apk shit & remblokken plus foto
apk shit & remblokken plus foto
passagierskant
en vorkpoot lv , is die van een impreza trouwens hetzelfde?
alvast dank
rein
en vorkpoot lv , is die van een impreza trouwens hetzelfde?
alvast dank
rein
Laatst gewijzigd door ReinO op 29 aug 2019 07:05, 6 keer totaal gewijzigd.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: achterlicht MY 2000 forester vorkpoot LV
de vorkpoot gisteren om 17.15 besteld bij japoto in wirdum/loppersum en vandaag om 13.00 bezorgd.... .
In prima staat ook nog! 51 euro incl verzenden..... .
Japoto: een beetje reclame mag wel dacht ik.
In prima staat ook nog! 51 euro incl verzenden..... .
Japoto: een beetje reclame mag wel dacht ik.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: achterlicht MY 2000 forester vorkpoot LV
Japoto en deijne zijn beide goede adressen voor gebruikte onderdelen.
Met beide goede ervaringen.
Eric
Met beide goede ervaringen.
Eric
Re: achterlicht MY 2000 forester vorkpoot LV
thnx eric, bij deijene al een achterlicht gevonden ook!
Maar eerst even in overleg met de keurmeester. Ik heb met de rdw gebeld en de technische afdeling gaf aan:
' dit is overdreven, haal het lampje er anders maar uit want links heb je al een achteruitrijlicht, de keurmeester (de naam was meteen bekend toen ik de naam van de garage
noemde) mag ons bellen voor overleg want hiermee jaag je mensen onnodig op kosten, die keurmeester is erg correct en slaat soms wat door '.
Maandag ff tijd maken om die vorkpoot er op te zetten -iets aan de bovenkant zit niet goed-. er zouden ook lekjes in de uitlaat zijn... echt niet kunnen vinden, nergens roet.
Dat wordt een boeiende 2e keuring:)
Maar eerst even in overleg met de keurmeester. Ik heb met de rdw gebeld en de technische afdeling gaf aan:
' dit is overdreven, haal het lampje er anders maar uit want links heb je al een achteruitrijlicht, de keurmeester (de naam was meteen bekend toen ik de naam van de garage
noemde) mag ons bellen voor overleg want hiermee jaag je mensen onnodig op kosten, die keurmeester is erg correct en slaat soms wat door '.
Maandag ff tijd maken om die vorkpoot er op te zetten -iets aan de bovenkant zit niet goed-. er zouden ook lekjes in de uitlaat zijn... echt niet kunnen vinden, nergens roet.
Dat wordt een boeiende 2e keuring:)
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: achterlicht MY 2000 forest en nog meer apk shit
de borgringen van de stuurkogels was ie ook op afgekeurd.
Net alles schoongemaakt: en het ziet er blinkend goed en strak uit. de bout en splitpen zitten keurig vast.... .
Ik zal straks ff een foto plaatsen maar wat moet je met zo n keuring? In gesprek gaan eerst maar eens.
Net alles schoongemaakt: en het ziet er blinkend goed en strak uit. de bout en splitpen zitten keurig vast.... .
Ik zal straks ff een foto plaatsen maar wat moet je met zo n keuring? In gesprek gaan eerst maar eens.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: achterlicht MY 2000 forest en nog meer apk shit
het complete lijstje afkeur:
vorkpoot lv kraakt -toplager vervangen-
borgringen stuurkogels , intact dus
lekke uitlaat: ik kan geen roet of lek vinden, met de hand gevoeld. Uitlaat dichtgepropt om druk op te bouwen.
achterlicht rechts -onderstuk glas gelijmd dat zou niet mogen
vorkpoot lv kraakt -toplager vervangen-
borgringen stuurkogels , intact dus
lekke uitlaat: ik kan geen roet of lek vinden, met de hand gevoeld. Uitlaat dichtgepropt om druk op te bouwen.
achterlicht rechts -onderstuk glas gelijmd dat zou niet mogen
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: achterlicht MY 2000 forest en nog meer apk shit
dit zou dan een niet goed borging zijn:
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: achterlicht MY 2000 forest en nog meer apk shit. met foto
Hoe had de keurmeester de borging dan gewild
En wat is dat ''friemeltje'' op de laatste foto
Ga jij elk jaar naar een andere APK boer toe
Gr.Quikfit
En wat is dat ''friemeltje'' op de laatste foto
Ga jij elk jaar naar een andere APK boer toe
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: achterlicht MY 2000 forest en nog meer apk shit. met foto
dat friemeltje is een nieuwe koperen splitpen. bij het verwijderen was ie toch te beschadigd. maar ik wilde gewoon zien
hoe hij er aan toe was.
hoe hij er aan toe was.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: achterlicht MY 2000 forest en nog meer apk shit. met foto
Ik zou een stalen splitpen monteren.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: achterlicht MY 2000 forest en nog meer apk shit. met foto
ik twijfelde ook: maar kan zo omgewisseld worden nu. het is vastgekoekte meuk dus los gaat het echt niet.
