adv. verschillend remmen achter

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

adv. verschillend remmen achter

Bericht door aze2000 »

Vraagje,, de achterste remblokken zijn aan de buitenkant niet geheel afgesleten.

aan de binnenkant zijn ze prima maar aan de buitenzijde niet zie foto..

nou heb ik alles schoongemaakt maar er was eigenlijk niks te zien,, iemand een idee? remmen doet hij ook prima.

of is dit een redelijk normaal verschijnsel bij de boswachter
Bijlagen
IMG_6235.jpg
IMG_6234.jpg
IMG_6233.jpg
Groet Robert
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door SP-Boxer »

Heel normaal als een auto met schijven achter niet dagelijks vollebak belast wordt en de schijven er al jaren op zitten.
Bijna niet te voorkomen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door aze2000 »

SP-Boxer schreef:Heel normaal als een auto met schijven achter niet dagelijks vollebak belast wordt en de schijven er al jaren op zitten.
Bijna niet te voorkomen.
Dat had ik ook, maar altijd even goed bij de andere profs even na te vragen..

dankt je voor je reactie :okeee:
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door erichendri »

Tegenwoordig met abs gaat er veel meer remkracht naar achteren.
Vroeger was dat begrenst op max 30%.
Remschijven mogen voor de apk 50% van de remblok roestig zijn.
Wat jij hebt zou ik me geen zorgen om maken.
Af en toe stevig remmen kan geen kwaad.
Beter de goedkope remblok iets sneller verslijten dan de dure remschijven.
Geleide pennen en zo gangbaar?
Remblok gaat soepel in de remzadel en gesmeerd, onder en op het plaatje?

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 30 aug 2019 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door aze2000 »

erichendri schreef:Tegenwoordig met abs gaat er veel meer remkracht naar achteren.
Vroeger was dat begrenst op max 30%.
Remschijven mogen voor de apk 50% van de remblok roestig zijn.
Wat jij hebt zou ik me geen zorgen om maken.
Af en toe stevig remmen kan geen kwaad.
Beter de goedkope remblok iets sneller verslijten dan de dure schijfen.
Geleide pennen en zo gangbaar?
Remblok gaat soepel in de remzadel en gesmeerd, onder en op het plaatje?

Eric
dank voor je reactie,

ik heb er een er afgehaald,,, zeer gemakkelijk te doen bij een sup,, dat tref je wel eens anders.

heb ze schoongemaakt, maar echt vuil was het niet, ik weet wel dat mn voorganger er de laatste jaren amper mee heb gereden en dat zal ook rede zijn.

korte stukken blijven funest voor auto's

had ook wel zo iets maak me geen zorgen,, zal nog even even de 2 stiften even nog wat vet op doen,, dank voor de tip
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door quikfit »

Enige oplossing om er vanaf te komen(als je dat wilt) is de schijven/blokken vervangen en af en toe wat korter en krachtiger remmen (als er niemand achter je zit).
Het is puur cosmetisch...misschien in de toekomst als je toch remblokken moet vervangen. :idea:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door SP-Boxer »

Let wel op dat je het juiste vet op de geleidepennen smeert!

Een van de twee pennen (ik dacht de onderste) is voorzien van een rubber en dat mag vooral niet uitzetten, want dan glijdt hij niet meer.
Waarschijnlijk weet je dit al, maar liever iets te veel info dan te weinig ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door aze2000 »

quikfit schreef:Enige oplossing om er vanaf te komen(als je dat wilt) is de schijven/blokken vervangen en af en toe wat korter en krachtiger remmen (als er niemand achter je zit).
Het is puur cosmetisch...misschien in de toekomst als je toch remblokken moet vervangen. :idea:

Gr.Quikfit :mrgreen:
ja idd,, heb het nu onder op mijn lijstje staan, dat ik ze evt tzt wil gaan vervangen,, nu eerst maar eecht de vering vervangen
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door aze2000 »

SP-Boxer schreef:Let wel op dat je het juiste vet op de geleidepennen smeert!

