hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door ferluci »

misschien een onderwerp die vele meningen en opmerkingen los maakt, maar het lijkt me voor autobezitters (speciaal dus de subaru eigenaren) wel een leuk topic om te zien hoe forum leden over bepaalde zaken denken.
om dan ook maar meteen de starter te zijn vind ik de huidige klimaatregelingen iets te ver gezocht voor NL en dan zeker het bedrag wat er mee gemoeid gaat.
Nederland is in mijn beleving niet de grote vervuiler die klimaatdrammers ons laten denken dat we zijn.
ik zie om mij heen veel zonnepanelen op daken, en zeker ook bij bedrijven.
ik zie vele hybride auto's en vol electrische auto's rijden op de nederlandse wegen.
ik zie een groot OV netwerk waar heel veel mensen gebruik van maken. (ook al zijn ze soms niet op tijd ;) )
ik zie vele malen minder plastic, afval en ander zwerfvuil in de natuur en in de steden ten opzichte van een 15 jaar geleden.
ik zie dat veel bedrijven heel druk bezig zijn met reductie van de uitstoot, maar ik zie wel een enorme baggerzooi over de grens naar het zuiden toe.
ik zie veel zwervende troep, veel oude stinkautos en vrachtwagens, enorme stank in de buurt van een groot bedrijf, weining burger initiatief op het gebied van schone stroom en verwarming (kolen, hout en briketten in simpele kacheltjes) en ga nog maar even door.
Dit zijn mijn bevindingen, wat zijn die van jullie?
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door ReinO »

de co2 uitstoot is verdubbeld in 10 jaar tijd en dat heeft Nederland echt niet in zijn 1 tje voor elkaar gekregen. De VS en China leverden de grootste bijdrage dus daar valt winst te halen.
Tuurlijk moeten ook wij schoner, maar zelfs in Frankrijk gaan alle -alpino- PET flessen gewoon bij het algemeen afval bij supermarkten, als zoiets simpels niet eens geregeld kan worden. Moeten
wij dan weer het schoonste jongetje van de klas zijn? We doen wat we redelijkerwijs kunnen, ik ook:
- niet vliegen
- weinig reizen
- zoveel mogelijk met de fiets
- duurzaam voedsel
- niet naar de primark -af en toe zondigen bij de action-
- en ja ik wil wel een windmolen in mijn tuin of een kerncentrale. Zonnepanelen zijn helemaal mooi, maar kan ik niet betalen.

Nissan en Mitsu lijken straks de meeste stroomauto s te hebben terwijl Toyota alles verder wil ontwikkelen -incl waterstof en diesel-
Bron: directeur Toyota bij BNR.
Laatst gewijzigd door ReinO op 30 mar 2019 07:25, 1 keer totaal gewijzigd.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door sufos »

Klimaatakkoord vind ik ook overdreven.

Op kleine schaal doe ik, net als vele anderen best een beetje mijn best omdat ik weet dat we zo niet door kunnen gaan.

Nu vind ik het nogal goedkoop van de overheid, lekker zeuren bij de burgers wat ze wel en niet moeten doen. Er zijn vele voorbeelden waarbij de overheid ook het voortouw zou kunnen nemen. Zelf pak ik ook heus wel eens het vliegtuig, maar vliegen is gewoon veel en veel te goedkoop. Goedkope brandstof zorgt voor goedkope tickets en dus veel vliegverkeer. Maar die sector aanpakken, ho maar. Die vliegtaks van €7 gaat echt niet helpen.

Grootste probleem is de onbetrouwbaarheid van de overheid. Het continue veranderen van wetten en regels helpt niet bij het stimuleren van mensen om te investeren.
Want als ik een zware elektrische auto koop wie garandeert mij over 4 jaar nog steeds een voordeel met de wegenbelasting? Niemand maar dat maakt voor de restwaarde alles uit.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door Rene »

Het kost bakken met geld en het resultaat wat men wil behalen zet absoluut geen zoden aan de dijk.
Daarbij is ons aandeel in de vervuiling wereldwijd gezien peanuts vergeleken bij het totaalplaatje
De grootste winst valt te halen in China , India en het voormalig oostblok .
Vliegen is zeer vervuilend , veel vervuilender dan wat mijn 2takt zundappie en Leone in hun hele loopbaan en vlak de zeevaart ook niet uit : er gaan zelfs geruchten dat ze eenmaal buitengaats overschakelen van schone brandstof naar alles wat maar giftig is en wil branden tot aan radioactief afval aan toe...

Dat hele klimaat akkoord mogen ze van mij overboord gooien , zeer geldverslindend en niks opbrengend verhaal..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door erichendri »

Ze zetten in op de verkeerde brandstof, beter is waterstof + accupakket.
Er zijn gewoon te weinig accu grondstoffen, levetijden lopen al op tot meer als een jaar.
Ons stroomnet kan het niet aan dat iedereen zijn +60kwh ev auto gaat laden.
Beter is gewoon a la volvo of beter zelfs, leuke 240 pk (xt) brandstof motor en 20kwh accu onder de bodem.
Denk dat 70% van de werkenden op de accu dan heen en weer naar zijn werk kan rijden.
Op het volvoforum rijdt er eentje 3L op 100 km over 70k berekend en dat is inclusief caravan vakanties.
Voorwaar niet slecht dacht ik en het kan nog zuiniger met de XC90 T8.
Wat denk je hoe duur stroom gaat worden als er minder benzine verkocht wordt.
Wat als je op vakantie gaat, van de 400 kmblijft net de helft over als je 130 km/u gaat.
Praat ik nog niet over koude of airco gebruik, caravan is helemaal not done.
Accu laden onderweg tijdens vakanties, half uur laden is weer 80% maar er staan er nog 15 voor je.
Zelf zou ik voor een stekkerauto gaan hetzij met benzinemotor, hetzij met waterstofmotor.
Heb al 9 panelen op het dak liggen, levert 2000kwh op.
Gasloos is ook niks, warmtepomp is kostbaar en hoog (5000-6000kwh p.j.) energie verbruik.
Zonnepaneel velden vind ik erg dom, huizen daken zat en je wekt het vlak bij de gebruiker op.
Natuur of akkerland is veel te kostbaar om op te offeren.
Oh ja, op mijn werk rijden wij met een 30tal 100% electrische e-golfjes.
De beloofde 240 km halen ze echt amper, bij terugkomst gelijk weer aan de lader.
Helaas bij onze vestiging te dunne stroomkabel dus 24 uur draait er een agregaat maat VW busje.
Gelukkig hebben we om ons land een hoog scherm wat alles vanuit het buitenland tegenhoudt.

Eric
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door Raph »

Voor mij was begin december het (op dat moment nog niet beschikbare) klimaatakkoord de reden om voor een echte (en toch praktische) liefhebbersauto te gaan.
Want ik had het gevoel dat het de laatste kans was.
Volgens mij heeft het op dit moment weinig zin om in te gaan op de inhoud van het klimaatakkoord. Uiteindelijk gaat het er om wat er uit het klimaatakkoord allemaal overeind blijft. Op dit moment is het vooral speculatie en dagkoersen wat ik voorbij zie komen. Daaraan ga ik voorlopig geen energie besteden.
Want daarmee moeten we zuinig zijn, toch? :)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door boswachterfan »

Ik vind het lastig, hoor. Ik rij allemaal ouwe troep, de Forester is de jongste. Er staan 5 tweetakters (brommers en een motor) in mijn schuur. Als ik de NSR125 van mijn zoon start, schaam ik me een beetje voor de rook. En dat zal het precies zijn, denk ik. 40 jaar geleden had ik daar echt geen gedachten bij als ik mijn Kawa 3-cil tweetakt aantrapte. De verandering zal zich langzaam wel voltrekken en dat zal het achterliggende beleid zijn.
In een documentaire, vorig jaar ofzo, zei een scheepvaartdeskundige dat de 10 grootste schepen van de wereld net zoveel CO2 uitstoten als het gehele wagenpark over de hele wereld. Ik denk dan ook dat we hier in NL ons best moeten doen, maar niet het braafste jongetje van de klas moeten zijn.
Wel van het aardgas af, ik vind dat we dat niet meer kunnen maken tegenover de Groningers.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door DucATIRadeon »

boswachterfan schreef:Wel van het aardgas af, ik vind dat we dat niet meer kunnen maken tegenover de Groningers.
tja, ze waren niet snel genoeg begonnen met terug injecteren (veelal CO2) om de druk in de grond op peil te houden, vandaar het grotendeels van de verzakkingen...