Mocht het vervangen moeten worden dan krijg je er een nieuwe moer bij.
Mocht het vervangen moeten worden dan krijg je er een nieuwe moer bij.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: achterlicht MY 2000 forest en nog meer apk shit. met foto
rdw geeft aan: 'koperen splitpen mag '.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: achterlicht MY 2000 forest en nog meer apk shit. met foto
ReinO ik heb met je te doen met dit geëmmer om niets van naar het lijkt een bijdehante monteur die het wat hoog in zijn bol is geschoten.
Kun je niet beter naar een onafhankelijk keurstation gaan? Daar muggenziften ze lang niet zo.
Kun je niet beter naar een onafhankelijk keurstation gaan? Daar muggenziften ze lang niet zo.
Re: achterlicht MY 2000 forest en nog meer apk shit. met foto
die zaten helemaal vol en een keurmeester was ziek. Ik moet gewoon ook eerder de apk inplannen bij onze vaste keurmeester, die steekt me soms de gereedschap ter plekke toe:
' zet ff die koplampen goed ', ' brand ff de rafels van die gordel af' enz.
Ik heb een briefje gemaakt voor hem dat ie de rdw kan bellen over dat achterlicht en dat wanneer hij afkeurt ik bezwaar maak 'als ik win betaal jij. als jij wint betaal ik ' .
Maar ff zien morgen want dan had ie pas tijd.... .
' zet ff die koplampen goed ', ' brand ff de rafels van die gordel af' enz.
Ik heb een briefje gemaakt voor hem dat ie de rdw kan bellen over dat achterlicht en dat wanneer hij afkeurt ik bezwaar maak 'als ik win betaal jij. als jij wint betaal ik ' .
Maar ff zien morgen want dan had ie pas tijd.... .
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: achterlicht MY 2000 forest en nog meer apk shit. met foto
ben nog ff naar hem toe geweest om te checken of ik de goede borgringen gevonden: ' ja ik bedoel die splitpennen die er op horen, die kon ik niet zien '.
Ik : 'nou dat is dat opgelost, ik heb ze ff schoon gepoetst en geverfd zodat ze duidelijk zichtbaar en in tact zijn.... . '
Nu is het allemaal geen werk maar dit schiet niet op, de beste man had zijn hoofd er niet bij duidelijk.
Ik : 'nou dat is dat opgelost, ik heb ze ff schoon gepoetst en geverfd zodat ze duidelijk zichtbaar en in tact zijn.... . '
Nu is het allemaal geen werk maar dit schiet niet op, de beste man had zijn hoofd er niet bij duidelijk.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: achterlicht MY 2000 forest en nog meer apk shit. met foto
de keurmeester keek me niet meer aan en gaf akkoord... .
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: achterlicht MY 2000 forest en nog meer apk shit. met foto
vanmorgen de auto opgehaald en toch nog geprobeerd met hem in gesprek te raken:
' ik heb jou gematst want die koplamp trilde nog steeds '.
Ik: ' ik ken die eis dan niet maar je had ook een aantal onterechte apk afkeurpunten op de lijst staan, daar heb ik onnodig werk aan gehad, nou ja
het is geven en nemen dan '.
Wederom stilte van zijn kant.
' ik heb jou gematst want die koplamp trilde nog steeds '.
Ik: ' ik ken die eis dan niet maar je had ook een aantal onterechte apk afkeurpunten op de lijst staan, daar heb ik onnodig werk aan gehad, nou ja
het is geven en nemen dan '.