Een van de twee pennen (ik dacht de onderste) is voorzien van een rubber en dat mag vooral niet uitzetten, want dan glijdt hij niet meer.
Waarschijnlijk weet je dit al, maar liever iets te veel info dan te weinig ;)
klopt,,, goed adv ook al wist ik het al is altijd goed om nog even ter herinnering te horen ,,

bedankt :okeee:
Groet Robert
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door ReinO »

al eerder gemoreerd maar niet te onderschatten: maak geregeld eens een flinke noodstop. en vlak voor het stiltstaan wel je voet van het pedaal halen :)
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door boswachterfan »

Ik heb meerdere motorfietsen gehad met 1-zuiger klauwen, waar de blokken ongelijk sleten. Ook als was de klauw prima gangbaar. De zuigerkant reageert dan toch net iets sneller op het pedaal, ws. Bij de motor kon je ze vaak omdraaien. Dat deed ik dan bij een beurtje.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door aze2000 »

boswachterfan schreef:Ik heb meerdere motorfietsen gehad met 1-zuiger klauwen, waar de blokken ongelijk sleten. Ook als was de klauw prima gangbaar. De zuigerkant reageert dan toch net iets sneller op het pedaal, ws. Bij de motor kon je ze vaak omdraaien. Dat deed ik dan bij een beurtje.
maar vertel mij,,, de meeste auto's die ik zie zijn 1 zuiger per klauw! of heb ik dat nou echt mis.

en als de zuiger uit gaat en het blok tegen de schijf gaat en hij bouw druk op zou de klauw ook moeten trekken aan de andere kant en dus redelijk het zelfde moeten remmen cq slijten lijkt me.

moet ook eerlijk zeggen dat dit de eerste keer is dat ik dit zo sterk zie als nu bij de sub..

ik heb wel bij een wrx gezien dat er daar 2 zuigers zitten of meer geen idee,, maar het blijft het zelfde lijkt me :roll:
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door aze2000 »

ReinO schreef:al eerder gemoreerd maar niet te onderschatten: maak geregeld eens een flinke noodstop. en vlak voor het stiltstaan wel je voet van het pedaal halen :)
waarom zou je dat doen dan?

voordeel?
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door erichendri »

Schoonremmen en het vuil van de remblokken.
Je zult merken dat na een paar stevige remacties de auto beter gaat remmen.

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door ReinO »

en je kunt zo je schijven ook weer 'rechter ' krijgen. Het 'zwabberen' of trillen bij het remmen vermindert.
sowieso na het remmen meteen je blokken van de schijf halen anders koelt ie niet egaal en trekken
je schijven krom. Op de plek van het blokje koelt ie dan minder af.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door quikfit »

ReinO schreef:en je kunt zo je schijven ook weer 'rechter ' krijgen. Het 'zwabberen' of trillen bij het remmen vermindert.
Sssst...niet aan iedereen vertellen,de remschijvenindustrie gaat zo nog failliet... ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door ReinO »

zo kom ik idd aan nieuwe schijven. Een klant wilde per se andere schijven er op omdat dit merk niet goed zou zijn.
Ik heb ze op mijn auto gezet en na een paar dagen stevig remmen waren alle trillingen al weg..... . Maar idd
het lekkerste verdienmodel voor de business, blokken en schijven.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door aze2000 »

quikfit schreef:
ReinO schreef:en je kunt zo je schijven ook weer 'rechter ' krijgen. Het 'zwabberen' of trillen bij het remmen vermindert.
Sssst...niet aan iedereen vertellen,de remschijvenindustrie gaat zo nog failliet... ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:

hahahah ,, nou heb geen rem instructies nodig, maar dat ze zo slecht zijn ingesleten heef mn voorganger denk ik door altijd maar korte ritjes gereden te hebben veroorzaakt.