zo af en toe hebben we een kleine aardbevingkje, de ene helft van het aantal huizen staan er nog redelijk bij, de andere helft staat in de stempels tegen in-/uitzakking. ook zijn sommige huizen direct op het veen gebouwd en daardoor scheef staan maar niet door aardbevingen...

los van een tankschip, wat ik allemaal zag aan verbranden/opstoken de lucht in gaat op raffinaderijen wereldwijd, dan schrok ik me een ongeluk in Saoudie, VAE en Iran. nu kijk ik er niet meer van op, meer van alle troep wat terug valt (restanten en niet-verbrande molecular sieve pellets); dat gaat de grond in en daar krijg je neergooitniet meer begroeiing.

en dan komt Brussel met een opgelegde klimaat akkoord/regeling en moeten wij NLers weer voorop gaan lopen zeker...
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door Beurstel »

Meestal als je op een forum over het klimaat of klimaatakkoord begint, is het met de gezelligheid voorbij. Pas nog gezien op het caravanforum. Valt hier nog allemaal mee gelukkig :)

Tja, Eric somt een groot deel van mijn gedachten en bedenkingen wel aardig op hierboven. Ik heb er lang niet veel bij nagedacht en veronderstelt dat het CO2/opwarming verhaal allemaal klopte. Maar ik vond de manier waarop dat verdedigd werd steeds verdachter. Vaak op de man spelen, karaktermoorden plegen. Standpunten van critici absurdistisch samenvatten om dáár dan heel hooghartig op de reageren. Als je nog geen klimaatscepticus bent, dan word je het daar wel vanzelf van. Als je je er wat meer in verdiept, blijkt de waarheid toch meer in het midden te liggen dan onze Nederlandse politiek ons wil laten geloven. Los van dat een deel van de wetenschap helemaal niet overtuigd is van de invloed van de mens, is er ook nog een groot deel dat wel uitgaat van menselijke invloed, maar een véél mindere mate. Of een deel dat zegt dat het met de opwarming en de gevolgen daarvan lang niet zo'n vaart zal lopen. Veel media laten die nuance links liggen, want: te ingewikkeld en te verwarrend. Zelfde voor politieke partijen: die willen beleid en daarvoor moet je een standpunt innemen en vervolgens niet meer verlaten, want dat is inconsistent en zwak. Het gevolg is een wetenschappelijke kwestie die een politieke speelbal is geworden. En in dat licht zie ik ook het klimaatakkoord. Volgens mij zijn de uitgaven en de plannen veel groter dan de wankele basis rechtvaardigt. En of het nou 100 of 1000 miljard kost allemaal, dat geld is beter te besteden dan aan maximaal 0,007 graad minder opwarming (of zoiets).

Wat betreft de autoliefhebberij: ik maak me wel zorgen of deze ontwikkelingen doorzetten en wat dat voor autogebruik gaat betekenen. Ik denk wel dat de leukste jaren op autogebied achter ons liggen. Maar tot de tijd dat het je als "petrolhead" het leven echt zuur wordt gemaakt: gewoon blijven genieten van die mooie Subaru's en andere "vieze" auto's. Misschien wordt de soep uiteindelijk toch minder heet gegeten.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door ReinO »

Idd een beschaafd gesprek tot nu toe: zo kan het ook. Zo te zien zijn de meesten hier op het forum het wel met elkaar eens dat de waarheid ergens in het midden ligt en dat we niets hebben
aan rigoureuze maatregelen hier.
Detail: de groningers kozen massaal voor het FVD en laten die nu de laatste druppel gas willen oogsten. Het zal wel een anti stem geweest zijn maar toch.
We rijden lekker door, met mate, en hoeven ons nergens voor te schamen want het maken van nieuwe auto s vervuild ook enorm.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door RJS »

Ik kom veel in Denemerken en daar is men al 25 jaar bezig met de transitie. Energie is daar spuugduur, water ook. Het zorgt ervoor dat mensen zuinig omgaan met energie. Om de transitie naar elektrisch verwarmen en koken door te zetten gaan de prijzen voor stroom omlaag. Het gaat allemaal geleidelijk en op die manier is het voor iedereen behapbaar.

Nederland loopt achter. En nu moeten we haasten om doelstellingen te halen, met weerstand en verzet als gevolg. Dat krijg je als je geen lange termijnvisie hebt. Visie is een olifant waar je omheen moet kijken, zei onze premier eens. Sufferd!

Of de mens de klimaatverandering veroorzaakt weet uk niet. De tijd dat we in staat zijn te meten is daarvoor te kort. Snelle opwarming is al vaker voorgekomen. Maar wellicht is er toch sprake van invloed. Al met al vind ik het verstandig om de transitie toch door te zetten. Olie raakt uiteindelijk toch op dus moeten we nu gaan nadenken hoe het anders kan.

Wat betreft de auto: ik geloof niet in batterij auto's. Dit gaat straks een milieuramp veroorzaken. Ik denk dat het uiteindelijk waterstof gaat worden, ook al is de productie daarvan nu nog tamelijk inefficiënt. We zullen nog heel wat molens en zonnepanelen nodig hebben om de wereldbehoefte af te dekken. Maar er rijden al fraaie waterstofauto's rond. Zag laatst een test op YouTube van een heel mooie en volwassen Hyunday. 660km range, tanken in 5 minuten.

Wat doe ik zelf: zoveel mogelijk de auto laten staan. Wij wonen in de stad en we hebben afgesproken dat we beneden de 8 km de auto laten staan. Dat scheelt echt heel veel. Verder proberen we de auto zo zuinig mogelijk te laten tijden. Dus 120, mac 130 op snelweg en Autobahn.

Verder stoken we ons huis op hout met een zo schoon mogelijke kachel. Dat scheelt jaarlijks heel veel gas. Qua uitstoot minder schoon natuurlijk, maar de hakhoutbossen waar wij ons hout kappen slaan de Co2 tijdens het terug groeien gewoon weer op in nieuw hout.

Ook eten we veel minder vlees dan vroeger en eten we zo ecologisch mogelijk. Ik ben een echte vleeseter, maar ik moet zeggen dat ik het minder mis dan ik dacht. Nu is vlees min of meer een traktatie.

En zo hopen we een kleine bijdrage te leveren. We moeten het met zijn allen doen. En daarmee bedoel ik de hele wereld. Ben wel bang dat het nog heel wat jaren zal duren voordat we het voor elkaar hebben.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door RJS »

De klimaattransitie levert trouwens ook nog wel wat op. Innovatie en banen. Denk dat er in beginsel een hoop te verdienen valt in die business.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door ReinO »

ik ben ook actief op het saabforum en daar wordt er meer gegooid en gegoocheld met cijfers. Hier klinkt het een stuk logischer allemaal en sluit me -uiteraard- aan
bij dat verhaal van RJS.
We hebben de hoofdkraan van de stadsverarming maar vast uitgezet ivm warme paasdagen.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door Beurstel »

RJS schreef:De klimaattransitie levert trouwens ook nog wel wat op. Innovatie en banen. Denk dat er in beginsel een hoop te verdienen valt in die business.
Dat is zeker zo, aan de andere kant kost het ook banen als je “het braafste jongetje van de klas wil zijn”. Zie bedrijven die NL links laten liggen vanwege de CO2-heffing (die net voor de verkiezingen werd gepresenteerd en nu alweer wordt afgezwakt).
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door Beurstel »