Wederom stilte van zijn kant.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
- boswachterfan
- Berichten: 2425
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
35 jaar apk, 35 jaar discussies.... Dealer adverteert met "gratis apk". Auto gekeurd: "Tja, de bandjes, meneer!" Ik: "Ik geef onmiddellijk toe dat het geen beste banden meer zijn, maar ik heb het zelf goed nagemeten, 3/4 van het loopvlak, vanaf het midden, overal de vereiste profieldiepte." Oei, klant heeft kennis.... Stilte.... "Dan moet ik het even overleggen met de chef-monteur." Wachten. "Voor deze ene keer wil hij het laten doorgaan maar... preek, preek, blabla." Je hebt 1.6 mm of je hebt het niet. Natuurlijk reed ik niet lang meer met die banden, maar ik kies zelf waar ik mijn banden koop. Een boek kan ik vullen met dit soort ervaringen. Commercie en wetgeving gaan niet goed samen. Maar het Duitse systeem is ook niet alles. Ook daar horrorverhalen over de "Graukittel" van de Tüv. Laatst gelezen over een prachtige Honda motorfiets, youngtimer, in fantastische staat - afgekeurd, want er zat een niet e-gekeurd bolletje in de kentekenplaatverlichting.
Niet goed voor je bloeddruk, dit soort dingen. Eigenlijk kun je beter gewoon onnozel en onwetend zijn. Je betaalt de rekening, klaar.
Niet goed voor je bloeddruk, dit soort dingen. Eigenlijk kun je beter gewoon onnozel en onwetend zijn. Je betaalt de rekening, klaar.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
ReinO, ik begrijp je frustratie ivm onterecht afkeur. Nederland heeft het voordeel dat jullie zelf een keurstation kunnen kiezen, wij Belgen zijn afhankelijk van GOCA, een gemaskeerd overheidsbedrijf dat geen concurrentie heeft omdat geen enkele andere instantie is bevoegd met keuring en/of homologatie van voertuigen. Dat terzijde.
Ik las dat je enkel je veerpoot LV hebt vervangen. Dat kan gevaarlijk zijn omdat er nu mogelijks een te groot verschil zit tussen L en R. Doe het even goed en vervang beide poten. Zelfs nieuw hoeft dat de wereld niet te kosten. Het is voor jouw veiligheid en die van je inzittenden.
Ik las dat je enkel je veerpoot LV hebt vervangen. Dat kan gevaarlijk zijn omdat er nu mogelijks een te groot verschil zit tussen L en R. Doe het even goed en vervang beide poten. Zelfs nieuw hoeft dat de wereld niet te kosten. Het is voor jouw veiligheid en die van je inzittenden.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Heeft niet zoveel zin als je een gebruikte veerpoot koopt...als ie nu de rechter ook zou vervangen heeft ie weer een gebruikte...en waar komt die dan vandaan en wat is de conditie van deze?*thomas* schreef:Ik las dat je enkel je veerpoot LV hebt vervangen. Dat kan gevaarlijk zijn omdat er nu mogelijks een te groot verschil zit tussen L en R. Doe het even goed en vervang beide poten. Zelfs nieuw hoeft dat de wereld niet te kosten. Het is voor jouw veiligheid en die van je inzittenden.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
ik ben erg voor veiligheid en sjoemel daar niet mee. maar onterechte afkeur ' splitpennen die er niet zouden zitten maar er gewoon in tact er allemaal zijn.. '
achteruitrijglas afgekeurd omdat ze door de siliconenkit niet meer gelijk zijn . al met al 1,5 uur werk voor niets.... . nou ja er zijn ergere dingen.
tja, af en toe een fout erkennen is lastig.
Die veerpoot: even nagemeten en de hoogte is nog steeds gelijk. Ik heb de oude bewaard want die is nog goed en alleen het toplager was versleten. Beide verpoten
zijn nog in verbazingwekkend nette staat. Dat gaat je bij een saab niet lukken (die veerpoot is trouwens een keer zo zwaar).
achteruitrijglas afgekeurd omdat ze door de siliconenkit niet meer gelijk zijn . al met al 1,5 uur werk voor niets.... . nou ja er zijn ergere dingen.
tja, af en toe een fout erkennen is lastig.
Die veerpoot: even nagemeten en de hoogte is nog steeds gelijk. Ik heb de oude bewaard want die is nog goed en alleen het toplager was versleten. Beide verpoten
zijn nog in verbazingwekkend nette staat. Dat gaat je bij een saab niet lukken (die veerpoot is trouwens een keer zo zwaar).
