wegligging Levorg?

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

wegligging Levorg?

Bericht door guy-pc »

Hallo

Is er iemand met een Levorg die mij iets kan vertellen over de wegligging?

Rij zelf nog niet zo lang met een Levorg en vind de wegligging af en toe wat raar (uiteraard bij hogere snelheid; bij normale snelheid helemaal geen probleem). Ik kan het eigenlijk niet goed omschrijven, maar het lijkt me soms alsof de "kont" van de auto te veel wil waggelen. Met alle Subaru's waar ik ooit mee gereden heb, heb ik zoiets nooit ervaren (Impreza / Legacy / Outback; behalve misschien de Justy's - da's te lang geleden).

Of heeft het te maken met de banden? Laat me mij nader verklaren. Wegens tijdgebrek rijd ik nu drie dagen met zomerbanden vooraan en winterbanden achteraan; dit is pas sinds vrijdag en zal maandag gedaan zijn. De auto heeft ook een stuurbochtcorrectiefunctie (of hoe noem je dat). Ik heb gemerkt dat de auto bij hogere snelheden lichtjes begon te slingeren, en had het gevoel dat ik de auto niet meer onder controle zou kunnen houden als ik geen snelheid minderde. De winterbanden zijn van het mij verder onbekende merk Antares, ik denk Grip 20 215/50 R17. De paar reviews die ik snel-snel gelezen heb, zijn niet erg lovend over dit merk (understatement)...

Het is maar zelden dat ik snel rijd (>= 120 km/u) maar dit heb ik nooit aan de hand gehad met onze Outback. Tijdens het rijden heb ik niet de reflex gehad om de stuurcorrectie uit te schakelen.

Morgenavond rijd ik met 4 deftige zomerbanden.

Iemand die hier zinnige dingen over zou kunnen zeggen (behalve dan snelheid minderen)?

Bedankt en groetjes, Guy
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: wegligging Levorg?

Bericht door quikfit »

Hmmm...ik heb een tijdje een Levorg huurauto gereden en heb deze ervaring niet(niet zo erg als jij ervaart),wel vind ik de elektrische stuurbekrachtiging van moderne auto's ''vervelend gevoelloos licht''.
Ik weet niet zeker of deze auto elektrische stuurbekrachtiging hebt...dat vind ik persoonlijk vaak wel een stuk minder fijn rijden als een olie bekrachtigde besturing.
Kijk het nog ff aan als je alle 4 de zomerbanden eronder hebt liggen,zorg ervoor dat als je banden met een verplichte draairichting hebt die ook juist zijn gemonteerd en dat je bandenspanning op 2.6 bar staat.
Mocht je nog steeds de problemen ervaren dan kan het slim zijn om de uitlijning en de (eventuele) elektrische stuurbekrachtiging te laten controleren.

Wat betreft je hoge snelheid...alle auto's moeten gewoon veilig voelen,zelfs op topsnelheid.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: wegligging Levorg?

Bericht door DucATIRadeon »

de stuurbekrachtiging in onze forester 2011 is lichter dan in mijn 2015 outback!
maar hoge snelheid en instabiel? nee komt niet bekend voor ook niet met de Michelin crossclimates bij 190kmph....

wat snelle topvorm zegt: even de nieuwe banden proberen dan heb je een beter vergelijk en zeer was ook de oorzaak bevestigd.
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: wegligging Levorg?

Bericht door guy-pc »

Gelukkig lijkt het probleem helemaal van de baan met 4 identieke zomerbanden.

Het enige wat ik nog niet weet, is of het te maken heeft met de combinatie zomerbanden vooraan en winterbanden achteraan (wat ik vermoed) of met de winterbanden Antares Grip 20 die op niets trekken (maar dan denk ik dat ik dat al eerder gemerkt zou hebben, hoewel we de Levorg pas een maand of zo hebben)! Op het internet vind ik ofwel reviews van mensen die zeer tevreden zijn (in mijn verbeelding vooral door de prijs) en mensen die zeer ontevreden zijn (in mijn verbeelding vooral door de slechte technische prestaties). We rijden nu met Dunlop-zomerbanden rond, en de VDC komt nu bijna niet meer in actie (in tegenstelling tot de vorige 4 dagen).

Ook ondervind ik minder "last" van de Lane Keep Assist; ik heb het gevoel dat deze aan hogere snelheden ook geen probleem meer geeft zodanig dat ik bang werd tijdens het rijden.

Indien ik hier niet meer verder reageer, is alles OK; anders meld ik mij terug!

Groetjes, Guy
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: wegligging Levorg?

Bericht door quikfit »

Ik heb het al vaker gezegd hier,dat rijden op winterbanden met hogere temperaturen niet is aan te bevelen...de remweg word significant langer en een onverwachte uitwijkpoging eindigt meestal in een drama.
Maar zo erg als jij het beschrijft is wel wat extreem,mag ik vragen naar de maten van je zomerbanden en winterbanden(breedte/hoogte van de banden,de grote van je velgen en de ET waarde)misschien verklaart dit het rare weggedrag.
Maar mooi dat het is opgelost. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: wegligging Levorg?

Bericht door guy-pc »

Hallo Quikfit

215/50 R17 7Jx17 ET55

Ik hoop echt dat het te maken heeft met (tijdelijk, wegens omstandigheden) te rijden met vooraan zomer- en achteraan winterbanden. De zomerbanden (ongeveer 6 à 7 mm) zijn ook iets meer afgesleten dan de winterbanden (9 mm).

Groetjes

Guy
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: wegligging Levorg?

Bericht door erichendri »

Sowieso hebben banden met veel profiel meer beweging dan
banden met 4 mm.
Daarbij zijn winterbanden ook nog eens uitgevoerd met zachter profiel rubber.
Meeste invlied op zwabberig weggedrag zijn erg soepele wangen van
de band en te lage banden spanning.
Tevens is dit topic een leer momentje, monteer en rijdt altijd met 4 dezelfde
banden rond, het weggedrag kan enorm verslechteren namelijk.
Wissel regelmatig de banden tussen voor en achter zodat ze
tegelijk versleten zijn.
Subaru's middendiff vind meer als 2 mm verschil niet prettig.
Hebben ook veel andere merken last van.
Ondanks de 4wd slijten de (trekkende) voorbanden harder dan
de (duwende) achterbanden.
Mijn ervaring is ongeveer 1-1,5 mm per 15000 km.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 03 apr 2019 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: wegligging Levorg?

Bericht door guy-pc »

Volledig mee akkoord, Eric. Ik wil wel nog even benadrukken dat het helemaal niet mijn keuze was om met twee verschillende soorten (winter-/zomer-) banden rond te rijden, maar dat dat "wegens omstandigheden" buiten mijn wil om was.

Maar ook wil ik nog benadrukken dat ik eigenlijk nog niet dikwijls zo bang geweest ben tijdens het rijden als afgelopen weekend...
Plaats reactie