winterbanden oprijden in de warmere maanden

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door snoef »

Van winterbanden is uit tests en gebruikerservaringen in forums bekend dat de rij en remeigenschappen niet te vergelijken zijn met zomerbanden.
Maar mijn winterbanden zijn 6 jaar oud met nog 4mm profiel. Ze zitten op stalen velgen, die ik zelf veel mooier vind dan de aluminiums. Dus wil ik daar nog even op gaan rijden totdat ik op A/T banden overga op de stalen velgen. Waar moet ik in de werkelijkheid nu op letten met deze banden vergeleken met de Bridgestone Dueler H/P sport die op de lichtmetalen zitten. M.a.w., wat merk je er nou in de praktijk van als je bijvoorbeeld vergeten bent dat de winterbanden eronder zitten terwijl je zomerbanden gewend bent? Eric, van jou weet ik dat je lang op winterbanden hebt gereden en nu op General Grabbers rijdt. Zou jij ook de verschillen tussen de winterbanden en de Grabbers willen aangeven, vanuit echte praktijk op de weg. En uiteraard is ook iedereen die hier iets zinnigs over heeft te melden, welkom om te reageren. Bedankt alvast daarvoor.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1276
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door sufos »

Langere remweg, maar dat merk je pas als het te laat is :roll: , oh ja...ook nog hoger verbruik. Scheelt natuurlijk wel dat de benzine vrij goedkoop is op het moment :|
winterbanden-in-de-zomer-1024x682.jpg
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door quikfit »

Vergeet een onverwachte/plotselinge uitwijkmanoeuvre niet...geen kans met winterbanden op warm wegdek om de tweede slip op te vangen.
Ik snap sowieso dit soort vragen niet...net zoals ''wat gebeurd er als je geen olie ververst'' en ''moet ik een filter vervangen naar verloop van tijd''. :roll:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door snoef »

Ik ken deze vergelijkingen heel goed, maar hier wordt een goede zomerband met een nieuwe, zachte 8mm profiel winterband vergeleken. Ik ben sowieso niet van plan on the edge te gaan rijden, ook niet met een zomerband.
sufos schreef:Langere remweg, maar dat merk je pas als het te laat is :roll: , oh ja...ook nog hoger verbruik. Scheelt natuurlijk wel dat de benzine vrij goedkoop is op het moment :|
winterbanden-in-de-zomer-1024x682.jpg
Forester 2011 FB20
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door snoef »

Die tweede slip kende ik bijvoorbeeld niet. Dat hoor je van mensen met echte rijervaring. In tests lees ik dit niet, vandaar dat ik het vraag aan mensen die het kunnen weten.
Ik ben geïnteresseerd in het hoe en waarom van dingen. Vind ik leuk. Sommige dingen zijn overduidelijk en andere bestaan gewoon om omzet te genereren. Er gaat hier een wereld voor me open nadat ik jaren gewoon auto heb gereden zonder me af te vragen waarom dit en dat. Uiteraard doe ik graag wat nodig is, vooral als ik weet waarom.
quikfit schreef:Vergeet een onverwachte/plotselinge uitwijkmanoeuvre niet...geen kans met winterbanden op warm wegdek om de tweede slip op te vangen.
Ik snap sowieso dit soort vragen niet...net zoals ''wat gebeurd er als je geen olie ververst'' en ''moet ik een filter vervangen naar verloop van tijd''. :roll:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Laatst gewijzigd door snoef op 07 mei 2019 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1626
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door Rene »

Volgens mij is 15% meer verbruik in de zomer op winterbanden uit de grote duim gezogen..
Dat een auto in de winter wat meer peut opslobbert dan in de zomer kan ik nog wel rijmen...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4859
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door quikfit »

Rene schreef:Volgens mij is 15% meer verbruik in de zomer op winterbanden uit de grote duim gezogen..
Waar baseer je dat op? https://www.conti.nl/nieuws/verschil-pr ... terbanden/

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1626
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door Rene »

Op gebruikerservaringen ;)
Voor ik met winterbanden ging rijden reden al mijn wagens uit die tijd in de winter duurder dan in de zomer....daarnaast heb ik met mijn witte plus (inmiddels 10 jaar geleden) in een nazomer een tijd op wintersloffen gereden : verschil in verbruik was erg klein en dat wijt ik aan de maatvoering van de bandjes destijds..