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Klopt als een bus, maar misschien kan het sloopbedrijf hem aan de andere zijde van hetzelfde voertuig helpen...quikfit schreef:Heeft niet zoveel zin als je een gebruikte veerpoot koopt...als ie nu de rechter ook zou vervangen heeft ie weer een gebruikte...en waar komt die dan vandaan en wat is de conditie van deze?Gr.Quikfit
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Klopt als een bus, maar misschien kan het sloopbedrijf hem aan de andere zijde van hetzelfde voertuig helpen...[/quote]quikfit schreef:Heeft niet zoveel zin als je een gebruikte veerpoot koopt...als ie nu de rechter ook zou vervangen heeft ie weer een gebruikte...en waar komt die dan vandaan en wat is de conditie van deze?Gr.Quikfit
Dat zegt weinig over de nieuwe veerpoot en meer over de veer. Ik zou even de toplagers wisselen... Uurtje werk.Die veerpoot: even nagemeten en de hoogte is nog steeds gelijk. Ik heb de oude bewaard want die is nog goed en alleen het toplager was versleten. Beide verpoten
zijn nog in verbazingwekkend nette staat. Dat gaat je bij een saab niet lukken (die veerpoot is trouwens een keer zo zwaar).
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Als de poot naast de auto staat blijft de hoogte hetzelfde, ongeacht de
toestant van de veer.
Poot is dan ten alle tijden maximaal uitgeveerd.
Eventuele hoogteverschil zie je pas na montage en auto op de wielen.
Beide complete veerpoten vervangen is vaak een advies wat opgevolgd moet worden.
Geldt zowel voor alleen de veer als alleen de demper.
Bij gebruikt alleen zinvol als ze van 1 auto afkomen waar je bij staat te kijken.
Vanuit het magazijn blijft dat erg lastig.
Ik kreeg bij deijne toen bij ophalen een roestige en een veel mooiere veerpoot.
Heb toen gevraagd of hij de andere mooiere veerpoot ook nog had liggen.
Dat had hij, heb nu 2 '03 forester veerpoten voor op mijn legacy zitten.
Verschillende poten kan het weggedrag of wagenhoogte flink beinvloeden.
Denk daarbij aan verschil demping of sterkte veer.
Voor beide geldt dat fabrikanten tussentijds regelmatig modificaties toepast.
Ook is het nodig om de auto weer te laten uitlijnen na vervangen van de veerpoten.
Eric
toestant van de veer.
Poot is dan ten alle tijden maximaal uitgeveerd.
Eventuele hoogteverschil zie je pas na montage en auto op de wielen.
Beide complete veerpoten vervangen is vaak een advies wat opgevolgd moet worden.
Geldt zowel voor alleen de veer als alleen de demper.
Bij gebruikt alleen zinvol als ze van 1 auto afkomen waar je bij staat te kijken.
Vanuit het magazijn blijft dat erg lastig.
Ik kreeg bij deijne toen bij ophalen een roestige en een veel mooiere veerpoot.
Heb toen gevraagd of hij de andere mooiere veerpoot ook nog had liggen.
Dat had hij, heb nu 2 '03 forester veerpoten voor op mijn legacy zitten.
Verschillende poten kan het weggedrag of wagenhoogte flink beinvloeden.
Denk daarbij aan verschil demping of sterkte veer.
Voor beide geldt dat fabrikanten tussentijds regelmatig modificaties toepast.
Ook is het nodig om de auto weer te laten uitlijnen na vervangen van de veerpoten.
Eric
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Alleen even de topmount wisselen was inderdaad de beste oplossing geweest.
Als je een beetje kennis van zaken hebt is het handig als je kunt lezen en schrijven met de APK keurmeester.
Ik rijd mijn banden doorgaans wat verder op dan dat de keurmeester leuk vindt. Onder de 2,5mm ga ik er niet meer mee naar de APK. Dan maar even de winterbandjes er onder en nadien weer terug wisselen. Zo ook met sommige andere delen.
Bij de bovenstaande keurmeester was ik na 5 minuten alweer vertrokken. Laat maar, ik ga wel ergens anders naartoe.
Als je een beetje kennis van zaken hebt is het handig als je kunt lezen en schrijven met de APK keurmeester.
Ik rijd mijn banden doorgaans wat verder op dan dat de keurmeester leuk vindt. Onder de 2,5mm ga ik er niet meer mee naar de APK. Dan maar even de winterbandjes er onder en nadien weer terug wisselen. Zo ook met sommige andere delen.
