olie 2015 Outback 2.5i

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

olie 2015 Outback 2.5i

Bericht door DucATIRadeon »

onderweg naar Norg om pizza's te halen had ik na ongeveer 4km een melding: motorolie niveau laag, raadpleeg handleiding.
was wel eem geschrokken (meestal als er iets met olie is in glijlager motoren), maar na het uit/aan van contact bij de pizza boer was het over.
bij thuis komst en na het eten van de pizzas toch maar even peilen en het niveau was net boven de onderste gaatje v/d peilstok.

ik dacht dat Hummie iets zei over 1L van min tot max?

heb iig de reserve oliefles er in gedaan dat er bij aankoop bijgeleverd werd en het peil (na minuut of 5) was weer net boven de bovenste gaatje. dat beantwoord denk ik de vraag al, maar stel het toch liever voor de zekerheid.

er van uitgaand dat bij de laatste beurt het olie is vervangen, dan heeft ie nu 1L op net geen 15.000km verbruikt.
ok, km stand is nu 83.371 dus nog bezig met inrijden :D
gemiddeld ~20kkm/jaar.
Bijlagen
IMG_6425.jpg
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: olie 2015 Outback 2.5i

Bericht door quikfit »

Ik zou toch ff peilen als de garage olie heeft ververst...en wat vaker tussendoor. :!:
Een litertje op de 15.000 is niet schokkend maar beduidend meer dan de 2.0l van mij,ik vul nooit bij op 10 a 12 duizend(299.250km)
Ik moet wel bekennen dat ik 5-40 gebruik i.p.v. 5-30.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: olie 2015 Outback 2.5i

Bericht door SP-Boxer »

5W40 in een EJ motor is heel anders dan diezelfde olie in een FB motor zou zijn.

Voor een 2.5 valt het erg mee, maar kennelijk is er dus nog altijd sprake van verbruik, ook bij een FB motor.
"I feel Legacy"
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: olie 2015 Outback 2.5i

Bericht door DucATIRadeon »

het gekke is dat bij de FJ20 van de forester (of was het FB? motor is met ketting aangedreven nokkenassen) bijna niks verbruikt, die is van 2011. nog niet gekeken in het boekje wat voor olie daar in gaat, maar ga er wel van uit dat het dezelfde is gezien de constructie van de motor hetzelfde is als die van de outback (closed deck en ketting aangedreven nokkenassen).

wanneer de auto terug van de garage komt kan ik de beginstand noteren van de olie en van daar regelmatig peilen om het verbruik te kunnen inschatten. gelukkig is de afstand tussen de 2 gaatjes in de peilstok redelijk (iets van 3cm) dus de helft is makkelijker af te lezen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: olie 2015 Outback 2.5i

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:5W40 in een EJ motor is heel anders dan diezelfde olie in een FB motor zou zijn.
Daar hebben we het inderdaad al eens eerder over gehad maar ik had het nu specifiek over de EJ van mijn Forester,daar word ook 5-30 aanbevolen en 5-40 bij een hogere kilometerstand,hoeveel het olieverbruik is met 5-30...dat zou ik eens moeten testen door er eens een keertje 5-30 erin te gooien.(volgende oliewissel.)
DucATIRadeon moet gewoon de 5-30 erin gooien.

Een belangrijk punt om tot een zo klein mogelijk olieverbruik te komen is de motor rustig warm te draaien,bij een koude motor is de afdichting tussen de zuiger en de cilinderwand niet optimaal.

Hier nog wat ''weetjes'' voor de geïnteresseerden onder ons. https://www.mvwautotechniek.nl/zuiger/ Vooral het stukje over ''zuigervervorming'' is interessant.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: olie 2015 Outback 2.5i

Bericht door snoef »

Man man man, wat een interessant verhaal! Weer wat geleerd :) Bedankt. Hoef ik meteen niet meer te vragen wat het tikkende geluid bij koude motor is :)
Mijn FB20 draait veel beter op 5W-30: rustiger, toch iets meer kracht, terwijl hij met 0W 20 weliswaar vrijer liep, maar verder niet beter. 5W 30 koelt de motor beter, zoals uit een onderzoek door Subaru zelf onder gebruikers van de FB20 in een Crosstrek bleek. Dat merk ik ook aan het uitblijven van de verbrande oliestank als gevolg van zweten en hete motor. Motor nu nooit meer heet, nooit mer stinken. Als je al wat ruikt: 5W 30 ruikt veel aangenamer dan 0W 20.

quikfit schreef:
SP-Boxer schreef:5W40 in een EJ motor is heel anders dan diezelfde olie in een FB motor zou zijn.
Daar hebben we het inderdaad al eens eerder over gehad maar ik had het nu specifiek over de EJ van mijn Forester,daar word ook 5-30 aanbevolen en 5-40 bij een hogere kilometerstand,hoeveel het olieverbruik is met 5-30...dat zou ik eens moeten testen door er eens een keertje 5-30 erin te gooien.(volgende oliewissel.)
DucATIRadeon moet gewoon de 5-30 erin gooien.

Een belangrijk punt om tot een zo klein mogelijk olieverbruik te komen is de motor rustig warm te draaien,bij een koude motor is de afdichting tussen de zuiger en de cilinderwand niet optimaal.

Hier nog wat ''weetjes'' voor de geïnteresseerden onder ons. https://www.mvwautotechniek.nl/zuiger/ Vooral het stukje over ''zuigervervorming'' is interessant.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Forester 2011 FB20
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: olie 2015 Outback 2.5i

Bericht door DucATIRadeon »

het mooie van de nieuwe CVT: bij koude motor rustig wegrijden houd ze de toeren vast bij 2000rpm, net zo lang tot de temperatuurmeter in beweging komt. natuurlijk kan ik meer gas geven, dan gaat ze naar de 3000rpm. echt hoger wil ze niet dat is softwarematig ingebouwd: 3000rpm max, en gaat de snelheid zeer traag omhoog (soms tot aan het einde van de vaart hier ~1km is de snelheid nog geen 80kmph ondanks de 3000rpm. bij 2000rpm doet ze dat wel, dus minder belasting. komt wel redelijk overeen met wat er in het artikel staat omschreven bij zuigervervorming).
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: olie 2015 Outback 2.5i

Bericht door quikfit »

snoef schreef:Man man man, wat een interessant verhaal! Weer wat geleerd :)
Ja dat is een hele mooie site en is kort geleden in een nieuw moderner jasje gestoken. :okeee:

https://www.mvwautotechniek.nl/

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie