Forester Remmen upgreate

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Forester Remmen upgreate

Bericht door aze2000 »

Vraagje,,

Wie heeft er ervaring is een verbetering van de Remmen op een Forester 2.0 xt 2004 SG?

brembo klauwen, schijven enz of orginele sti sets weet niet of dat dat zo maar er op past..

ik hoor het graag


groet robert
Groet Robert
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Forester Remmen upgreate

Bericht door *thomas* »

Robert, het grote voordeel van Subaru is dat heel erg veel zaken uitwisselbaar, remmen inclusief. Vaak is het ook niet de duurste upgrade, maar houd er wel rekening mee dat je velgen niet altijd meer passen.

Normaliter heb je vooraan 277 of 294mm schijven. Als je de 277mm variant hebt, dan zou opwaarderen naar een 294mm setje al enorm kunnen helpen. Die remmen zitten op hun beurt op verschillende Subaru's, namelijk de WRX, de Legacy en de Outback. Je kan opteren om de volledige klauw van zo'n model af te halen (ebay, sloop). De klauwen van een WRX zijn 4-zuiger klauwen, maar het verschil in remkracht is niet zo heel groot vgl normale 2 zuiger klauwen. Als je er goedkoop aan kan komen, doen.

Bij die update horen minstens 16 inch velgen. Als je het bij normale klauwen houdt, dan kan je velgen van elke Subaru gebruiken. Kies je voor de WRX versie, kies dan een velg met een ET waarde van 48 of lager of een velg afkomstig van een WRX (en eerst passen !!!).

Heb je nu reeds 294mm schijven, opteer dan eerst voor andere oplossingen (staalomvlochten leidingen, verse remvloeistof, gegroefde schijven van EBC, andere remblokken).

Vind je dat je toch grotere schijven nodig hebt, dan blijven er 2 OEM opties over:

- brembo + STI schijven met 5x100 boutpatroon. Een setje klauwen kost minstens 400€.
- Legacy GT of spec B schijven van 316mm. De volledige klauw is specifiek, dus je kan niet enkel de beugel gebruiken.

Indien je voor Brembo kiest, dan heb je minstens 17 inch STI velgen nodig of andere met een ET waarde van 48 of lager (passen is een must tenzij je zeker bent dat het gaat). Bij de Spec B schijven heb je ook minstens 17 inch velgen nodig, maar zullen er meer velgen passen (elke OEM subaru velg van 17 inch zal passen).

Moest het mijn eigen auto zijn en het niet enkel om de looks draait, kies dan voor de Spec B set. Gaat het je om de looks, kies dan de Brembo STI set.

Achteraan is het verhaal net iets anders en valt er ook minder winst te halen. Daar zouden degelijke schijven + staalomvlochten leidingen en goede remblokken afdoende moeten zijn.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester Remmen upgreate

Bericht door SP-Boxer »

Een XT is voorzien van de 294mm remmen.
Snelste optie is om gewoon andere schijven en blokken aan te schaffen. Kan al veel beter remmen zonder klauwen te hoeven wisselen.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Forester Remmen upgreate

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef:Een XT is voorzien van de 294mm remmen.
Snelste optie is om gewoon andere schijven en blokken aan te schaffen. Kan al veel beter remmen zonder klauwen te hoeven wisselen.
Bedankt voor de opheldering, SP-B. Op mijn SF S-turbo waren het 277 schijven en wist niet zeker of ze bij de SG naar 294mm schijven waren gegaan.

MAAR, goed nieuws dus. Ik zou - zoals ik zei - bij deze setup blijven, maar gewoon kiezen voor gegroefde schijven en degelijke remblokken.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Forester Remmen upgreate

Bericht door aze2000 »

super bedankt voor deze info mensen,, geweldig zn forum!!..

ik ben een lijst aan t maken van de zaken die ik gedaan wil hebben, en klopt, voor de looks doe ik het niet, ik wil gewoon een goede upgrade van de remmen set voor en achter,, en zoals ik lees is dit prima te doen onder de oem normering,,

ik ga eens kijken waar ik de schijven en blokken vandaan kan halen..

uiteraard houden wel elkaar op de hoogte van onze bevindingen..
Groet Robert
Plaats reactie