Bij de bovenstaande keurmeester was ik na 5 minuten alweer vertrokken. Laat maar, ik ga wel ergens anders naartoe.
"I feel Legacy"
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
aan beide zijden is die 73,cm tot aan de wielkast. en de dikte van de veer is ook hetzelfde.
Ik zie trouwens niet waarom ik zou moeten uitlijnen: die bouten zijn niet los geweest. En de veerpoot is identiek.
Vanmiddag ff een langere testrit, dat toplager omruilen is idd zo gebeurd. Kan altijd nog.
Ik zie trouwens niet waarom ik zou moeten uitlijnen: die bouten zijn niet los geweest. En de veerpoot is identiek.
Vanmiddag ff een langere testrit, dat toplager omruilen is idd zo gebeurd. Kan altijd nog.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Meerdere mensen zeggen je dat het onverstandig is om veerpoten van verschillende voertuigen/km-standen te combineren. Ik zou die raad niet in de wind slaan.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
Voor heb je camberbouten in je fusee die helaas veel bewegingsvrijheid hebben.
Daardoor niet of lastig op dezelfde manier te monteren .
Daar een veranderde wielvlucht ook je sporing beinvloed na montage
mijn uitlijn advies.
Als je toch nog je topmount wilt laten vervangen binnenkort zou ik
met het uitlijnen even wachten
Topmoun kan je niet zelf vervangen, de poot moet ingespannen worden.
Weet wat je dan doet.
Oh ja, iemand die tot onder de 2,5 mm op zijn banden rijdt is in mijn
beleving verkeerd bezig, maw verkeerde zuinigheid.
Je kunt daar mee ook rustig naar de apk gaan, tussen 1.6 en 2.5 is
een adviesunt op je rappoort.
Eric
Daardoor niet of lastig op dezelfde manier te monteren .
Daar een veranderde wielvlucht ook je sporing beinvloed na montage
mijn uitlijn advies.
Als je toch nog je topmount wilt laten vervangen binnenkort zou ik
met het uitlijnen even wachten
Topmoun kan je niet zelf vervangen, de poot moet ingespannen worden.
Weet wat je dan doet.
Oh ja, iemand die tot onder de 2,5 mm op zijn banden rijdt is in mijn
beleving verkeerd bezig, maw verkeerde zuinigheid.
Je kunt daar mee ook rustig naar de apk gaan, tussen 1.6 en 2.5 is
een adviesunt op je rappoort.
Eric
Re: apk shit & gesprek keurmeester.
De een noemt het verkeerde zuinigheid, de ander duurzaam gebruik maken van het rubber. Zullen eeuwige discussies blijven. IK bepaal wat IK veilig vind. Ik vervang mijn banden zodra ze ergens tussen de 1 en 1,6mm zitten. Heb de apparatuur staan en de banden op voorraad, dus kan op elk gewenst moment wisselen.
Veilig rijden is heel veel meer dan enkel zorgen voor voldoende profiel. Ik zoek zeer regelmatig op zowel nat als droog de grens op van mijn banden en weet dan ook precies hoe ver ik kan gaan op redelijk gladde banden.
Je vond het zelf ook een prima idee om het hele jaar op winterbanden te rijden. Door anderen wordt je verkettert als je dat zegt.
Zoals ik al zei, ik bepaal onder mijn auto waar de grens ligt. Ik zou het niemand anders aanraden, omdat ik niet kan beoordelen wat zij wel of niet aanvoelen in de auto. Mij gaat het al vele jaren en 100 duizenden kilometers goed af.
Topmount vervangen gaat best met een setje veerspanners van 15-20 euro. Is goedkoper dan laten doen
Veilig rijden is heel veel meer dan enkel zorgen voor voldoende profiel. Ik zoek zeer regelmatig op zowel nat als droog de grens op van mijn banden en weet dan ook precies hoe ver ik kan gaan op redelijk gladde banden.
Je vond het zelf ook een prima idee om het hele jaar op winterbanden te rijden. Door anderen wordt je verkettert als je dat zegt.
Zoals ik al zei, ik bepaal onder mijn auto waar de grens ligt. Ik zou het niemand anders aanraden, omdat ik niet kan beoordelen wat zij wel of niet aanvoelen in de auto. Mij gaat het al vele jaren en 100 duizenden kilometers goed af.
Topmount vervangen gaat best met een setje veerspanners van 15-20 euro. Is goedkoper dan laten doen
"I feel Legacy"