airco probleem legacy 3.0r

Voor de overige technische zaken
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

airco probleem legacy 3.0r

Bericht door ferluci »

goedendag forumleden

Ik heb eerst het forum doorgespit of ik iets kon vinden over het probleempje in mijn 3.0r, maar kon niets vinden vandaar deze vraag.
Mijn legacy is uitgerust met een airco en autoklima en het volgende speelt er.
Als ik de klima aanzet blaast er veel lucht (licht fris) door de ventilatiegaten naar binnen en de twee koelfans voor de motor slaan beide aan.
Bij stilstand en tot 70 km/u blijft de luchtstroom frisjes, echter als ik de snelheid opvoer naar 120 toe wordt de luchtstroom flink koud.
Als ik de temperstuur instel doet de ventilator zijn werk door meer of minder toeren te maken al naargelang ik de temperatuur kouder of warmer draai.
Als ik de klima uitzet en enkel airco gebruik is de luchtstroom precies hetzelfde. bij hogere snelheid steeds frisser.
Mijn vraag concreet is: is dit normaal of is er iets niet in de haak, mijn forester gaf namelijk wel direct koude lucht bij inschakelen airco.
Ik weet niet wanneer voor het laatst de airco opnieuw is afgevuld en of een mindere hoeveelheid koelmiddel dit euvel kan veroorzaken.
Graag jullie extpertise.
thnx
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door SP-Boxer »

Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft.

Minder koelmiddel lijkt me te zorgen voor een hogere uitblaas temperatuur. Bij hogere snelheid loopt het toerental verder op en levert de pomp meer druk. Waarschijnlijk gaat daardoor de temperatuur wat omlaag.
Een keer een airco check + vullen kan nooit kwaad natuurlijk.
"I feel Legacy"
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door ferluci »

probleem opgelost
bleek idd te weinig koelmiddel in te zitten, van de 430 gr zat er nog maar 100 gr in.
nu doet de klima het weer prima.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door quikfit »

Top! Bedankt voor je terugmelding. :okeee:
Airco onderhoud is net als kleppen stellen en bak/diff oliën vaak een ondergeschoven kindje.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door boswachterfan »

Ook omdat de meningen in garages zo uiteen lopen. De ene zei tegen me: "Zolang hij werkt, niet aankomen." De andere: "Ieder jaar controleren op vulling, meneer!" Tja. Ik doe het nu maar iedere drie jaar. Wel elk jaar een nieuw filtertje erin.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door SP-Boxer »

Het hele punt met die airco's is ook dat ze zo lang werken en dat de werking slechts heel geleidelijk afneemt.

Ik heb mijn vorige 2.5i in 5 jaar tijd nooit airco onderhoud gegeven. Het ding stond bijna een jaar stil toen ik de auto kocht. Het laatste onderhoud was misschien al wel 8 jaar oud toen ik de auto weg deed. De airco heeft het echter wel altijd behaaglijk weten te krijgen.
Volgens mij is de praktijk dat je ongeveer de helft aan koelmiddel kunt verliezen alvorens de airco duidelijk minder gaat koelen. Bij een goed dicht systeem duurt dit vaak jaren.

In de praktijk is eens in de 3 jaar, zoals hierboven genoemd, echt keurig. Volgens mij zul je dan niet snel problemen krijgen. Zelf rek ik het wellicht zelfs op tot 5 jaar.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door erichendri »

Even een opmerking over het vulgewicht van 430 gram.
Volgens mij hoort er minstens 650 gram in, het is toch geen subaru justy?
Hmm, ff gegoogeld en er hoort inderdaad maar 430 gram in, mijn legacy lll
van 2000 moet met 650 gram gevuld worden, staat vaak op de condensor of motorkap.

Eric
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door erichendri »

Overigens zijn de meeste airco adviezen bedoeld om de werkplaats kassa te vullen.