Verder ben ik van mening dat het overgrote deel van wat er in die link staat achterhaald is : verkooppraatjes van continental :mrgreen:
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5490
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door SP-Boxer »

Wat een hoop klets weer. Een groot deel van het land rijdt ook gewoon met zomerbanden door de sneeuw. Laat dat nu veel onveiliger zijn!
Er ligt natuurlijk maar een paar dagen in het jaar sneeuw, maar maak het niet zo spannend allemaal.

Je kunt winterbanden prima oprijden. Ik zou er ook geen straatrace mee gaan doen, maar voor A naar B verkeer is er niets onveilig aan.
15% is echt nonsens en die 2mm op de band laten zitten kost je in verhouding veel meer.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1626
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door Rene »

Ze hebben wel een punt als het gaat om 4mm profiel op winterbanden...bij minder dan dat gaan de eigenschappen wel hard onderuit : kun je idd prima oprijden in de zomer ;)
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door erichendri »

Winterbanden zijn inderdaad op diverse vlakken minder dan zomerbanden.
- zachter rubber dus beweeglijker profiel, is nieuw heel goed merkbaar.
- door groffer open profiel minder rubber op de weg, heeft het effect van 1 maat
smaller rijden, daarom reed ik ook 1 maat breder.
- rubber is zachter maar geeft in de formule 1 veel voordelen, kortere remweg
en hogere bochtsnelheden, slijt wel sneller, op onze auto's helaas ook.
Voor winterbanden wordt het advies gegeven om 1 maat smaller te rijden, neem aan dat ze dit in de vergelijkingstest ook doen en daardoor het grote verschil verklaarbaar is.
Een maat smaller en breder bij zomerbanden heeft ook veel invloed in remweg en bochtsnelheden, ervaart autovisie ook regelmatig en heb dat zelf bij mazda ook regelmatig ervaren.
Kan een totaal andere auto zijn wat rijden betreft.
Was bij subaru echt niet anders, zie legacy lx en gl bijvoorbeeld.
Het zelfde geldt ook voor AT banden, grof profiel dus minder rubber opde weg.
En ach, bij normaal rijden is het goed te doen en merk je niks, je kunt prima uitwijken
en de 2de slip is altijd al een vervelende geweest voor de gewone autorijdert. .
Wel zijn ze luidruchtiger dan zomerbanden of winterbanden.
Voordeel van de winterband en AT band is dat je je aanpast als het goed is.
Dus je snelheid is lager dan als je met zomerbanden rijdt.

Eric
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1626
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door Rene »

1 maat smaller....ten opzichte van wat?
Wat voorgeschreven word of wat je werkelijk rijd??
Mijn preza staat standaard op 175/70R14 maar nu op 205/55R16 , mijn wintersloffen 195/65R15 : 2 maten breder dan wat standaard is...
Smaller dan voorgeschreven zou ik niet doen...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door erichendri »

1 maat smaller dan wat er nu op zit.
In sneeuw heb je meer aan smallere banden, kijk maar naar rally auto's tijdens
sneeuw rallye's.
Alhoewel mij de bredere winterbanden mij toch ook overal brachten.
Tot 15% geen probleem tot je een keer moet stoppen.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door snoef »

Leerzaam! Bedankt!


erichendri schreef:Winterbanden zijn inderdaad op diverse vlakken minder dan zomerbanden.
- zachter rubber dus beweeglijker profiel, is nieuw heel goed merkbaar.
- door groffer open profiel minder rubber op de weg, heeft het effect van 1 maat
smaller rijden, daarom reed ik ook 1 maat breder.
- rubber is zachter maar geeft in de formule 1 veel voordelen, kortere remweg
en hogere bochtsnelheden, slijt wel sneller, op onze auto's helaas ook.
Voor winterbanden wordt het advies gegeven om 1 maat smaller te rijden, neem aan dat ze dit in de vergelijkingstest ook doen en daardoor het grote verschil verklaarbaar is.
Een maat smaller en breder bij zomerbanden heeft ook veel invloed in remweg en bochtsnelheden, ervaart autovisie ook regelmatig en heb dat zelf bij mazda ook regelmatig ervaren.
Kan een totaal andere auto zijn wat rijden betreft.
Was bij subaru echt niet anders, zie legacy lx en gl bijvoorbeeld.
Het zelfde geldt ook voor AT banden, grof profiel dus minder rubber opde weg.
En ach, bij normaal rijden is het goed te doen en merk je niks, je kunt prima uitwijken
en de 2de slip is altijd al een vervelende geweest voor de gewone autorijdert. .
Wel zijn ze luidruchtiger dan zomerbanden of winterbanden.
Voordeel van de winterband en AT band is dat je je aanpast als het goed is.
Dus je snelheid is lager dan als je met zomerbanden rijdt.

Eric
Forester 2011 FB20
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door snoef »

Wat ik nog tegenkwam in een vlog van Engineering Explained, was dat als je winterbanden al bij 16 graden buitentemperatuur zó warm kan krijgen met een rembeweging, dat ze daarna al beduidend slechter remmen. Voorbeeld: je moet flink remmen op de snelweg: winterbanden remmen af zoals verwacht, iets minder goed dan zomerbanden. Maar daarna volgt nog een noodzakelijke sterke rembeweging. Met de door de eerste rembeweging flink warm geworden banden is de remweg dan al 3 meter langer. Dit scenario is in het huidige verkeer helemaal niet denkbeeldig meer en kan wat vreemde ongelukken van de laatste tijd verklaren. Alsof de autorijders als het ware onaangenaam verrast werden door de sterk afgenomen remwerking na veel te sportief rijden bij mild weer op winterbanden en vervolgens het leven hebben moeten laten nadat de auto totaal onvoorspelbaar gedrag had vertoond. Toch iets om rekening mee te houden.
snoef schreef:Leerzaam! Bedankt!
erichendri schreef:Winterbanden zijn inderdaad op diverse vlakken minder dan zomerbanden.
- zachter rubber dus beweeglijker profiel, is nieuw heel goed merkbaar.
- door groffer open profiel minder rubber op de weg, heeft het effect van 1 maat
smaller rijden, daarom reed ik ook 1 maat breder.
- rubber is zachter maar geeft in de formule 1 veel voordelen, kortere remweg
en hogere bochtsnelheden, slijt wel sneller, op onze auto's helaas ook.
Voor winterbanden wordt het advies gegeven om 1 maat smaller te rijden, neem aan dat ze dit in de vergelijkingstest ook doen en daardoor het grote verschil verklaarbaar is.
Een maat smaller en breder bij zomerbanden heeft ook veel invloed in remweg en bochtsnelheden, ervaart autovisie ook regelmatig en heb dat zelf bij mazda ook regelmatig ervaren.
Kan een totaal andere auto zijn wat rijden betreft.
Was bij subaru echt niet anders, zie legacy lx en gl bijvoorbeeld.
Het zelfde geldt ook voor AT banden, grof profiel dus minder rubber opde weg.
En ach, bij normaal rijden is het goed te doen en merk je niks, je kunt prima uitwijken
en de 2de slip is altijd al een vervelende geweest voor de gewone autorijdert. .
Wel zijn ze luidruchtiger dan zomerbanden of winterbanden.
Voordeel van de winterband en AT band is dat je je aanpast als het goed is.
Dus je snelheid is lager dan als je met zomerbanden rijdt.

Eric
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door hummie »

Gewoon doen als je daar een goed gevoel bij hebt. Hier wel vaker een paar jaar doorgereden op winterbanden. Auto rolt zo door de apk heen buiten de wintermaanden. Als het echt ondermaats onveilig zou zijn zou dat niet goedgekeurd worden.

Slijt harder. Boeiend. Weggooien is duurder. Twee sets banden moeten hebben ook. Goei banden zijn goei banden, en de rest is voorkeuren.
Zachter? Dat is zo grappig. De duurdere banden met betere wegligging zijn zachter. :mrgreen: En die slijten ook harder.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door erichendri »

Alleen al van rijden wordt een band warm, nog warmer door te rijden met te zachte banden.

las van de week ook nog een artikel over modenre auto's met allerlei hulpmiddelen, deze reageren anders dan mensen doen.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: winterbanden oprijden in de warmere maanden

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Alleen al van rijden wordt een band warm, nog warmer door te rijden met te zachte banden.
Ja heel belangrijk inderdaad Eric. Banden moeten ook nooit te zacht zijn maar minstens altijd op aangeraden bandenspanning staan. Zowel zomer- als winterbanden en zowel budget- als 'super'banden. Maar ja, bij verkeerd gebruik gaat alles kapot.
Plaats reactie