als je in je dorp alleen maar rijd en je rem kracht is dan natuurlijk minder dan kan ik me dit voorstellen, al met al ik krijg dit niet meer beter dus als ik ze vervang ooit dan beginnen we opnieuw ;)
Groet Robert
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door boswachterfan »

aze2000 schreef:
boswachterfan schreef:Ik heb meerdere motorfietsen gehad met 1-zuiger klauwen, waar de blokken ongelijk sleten. Ook als was de klauw prima gangbaar. De zuigerkant reageert dan toch net iets sneller op het pedaal, ws. Bij de motor kon je ze vaak omdraaien. Dat deed ik dan bij een beurtje.
maar vertel mij,,, de meeste auto's die ik zie zijn 1 zuiger per klauw! of heb ik dat nou echt mis.

en als de zuiger uit gaat en het blok tegen de schijf gaat en hij bouw druk op zou de klauw ook moeten trekken aan de andere kant en dus redelijk het zelfde moeten remmen cq slijten lijkt me.
Dat weet ik niet. Ik vertel alleen maar mijn ervaring.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door ReinO »

idd de meeste hebben gewoon 1 zuiger en je theorie klopt wanneer beide wel goed gangs / schoon zijn op de geleiders.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door hummie »

Met remmen gangbaar maken en houden kom je ver. Elke keer als de wielen eraf zijn kijk ik standaard even na of er iets noodzakelijk is.

Het kan zeker niet bij alle auto's, maar bij sommige auto's zijn de binnen en buitenblok gewoon gelijk. Dan zou je ze simpelweg om kunnen wisselen. Of wissel ze met de andere kant als dat mogelijk is.

Je hoeft echt niet meteen bij 1 slecht blokje alles te vervangen met nieuw want andere opties beschikbaar
Volgende keer de oud setjes bewaren (zeker als je preventief geruimd hebt bij 75% of minder :mrgreen: )
Soms kun je met wat geluk dan een tijdelijke extreme slijtage van 1 blokje ondervangen door het te vervangen met een nog goed vorige blokje dat nog wel voldoende is.
En met een dikker blokje van de sloperij ter vervanging van die ene hard versleten blok kun je ook een heel eind komen.

Remmen moeten goed zijn! En goed is goed. :okeee:

Even voor ondersteunende duidelijkheid. Onze auto's rijden al jarenlang prima onderhouden rond en [afkloppen] de apk (incl remtest) is zelden een probleem waar we uit het niets doorheen rijden [/afkloppen] want meestal niet meer dan een onverwacht kleinigheidje (lampje, ruitenwissertje, hoesje). En we rijden elke auto ook jarenlang. En dat kost ons al vele jaren nog geen een kwart van wat ik zoal hoor wat anderen minstens kwijt zijn aan jaarlijks onderhoud+apk. Dus sprake van goed, deugdelijk, veilig onderhoud.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door aze2000 »

hummie schreef:Met remmen gangbaar maken en houden kom je ver. Elke keer als de wielen eraf zijn kijk ik standaard even na of er iets noodzakelijk is.

Het kan zeker niet bij alle auto's, maar bij sommige auto's zijn de binnen en buitenblok gewoon gelijk. Dan zou je ze simpelweg om kunnen wisselen. Of wissel ze met de andere kant als dat mogelijk is.

Je hoeft echt niet meteen bij 1 slecht blokje alles te vervangen met nieuw want andere opties beschikbaar
Volgende keer de oud setjes bewaren (zeker als je preventief geruimd hebt bij 75% of minder :mrgreen: )
Soms kun je met wat geluk dan een tijdelijke extreme slijtage van 1 blokje ondervangen door het te vervangen met een nog goed vorige blokje dat nog wel voldoende is.
En met een dikker blokje van de sloperij ter vervanging van die ene hard versleten blok kun je ook een heel eind komen.

