lekkere banden

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

lekkere banden

Bericht door snoef »

Is er een bepaalde band waar je erg tevreden over bent?
Zelf heb ik op al mijn auto's tot nu toe met Michelin's gereden en die altijd erg comfortabel gevonden, voor op de gewone weg. Op mijn vorige Subaru SG had ik Nexen HD Plus banden. Daar was ik ook erg tevreden over. Lekker stil en zeker ook comfortabel.
Mijn huidige banden, De Bridgestone Dueler H/P Sport vind ik vrij stug aanvoelen. Omdat ik ook wel eens van de verharde weg af wil maar voor het overige wel lekker wil kunnen rijden op de weg, denk ik nu aan de BF Goodrich Urban Terrain banden. Daar zijn mensen erg tevreden over, ook als wegband. Maar als er nou een band is die zo lekker op de weg rijdt, dat je het onverharde weggedrag graag voor lief neemt, welke band zou dat dan zijn. Waar rijden jullie zoals op en waarom?
Bedankt alvast.

Vriendelijke groet,
Bart
Forester 2011 FB20
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: lekkere banden

Bericht door Propje »

Heb nu setje bf goodrich.
Vanavond nog 130km mee gereden met top van 160 gemiddeld 140 prima band maar ook niet meer dan dat.
Heb ook setje vredestein quatrac 4seizoen maar dat plakt echt op de weg.
Voor mijn gevoel dan.
Vind de Forester sowiezo als een blok op de weg rijden.
Maar dat kan ook komen dat ik 12jaar een vw transporter heb gereden.
En dan is een luxe auto al snel beter als bestelbus.
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: lekkere banden

Bericht door erichendri »

Ik neem het onverharde voor lief.
De general tire grabber AT2, best lawaaig eigenlijk daar ik nu weer even
op heerlijke stille winterbanden rijdt.
Maar de grabbers zijn ook nog eens slijtvast, na een kleine 65k hebben
ze nog 6-7 mm profieldiepte over.
Ach, en verhard valt er ook wel mee te leven, ook bij 160 km/u.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: lekkere banden

Bericht door snoef »

De eerste keer dat ik lees dat winterbanden lekker stil zijn :)
Ja eigenlijk weet ik ook al wat lekkere banden zijn: de Michelins, maar wel wat saai onder een Forester. Stoer uiterlijk heeft gewoon zijn prijs dus: meer lawaai, verbuik en plezier!!! :)
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: lekkere banden

Bericht door erichendri »

Vergeleken met jaren op AT banden gereden te hebben valt de stilte erg op.

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: lekkere banden

Bericht door Beurstel »

Ik heb onder de Outback Michelin Primacy 3 liggen. Ik heb wel een voorkeur altijd voor A-merk, hoewel ik Maxxis 4-seizoenen banden (SA-2 geloof ik) vroeger onder de Vitara had en daar enorm erg tevreden over was. Of vergelijkbare banden stug zijn of net iets meer of minder grip hebben dan anderen, is bij gewoon huis, tuin en keukengebruik naar mijn idee lastig te vergelijken. Bij winterbanden zijn de verschillen (in winterse omstandigheden) veel beter merkbaar. Maar dat kan ook aan mij liggen.

Onder onze Jeep liggen BFG AT's, maar die zou ik niet kiezen voor een Subaru waar je toch gauw iets sportiever mee rijdt. Nu ziet onze Sub nooit de modder, dat maakt ook wel verschil. De AT is echt een compromisband, met net als de General Grabber AT 2's een enorme levensduur. Je hoort ze wat meer bovendien.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: lekkere banden

Bericht door DucATIRadeon »

hier onder de outback 2015 en forester 2011 Michelin cross climate suv banden, opmerkelijk stiller dan de originele Yokohama geolandars en meer grip in de regen/koud dan de geolandars. verbruik ie wel iets opgelopen omdat ze ook zachter zijn, en de bandenspanning op 3bar rondom.

heb nog een offroad gereden kan niet zeggen hoe dat gaat met deze banden, wel in de sneeuw en op de Maasvlakte in los zand gereden, ging prima!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: lekkere banden

Bericht door Rene »

Ik rijd met michelins , zomers met de energy savers ( zowel de preza als de leone ) in de winter op crossclimate's ( alleen preza )
Onder de leone zijn ze intussen 7 jaar oud , voorbanden hebben nog zo'n 5mm profiel ( 50.000km )
Zelfs onder de motor heb ik ze : Pilot Active's..
Pirelli heb ik ook al gehad , bevielen ook wel goed alleen maakten die bij koude temperaturen wat meer herrie.
Slechte ervaringen met kormoran en kenda's : redelijk slijtvast maar na een jaartje of 3 droogtescheuren
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: lekkere banden

