Velgenvraagje

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
one.zz
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mar 2019 17:32

Velgenvraagje

Bericht door one.zz »

Hallo,

Bij mijn pas aangekochte Outback zaten twee sets velgen. Nu ligt er de mooiste set onder met nog zeer goede winterbanden. Op de minder mooie set liggen zomerbanden die nog wel een seizoen meekunnen, maar dan zijn ze toch wel op schat ik. Dat zijn wel de originele velgen, maar her en der kleine beschadigingen en met een kwastje is de lak wat bijgewerkt (ach, als je rijdt zie je het niet..).
Eén van deze zomerbanden heb ik nu achterin gelegd als reservewiel ipv het belabberde thuiskomertje. Gezien de staat van de velgen en de zomerbanden (en omdat ik de velgen met de winterbanden erop veel mooier vind), wil ik eigenlijk wel van de originele set af, maar ik wil wel een volwaardig reservewiel houden. Dat ik jaarrond op winterbanden rij, vind ik geen punt. Volgens mij zijn er meer die dat doen. Als ze ooit versleten zijn komt er waarschijnlijk ene nieuwe set winterbanden of 4-seizoenenbanden op.

Wat zouden jullie doen?
De originele velgen los verkopen voor degene die zijn originele set wil aanvullen tot 5 of een beschadigde velg wil vervangen? Of als set van 4 verkopen en dan voor iets teveel geld een nieuw reservewiel aanschaffen?

en nu proberen een foto van de velgen te plaatsen..... :?
20190402_175951_1554281619713_resized.jpg
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Velgenvraagje

Bericht door sufos »

In de zomer doorrijden op winterbanden vind ik gewoon dom! Het klopt, het gebeurt wel vaker maar ik snap het gewoon echt niet. Qua comfort maakt het wellicht niks uit maar voor de veiligheid wel degelijk. Mocht je een keer een noodstop moeten maken dan hebben winterbanden echt een paar meter meer nodig, zeker als je op de snelweg rijdt. Dat kan net een verschil maken of je stil staat of je dat je jezelf achterin een vrachtwagen boort, het is maar waar je je lekker bij voelt.

Als je velgen wil verkopen doe je dat toch gewoon per set. Beetje eindeloos leuren met 4 velgen lijkt mij helemaal niks, voordat je die los verkocht hebt....


Winterbanden in de zomer langere remweg
In de zomer heb je met winterbanden een langere remweg dan met zomerbanden. Dat komt omdat het profiel van winterbanden is ontworpen voor het gebruik op sneeuw en minder effectief is op droog wegdek. Dat geldt nog sterker bij banden die geschikt zijn voor een hogere snelheid.

Bovendien: hoe hoger de temperatuur, hoe langer de remweg van winterbanden wordt. Bij een temperatuur van 15°C en een snelheid van 50 km/h kan een auto met zomerbanden op droog wegdek binnen 12 meter stilstaan. Maar een auto met winterbanden heeft onder dezelfde omstandigheden zo'n 14 à 15 meter nodig. Bij een buitentemperatuur van zo'n 35°C zijn de remprestaties van winterbanden van zo'n 30% minder dan die van zomerbanden. In het bovenstaande voorbeeld zou de auto op winterbanden dan dus zo'n 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen.


Bron: ANWB
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
one.zz
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mar 2019 17:32

Re: Velgenvraagje

Bericht door one.zz »

Nou sufos,

Duidelijke taal. Maar de argumenten die je aanhaalt zijn nogal theoretisch. Er zijn zoveel factoren die een rol spelen bij de uiteindelijke remweg. Die kun je onmogelijk allemaal meewegen. Daarbij speelt mijn portemonee helaas ook nog een rol. Als ik op zomerbanden zou willen rijden, dan liefst 4 nieuwe, gezien de huidige slijtage (die ook weer voor extra remweg zorgt, zeker bij veel water op de weg).
Daarbij stel jij voor om de set als geheel te verkopen, maar dan heb ik nog steeds geen reservewiel.
Voorlopig heb ik toch al een paar meter remweg meer nodig, aangezien mijn nieuwe schijven en blokken nog niet op elkaar zijn ingesleten...