Remmen moeten goed zijn! En goed is goed. :okeee:

Even voor ondersteunende duidelijkheid. Onze auto's rijden al jarenlang prima onderhouden rond en [afkloppen] de apk (incl remtest) is zelden een probleem waar we uit het niets doorheen rijden [/afkloppen] want meestal niet meer dan een onverwacht kleinigheidje (lampje, ruitenwissertje, hoesje). En we rijden elke auto ook jarenlang. En dat kost ons al vele jaren nog geen een kwart van wat ik zoal hoor wat anderen minstens kwijt zijn aan jaarlijks onderhoud+apk. Dus sprake van goed, deugdelijk, veilig onderhoud.
Deels eens,,, onderhoud aan de remmen wordt toch veelal onderschat,,,, mn vorige wagen Honda,, heb ik altijd bij mn garaga in onderhoud gehad en die pakte dat altijd even mee mn remmen en had daar ook nooit last van piepende remmen of scheef wegslijten.

maar bij mn sub doe ik het deels zelf, en als ik zie dat er iets scheef ik gesleten dan komt er nieuw op.. ik ga niks qua remmen van de sloop halen never!! remmerij kost geen drol in verhouding en zeker niet als je verder geen wensen hebt qua uitvoering,, en blokken gaan weg...

Ben van mening dat als je echt remmen hebt waarvan de een een eind weg is en de ander niet dat er toch echt iets mis moet zijn met je remmen.. maar dat is alleen mijn ervaring met 4 DE auto's en 4 jappen daar had ik het nooit,, ik hou het er bij dat mn voorganger korte stukken heb gereden en dat remmen niet met regelmaat schoon zijn gemaakt..
Groet Robert
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door hummie »

aze2000 schreef:Ben van mening dat als je echt remmen hebt waarvan de een een eind weg is en de ander niet dat er toch echt iets mis moet zijn met je remmen.
Helemaal mee eens. Daarom ook "gangbaar maken" op 1.

aze2000 schreef:ik ga niks qua remmen van de sloop halen never!! remmerij kost geen drol in verhouding en zeker niet als je verder geen wensen hebt qua uitvoering,, en blokken gaan weg...
Vaak zat gedaan. Alsof een remschoen van de sloop per definitie slechter is als je eigen remschoen gangbaar maken. Vaak zat ver versleten spullen vervangen met van de sloop nagenoeg gloedjenieuw. Natuurlijk wel even goed beoordelen dat je geen bocht mee neemt (maar dat kan niet iedereen dus die roepen altijd hard "moet nieuw" omdat ze niet anders kunnen).
En als je remblokken versleten zijn is dat meestal 1 blok. De rest is vaak nog tot de helft goed en kunnen prima tijdelijk functioneren om te overbruggen na als hier boven genoemde probleempjes. Ook al vaak genoeg gedaan.
Als een rem blijft hangen kan het zijn dat 1 blok versleten is en de andere nog 75% of meer. Dan ga ik echt niet 3 nog goede blokken weer vervangen (of ik bewaar ze voor de toekomst als er weer blijft hangen en scheef slijt).

Als dan de remtest op de rollerbank prima waardes aangeeft en een auto er mee door een apk komt, wat is er dan mis mee volgens jullie?