Bericht door snoef »

Bedankt ook weer voor jullie input. Het verwarrende is ook dat de Subaru's eigenlijk twee voor de prijs van één auto's zijn. Dus twee sets banden zou het meest logisch zijn. Want het is een uitstekende en lekkere weg auto en een potente off roader / overlander. De nieuwere A/T banden krijgen van de fabrikant weliswaar meer betere weg capaciteiten mee, maar op de weg is het toch meer een terreinband dan een wegband. Maar om nou voor elke gelegenheid je banden te gaan wisselen, is ook weer wat. Over de Michelin Cross Climates zie en lees ik goede dingen. Zo te zien toch de meest all round band die er is. Dat zachtere spreekt me aan voor gras en wat modder, maar ook voor comfort. Ik hoef niet constant plankgas te rijden, dus heb ik niet echt de beste weg capaciteiten nodig. BF Goodrich maakt de Urban Terrain band, waarvan ze zeggen dat die ook een uitstekende verhouding heeft tussen weg en terrein. Afgezien van een enkel review heb ik er nog niet zoveel over kunnen vinden. BF Goodrich is tegenwoordig in handen van Michelin, maar op zichzelf is BF Goodrich ook altijd een top fabrikant geweest. Dus ik ben ook wel benieuwd naar die band.
Maar de Cross Climate heeft nu voor mij de beste papieren: comfort, grip en kwaliteit. Klinkt goed.
Maar rondom 3 bar????? Waarom niet de voorgeschreven spanning 2.1 voor en 2.1./2.4 achter?
Forester 2011 FB20
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: lekkere banden

Bericht door DucATIRadeon »

zo verminderd de rolweerstand zonder dat ze bol staan. op de brug is het loop vlak nog steeds vlak (niet bol) en op zn eigen poten heb je niet het geplette zicht (wat weer kan overkomen als zachte band).

als de bandenspanning lager is verhoogd de rolweerstand merkbaar iets op het verbruiksmeter (L/100km).
en sportief de hoek om gaat nog steeds met vertrouwen voordat de voorkant rechtdoor wil (ringweg Groningen richting Hoogezand afslag N46: knijpende 3/4 bocht in de regen nog steeds tegen de 100kmph voordat je 2 rijbanen gebruikt).

ik zou wel lagere spanning doen als je gaat modderen.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: lekkere banden

Bericht door Propje »

Heb setje goodrich met noppen weet de naam niet zo snel .
En setje 4 seizoen vredestein quatrac.
De 1ste zijn best gehorig op snelweg.
Ga ze morgen ook weer omwisselen voor de vredestein.

De goodrich heb ik voor modder in ned.
En vakanties off road staks.
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: lekkere banden

Bericht door erichendri »

Over het algemeen kan je zeggen hoe harder het rubber des te langer de de remweg is, des te lager
de bochtsnelheid en hoe slijtvaster de band is en oh ja, minder rolweerstand dus zuiniger.
Zachter rubber doet dat allemaal tegenover gesteld.
Wordt een band ook niet soepeler van want dat doet de wang, soepele wang is ook
weer negatief voor de koersvastheid dus wegligging op hogere snelheid of met caravan aan de haak.
Wij hadden klanten die mede daardoor binnen 2 weken weer terugkwamen om de
originele stuggere bridgestone re88 te laten monteren.
En zo waren er wel meer merken die kort op de mazda's zaten na vervanging.

Nog iets over AT's met de winterband 3peaklogo met sneeuwvlok, ga daar niet mee op
wintersport maar monteer dan echte a merk winterbanden.
Merkbaar beter waar ik nu ben in Oostenrijk.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: lekkere banden

Bericht door snoef »

"Over het algemeen kan je zeggen hoe harder het rubber des te langer de de remweg is"

In discussies over wel of niet winterbanden las ik vaak dat de zomerband op natte en droge weg altijd superieur is, ongeacht de temperatuur.
Maar onlangs zag ik dat De Vredestein Winterextreme die ik op stalen velgen heb, op koud nat wegdek beter presteert en gelijk op droog wegdek. Leek mij ook logisch.
Goed nog eens te lezen van die zachtere wangen van zachtere banden.

Interessante input weer, bedankt allen. 2 sets banden dus niet overdreven en een goede all seasons kan een goed compromis zijn in ons geval.