ReinO schreef:ik ben ook actief op het saabforum en daar wordt er meer gegooid en gegoocheld met cijfers. Hier klinkt het een stuk logischer allemaal en sluit me -uiteraard- aan
bij dat verhaal van RJS.
Ik kan dat soort discussies ook. En die eindigen meestal in semi-wetenschappelijk gebral en gediscussieer tussen mensen die het uiteindelijk ook niet allemaal tot in de puntjes snappen. Gezond boeren verstand blijft de beste raadgever ;)
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door ReinO »

zo is het! die berekeningen zijn allemaal discutabel en natuurlijk moet het allemaal anders. Maar niet zoals het nu gaat.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door ferluci »

Wat mij ook opvalt is dat er heel vaak alleen gesproken wordt over de mens als grote veroorzaker.
"wij" worden als de vieste aangemerkt met onze houtkacheltjes, auto's, motorfietsen, paasbulten en andere vuurtjes en steevast terecht gewezen dat dit niet meer mag ivm de rook en ander gassen die dan ontstaan.
Wie wordt er dan terecht gewezen als er weer een vollledig natuurlijke bosbrand ontstaat in de zomerperiode?????
Van 1 zo'n brandje kan heel nederland zijn houtkacheltje gebruiken voor 1 jaar (of meer).
Nog maar te zwijgen van de mega branden in Australie en Amerika. Die kunnen er wat van als het op uitstoot aankomt, zelfs vanuit het ISS was/waren de rookpluim(en) te zien.
Mss moeten we vulkanen ook maar verbieden uit te barsten of minimaal een flinke boete opleggen als die dat toch doen. Foei... nare vulkaan, beetje co2 uitstoten :evil: :evil:
Trouwens in de 80-er jaren hadden we zure regen die de bossen vreselijk aantastten, alles verdween of lostte op volgens de "deskundigen".
in de 90-er jaren was het in ene keer het enorme gat in de ozonlaag volgens andere "deskundigen" (die er overigens nog steeds zit :shock:)
toen riepen we in 00-er jaren dat het broeikaseffect ons de das om zou doen en nu in de 10-er jaren is het de klimaatverandering die ons doet uitsterven en het zijn weer allemaal "deskundigen" die dit roepen.
Ik weet wel dat elke "hype" ons elke 10 jaar verschrikkleijk veel geld gekost heeft en ik weet ook dat elke "hype" met al dat geld niet is opgelost.
nog steeds zure regen, nog steeds een gat in de ozonlaag en nog steeds broeikaseffect.
En nu betalen we veel geld aan de hype die klimaatverandering genoemd wordt en wat gaan we dan in de 20-er jaren voor hype krijgen die ons ook weer vele, vele euros gaat kosten.
Misschien wel de methaanbubbel vanwege de veehouderij, of het omkeren van de aardpolen door de hoogovens, mss de intensieve landbouw op Groenland ????
Klinkt allemaal als de schuld van de mens of wordt ons dat weer wijs gemaakt door de "deskundigen" ;) ;)
ik ben best wel sceptisch over al die genoemde zaken, mede ook omdat een tegengeluid niet of nooit doorkomt, wat mogelijk ook waar zou kunnen zijn??
Ik hoor alleen maar de kommer en kwel en apocaliptische gevolgen door schuld van de mens.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door DucATIRadeon »

we kunnen doen wat we willen, maar de natuur doet wat zij wilt en daar gaan wij echt geen invloed op maken. vergeet niet dat de aarde er langer is dan wij apen, en in al die tijd daarvoor hebben wij geen enkel invloed gedaan/gehad. dus waarom nu ineens wel? de aarde hersteld op zichzelf wel op een manier die wij nog moeten snappen. het kost alleen (erg) veel tijd. bovendien, de "schade" is al gedaan en dat kan men niet terug

tja, het zal wel allemaal zo zijn als dat het geroepen is. ik blijf sceptisch eerlijk gezegd. in ieders reactie hier lees ik wel een geldig punt en/of kern van waarheid.

ik geloof wel dat er iets gaat gebeuren (soort van giga mega bijna-alles-vernietegend natuurramp) maar voorlopig nog niet.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door RJS »

Ja, een flink stuk steen uit de ruimte zou natuurlijk aan alles een einde kunnen maken. Hoeven we ook niet aan de energietransitie meer te denken.

