Zware koppelingspedaal forester

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Mark77
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2019 17:05

Zware koppelingspedaal forester

Bericht door Mark77 »

Hallo, ik heb een forester uit 2005 gekocht die dealer onderhouden is. 2 ton op de teller. Ziet er nog mooi uit. Bij proefrit merkte ik dat het koppelingspedaal zwaar intrapt. Dit heb ik gezegd, maar was volgens hem volledig normaal. Kwam door de zwaardere drukgroep. Hier hoefde ik me geen zorgen over te maken. Ik heb zes maanden BOVAG garantie. Zit me toch niet helemaal lekker...ik heb nog nooit Subaru gereden dus ken alleen maar andere merken. Deze hebben een soepele lichte pedaal. Maak ik me zorgen om niets en klinkt dit bekend? Alvast bedankt voor de reactie.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door Louis »

Dat is normaal.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door boswachterfan »

De mijne gaat idd ook zwaarder dan ik van andere auto's gewend was. Als ik in de Daihatsu van zoonlief stap, trap ik de eerste keer altijd een deuk in de bodemplaat :D Ook lijkt hij niet altijd op hetzelfde punt aan te grijpen. Ik beklaagde me daar over bij de dealer. Inmiddels zijn we een ton verder en werkt alles nog. Wel heb ik gelezen dat als hij echt zwaar gaat (tja, wat is dat dan...) het einde van de koppeling nabij kan zijn. Helpt dit je? Niet echt, als ik zo teruglees. Gelukkig heb je 6 maanden de tijd. :)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Mark77
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2019 17:05

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door Mark77 »

Laat ik het zo zeggen...trapt dubbel zo zwaar dan andere auto en helemaal onderin kraakt zacht wat...dacht zelf koppeling cylinder maar garage zei dat echt normaal was...dan maar zien wat gebeurt komende zes maanden.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door quikfit »

Wat is zwaar...dat is moeilijk te definiëren,ik zelf rij een automaat maar de koppeling in de 2004 Forester van mijn vader heb ik niet als zwaar ervaren.
Waarom ga je niet in een paar vergelijkbare Foresters zitten,er staan er vast meer te koop.Met 2 ton is het goed mogelijk dat de koppeling minder word.
Je zegt dat ie dealer onderhouden is...dan moeten ze daar ook weten of de koppeling ooit is vervangen of niet.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Mark77
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2019 17:05

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door Mark77 »

Ja dat is best een idee. Zal eens kijken of er in de buurt nog meer staan. Heb altijd vw gereden en daar gaat het echt soepel en licht. Thanks voor de tip.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door Propje »

En jij gelooft een dealer op z,n blauwe ogen???
joehoe wakker worden.
Heb mijn auto bij een 6 sterren subaru dealer vandaan.
En dealer of niet dat zegt dus helemaal niks nada noppes.
Waar woon je kom eens bij een andere subaru eigenaar de koppeling intrappen kan je vergelijken.
Aju propje
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door sufos »

Ik kan mij er wel in vinden in het gegeven dat de koppeling van een Forester nogal zwaar gaat. Ik heb al in best veel auto's gereden en ik weet zeker dat in minimaal 80% daarvan de koppeling beduidend lichter gaat.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Mark77
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2019 17:05

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door Mark77 »

Ik woon in Zwolle. Iemand in de buurt? Het blijft een beetje dubbel als ik zo de reacties lees. De ene zegt normaal en andere zegt niet normaal. Snap ook wel dat het lastig beoordelen is...
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door quikfit »

sufos schreef:Ik kan mij er wel in vinden in het gegeven dat de koppeling van een Forester nogal zwaar gaat. Ik heb al in best veel auto's gereden en ik weet zeker dat in minimaal 80% daarvan de koppeling beduidend lichter gaat.
Dat kan natuurlijk zo zijn...maar een koppeling of druklager kan ook zwaar(der) gaan omdat ie niet helemaal fris is en dat is waar de topic starter zich zorgen over maakt.
Zeker gezien het feit dat ie kraakt op het eind van intrappen,dat kan de drukgroep zijn...of iets onschuldigs al het pedaal zelf.
Er is niets mis mee om even in een vergelijkbare auto te stappen bij een garage/handelaar of een forumlid om de koppeling even in te trappen,het liefst eentje met een vergelijkbare kilometerstand.
Verder blijft het lastig om te bepalen wat ''zwaar gaan'' is...net als jij vind ik dat van veel auto's de koppeling vaak ongevoelig licht gaat.