Vriendelijke groet,
Bart
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: lekkere banden

Bericht door erichendri »

Compromis (??), zo'n band is het 4 x net niet.
Ze worden wel steeds beter maar het blijft behelpen.

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: lekkere banden

Bericht door Beurstel »

Ik snap wat je bedoelt Eric, maar het ligt er toch ook hoeveel je rijdt, afstanden, wintersport etc. Dan kan een all seasonband misschien heus wel voldoen. En wegen de voordelen van twee sets banden niet op tegen de extra kosten.
billythemailer
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2013 17:28

Re: lekkere banden

Bericht door billythemailer »

https://www.landsailbanden.nl/

Dit wordt mij aangeraden door mijn plaatselijkse garagist. Komen goed uit de tests in Engeland en Finland

En alles heeft zijn prijs. Ik vind dit een behoorlijk alternatief voor iemand die niet dagelijks op de weg zit.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: lekkere banden

Bericht door SP-Boxer »

Het merk Landsail is anders best berucht voor zover ik weet.
Ik zou er mijn geld niet aan uitgeven in ieder geval.
"I feel Legacy"
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: lekkere banden

Bericht door Propje »

Wil niet meteen vooroordelen op banden maar inderdaad zou dit wel ff zelf uitzoeken.
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: lekkere banden

Bericht door erichendri »

Beurstel, of je nou 140+ k rijdt met 8 vierseizoen banden of 140+k met 4 zomerbanen en 4 winterbanden.
De extra kosten zitten alleen in de extra velgen en dat valt ook wel mee.
Daarna kan je het zelf wisselen.

Eric
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: lekkere banden

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef:Het merk Landsail is anders best berucht voor zover ik weet.
Ik zou er mijn geld niet aan uitgeven in ieder geval.
Toen ik m'n Legacy kocht in december zaten er nieuwe Landsail voorbanden op, LS388 (215/45 R17). Die bleken helemaal niet verkeerd te zijn. Ook wat ik over las was best positief. Maar andere modellen van Landsail worden inderdaad lang niet zo positief gewaardeerd.

Ik heb inmiddels voor dikkere banden gekozen. Het zijn 5 stuks Sava Intensa UHP 2 215/55 R17 98W XL geworden. Voor zover ik kon nagaan is het de grootste maat die veilig en zonder aanpassing onder m'n Legacy past. Deze maat zou ook af-fabriek zijn geleverd. De tellerafwijking is dan minimaal. Althans, als mijn berekingen kloppen...

Ik had eerlijk gezegd nog nooit van Sava gehoord. Het bleek geen Chinees merk te zijn: Sava banden worden al ruim een eeuw in Slovenië geproduceerd. Het merk is tegenwoordig eigendom van Goodyear.

In de AutoBild zomerbandentest van 2017 behaalde de band de 9e plaats (op een totaal van 52).
De verhouding prijs/kwaliteit van is erg interessant, het label van deze maat is B (rolweerstand) / A (natte condities) / 67dB. Bovendien schijnen ze erg slijtvast te zijn.

Of de banden in de praktijk ook goed gaan bevallen weet ik uiteraard nog niet; ben benieuwd.
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: lekkere banden

Bericht door Beurstel »

erichendri schreef:Beurstel, of je nou 140+ k rijdt met 8 vierseizoen banden of 140+k met 4 zomerbanen en 4 winterbanden.
De extra kosten zitten alleen in de extra velgen en dat valt ook wel mee.
Ligt eraan, goede zomerbanden en winterbanden zijn een stuk prijziger dan de BF Goodrich AT of General Grabbers AT. Die bovendien veel langer meegaan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: lekkere banden

Bericht door erichendri »

Dat is zo maar een goede AT met winterkenmerken zijn geen goede winterbanden.

https://youtu.be/2ahrlD40so4

Praat uit ervaring, en het klopt ook dat AT banden lang mee gaan.

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: lekkere banden

Bericht door Beurstel »

Nee dat is waar, maar als ik zelden de provincie zou uitkomen en niet op wintersport ga, zou ik toch gewoon voor een AT kiezen. Al is het maar uit kostenoverwegingen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: lekkere banden

Bericht door erichendri »

Niks mis mee met die keuze, ben zelf wintersporter en heb na een wintersportje in het Zwarte woud toch maar besloten
om weer een wintersetje aan te schaffen.
Moest eigenlijk toch al daar met deze banden erop geen kettingen meer passen.
Niet dat je deze vaak met een subaru nodig zult hebben maar toch.

Eric
Plaats reactie