Let wel: olie en gas zullen ooit op zijn en onze dorst maakt ons van nare landen afhankelijk. Ook vanuit dat perspectief gezien zal er iets moeten gebeuren...

Ik zal motorgeluid en alle andere karakteristieken van een diesel/benzinemotor missen natuurlijk (het dieselveer Nasr Ærø waar wij vaak zijn, wordt binnenkort vervangen door een geheel elektrische versie), maar er komt denkelijk ook nog veel moois aan. Denk je eens in wat er mogelijk is met geheel elektronisch gestuurde AWD met directe aandrijving van elk wiel. Maximaal koppel vanaf stilstand (elektrische motor)...
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door ferluci »

ik heb net een item gelezen in het AD over een volledig uitgevoerde auto op waterstof

https://www.ad.nl/auto/grootste-toeleve ... ~af699808/

ik denk dat dit de toekomst gaat worden ipv die electrische voertuigen die nog afhankelijk zijn van een accu.
vergeet niet dat het produceren en verwijdern van zo'n accu ook heel veel vergt van het millieu, maar daar wordt door onze klimaatdrammers simpelweg wel heel erg makkelijk overheen gestapt.
de techniek is er al en er schijnen ook al een paar autos rond te rijden (BMW oa) op pure waterstof, maar het is zoals het item idd al zegt dat de distributie en infra nu nog de problemen opleverd.
Eerst moet de olie op voor de winst en dan pas waterstof,.... ook voor de winst natuurlijk.
Ik denk dat meneer shell al heel ver is met de planning, maar het bewust vertraagd vanwege die winst.
de huidige electrische auto met accu is een interim oplossing voor de volledig op waterstof funtionerende auto.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door erichendri »

Volgens mij heeft een waterstof auto ook accu's nodig, een kwh of 10
meen ik.
Je ziet nu trouwens al dat de levertijden fors oplopen omdat
er te weinig accu's gemaakt worden.

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door ReinO »

zekers, alleen hoeven die niet gevoed met kolengestookte centrales of via een onderbemeten elektriciteitsnet.

Japan wil de komende Olympische Spelen volledig op waterstof doen: vervoer, verwarming en verlichting.
Maar goed we zullen de komende jaren alles nog wel blijven gebruiken, panelen, diesel, gas, elektra enz.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
fougueux
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 dec 2013 17:00

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door fougueux »

10.000 jaar geleden lag het ijs tot of voorbij Utrecht. 300 jaar geleden was zeker het weg. Hoe is dat gesmolten? Niet door menselijk toe doen.
2013 - present, Forester 2.0 2000 LPG 373150 km
2013 - present, Legacy 2.5 1997 LPG 307800 km (met de VUT)
2018 - present, Legacy 3.0R 2004 175.000 km ( ex UK,)
2018 - present, Outback 3.0R 2006 LPG 262.000 km ( ex UK, vervanger voor de forester)
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door ferluci »

mammoeten en oerossen.
eten veel en sch++ten ook veel, dus veel methaan.
daarom zijn ze er ook niet meer als straf voor hun aandeel in de opwarming :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door hummie »

Zwaar overdreven geldklopperij. Alle auto's ter wereld bij elkaar nemen slechts 10% op zich van de luchtvervuiling.
De 10 grootste tankers vervuilen net zo veel, officieel dan want onofficieel stoken ze er stiekem vaak nog zooi mee in op (zeggen ze).
1 vliegtuig vervuild net zo veel als 30.000 auto's in datzelfde uur. Moet je eens uitrekenen hoeveel auto's met mensen er naar spanje kunnen rijden tegenover 1 vliegtuig met 300 mensen er in.

Klimaat verbeteren prima. Maar dan wel doen en beginnen daar waar het effect heeft.
Wat willen ze dan? Alle auto's gaan verbieden? Leg die 10 tankers gewoon stil.

