octaan 102 in legacy
octaan 102 in legacy
Ik wilde graag weten of octaan 102 (inmiddels te verkrijgen in NL) voor een legacy 3.0r schadelijk kan zijn of niet en/of de motor dit wel of niet leuk vind?
Dat het met de klopvastheid te maken heeft is mij inmiddels duidelijk dankzij dr google, echter wat dit type brandstof doet met de motor van de legacy is niet te vinden.
Iemand hier ervaring mee of verstand van?
Hoor het graag
Dat het met de klopvastheid te maken heeft is mij inmiddels duidelijk dankzij dr google, echter wat dit type brandstof doet met de motor van de legacy is niet te vinden.
Iemand hier ervaring mee of verstand van?
Hoor het graag
Re: octaan 102 in legacy
Een hoger octaangetal dan voorgeschreven kan in principe nooit kwaad.
Een lager octaangetal wel, omdat daardoor de motor zou kunnen gaan pingelen onder bepaalde ongunstige omstandigheden, en dit is zéér schadelijk voor de motor.
De prijs van een litertje Competition 102 is echter dusdanig hoog dat je je moet afvragen waarom je dit zou willen tanken als je er geen voordeel uit kunt halen t.o.v. een RON 98 benzine.
Een lager octaangetal wel, omdat daardoor de motor zou kunnen gaan pingelen onder bepaalde ongunstige omstandigheden, en dit is zéér schadelijk voor de motor.
De prijs van een litertje Competition 102 is echter dusdanig hoog dat je je moet afvragen waarom je dit zou willen tanken als je er geen voordeel uit kunt halen t.o.v. een RON 98 benzine.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: octaan 102 in legacy
Helemaal eens met het bovenstaande verhaal.
Toevallig ontdekte ik recent een tweede pomp in het dorp met 102 brandstof. Bij het optillen van het tankpistool bleek deze op dat moment 1,989€ te kosten. Maarliefst 40ct meer dan de RON95 (E5) brandstof.
De Legacy kan prima tegen deze brandstof. Met 102 is een marginaal betere performance te verwachten, zeker aangezien de ECU van de 3.0R eigenlijk meer staat afgesteld op 98.
Maar voor 40ct/liter meer laat ik het lekker aan mij voorbij gaan.
Toevallig ontdekte ik recent een tweede pomp in het dorp met 102 brandstof. Bij het optillen van het tankpistool bleek deze op dat moment 1,989€ te kosten. Maarliefst 40ct meer dan de RON95 (E5) brandstof.
De Legacy kan prima tegen deze brandstof. Met 102 is een marginaal betere performance te verwachten, zeker aangezien de ECU van de 3.0R eigenlijk meer staat afgesteld op 98.
Maar voor 40ct/liter meer laat ik het lekker aan mij voorbij gaan.
"I feel Legacy"
Re: octaan 102 in legacy
Ik tank alleen RON102 als ik door Duitsland aan het stampen ben op weg naar Nederland.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: octaan 102 in legacy
Ook ik verwen mijn legacy wel eens met 100/102 tijdens vakantieritten.
Meer kan inderdaad nooit kwaad, minder wel.
Motor levert er ook iets meer vermogen door.
Eric
Meer kan inderdaad nooit kwaad, minder wel.
Motor levert er ook iets meer vermogen door.
Eric
Re: octaan 102 in legacy
LPG heeft ook een hoog octaan gehalte (108-110) maar is niet echt geschikt om te stampen vanwege de hogere verbrandingstemperatuur.
Mensen die met een zware last aan de trekhaak de bergen ingaan kunnen ook beter benzine tanken met een hoog octaangehalte.
Gr.Quikfit
Mensen die met een zware last aan de trekhaak de bergen ingaan kunnen ook beter benzine tanken met een hoog octaangehalte.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: octaan 102 in legacy
Tegenwoordig speelt dat veel minder op lpg.
Eric
Eric
Re: octaan 102 in legacy
Wat ik merk is dat vooral die nieuwe E10 brandstof nefast is voor vermogen en verbruik. Het is me beginnen opvallen nadat ik 4x naar Metz was gereden. Hier voltanken met E10 en op de terugweg met normale 95. Scheelt 10% in verbruik.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: octaan 102 in legacy
Dat kan goed kloppen, ethanol is veel ongunstiger qua verbruik.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: octaan 102 in legacy
Ik kan me niet voorstellen dat een hoger octaangetal meer vermogen oplevert..