Vooropgesteld. Als remblokken gewoon aan vervanging toe zijn gaat er bij mij ook gewoon een set nieuwe op hoor. :mrgreen:
Om redenen van gunstige rendabelheid (levensduur in verhouding tot kosten) en niets anders.
hummie schreef:Even voor ondersteunende duidelijkheid. Onze auto's rijden al jarenlang prima onderhouden rond en [afkloppen] de apk (incl remtest) is zelden een probleem waar we uit het niets doorheen rijden [/afkloppen] want meestal niet meer dan een onverwacht kleinigheidje (lampje, ruitenwissertje, hoesje). En we rijden elke auto ook jarenlang. En dat kost ons al vele jaren nog geen een kwart van wat ik zoal hoor wat anderen minstens kwijt zijn aan jaarlijks onderhoud+apk. Dus sprake van goed, deugdelijk, veilig onderhoud.
We krijgen vaak zelfs complimenten van de keurmeesters dat onze auto's er zo goed en goed onderhouden bij staan. :D
Je mag elk moment komen kijken om dat zelf te zien, net zoals ik altijd even onvoorbereid naar de apk rijdt als het me schikt, en er van de afgelopen 20 keren zeker 15 keer doorheen kwam met hooguit een ruitenwissertje of lampje wisselen, en waaronder een keer of 8-10 of zo ineens zonder ook maar iets. Onze auto's staan er gewoon prima bij, of je dat nou leek vind of niet.
Wie wel bakken geld wil sponsoren aan garages moet dat lekker doen. :mrgreen: Maar probeer dan niet andere opties te simpel af te kraken en "nieuw" als enige oplossing te volharden.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door hummie »

Maar ik snap het denk ik prima hoor.
Natuurlijk vindt niet iedereen het leuk dat een ander iets stukken goedkoper voor elkaar krijgt waar hij zelf telkens bakken geld voor neer moet tellen omdat hij de benodigde ervaring ontbeert om hetzelfde voor elkaar te krijgen. Sommigen vervallen dan nou eenmaal in afgunstig afkraken en uitlachen.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door aze2000 »

hummie schreef:Maar ik snap het denk ik prima hoor.
Natuurlijk vindt niet iedereen het leuk dat een ander iets stukken goedkoper hetzelfde voor elkaar krijgt waar hij zelf telkens bakken geld voor neer moet tellen omdat hij de benodigde ervaring ontbeert om hetzelfde voor elkaar te krijgen. Sommigen vervallen dan nou eenmaal in afgunstig afkraken en uitlachen.

Het is hier uiteraard niemand om te doen om lelijk of afkrakend te reageren,, dat is dat verkeerd opgevat exuus voor mischien de verkeerde woord stelling!!

en ik geloof zeker dat jou wagens er prima bij staan ,, dat is alleen maar goed om te horen dat ze aandacht krijgen.

maar waarom zou je blokken willen bewaren en of bij de sloop ophalen als je de auto's prima onderhoud? het scheef of een van de 2 sneller weg slijten komt dan toch ook bij jou niet voor, omdat je dat in een vroeg stadia ontdek en gelijk aanpak.

Dus de kans dat dat je naar de sloop moet of je oude blokken nodig hebt is nvt lijkt me :roll:

maar goed ik moet toch even van mn hart..... als je een keuze maak voor een subaru,,, zn benzine slurpend hok, waarvan bijna alle onderdelen als je ze moet vervangen belachelijk duur zijn rijdt,, en dan een paar rem blokken van een hooguit paar tientjes moet halen op de sloop of oude uit de doos halen :?

tja nou goed,,,,, respect zou ik zeggen.... en ik ga graag eens op je uitnodiging uit om te komen kijken ... mischien heb je nog eens tips voor me :okeee:
Groet Robert
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door SP-Boxer »

Het is echt een mythe dat Subaru rijden duur is.

In de praktijk valt het verbruik van andere merken tegen, bij Subaru is het opgegeven verbruik redelijk betrouwbaar. Door AWD iets hoger, maar daar krijg je extra grip (= fun en veiligheid) voor terug.
Onderdelen zijn wat duurder, maar je hebt ze veel minder nodig. Per saldo pakt gewoonlijk het onderhoud aan een Subaru veel voordeliger uit dan bij andere merken.