Eric
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door ferluci »

@erichendri
mijn monteur heeft gecheckt bij subaru en er moest 430 in.
ik zit nu met een muffe lucht probleem na inschakelen airco, maar ga na dit weekeinde een aircofris gebruiken uit Duitsland.
alle middeltjes die in Nl te krijgen zijn worden niet allemaal even goed beoordeeld dus even wezen kijken naar de buren, schijnt daar nog wel verkrijgbaar te zijn.
kijken of het werkt.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door quikfit »

ferluci schreef: ik zit nu met een muffe lucht probleem na inschakelen airco, maar ga na dit weekeinde een aircofris gebruiken uit Duitsland.
alle middeltjes die in Nl te krijgen zijn worden niet allemaal even goed beoordeeld dus even wezen kijken naar de buren, schijnt daar nog wel verkrijgbaar te zijn.
kijken of het werkt.
Hoe zit het met je interieurfilter :?: Een oud filter kan nog wel eens een ''ouwe sokkenlucht'' produceren. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door Louis »

ferluci, zelfs met een nieuw interieurfilter zal de airco nog even muf blijven ruiken na bijvullen.
Gewoon een paar honderd kilometer rijden met de airco aan, dan verdwijnt die geur vanzelf.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door ferluci »

@quickfit
ik heb het interieur filter al vervangen, was er ook wel aan toe gezien de hoeveelheid aan boom,gras en bladerrestjes :):)

@louis
dat zou goed kunnen, maar een paar 100 km rijden met de airco aan komt niet zo vaak voor bij mij, gezien mijn autogebruik :)
ik ga eerst dit even proberen of het wat uitmaakt dan bericht ik het resultaat hier op het forum.
niet schieten is zowizo mis
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door ferluci »

Welnu, ik heb het goedje gebruikt en ik moet toegeven dat het wel een stuk frisser ruikt in de auto bij aanzetten van de klima.
Ik moest wel even goed de gebruiksaanwijzing lezen op de spuitbus, want er staan meldingen op dat het absoluut niet in aanraking mag komen met huid en ogen.
Duurt ongeveer een 15 minuten inwerktijd. Dat houdt in dat de auto aan staat, de airco op klima en de luchtcirculatie vol vermogen op intern gezet alle ramen dicht en dan pas de knop op de spuitbus indrukken.
Grappig gezicht om door de ramen te zien dat er een hoeveelheid aerosol uit die bus komt en door de aanjager zo langs de condensator wordt gevoerd door de hele auto heen.
Na die 15 minuten de auto flink uit laten waaien met alle deuren open, want ik heb per ongeluk iets ingeademd en dat was geen fijn gevoel.
Auto ruikt nu wel lekker naar cocos.
Volgende week ga ik een kleine 100 km rijden naar het werk en dan even kijken of alle muffe lucht inderdaad vertrokken is.
Wordt dus nog even vervolgd :)
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door sufos »

Welk merk heb je gebruikt ? Voor de auto van vrouwlief ben ik dit ook aan het overwegen, zat zelf te denken aan Forté.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door ferluci »

@sufos
ik heb Nigrin besteld, kun je ook vinden op youtube hoe het werkt.
Uit duitsenland, schijnt daar nog wel verkocht te mogen worden.
check youtube maar eens.
https://www.youtube.com/watch?v=XaFuitY2Q_s
of
https://www.youtube.com/watch?v=3NrNntUHcWU
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door sufos »

Ik ga kijken, thanks
.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door ferluci »

Nou, ben een eindje wezen rijden, maar helaas is het geen verbetering :|
Op het moment dat ik de auto aanzet (contact) en de blower blaast komt er een nare geur uit de roosters met een hinderlijke cocos aroma.
Wat in het begin nog prettig was is nu niet zo fijn meer.
Als ik de kachel vol aanzet is de geur weg en als ik aansluitend de airco vol op koud zet is de geur ook weg, maar als ik de klima aan doe en de temperatuur op normale waarde zet waarbij de kachel en de airco het beide net wel of net niet doen komt die geur weer terug.
Ik vind het geen verbetering tov de situatie van voor gebruik nigrin.
Geen aanrader dus.
Volgende week iets proberen met schuim, mogelijk dat dit wel een oplossing bied.
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door erichendri »

Luchtinlaat bij of onder de paravan al bekeken.
Daar wil ook wel eens het 1 en ander groeien en broeien.
Eigenlijk moet je met regen de airco ook aanzetten, dat spoelt het beste.
Ik bedoel dan komt er een hoop vocht en vuil van je kachelhuis, die zie je dan goed druppelen.
Wij deden het ook altijd met schuim.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door *thomas* »

Ozonbehandeling al overwogen?
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door ferluci »

Van het weekeinde de schuim behandeling uitgevoerd.
Interieurfilter verwijderd en via de blower het schuim naar binnen gespoten tegen de verdamper aan.
Hierna nog schuim via de ventilatie ducts ingebracht en afwachten maar.
Vandaag naar het werk gereden en ik heb nu een fijne frisse geur in de auto en de muffe lucht die in het begin uit de ventilatieducts kwam is weg.
Nu maar afwachten wat de toekomst brengt of het nare geurtje ook idd verdwenen is.
Ik heb CRC gebruikt wat ik heb bestelt uit duitsland, hier in Nederland is er weinig op schuimgebied wat zomaar te koop is.
ook deze wordt weer vervolgd.

