ReinO schreef: Nog ff over dat kleppen stellen. Ik moet blijkbaar wennen aan die boxermotor, die loop is zo anders en idem voor de kleppen.
Echt allemaal veel te strak, ook de inlaatkant en dan toch niets horen tikken. Slechte loop bij de koude start en hoog verbruik waren de enige symptomen.
Ok, hij is een stuk sneller nu ook dus snap dat die turbo versie echt lekker vlot kan zijn:)
De handleiding voor het kleppen stellen heb ik apart aangemaakt, die was er nog niet: terwijl het toch vaak gebruikt wordt lijkt me.
Het eerste wat ik doe bij aankoop van een auto is een grote beurt,als er een motor inzit waarvan de kleppen gesteld moeten worden is dat het eerste waar je aandacht aan moet geven omdat dit de basis is van waaruit je verder gaat,je kan alle filters,sensoren,bougies enzovoort vervangen maar als de basis niet goed is...
De motor gaat bij een juist afgestelde klepspeling inderdaad merkbaar beter lopen(ademhaling) en word veel meer efficiënt en haalt een hoger rendement.
Kleppen die te krap staan,staan minder lang dicht en aangezien een klep zijn hoge temperatuur afgeeft (koelen) aan de cilinderkop tijdens het dichtstaan is dit belangrijk omdat anders de kans bestaat dat ze verbranden(vooral de uitlaatklep en met rijden op LPG).
Nog ff over het tikken van kleppen...als kleppen te krap staan tikken ze juist minder of helemaal niet
Na het juist afstellen van een te krappe klepspeling bestaat de kans dat de kleppen juist wel(meer/harder)gaan tikken...dat is niet schadelijk
Handleiding...de meeste mensen die kleppen kunnen stellen willen alleen de klepspeling weten en of dat moet gebeuren bij een warme of koude motor...de rest zit in het hoofd...degene die het niet kunnen of nooit gedaan hebben blijven er meestal van af.
Daarom vind ik het erg dapper van je dat je,je eigen kleppen hebt gesteld.
Gr.Quikfit