En ja, iemand met kennis van zaken kan heel eenvoudig honderden euro's per jaar besparen. Ik ben er ook zo eentje. Al ligt het helemaal aan de auto waar ik aan sleutel.
De Viviootjes worden zo goedkoop mogelijk rijdend gehouden. Ja, daar is ook al ooit een gebruikt remblokje op gegaan! En recent heb ik een onderhoudsbeurt uitgevoerd (motorolie + filter, versnellingsbakolie, luchtfilter, brandstoffilter en bougies) voor €53,-!
Bij de Legacy's kies ik doorgaans wel weer voor wat duurdere originele onderdelen of beter. Dat beschouw ik ook meer als hobby. Maar dan nog moet je goed in de gaten houden waar je zaken koopt. De NL dealer is gewoon erg duur, maar originele delen kun je veelal veel goedkoper krijgen als je goed rondshopt.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door hummie »

aze2000 schreef:Het is hier uiteraard niemand om te doen om lelijk of afkrakend te reageren,, dat is dat verkeerd opgevat exuus voor mischien de verkeerde woord stelling!!
Bedankt voor je excusses. Dat betuigd van karakter en kan ik zeker op prijs stellen.
Jij was ook zeker niet de enige die "alleen maar belachelijk maakt" en die reactie was ook zeker niet in beginsel aan jou gericht.

Prima. Bijltje begraven wat mij betreft. :okeee:
aze2000 schreef:en ik geloof zeker dat jou wagens er prima bij staan ,, dat is alleen maar goed om te horen dat ze aandacht krijgen.
Zeker. Niet om te snoeven of af te troeven, maar om "ongelovigen" duidelijk te maken dat er andere opties bestaan dan "naar de garage rennen" en "monteurs/dealers klakkeloos geloven, want specialisten".
Waar iemand uiteindelijk voor kiest boeit mij niet eens. Als 1 iemand 1 keer zijn voordeel haalt met een tip van mij ben ik al blij en heb ik niet voor niets gereageerd. Gelukkig gebeurt dat ook vaker.
aze2000 schreef:maar waarom zou je blokken willen bewaren en of bij de sloop ophalen als je de auto's prima onderhoud? het scheef of een van de 2 sneller weg slijten komt dan toch ook bij jou niet voor, omdat je dat in een vroeg stadia ontdek en gelijk aanpak.
Volgens mij heb ik dat al duidelijk uitgelegd. Maar nog een keer dan.
Voor als het iemand (mezelf?) overkomt dat het een keer goed blijft hangen en een blok net wat te veel versleten is tov de andere. Heb je er dan nog een van een vervangen setje liggen die wel dik genoeg is kun je weer een tijd vooruit zonder dat het meteen een nieuwe set kost.
Overigens is een blok van de sloop een uiterste die ik ook liever vermijdt als dat mogelijk is, maar in geval van nood doe ik dat met vol vertrouwen (mits zelf de blok beoordeeld als goed).

