Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RazorRoks
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:50

Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door RazorRoks »

Lieve Subarunerds,

Deze vraag heb ik al wel eens eerder gesteld, en sorry voor het wellicht onnodig openen van een nieuw topic.

Zoals het er nu voor staat, heb ik een GTT gevonden, die alles heeft wat ik nodig heb om mijn Legacy om te bouwen naar AWD.

Het is een GTT uit '96, handgeschakeld (versnellingsbak nummer: TY752VN4AA), stabilisatorstang achter, en met schijfremmen achter, wat alleen maar fijn is.

Nu weet ik al dat sowieso:

- Subframe achter, met diff, remmen, assen, draagarmen en fussee's nodig heb
- Brandstoftank
- Cardanas (misschien laten aanpassen, verlengen/ verkorten?)
- Schokbrekers achter
- Bouten en moeren uiteraard

Vergeet ik nog wat?

Maar, voor de ombouw naar schijfremmen heb ik waarschijnlijk ook nog wel wat nodig, maar wat? Er staat me iets van bij dat ik de handremkabel, en remleidingen achter nodig had. En voor de stabi, volgens mij niks toch?

Zelf denk ik, dat GTT spul wel wat beter is dan 'standaard' spul. Is dat ook echt zo, en wat is er dan anders aan? Snap dat de stabi wat dikker is, versnellingsbak en diff zullen ook wel wat sterker zijn, maar wat nog meer?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door SP-Boxer »

GTT spul is niets bijzonders hoor.

Maar met wat voor een motor ga je rijden?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RazorRoks
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:50

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door RazorRoks »

SP-Boxer schreef:GTT spul is niets bijzonders hoor.

Maar met wat voor een motor ga je rijden?
Zijn dingen als een versnellingsbak, en diff niet wat sterrker dan een normale? Snap dat de tank enzo hetzelfde is.

Ik was van plan om voor nu gewoon de standaard Ej20E erin te houden, maar omdat ik ooit nog wel wat meer pk wil, de EJ20E uit de andere sloop Legacy pak, en daar wat dingetjes aan ga veranderen, maar dat is voor een later stadium.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door SP-Boxer »

Maar geen turbo dus?

Diff is niet sterker, bak een beetje, maar je hebt niets aan de overbrengingen van een turbo op een non-turbo. Daar wordt de auto trager van.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RazorRoks
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:50

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door RazorRoks »

Aha, dat wist ik niet. Daarom houdbik zoveel van jullie.

Dus eigenlijk is het niet handig om te doen? Ik wil achter wel graag schijven, en dan lijkt een GTT juist ideaal.

Zou het beter of net zo goed werken met een normale bak? En dan wel het GTT diff?

En ik wil nu nog geen turbo, iets te duur, heb nog niet heel veel ervaring op die manier, 30.000km in een jaar, maar noem mezelf nog niet ervaren.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door Rene »

Volgens mij gaan een normale bak met een GTT diff niet werken ivm verschillende eindoverbrengingen..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
RazorRoks
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:50

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door RazorRoks »

Rene schreef:Volgens mij gaan een normale bak met een GTT diff niet werken ivm verschillende eindoverbrengingen..
En hoe bedoel je niet werken?

Ik heb gisteren met een of andere website wat dingen uitgezocht, qua overbrengingen enzo. En, wat SP zegt is waar, een GTT diff, met GTT bak zou waardeloos zijn voor een N/A motor.

Wat ik wel zag, is met een GTT diff (eindoverbrenging van 3.90 volgens Autoweek Carbase), en een Legacy/ Impreza/ Forester N/A bak, dat de versnellingen wat langer worden, wat ik opzich best fijn zou vinden in het kader van brandstofbesparing. Maar volgens mij, weet het niet zeker, niet te lang dat 'ie voor geen meter meer optrekt.

En, ik kan dit achtertrein voor een goede prijs krijgen, en er zit een dikkere stabi op, en schijfremmen achter.
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door Wout-P11 »

Wat denk je dat er gebeurd wanneer je voor en achter diff verschillende overbrengingen hebben...
Daarom gaat het niet werken. Het voordiff in de bak moet matchen met het achterdiff.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door Rene »

Precies dat ja...
Als dat niet overeen komt dan draaien de voorwielen sneller dan de achterwielen en help je daarmee de hele aandrijflijn om zeep.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
RazorRoks
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:50

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door RazorRoks »

Aha, dat is duidelijk. Dus gewoon, niet doen.