@Mark77; Laat de garage de koppeling vloeistof voor de zekerheid verversen,die zit er waarschijnlijk ook al 15 jaar in :!: :idea:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Mark77
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2019 17:05

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door Mark77 »

Wordt de koppeling vloeistof niet een keertje vervangen door de dealer? Hij is volledig dealer onderhouden volgens boekje tot de laatste km...
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door quikfit »

Mark77 schreef:Wordt de koppeling vloeistof niet een keertje vervangen door de dealer? Hij is volledig dealer onderhouden volgens boekje tot de laatste km...
Misschien...misschien ook niet. ;)
Stempels zeggen niets...rekeningen zeggen meer.
Als je weet bij welke dealer de auto is onderhouden kunnen ze zeer waarschijnlijk terugzien wat er zoal gedaan is aan de auto,maar of ze ook de koppelingsvloeistof hebben bijgehouden/geregistreerd...
Vaak worden alleen de remmen ontlucht/ververst...en blijft de koppelingsvloeistof een ''onder geschoven kindje''

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Mark77
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2019 17:05

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door Mark77 »

Ok zal eens bellen en even zoeken naar eentje in de buurt van Zwolle. Maandag even langs rijden om "proefrit" te maken...
Gebruikersavatar
subarujob
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 okt 2014 17:30

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door subarujob »

Bij mijn Forester 2003, 225000km. trapt de koppeling eveneens zwaar. Ik moet hem tot de vloer intrappen. Maar verder probleemloos.
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door Yoda74 »

De relatief zware koppeling van de Forester is bij mij mede een reden geweest voor aanschaf van een automaat. Ik heb inmiddels ruim 20 verschillende auto's van verschillende merken gehad, en die van mijn eerdere 3 Subaru's zijn gewoon relatief zwaar.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door *thomas* »

Noch ik, noch mijn vriendin hebben de koppeling van onze ex-forester ooit als zwaar ervaren...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door erichendri »

Koppeling van een 4wd is vaak zwaarder uitgevoerd, was bij mazda ook zo.
Maar wat is zwaar, koppeling slijt gedurende de leeftijd en gaat daardoor
ook steeds zwaarder.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:koppeling slijt gedurende de leeftijd en gaat daardoor ook steeds zwaarder.
En dat is precies de reden van de vraag van de topicstarter. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
FastFriend
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2018 19:09

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door FastFriend »

ik heb net de overstap gemaakt van een 2004 forester automaat naar een 2006 schakel.
Koppeling hiervan is net vervangen
idd gaat de koppeling beduidend zwaarder dan die in het opeltje van mijn vriendin.
Dit is wss ook de oorzaak geweest van de noodzaak tot het vervangen van de koppeling..
vorige eigenaar was wat ouder en had moeite met het koppelen, en heeft een automaat gekocht.

lang verhaal kort : ja de koppeling van een 2006 forester gaat zwaar
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door Propje »

Ik merk er weinig van zal er morgen eens op letten.
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door erichendri »

Hoe sterker de motor des te zwaarder de koppeling.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door boswachterfan »

Bij één van de boswachters waar ik in juli in heb proef gereden was de koppeling net vervangen. Dat merk je dan wel. Voelbaar lichter dan in mijn eigen wagen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door DucATIRadeon »

precies wat boswachterfan zegt!

hier idem: de koppeling van mijn ex-2004 Legacy ging iets zwaarder dan andere autos gewend, bij vervanging ging ie iets zwaarder.
wij hebben ook een 2010 forester 2.0X (nieuw gekocht) en die is aanmerkelijk lichter tov de legacy, maar toch iets zwaarder dan andere autos.

de koppeling van onze 2.5T WRX is net iets zwaarder dan onze forester.

dus ja: de koppeling van een sub gaat wel iets zwaarder dan de 30-in-een-dozen auto merken, maar zó zwaar mag het niet zijn dan is er iets niet helemaal goed.
Mark77
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2019 17:05

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door Mark77 »

Ondertussen begint de koppeling met intrappen een licht gierend geluid te maken. Had dus toch gelijk dat er wat niet klopt ben ik bang. Lijkt me dat hij aan het eind is...hij slipt echter nog niet. Ga maar eens met garage babbelen. Nu geen garantie meer natuurlijk.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door Propje »

Toch wel zwaar de koppeling in onze forester.
Maar nooit echt hinder van gehad.
Maar als je erop let mag het wel wat soepeler
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door erichendri »

Bij mazda hed de 4wd een zwaarder uitgevoerde koppeling dan de 2wd.
Is ook wel logisch, er is geen wielspin mogelijk zoals bij de 2wd.
Dat compenseert de slip in de koppeling bij de 4wd.
Overigens zijn de koppelingen allemaal goed doorberekend, het
is een soort zekering voor de versnellingsbak en goedkoper te vervangen.

Eric
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Zware koppelingspedaal forester

Bericht door Rene »

Mark77 schreef:Ondertussen begint de koppeling met intrappen een licht gierend geluid te maken. Had dus toch gelijk dat er wat niet klopt ben ik bang. Lijkt me dat hij aan het eind is...hij slipt echter nog niet. Ga maar eens met garage babbelen. Nu geen garantie meer natuurlijk.
Dat lijkt me het druklager die je hoort...
Als die het inderdaad is moet de boel uit elkaar , en dan gelijk een nieuwe koppelingsplaat er in : als die een half jaartje later alsnog slipt moet de boel weer los....weegt niet op tegen de meerprijs van een verse plaat.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Plaats reactie