Kortweg, bedankt voor je reactie en adviezen, maar het is geen antwoord op mijn vraag.
one.zz
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mar 2019 17:32

Re: Velgenvraagje

Bericht door one.zz »

@sufos, wat is jouw mening dan over 4-seizoenenbanden? Ook maar niet doen omdat ze 's winters niet optimaal presteren en 's zomers ook niet? Of beter drie sets? zomerbanden voor de zomer, winterbanden voor de winter, en 4-seizoenenbanden voor de herfst en de lente?
Banden zijn per definitie een compromis. Perfect zijn ze nooit.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Velgenvraagje

Bericht door sufos »

Een 4-seizoensband heb ik nooit wat gevonden. Ik moet echter mijn mening toch een beetje bijstellen omdat de kwaliteit van een 4-seizoensband steeds beter wordt. Voorheen kon zo'n band absoluut niet op tegen een echte winterband, tegenwoordig blijkbaar wel.

Als je nieuwe schijven en blokken monteert is er geen sprake van inslijten, als je alleen nieuwe remblokken monteert wel.
Ik schreef dat ik velgen gewoon per set zou verkopen, dan zou je inderdaad ergens een losse velg moeten scoren ( misschien daarmee beginnen, als de prijs tegenvalt kan je de eigen velgen altijd nog los gaan verkopen)

De argumenten die ik gebruik zijn volgens jou nogal theoretisch, dat zal allemaal wel maar feit is gewoon dat een winterband in zomer vele malen minder presteert. Ik zit met kinderen in de auto, die zijn mij meer waard dan wat dan ook. Ik koop zelf dan ook een paar fatsoenlijke banden zodat ik voor mijn gevoel er alles aan doe om ze veilig te kunnen vervoeren. Dat dat niet de goedkoopste weg is maakt mij niks, maar dan ook niks uit.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
one.zz
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mar 2019 17:32

Re: Velgenvraagje

Bericht door one.zz »

Ik ben het met je eens dat een goede band belangrijk is, maar of ik bij een noodstop op tijd stilsta, is niet alleen afhankelijk van de band. Die speelt slechts een rol in het geheel. En ja, natuurlijk zijn mijn kinderen mij ook lief, maar als ik wil dat ze niks overkomt, dan kunnen we beter maar thuis blijven, en mogen ze voortaan ook niet meer buitenspelen.
Ik had wat moeite met je ongenuanceerde en belerende reactie, zoals je wellicht al gemerkt had. Voor mij niet een echt warm welkom als newbie op dit forum.

Iemand enig idee wat een faire prijs zou zijn voor de velgen?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Velgenvraagje

Bericht door erichendri »

Zelf jaren het hele jaar doorgereden op winterbanden, wel een maat breder
opdat het verschil minder groot is bij remmen en bochtgedrag.
Door het grovere profiel rijdt je namelijk eigenlijk een maatje smaller.
En daar het advies ook nog eens een maatje smaller rijden is snap je het
mindere presteren in bochten en remmen wel.
Kijk naar de F1, hoe zachter het rubber des te korter de remweg en
des te hoger de bocht snelheid, is ook bepalend door de breedte.
Ook ik deel de mening van Sufos van de net niet 4seizoenband.
Hetzelfde geldt voor de AT band met de wettelijke wintertekens.
Niet voor niks heb ik een winterset liggen voor de wintervakanties.
Overigens zijn de ecobanden ook niet aan te bevelen, te hard rubber en
weinig dwarsgroeven voor grip en waterafvoer.
Ook leuk, autovisie monteerde een keer 2 cm bredere banden op een polo.
De remweg werdt 5mtr korter en hij kon harder door de bochten.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Velgenvraagje

Bericht door SP-Boxer »

In jouw geval zou ik helemaal niets verkopen. Mensen die niet op twee sets willen rijden geven vaak als argument dat ze niet de investering in een tweede set wielen willen doen. Jij hebt die al, dus kost het je niets!
Zit je puur met de mooie en "lelijkere" velgen, dan kun je de banden laten omwisselen. Mits dezelfde maatvoering v/d velg natuurlijk. Als je in de buurt woont, dan wil ik dat voor een klein prijsje ook wel doen.