@Thomas
als later de muffe lucht weer terug komt dan overweeg ik toch de ozonreiniging, maar de prijs die er nu aan hangt weegt nog even niet op tegen het schuim :)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door *thomas* »

Voor een paar tientjes kon je mijn toestel gerust gebruiken.
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door ferluci »

@thomas

klinkt aanlokkelijk :)
ik wacht nog even het effect van het schuim af, mocht het niets geworden zijn dan neem ik je aanbod graag aan.
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door ferluci »

Nou, een weekje gereden en eigenlijk bevalt me het prima.
De muffe lucht is weg en het is al beter vertoeven in de auto met ingeschakelde klima.
Als ik een 5 km voor bestemming de AC uitzet komt er wel even een ander geurtje uit de ventilatie ducts, maar het is niet meer die hinderlijke muffe geur die eerder verscheen.
Ik merk dat ik nu ook minder last krijg van hoofpijn en benauwdheid (ben astma patient :()
Voor zover eindelijk vooruitgang.
mocht het na verloop alsnog terug komen meld ik mij wel.
@thomas, bedankt voor je aanbod, mogelijk neem ik nog contact met je op. :okeee:
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door *thomas* »

Is goed :)
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door DucATIRadeon »

om deze topic over airco to kapen voor gerelateerd probleem met de 2009 2.5 Impreza WRX van zoonlief:
vandaag reed ie naar huis van werk en ergens tijdens de rit rook hij een gebrand geurtje en de A/C lampje was uit en er kwam geen lucht meer uit de roosters.

zojuist gekeken en de 15A zekering was door gebrand. de a/c relais uit de motorcompartiment eruit en getest: deze doet het gewoon (klikt en minder dan 0,1ohm).
de kapotte zekering vervangen, contact aan en de ventilatoren doen het weer. uitgezet, motor gestart en alweer de ventilatoren aanzetten en dat werk. tot ik de airco knop in drukte: pats, daar ging de zekering!
eens beredeneren: als de koelmiddel op of te laag zou zijn dan heeft de pomp beensmering meer en kan ie vast lopen. zet deze alsnog aan en het is net of je een elektra motor blokkeert en aanzet: dan wordt ie ook snel warm.
dus eens gekeken naar de airco pomp en krijg nou wat, de riem was eraf (deze is echt kapot!) en de airco pomp was redelijk bruin/zwart. de poelie kon ook niet draaien en zat muurvast.

kan deze beredenering kloppen?
waar kan ik een a/c pomp en riem kopen/bestellen (niet meteen de dealer roepen!)?
ik zag geen riemspanner, hoe word de riem op spanning gebracht? drijft deze riem ook andere componenten aan want zag geen riem-loze rol?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door DucATIRadeon »

dat moet ik nog Eem bekijkende zit geen losse spanner op. alleen de dynamo zelf is een spanner en daar zit de airco pomp ook aan vast; kan het zijn dat dit een gezamenlijke spanner is voor beide riemen?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door quikfit »

DucATIRadeon schreef:dat moet ik nog Eem bekijkende zit geen losse spanner op. alleen de dynamo zelf is een spanner en daar zit de airco pomp ook aan vast; kan het zijn dat dit een gezamenlijke spanner is voor beide riemen?
Dat kan maar om eerlijk te zijn weet ik niet hoe dat bij dat type Impreza zit.
Een paar fotootjes zou fijn zijn.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: airco probleem legacy 3.0r

Bericht door DucATIRadeon »

de fotos.
zie de verkleuring van de pomp poelie, de gesmolten aansluiting van de magneet koppeling en de 2 gebroken(?) veren
Bijlagen
IMG_7113.jpeg
IMG_7112.jpeg
IMG_7111.jpeg
IMG_7110.jpeg
Plaats reactie