Ik houd het bij ja, maar dan nog kan het weleens gebeuren dat ineens iets blijft hangen en een blok net wat teveel slijt. Of te warm is geweest omdat hij net wat te vaak te lang wat tegen de schijf bleef hangen. En ook heb ik al eens gehad dat een blok van nog vrij nieuwe set (maar net niet nieuw genoeg voor garantie) ging scheuren, en toen was ik ook blij dat ik nog een vervangende blok had liggen en niet meteen weer geld uit hoefde te geven voor een nieuwe set. Mijn wielen liggen er echt niet elke week of maand af dus soms merk ik het soms ook pas als het net te laat naar mijn zin is.
Als blok R op is terwijl blok L nog 50% is voldoet "de beste" van de vervangen set vaak nog prima ernaast.
Bij mijn hummie nog niet gehad, maar bij mijn vorige auto bijvoorbeeld wel, en ook toen blij dat ik nog wat goede blokjes had liggen.
SP-Boxer schreef:Onderdelen zijn wat duurder, maar je hebt ze veel minder nodig. Per saldo pakt gewoonlijk het onderhoud aan een Subaru veel voordeliger uit dan bij andere merken.
Yep. Net als waar de meeste japanner om bekend staan, hun lage onderhoud en onderhoudskosten, en weinig problemen. Zoals ook Toyota's al jaren bekend staan. En Mitsubishi ook.
SP-Boxer schreef:En ja, iemand met kennis van zaken kan heel eenvoudig honderden euro's per jaar besparen. Ik ben er ook zo eentje.
Inderdaad. En ook niets mis met zulke tips delen met wie er iets mee kan en wil. En wie niet, ook best.
Wat is er mis met een (beunhaas) advies een beschadigde hoes tijdelijk te lijmen als dat nog kan om er apk op te krijgen (want gewoon goedkeur!) zodat iemand even een wat minder dure maand af kan wachten om de hoes alsnog te laten vervangen? Zeker als deze persoon zelf aan geeft een goedkopere oplossing op prijs te stellen.
Waarom zou iets meteen vernieuwd vervangen moeten worden als het nog prima te repareren of reviseren is?
Jammer dat er sommigen (vooral telkens dezelfde) dan persoonlijk moeten gaan worden door te pogen belachelijk te maken en uit te lachen alsof alles buiten een eigen filosofie genaamd de garage/dealer "beunhazerij" is. Weer andere leden zitten niet te wachten op altijd de duurste oplossingen.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door ReinO »

mooi dat er ook een ander geluid is. Ik haal zoveel mogelijk goede onderdelen voor een habbekrats van slopers. Niet alleen om geld uit te sparen maar
ik vind het ook zonde van goede spullen. Schijven zonder randjes, remblokken met 8 mm voering, nieuwe benzinepompen enz, je komt het allemaal tegen.
Trouwens niet iedereen heeft de keus om qua financiën alles nieuw te kopen en te laten doen. Zoals hier dan beweert wordt dat je
de verkeersveiligheid vermindert: is gewoon niet zo. Goed = goed.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door hummie »

Inderdaad. Zo al zo vaak bekenden geholpen.
Wilden de auto eruit doen "want zoveel onkosten dus niet meer haalbaar". Moesten ze in een garage 1500 aftikken wat voor de auto niet meer rendabel was.
Even een helpende hand geboden (slooponderdelen) en voor honderd euro klaar, en een aantal hebben de auto nog jaren gereden.
Dan krijg je ook reacties "maar van de sloop, is dat wel goed?".
Bijvoorbeeld een startmotor kapot. Ja, voor 1500 is het 99% zeker goed. Op de sloop kun je soms een keer pech hebben met een miskoop en dan verlies je 3-4 tientjes (soms niet want ook daar 'garantie'). Maar ik zei dan "boeiend want dan haal je de volgende ook weer voor 3-4 tientjes en dan ben nog maar 8 tientjes kwijt".
Waaronder sommigen die (door omstandigheden) dan voorlopig geen auto zouden kunnen rijden. En zo wel, waardoor ze niet in hun dal blijven hangen door onnodig hoge kosten en er nu weer prima bovenop zijn.

Trouwens ook al eens gehad dat ik een auto netjes bij een garage liet repareren. Probleem bleef, en na indringend gesprek bleken ze zonder mijn medeweten gerepareerd met een slooponderdeel (maar wel rekening op garageniveau). Dat hebben ze geweten. Is alsnog goed gekomen (voor mij dan :mrgreen: ).

En grappig. Altijd nadat ik op de sloop ben geweest worden mijn auto's weer wat luxer want ik vind altijd wel een luxe feature die nog niet op mijne zit die dan meteen ook mee gaat. Na een tijdje zijn mijn auto's vaak stukken luxer dan origineel.
Laatst gewijzigd door hummie op 01 sep 2019 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door *thomas* »

Er is niets mis met onderdelen van de sloop halen, zolang dat met gezond verstand gebeurt.

Liever iemand die remblokken van de sloop haalt dan iemand die ze niet vervangt omdat ze origineel te duur zijn.
Plaats reactie