98 of 102 geeft geen grotere 'boem' in de cilinder dan ron95
Het zegt meer over de klopvastheid , dus minder kans op schadelijk pingelen zoals al geschreven dan bij een octaangetal van 95...
98 of 102 geeft geen grotere 'boem' in de cilinder dan ron95
Het zegt meer over de klopvastheid , dus minder kans op schadelijk pingelen zoals al geschreven dan bij een octaangetal van 95...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: octaan 102 in legacy
https://www.anwb.nl/experts/auto/21/eur ... ekvermogenRene schreef:Ik kan me niet voorstellen dat een hoger octaangetal meer vermogen oplevert..
98 of 102 geeft geen grotere 'boem' in de cilinder dan ron95
Het zegt meer over de klopvastheid , dus minder kans op schadelijk pingelen zoals al geschreven dan bij een octaangetal van 95...
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: octaan 102 in legacy
Vermogens toename krijg je dus blijkbaar van een afwijkend ontstekingstijdstip
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: octaan 102 in legacy
Ja Rene, met een hogere klopvastheid kun je met meer voorontsteking rijden. Het mooie van de ECU is dat deze dat continue kan bijregelen.
De boem is misschien niet groter, maar de timing van de boem wordt wel gunstiger wanneer je veilig met meer voorontsteking kunt rijden.
De boem is misschien niet groter, maar de timing van de boem wordt wel gunstiger wanneer je veilig met meer voorontsteking kunt rijden.
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: octaan 102 in legacy
Precies, de legacy reed merkbaar beter in Duitsland.
Op LPG is nog meer winst te halen maar dan moet je hem daar op mappen.
Maar ja, dan loopt hij op benzine weer slecht.
Eric
Op LPG is nog meer winst te halen maar dan moet je hem daar op mappen.
Maar ja, dan loopt hij op benzine weer slecht.
Eric
Re: octaan 102 in legacy
In de watersport wordt het afgeraden om later terug te vallen op ethanol vrije benzine als je altijd brandstof met ethanol heb getankt. Dit heeft te maken met al 't rubber in het brandstof systeem. Slangen, membranen en andere afdichtingen kunnen gaan lekken omdat ze weer gaan krimpen.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: octaan 102 in legacy
Bedoel je het niet andersom? Ethanol word de laatste tijd/jaren bijgemengd vanwege het milieu.Wat gooien ze er dan in?niksnut schreef:In de watersport wordt het afgeraden om later terug te vallen op ethanol vrije benzine als je altijd brandstof met ethanol heb getankt. Dit heeft te maken met al 't rubber in het brandstof systeem. Slangen, membranen en andere afdichtingen kunnen gaan lekken omdat ze weer gaan krimpen.
Hier kun je checken of je auto/motor/scooter geschikt is... https://www.e10check.nl/
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: octaan 102 in legacy
ethanol doet rubber zwellen en maakt t zacht / week. als je na gebruik van brandstof met ethanol weer terug valt op benzine zonder , dan word het rubber hard en krimpt met lekkage tot gevolg.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: octaan 102 in legacy
ik zelf wil als ik de keus heb geen toevoeging van die troep,,
als ik kan tank ik 98 of meer ,, en als het niet te krijgen is daar waar ik tank dan wordt het 95.
en merk ik meer vermogen ,,, nee maar ik geloof daar ook niet in dat je het op de weg echt merk,,, mischien op de testbank wel.
maar als je vind dat je te weinig vermogen hebt ,, en dat begijp ik volledig,, dan moet je gaan aanpassen en of een andere wagen kopen,,, maar zoek je heil niet in meer Ron te tanken voor het vermogen
als ik kan tank ik 98 of meer ,, en als het niet te krijgen is daar waar ik tank dan wordt het 95.
en merk ik meer vermogen ,,, nee maar ik geloof daar ook niet in dat je het op de weg echt merk,,, mischien op de testbank wel.
maar als je vind dat je te weinig vermogen hebt ,, en dat begijp ik volledig,, dan moet je gaan aanpassen en of een andere wagen kopen,,, maar zoek je heil niet in meer Ron te tanken voor het vermogen
Groet Robert
Re: octaan 102 in legacy
In België is er inmiddels geen ethanolvrije benzine meer te krijgen.