En wat denk je dat een electrische auto en zijn accu's vervuilen.
Levensduur accu 4-5 jaar MET VEEL GELUK. Er gaan geruchten (ik zeg niks, slechts een gerucht :roll: ) dat een bekende elektrische auto stiekem zijn accu's al veel eerder vervangt zonder dat te zeggen.

Dan moeten wij het milieu ontzien van plastic. Op zich goed natuurlijk. Maar dan gaan ze verplichten alles in plastic te verpakken, en ook nog loeigrote verpakking. Het ouderwetse krantje van de markt gaan ze dan verbieden.

Klimaatopwarming? Mijn kind leert ook weer net op school dat dit toch wel gebeurd. Heeft met ijstijden te doen.
Warmer? Scheelt weer in de stook, toch? :mrgreen: Probleem lost zich vanzelf op.

Ja we moeten zuinig zijn op ons milieu. Voorstander :okeee:
Maar die stupide en onhaalbare en onrendabele (lees stikdure) en daardoor onwerkelijke plannen allemaal daar heb ik werkelijk helemaal niks mee.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door erichendri »

Leuk je weer terug te zien Hummer.
Tsja, er varen ook zat volgeladen tankers rondjes en wachtend tot de olieprijs een stukje gestegen is.
Dan gaan er tig schepen met ons afval naar China, wie zegt dat die daar aankomen met de volledige lading.
Overigens rijdt na 9 jaar nog ruim 90% van de priusjes rond met de originele accuutjes.
Niet vreemd want ze worden sloom opgeladen ipv turbosnel op de laadstations.
Dat schijnt juist niet erg goed te zijn voor de accu's.
Meen dat de afname van de capaciteit een kleine 2-3% is per jaar.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door SP-Boxer »

Ik kan me qua mening ook achter hummie scharen. Onhaalbaar, onbetaalbaar en wij maar bloeden...

De eerste generatie Prius is al bijna 20 jaar oud overigens. Accu capaciteit is wel afgenomen, maar nog niet schokkend. De verhalen van Tesla ken ik ook. Geloof best dat het soms gebeurd, maar lijken me wel uitzonderlijke gevallen.
Ik riep 10 jaar terug al dat accu auto's het niet gingen worden. Over nog eens 10 jaar snapt de politiek dat misschien ook.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door RJS »

Je kunt jezelf natuurlijk makkelijk vrijpleiten door naar andere, grotere vervuilers te wijzen... :mrgreen: Ik denk dat de transitie veel meer tijd in beslag zal nemen dan men wil. Het kan niet anders. Ik schat wel zo'n 100 jaar. Over 100 jaar zal de olie wel echt op zijn, dus dan moeten we sowieso. Of we moeten bloeden bepalen we zelf: in het stemhokje. Er komt steeds meer verzet. Politiek zal de wal het schip keren. Overigens ben ik een groot voorstander van de transitie, maar het zal geleidelijk moeten, anders is het inderdaad wat Marcel zegt: onhaalbaar want onbetaalbaar. Ik denk trouwens wel dat de transitie op lange termijn heel veel gaat opleveren, technisch, economisch en maatschappelijk.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Overigens rijdt na 9 jaar nog ruim 90% van de priusjes rond met de originele accuutjes.
Misschien ook omdat veel (zakelijke lease) prius-rijders de plank zo diep in trapten dat die dingen vooral gewoon op benzine reden? :D
Ik ken er overigens ook die wel hebben moeten laten vervangen en dat was inderdaad muchos €€€€'s. Ben benieuwd hoeveel de levensduur van mijn hummie gaan halen, en al helemaal de leeftijd van mijn vorige auto.
En dan nog is het een hybride die fossiel drinkt. Niet de definitieve oplossing voor de toekomst.

Die wel volledig op accus rijden halen blijkbaar de gestelde levensduur niet eens waardoor accu's elk jaar al deels vervangen worden stiekem (want mag niemand weten natuurlijk, want niet 'milieu'), zeggen ze. Ik zeg niets, zeg alleen wat ik links en rechts hoor van op zich toch wel betrouwbare bronnen.