Ja, winterbanden zijn in de zomer minder veilig, maar zomerbanden zijn dat in de winter ook. Toch doen hele volksstammen dat ook gewoon. Men vergeet dat een aangepaste rijstijl een veel grotere invloed heeft dan welke banden je er ook onder hebt liggen...
Als je toch maar op één set wilt rijden, dan zou ik een set met zomerbanden gebruiken en winterbanden verkopen. Verkopen als set en een gebruikt los wiel aanschaffen als volwaardig reservewiel.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: Velgenvraagje

Bericht door Norge »

Heel simpel, nooit met winterbanden in de zomer rijden. Een winterband onder je wagen in de zomer is gevaarlijker dan met een zomerband rijden in de winter.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
one.zz
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mar 2019 17:32

Re: Velgenvraagje

Bericht door one.zz »

Dank voor alle reacties,

Kort gezegd adviseren jullie om beide sets te houden ééntje met zomerbanden en ééntje met winterbanden. Maar ik zit er niet zo mee om in de zomer een winterband als reservewiel mee te hebben, maar als ik in de winter naar Duitsland ga, wil ik geen zomerband als reservewiel. En om nou te investeren in een nieuwe velg met nieuwe winterband (of 4-seizoenen), terwijl ik die hopelijk niet nodig heb, vind ik ook alweer zowat.
Punt is dat ik graag een fatsoenlijk reservewiel heb, zodat als ik onverhoopt lek rij, ik gewoon mijn wiel kan verwisselen en verder rijden. En dan bij thuiskomst of op de bestemming de band laten repareren.
(voor degene die wil weten waarom ik dat zo wil, als ik als alleenstaande ouder met twee kids onderweg ben, wil ik niet al mijn tijd en aandacht aan hoognodige reparaties onderweg spenderen, of uren later op de bestemming arriveren omdat ik maar 80 mag op mijn thuiskomertje).

Misschien dan toch maar de originele set een beetje opknappen (mogen best een nieuw laklaagje hebben), de banden op de andere set leggen, 4 nieuwe zomerbanden (misschien nog 1 zomer oprijden) en zoeken naar een 9e velg met winterband als reservewiel..
Iemand nog één velg in de aanbieding??
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Velgenvraagje

Bericht door SP-Boxer »

Hoe vaak heb je lek gereden in de jaren dat je een auto hebt?
Geen thuiskomertje snap ik volledig, maar ik ging daar echt geen 9e velg voor kopen. Mocht je zo onfortuinlijk zijn dat je lek rijdt, dan maar een stukje op 3 winterbanden door...

Mijn 2 cents
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Velgenvraagje

Bericht door erichendri »

Marktplaats staat nog wel eens wat te koop.
Zijn het er 4, geen probleem want de andere 2 of 3 ben je zo kwijt.
Is mijn ervaring met forester lm velgen.

Eric
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Velgenvraagje

Bericht door JSE »

Ik heb nog een origineel volwaardig reservewiel van een Forester turbo liggen. De band zal inmiddels wel een jaar of 20 oud zijn, maar is nog wel altijd hard. Zal hem van de week eens inspecteren op scheurtjes. Dan zal ik ook meteen even naar de maatvoering kijken.
one.zz
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mar 2019 17:32

Re: Velgenvraagje

Bericht door one.zz »

Nou,
Ik denk dat ik voorlopig de twee sets hou. Ik zal binnenkort de set met zomerbanden eens monteren en eerst eens mee rijden. Dan beslis ik daarna wel. Voorlopig gebruik ik dan een van wielen uit de andere set als reserve. Misschien kan ik in de loop van het seizoen wel ergens een goede velg scoren. In principe heb ik die pas weer nodig als de winterbanden er weer onder gaan.
Eens kijken of ik de minder mooie velgen een beetje op kan knappen.
one.zz
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mar 2019 17:32

Re: Velgenvraagje

Bericht door one.zz »

Nou, inmiddels ben ik voorzien van een (bijna) nieuwe set velgen. Het is maar goed dat ik voor mijn werk wel eens ver weg mag, dan is iets ophalen aan de andere kant van Nederland meteen wat eenvoudiger.....
Binnenkort banden wisselen, en dan meteen nieuwe zomerbanden erop.