Dus een diff van een Legacy, Impreza of Forester met bijbehorende bak heb ik nodig. En de differentieëlen, hebben die allemaal dezelfde bevestigingspunten?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door SP-Boxer »

Je kunt de achtertrein wel kopen als deze interessant is. Maar ga op zoek naar een ander diff.
Wel even kijken van welk jaar de achtertrein afkomstig is. Pas vanaf 99 zijn de schijven op een GTT geventileerd. Daarvoor waren het gewoon massieve schijven.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RazorRoks
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:50

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door RazorRoks »

SP-Boxer schreef:Je kunt de achtertrein wel kopen als deze interessant is. Maar ga op zoek naar een ander diff.
Wel even kijken van welk jaar de achtertrein afkomstig is. Pas vanaf 99 zijn de schijven op een GTT geventileerd. Daarvoor waren het gewoon massieve schijven.
Oke, en dat kan dus eigenlijk elk non-turbo diff zijn? Kan ik niet gewoon een tandwieltje vervangen, of is dat echt te ingewikkeld?

Dit is een '96, dus dan heeft 'ie die niet. Zijn het wel dezelfde maten van de schijven? Vind schijfremmen achter sowieso al een upgrade tov trommels
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door SP-Boxer »

Nee, zeker niet!
Non-turbo's kunnen ook verschillende overbrengingen hebben. Zo heeft de 2.2 Legacy I bijvoorbeeld een 3,900 en had de 2.0 volgens mij 4,111.
Uiteraard kun je een diff ombouwen, maar dan heb je toch de onderdelen van het juiste diff nodig. Kun je dus beter direct die gebruiken.
Qua bak zou je kunnen nadenken over je wensen. Wil je een levendigere auto welke over de hele linie wat vlotter is, dan wil je een korte eindoverbrenging, maar dat betekent meer toeren en een hoger verbruik. Wil je zuiniger, dan is minder toeren beter, maar dat gaat weer ten koste van je acceleratie.
Als je het serieus wil aanpakken, dan kun je het het beste ineens goed doen. Een andere optie is er gewoon eerst 4WD van maken en dan wellicht in de toekomst verder in detail gaan. Maar zoek dan wel een goede achtertrein + versnellingsbak. Niet dat je dadelijk de boel om zeep helpt.

Een turbo heeft een diff van 3,545 en dat is voor een non-turbo simpelweg te lang. Bovendien heb je dan voor de bijbehorende bak ook weer een andere koppeling, vliegwiel en pedalenset nodig. Die weg zou dus niet mijn voorkeur hebben.
De achtertrein van de MY96 GTT kun je dus wel gebruiken, maar hang er een geschikt diff in!


De schijfmaten weet ik zo niet. Zou je op een onderdelensite even ea. moeten vergelijken.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RazorRoks
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:50

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door RazorRoks »

SP-Boxer schreef:Nee, zeker niet!
Non-turbo's kunnen ook verschillende overbrengingen hebben. Zo heeft de 2.2 Legacy I bijvoorbeeld een 3,900 en had de 2.0 volgens mij 4,111.
Uiteraard kun je een diff ombouwen, maar dan heb je toch de onderdelen van het juiste diff nodig. Kun je dus beter direct die gebruiken.
Qua bak zou je kunnen nadenken over je wensen. Wil je een levendigere auto welke over de hele linie wat vlotter is, dan wil je een korte eindoverbrenging, maar dat betekent meer toeren en een hoger verbruik. Wil je zuiniger, dan is minder toeren beter, maar dat gaat weer ten koste van je acceleratie.
Als je het serieus wil aanpakken, dan kun je het het beste ineens goed doen. Een andere optie is er gewoon eerst 4WD van maken en dan wellicht in de toekomst verder in detail gaan. Maar zoek dan wel een goede achtertrein + versnellingsbak. Niet dat je dadelijk de boel om zeep helpt.

Een turbo heeft een diff van 3,545 en dat is voor een non-turbo simpelweg te lang. Bovendien heb je dan voor de bijbehorende bak ook weer een andere koppeling, vliegwiel en pedalenset nodig. Die weg zou dus niet mijn voorkeur hebben.
De achtertrein van de MY96 GTT kun je dus wel gebruiken, maar hang er een geschikt diff in!


De schijfmaten weet ik zo niet. Zou je op een onderdelensite even ea. moeten vergelijken.
Oke, dat is duidelijk. Waar kan ik goed vinden wat de overbrengingen zijn van de versnellingsbakken? Dan kan ik kijken wat ik het liefste wil.
Wil nogsteeds wel dat 'ie een beetje vlot optrekt, maar een wat lager toerental bij 120-130 zou ook wel weer fijn zijn.

Wat je zegt wil ik precies doen, eerst 4wd maken, dan komt het vermogen wel. Ook niet dat ik een bloedsnelle auto hiervan wil maken, maar daar later meer over.
Uiteraard, wel gewoon fatsoenlijk stevig spul wat wel wat aankan, degelijk en betrouwbaar is!

Nee idd, met een turbo bak rijden op deze auto lijkt me ook absoluut niet fijn, dus wordt sowieso wat anders.
Wel heb ik al besloten dat ik het liefst een hydraulische koppeling heb, dat is ook niet zo lastig om te bouwen toch? Heb jij toch ook Marcel?

De schijfremmen achter zijn dus niet geventileerd, maar van een later type zijn ze even groot (266mm), dus kan die er dan ook nog opzetten als ik aan nieuwe schijven toe ben.
Ook neem ik de 2 pots remmen die voorop zitten bij de GTT over, maar op onderdelensites staan drie verschillende maten, 260mm, 276mm en 294mm, hoe weet ik hoe groot ze zijn?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door Mrdjc »

260mm was geloof ik enkel potter, voorkant in combinatie met trommels achter. (Wel geventileerd)

276mm (eigenlijk 277mm) is de meest gangbare maat, en word ook voor de 4 potter geventileerd gebruikt.

294mm is er geloof ik pas vanaf omstreeks 2005 aan te pas gekomen voor de europeese markt. (Zowel in 2 als 4 pot)

Als antwoord op je vraag, gewoon even meten vanuit het hart tot bijna aan beugel waar de klauw aan vast zit.

p.s. mogelijk heb ik hier nog het een en ander in de berging liggen om achter geventileerd te maken, maar dat weet ik niet meer zeker.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door SP-Boxer »

Kleine correctie: 4-pots is altijd 294mm, sinds 1999. Later zijn ze op die maat ook 2-pots gaan zetten.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door Mrdjc »

SP-Boxer schreef:Kleine correctie: 4-pots is altijd 294mm, sinds 1999. Later zijn ze op die maat ook 2-pots gaan zetten.
Kijk, zo leer je iedere dag iets nieuws :-)
Ik ben nog van de oldskool generatie die alles van voor 1998 heeft ;-)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
RazorRoks
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:50

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door RazorRoks »

Weet het nu zeker, even nagevraagd, voor zijn ze 277, achter 265. De schijven van hem achter zijn niet meer in al te beste staat schijbaar, dus dan kan ik gelijk de geventileerde schijven achter erop zetten.

Het lijstje voor onderdelen van deze GTT is dus:

- Achtertrein compleet, met diff dus, misschien ooit voor een turbo projectje, anders is 'ie vast voor iemand anders handig
- Remklauwen voor, schijven ligt eraan hoe goed ze zijn
- Remleidingen en handremkabel voor achter
- Brandstoftank en misschien wat leidingen

Dat is alles toch? En dan van een andere Legacy/ Impreza non turbo een bak, cardan en diff. Werkt het dan wel met de tussenassen van een GTT?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wat heb ik nodig van een GTT voor een Legacy voor een AWD swap?

Bericht door SP-Boxer »

Je hebt diffs met asstompjes en zonder. Volgens mij is Impreza spul allemaal zonder, in dat geval is er geen probleem.
"I feel Legacy"
Plaats reactie