Waar vaak niet over gesproken wordt en wat zelden meegenomen wordt. Een auto vervuilt niet alleen via zijn uitlaat. Het meeste tijdens productie en destructie. Als je dat mee gaat tellen en ook financieel meerekenen ... en dan zonder subsidie ... keer meer dan 1 miljard auto's wereldwijd ...

En is er al één die fatsoenlijk een caravan kan trekken? ;) Ik ken mensen met milieuvriendelijke middenklassers die al beginnen te sputteren met 4 man erin en wat koffers zo weinig power dat ze hebben. Daar hoor je ook nooit iemand over.
RJS schreef:Je kunt jezelf natuurlijk makkelijk vrijpleiten door naar andere, grotere vervuilers te wijzen... :mrgreen:
Het gaat niet over vrijpleiten. Ze moeten eerst maar eens met haalbare reële plannen komen en niet van die wensfantasieën. Met auto's, verwarming, het hele klimaatplan.
Ze moeten eerst maar eens eerlijk zijn. Al verdiept hoe heel die 'milieuvriendelijke' stroom opgewekt wordt? Daar gaan in canada bossen voor plat ter grootte van heel nederland.
En ook de bossen hier hebben fikse kaalslag omdat de natuurorganisaties voor het ondervangen van bezuinigingen door de crisis hele stukken bos moesten gaan kappen en het hout verkopen om rond te kunnen blijven komen.
Eerste klas, eerste hoofdstuk biologie, fotosynthese, weet je nog?

Maar doelmatige plannen om de benodigde stroomvoorzieningen voor alle grootse plannen wel te kunnen leveren komen er niet en blijft niet dekkend. Ondertussen liggen hier de jodiumpillen al een tijd in huis voor de nog bestaande maar haperende elektriciteitswinning. Dat is ook milieu ... het reële milieu van mij en mijn gezin (en vele anderen).

Weleens afgevraagd? Waarom is de luchtvervuiling in andere gebieden in europa met net zo veel auto's dan stukken minder? Misschien omdat de vervuiling in ons land niet komt van mijn auto, maar van de ons omringende industrieën in alle windrichtingen, in de randstad, antwerpen en het ruhrgebied? Nee joh, is klimaat!

Afbeelding
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: hoe staan jullie tegenover het klimaat accoord??

Bericht door erichendri »

We denken denk ik een beetjee verkeerd over de toyota prius en worden ook een beetje op
het verkeerde been gezet door toyota.
Hun reclame slogan bij hun prius, CHR etc luidt : tot 50% electrisch.
Dat kan helemaal niet want het is slechts een wegrijdt hulpje, kunnen hooguit 1,5 km op de accu electrisch rijden.
Heb zelf ooit de challenge gereden bij toyota en kon niks electrisch rijden, accu was te leeg gaf hij aan.
Het rijdt wel goed weg bij een stoplicht door het hogere koppel vanaf 0 km/h.
Boven de 50 of 60 km doet het sowieso niks meer.
Zie ook de nieuwe forester hybride die dit jaar komt.
Hooguit 1,5 km electrisch en max snelheid is dan 40 km/h.
Dus de meeste assistentie heb je in de stad bij het wegrijden vanuit stilstand.
Rijdt je volgas weg dan slaat de benzinemotor aan maar er is nog steeds accuassistentie.
Zo doet de mitsubishi foutlander het ook, bij rustig optrekken en volle accu's kan je tot 100 km/h
tot 60 km op alleen de stroom van de accu's rijden.
Trek je echter volgas weg dan komt gelijk de benzine motor erbij en dan gaat hij gewoon
erg snel van zijn plek, en toch maar 50 gram CO uitstoot in de prijslijst.
Daarom is het vreemd dat subaru niet gelijk met een plug-in is gekomen.
De forester hybrid doet weinig aan de gemiddelde uitstoot van subaru.

Eric
Plaats reactie