Dus binnenkort 3 van de velgen op de foto te koop.....
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Velgenvraagje

Bericht door snoef »

Hierop inhakend, en me herinnerend dat deze discussie al eens eerder is gevoerd, of was het deze discussie :) , vroeg ik me zelf af m.b.t. terreinbanden, of je daar überhaupt wel een reserve voor nodig hebt. Dit met 12 mm profiel, versterkt karkas en dik rubber. Dit omdat ik mijn oog heb laten vallen op een band die kwa verkrijgbare maat net iets groter is dan het reservewiel. Ik dacht een eventueel kleiner reservewiel met een iets zachtere tegenoverliggende band te kunnen compenseren als nood aan de man komt. Ik heb het niet over scherpe woestijnwegen in Colorado en Arizona, maar Europees asfalt en wat landweggetjes, graswegen en modderpoelen :D
SP-Boxer schreef:Hoe vaak heb je lek gereden in de jaren dat je een auto hebt?
Geen thuiskomertje snap ik volledig, maar ik ging daar echt geen 9e velg voor kopen. Mocht je zo onfortuinlijk zijn dat je lek rijdt, dan maar een stukje op 3 winterbanden door...

Mijn 2 cents
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Velgenvraagje

Bericht door erichendri »

Ooit een keer 2 lekke banden gehad tijdens mijn Franse vakantie.
Zit denk ik nu totaal op 5 stuks denk ik.
Verder met rijden op rotsige bergpaden ook 2 winterbanden met bergjes (bult :-) )
opgelopen in de bergen bij het Gardameer en in Frankrijk.
De huidige AT banden nog niet deze ongemakken gehad.
Maar elke band is lek te rijden als de spijker of schroef lang genoeg is.
Vaak zat uit bedrijfswagenbanden (8ply etc) schroeven of spijkers eruit getrokken
en met een veter gerepareerd in mijn automonteur leven.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Velgenvraagje

Bericht door snoef »

Bedankt Eric,

A/T banden bewijzen zich hier dus helemaal. Voelt niet alleen degelijker aan, maar zijn het ook. :okeee:

erichendri schreef:Ooit een keer 2 lekke banden gehad tijdens mijn Franse vakantie.
Zit denk ik nu totaal op 5 stuks denk ik.
Verder met rijden op rotsige bergpaden ook 2 winterbanden met bergjes (bult :-) )
opgelopen in de bergen bij het Gardameer en in Frankrijk.
De huidige AT banden nog niet deze ongemakken gehad.
Maar elke band is lek te rijden als de spijker of schroef lang genoeg is.
Vaak zat uit bedrijfswagenbanden (8ply etc) schroeven of spijkers eruit getrokken
en met een veter gerepareerd in mijn automonteur leven.

Eric
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Velgenvraagje

Bericht door erichendri »

Lekke banden (2) was in mijn mazda tijd, ergens rond 1994.
Tijdens greenlanen nog nooit lekgereden.

Eric
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Velgenvraagje

Bericht door sufos »

Dan heb ik wat meer pech, sowieso de afgelopen 3 jaar elk jaar wel een keer een lekke band gehad. Echter nooit mee gestrand maar elke keer bij huis geconstateerd dat de band leeg was. De laatste 2 keer was het daags nadat ik op de vuilstort was geweest, kan bijna geen toeval zijn lijkt mij. Een reservewiel neem ik niet meer mee, ook niet op vakantie. Ik heb nu een reparatieset en douw er wel een prop in, werkt prima en kost qua tijd eigenlijk minder. Want het verwisselen zelf is natuurlijk zo gedaan maar daarna moet je alsnog op zoek naar een garage die de band repareert.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Velgenvraagje

Bericht door ReinO »

heel apart: ik heb met de frisse at banden juist een hogere bochtensnelheid - grip - en qua geluid en comfort merk ik geen verschil. Ok ze zij wel bijna nieuw.
Dus ik zou zeggen zelf rijden en zelf ervaren. Wanneer je het van die paar meter remweg moet hebben zou ik wat meer afstand houden.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Plaats reactie