Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door Gberk »

Ik laat mijn Forester al zijn hele leven trouw onderhouden bij een Subaru dealer. Ik ben daar ook goed tevreden over. Hij doet het nog steeds :-).

Toch vraag ik me iets af en ben benieuwd naar jullie mening. De Subaru heeft een goed beschreven onderhoudsschema. Daarin staan diverse onderdelen en vloeistoffen die na X-tijd of X-aantal kilometers geheel vervangen moeten worden. Ik denk dan vooral aan motor koelvloeistof (+ brandstoffilter), luchtfilter, remvloeistof, bougies, cardan/differentieel olie en automaat versnellingsbak olie.

Nou heb ik over die 'geheel vervangen van vloeistoffen' altijd wat 'gedoe' met mijn (in mijn ogen goede!) dealer. Zij bekijken de vloeistoffen en willen pas vervangen als zij vinden dat dit nodig is. Wat is daar de reden van? Is het onderhoudsschema slechts een advies? Is het inderdaad beter om per beurt te kijken of vervangen wel nodig is? Nu mijn auto steeds ouder wordt denk ik als leek dat het juist verstandig is om bovenstaande zaken 'gewoon' te vervangen. Zeker als ik daar eigenlijk expliciet om vraag :-). Wat is jullie ervaring/aanpak/advies?
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door quikfit »

Je kan uiteraard gewoon het onderhoudsschema aanhouden,ik zelf vervang olie/vloeistoffen altijd eerder dan de aangegeven kilometers of periodes,als je veel rijd hou je de kilometers aan en als je weinig rijd de tijdschema's.Als je alles laat doen kost het natuurlijk meer geld dan zelf doen.
Zelf kwak er elke 10.000 nieuwe motorolie in en elke 30.000 word de automaat ververst en de diff-olie vervangen.Remolie en koelvloeistof doe ik elke 2 jaar.
Bougies moeten bij de mijne elke 100.000...maar ik vervang ze na zo'n 80.000.
De remmerij word elk jaar gecheckt/schoongemaakt/ingevet.

Het kan geen kwaad om je automaat-bakolie lekker schoon en vers te houden gezien de leeftijd van je auto,een automaat met kuren betekend meestal een andere auto i.v.m. het kostenplaatje...

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door Gberk »

Dank Quickfit. Maar wat is nou de reden dat een dealer hier aarzelend over is? Hun antwoord is meestal: niet nodig als wij meten dat het ok is... Nogmaals dank, ik ga sowieso verzoeken de automaat-olie geheel te vernieuwen.
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door snoef »

Is dit de dealer in Pijnacker? Altijd fijn om te weten n.l. of een dealer werkelijk goed en betrouwbaar is. Een goede garage geeft immers een fijn gevoel.
Zelf breng ik de Subaru nu naar een onafhankelijke garage die ik vertrouw.
(Ik kocht mijn auto "dealer onderhouden", maar toch was er aardig wat mis mee. Gelukkig is dat nu verholpen.)

Vriendelijke groet,
Bart


Gberk schreef:Dank Quickfit. Maar wat is nou de reden dat een dealer hier aarzelend over is? Hun antwoord is meestal: niet nodig als wij meten dat het ok is... Nogmaals dank, ik ga sowieso verzoeken de automaat-olie geheel te vernieuwen.
Forester 2011 FB20
Subarumouse

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door Subarumouse »

Hallo Snoef,

Dealer onderhouden zegt niets. Niet altijd.
Als ik de opdracht niet geef om een voorgeschreven beurt COMPLEET uit te voeren gebeurt dit niet, maar is wel dealer onderhouden.......
Ander punt: was de laatste beurt wel compleet en hoe lang / kilometers geleden?
Mijn zoon heeft de Forester ingeruild omdat er groot onderhoud aan kwam EN wat anders wilde.
(Voor zover ik weet heeft ie alsnog voor de verkoop minstens een distributieset gekregen.)

Benno
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door erichendri »

Ik houdt mij gewoon aan het schema.
Bakolie en diff elke 50k.
Remvloeistof 2 jaar ivm vocht opnemen en daardoor abs problemen.
Koelvloeistof meet ik gewoon de bevriestemp.
Olie van de motor elk half jaar of 10-12k.
Bougies en luchtfilter jaarlijks dus +/- 25k..
De bougies van quikfit zou ik eerder doen, 50k of bij de beurt die in die
buurt uitgevoerd wordt, want meet ze maar eens op, dan schrik je.
Is ook fijner voor je kabels en bobine(s).