95 kan tot 10% bevatten
98 tot 5%
Een schande, want enkel de staat wordt er beter van, niet de gewone man, zeker de natuur niet en bijgevolg het klimaat al helemaal niet.
95 kan tot 10% bevatten
98 tot 5%
Een schande, want enkel de staat wordt er beter van, niet de gewone man, zeker de natuur niet en bijgevolg het klimaat al helemaal niet.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: octaan 102 in legacy
In NL hangt overal het E5 label aan. Op dit moment nog dan.
Voor 98 geldt volgens mij nog dat er 0% ethanol in zit, maar er MOET E5 aan hangen. E0 is geen optie.
Voor 98 geldt volgens mij nog dat er 0% ethanol in zit, maar er MOET E5 aan hangen. E0 is geen optie.
"I feel Legacy"
Re: octaan 102 in legacy
Ik rijd nu al een tijdje op V-power om die ethanolurft niet meer in de tank te krijgen en idd de benzine leiding lektniksnut schreef:ethanol doet rubber zwellen en maakt t zacht / week. als je na gebruik van brandstof met ethanol weer terug valt op benzine zonder , dan word het rubber hard en krimpt met lekkage tot gevolg.
Telkenmale bij starten na langere tijd even stil te hebben gestaan afgelopen 4 weken, stinkt het naar benzine in de auto en bij een check onder de kap lekt er idd benzine langs het rubber over de ijzeren leiding. Als de motor uitgezet wordt en een paar seconden later weer gestart wordt is de lekkage weg, althans ik zie geen druppels meer.
Straks meer even onder de kap de klem wat aandraaien of de rubber leiding vervangen.
Ik geef het maar even door zodat als er anderen zijn die na langdurig rijden op benzine met etanolmeuk ook overstappen op the real stuff en ook benzine geur tegenkomen.
Re: octaan 102 in legacy
Vanochtend spulletje uitelkaar gehaald om te zien waar het precies lekt.
Bleek idd het slangetje te zijn bij aanhechtingsgedeelte naar het ijzeren leiding toe.
Was ook wel nodig, want na verwijderen van de klem “viel” de rubber leiding zo van het ijzer af. De klem hield de boel nog bijelkaar.
Nieuw stukje slang ertussen en weer droog, scheelt weer verbruik want met een 3.0 is elk litertje interessant.
Nog wel de andere slangen gecheckt, maar die bleken in orde. Toch wel in de gaten houden.
Bleek idd het slangetje te zijn bij aanhechtingsgedeelte naar het ijzeren leiding toe.
Was ook wel nodig, want na verwijderen van de klem “viel” de rubber leiding zo van het ijzer af. De klem hield de boel nog bijelkaar.
Nieuw stukje slang ertussen en weer droog, scheelt weer verbruik want met een 3.0 is elk litertje interessant.
Nog wel de andere slangen gecheckt, maar die bleken in orde. Toch wel in de gaten houden.
Re: octaan 102 in legacy
Heb je misschien een fotootje van de betreffende slang?
Zal ook eens checken. (al is er bij mij nog maar 1x E10 in gegaan)
Zal ook eens checken. (al is er bij mij nog maar 1x E10 in gegaan)
"I feel Legacy"
Re: octaan 102 in legacy
Ik hoop dat het te zien is.
Ik denk na 1 keer tanken met die ethanurftzooi no worrys.
Ik reed echter al een tijdje op die shizzle met mogelijk deze consequentie.
Geurde behoorlijk in de auto elke ochtend koudstart, maar ben er nu vanaf.
Ik denk na 1 keer tanken met die ethanurftzooi no worrys.
Ik reed echter al een tijdje op die shizzle met mogelijk deze consequentie.
Geurde behoorlijk in de auto elke ochtend koudstart, maar ben er nu vanaf.
Re: octaan 102 in legacy
Het zou mooi zijn als je hem in de lengte doormidden snijd,als de binnenkant er dan goed uitziet vermoed ik dat het niet meer is dan een gescheurde slang.
De achterkant ziet er zo op het fotootje ook goed uit.
Gr.Quikfit
De achterkant ziet er zo op het fotootje ook goed uit.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157