd 'op gevoel geladen', dus meer ervaring dan wetenschap
wel altijd heel goed gevoel gehad voor stabiele combinatie gelukkig
Heb zelf altijd een kogedruk meter,, simpel zien hoeveel hij is, en onder de 75kg wil ik niet eens op pad levens gevaarlijk .. uiteraard als je 20kg druk hebt en 50 km per uur rij is er niks aan de hand.

maar ik rij 90 a 100 max,, dat vind ik meer dan genoeg vind ik het zeer gevaarlijk om dan 30 40 kg druk te hebben liever 85 dan 70kg

en dat is uit alle praktijk terug te vinden,, en zelf in de theorie testen te zien.

goede belading is goud en sorry maar die 35 jaar zeg mij niks,, sorry daar voor.. zelfde als banden onder een carvan ,, er is niemand die die ooit oprijdt never.... maar als mn banden zo rond de 6 jaar zijn dan gaan ze er onderuit weg er mee,,

maar goed ieder moet doen wat hij denk dat het beste is , maar algemeen denk aan je veiligheid,, waarom met minder genoegen nemen ..

:okeee:
Groet Robert
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door SP-Boxer »

Net optillen zal al snel richting de 75kg gaan. Dus vergeet die 30-40kg maar heel snel, dat zal geen reële inschatting zijn.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

SP-Boxer schreef:Net optillen zal al snel richting de 75kg gaan. Dus vergeet die 30-40kg maar heel snel, dat zal geen reële inschatting zijn.

eens boxer,, daarom heb ik altijd even een pootje er onder om te meten,,, dan is het gewoon duidelijk .. hou niet zo van gokken 8-)
Groet Robert
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door Mr.Q »

Q heeft gewoon een Alko neuswiel met ingebouwde weegfunctie.
https://www.dewitschijndel.nl/al-ko-pre ... bXEALw_wcB
En rijdt meestal met 5-10% (=90-95 kg) boven de maximale kogeldruk (85 kg).

Oja, Q houdt van doorrijden (108 km/u GPS) met 1500kg op de knobbel.

Werkt voor mij prima.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door SP-Boxer »

Bij die AL-KO neuswielen heb ik me altijd afgevraagd of de aangegeven waarde wel werkelijk de kogeldruk is, of de druk op het neuswiel.
De druk op het neuswiel is tenslotte hoger dan op de kogelkoppeling.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

SP-Boxer schreef:Bij die AL-KO neuswielen heb ik me altijd afgevraagd of de aangegeven waarde wel werkelijk de kogeldruk is, of de druk op het neuswiel.
De druk op het neuswiel is tenslotte hoger dan op de kogelkoppeling.
eens,, en iemand die dat gaat bestrijden .... nou hier komt hij...

een momentsleutel met veer draai je altijd weer op 0,, en waarom simpel om de aanhaalmoment niet als 0 punt te zetten maar als werkelijke aanhaalmoment,,

wat krijg je als je je neuswiel ja buiten 3 dagen rijden dan op de grond zet met gewicht er op ,,, idd dan kan hij nooit meer het juiste aangeven ,,

ik ben ook voor om een losse poot onder de kop te zetten, of een plankje op de weegschaal
Groet Robert
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door Mr.Q »

SP-Boxer schreef:Bij die AL-KO neuswielen heb ik me altijd afgevraagd of de aangegeven waarde wel werkelijk de kogeldruk is, of de druk op het neuswiel.
De druk op het neuswiel is tenslotte hoger dan op de kogelkoppeling.
De aangegeven waarde is inderdaad de druk op het neuswiel en moet je inderdaad nog corrigeren naar de werkelijke kogeldruk (kracht x arm sommetje) Dit staat ook in de Alko-handleiding.

@aze2000:
Ik begrijp weinig van je verhaal.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door erichendri »

Hij bedoelt denk ik dat veren moe worden.
Mede daarom worden goede momentsleutels elk jaar geijkt.

Doe zelf ook altijd een pootje bij de kogel en op de
juiste hoogte van de autotrekhaak.
Hoger of lager heeft ook invloed op het gewicht.

Eric
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door Mr.Q »

De veer in de AL-KO wordt voornamelijk statisch belast en zal niet snel last hebben van vermoeidheid.
Hoger of lager meten heeft weinig invloed op de kogeldrukmeting omdat de horizontale afstand tot de achter-as vrijwel niet veranderd.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

Mr.Q schreef:De veer in de AL-KO wordt voornamelijk statisch belast en zal niet snel last hebben van vermoeidheid.
Hoger of lager meten heeft weinig invloed op de kogeldrukmeting omdat de horizontale afstand tot de achter-as vrijwel niet veranderd.

Greetz, Q

Eric heeft het even goed uitgelegd voor mij,, dank daar voor.

kijk druk op t neuswiel zal echt niet van een kilo meer of minder afhangen, maar meer dan 1 kg marge zou ik zeker niet gaan.

en of het nou statisch belast is of niet maakt voor een veer niet uit..

Al met al,, is het maar net wat goed voelt ,, maar ik zou zelf als de neuswiel vervangen moet worden lekker voor een goedkopere gaan en een druk meter gaan onder de kop. :okeee:
Groet Robert
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door boswachterfan »

Moet je ook nog een goede kogeldrukmeter hebben. Ik kreeg er twee van mijn zwager. Had ie voor me opgeduikeld. Gewoon, aardig van hem. Er zat 15 kilo verschil tussen :lol:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door Mr.Q »

aze2000 schreef:
Eric heeft het even goed uitgelegd voor mij,, dank daar voor.
:okeee:
aze2000 schreef:kijk druk op t neuswiel zal echt niet van een kilo meer of minder afhangen, maar meer dan 1 kg marge zou ik zeker niet gaan.
Ik hanteer een afleesnauwkeurigheid van ±5 kg. (met een los meetstokje onder kogelkoppeling ga je die afleesnauwkeurigheid van 1 kg nl. niet halen)
En inderdaad meten niet alle meetstokjes (en ook de AL-KO's) even nauwkeurig.
aze2000 schreef:en of het nou statisch belast is of niet maakt voor een veer niet uit..
Maar de vermoeidheid is wel degelijk afhankelijk van het aantal lastwisselingen (oftewel "statisch" of "dynamisch")
aze2000 schreef:Al met al,, is het maar net wat goed voelt ,, maar ik zou zelf als de neuswiel vervangen moet worden lekker voor een goedkopere gaan en een druk meter gaan onder de kop. :okeee:
Helemaal mee eens.
Omdat wij veel rondtrekken, vind ik gebruiksgemak belangrijker. En wil ik niet elke keer met een meetstokje (op een evt. zachte ondergrond) mijn kogeldruk meten.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door SP-Boxer »

Mr.Q schreef:De aangegeven waarde is inderdaad de druk op het neuswiel en moet je inderdaad nog corrigeren naar de werkelijke kogeldruk (kracht x arm sommetje) Dit staat ook in de Alko-handleiding.
Dank, weer een mysterie opgelost :D :mrgreen:
Die vraag gaat dus serieus al jaren met enige regelmaat door mijn hoofd. Maar kom weinig meer op de camping, dus ervaring van praktijkgebruikers nog niet kunnen vragen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door erichendri »

Ga volgend jaar weer caravannen.
Moet wel iets anders regelen want de huidige weegschaal boven is van glas.
Niet slim op de straat of camping.

Eric
Plaats reactie