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 17 jan 2019 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door boswachterfan »

Zowel boswachter als motor hebben hoge km standen en daarom verwen ik ze altijd maar een beetje :oops: Olie altijd op tijd, bij de auto iedere 10K. Bak/diff olie 50K. Remvloeistof doe ik bij beide ieder jaar, zo hoop ik corrosie in de cilinders te voorkomen en bij de motor voelt het ook altijd weer lekker aan, verse rvs. Koelvloeistof: De G12++ kun je eigenlijk lang laten zitten, maar ook hier, om vuil te voorkomen: Ieder jaar laat ik de radiateur leeglopen en gaat er dan zo'n 5 l nieuwe in. De motor heeft G11, die ververs ik ook ieder jaar. De waterpomp heeft een keramische keerring die gevoelig is voor stilstaan en vuil.

Op zich vind ik het wel een goed uitgangspunt dat zo'n garage niets ververst als het niet nodig is. Da's iig beter dan zogenaamd verversen en dan 3 l vervangen en 5 l op de rekening zetten :twisted:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door SP-Boxer »

Koelvloeistof en remvloeistof kun je inderdaad gewoon meten. Voor remvloeistof heb ik een tijdje terug zo'n ding gekocht. Kost vrijwel niets en is makkelijk om te hebben.
Remvloeistof blijkt in de praktijk vaak tot wel een jaar of 5 mee te gaan voordat je boven de 2% vochtopname zit. (wel afhankelijk van de gebruikte olie en het gebruik van de auto)
Koelvloeistof mag in veel Subaru's gewoon 250.000km blijven zitten (Staat bij een Legacy IV tenminste in de handleiding)

Het onderhoudsschema is erg voorzichtig, dus vaker is in ons klimaat gewoon geld weggooien. Het schema aanhouden is prima, te controleren vloeistoffen zou ik ook niet onnodig doen.
Verhoogde slijtage voor het rijden op LPG neem ik dan even niet mee.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door boswachterfan »

Ik weet het, maar het voelt gewoon lekker :oops: :D Je autootje verwennen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door snoef »

De laatste beurt was een "afleverbeurt, waarbij aangepakt zou worden wat nodig was". Niet dus. Op dit moment is de auto onafhankelijk goed onderhouden en rijdt hij fijn :)
Subarumouse schreef:Hallo Snoef,

Dealer onderhouden zegt niets. Niet altijd.
Als ik de opdracht niet geef om een voorgeschreven beurt COMPLEET uit te voeren gebeurt dit niet, maar is wel dealer onderhouden.......
Ander punt: was de laatste beurt wel compleet en hoe lang / kilometers geleden?
Mijn zoon heeft de Forester ingeruild omdat er groot onderhoud aan kwam EN wat anders wilde.
(Voor zover ik weet heeft ie alsnog voor de verkoop minstens een distributieset gekregen.)

Benno
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door sufos »

SP-Boxer schreef:Koelvloeistof en remvloeistof kun je inderdaad gewoon meten. Voor remvloeistof heb ik een tijdje terug zo'n ding gekocht. Kost vrijwel niets en is makkelijk om te hebben.
Remvloeistof blijkt in de praktijk vaak tot wel een jaar of 5 mee te gaan voordat je boven de 2% vochtopname zit. (wel afhankelijk van de gebruikte olie en het gebruik van de auto)
Koelvloeistof mag in veel Subaru's gewoon 250.000km blijven zitten (Staat bij een Legacy IV tenminste in de handleiding)

Het onderhoudsschema is erg voorzichtig, dus vaker is in ons klimaat gewoon geld weggooien. Het schema aanhouden is prima, te controleren vloeistoffen zou ik ook niet onnodig doen.
Verhoogde slijtage voor het rijden op LPG neem ik dan even niet mee.
Hier sluit ik mij volledig bij aan . Zelf verbaas me ik wel eens over het feit dat mensen zo vaak een oliewissel doen onder het mom van "is beter voor de auto". Natuurlijk, slechter zal het niet zijn maar of het nodig is? Een fabrikant schrijft toch niet voor niets wat voor. Maar, als je het een goed gevoel geeft om de boel lekker vaak te verversen vooral blijven doen om dat heerlijke gevoel vast te houden ;) .
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:De bougies van quikfit zou ik eerder doen, 50k of bij de beurt die in die
buurt uitgevoerd wordt, want meet ze maar eens op, dan schrik je.
Is ook fijner voor je kabels en bobine(s).

Eric
Subaru schrijft voor om ze te vervangen om de 100.000,ik heb ze vervangen na 80.000...de elektrode afstand was nog precies zoals ik ze had afgesteld en zagen er als nieuw uit.De NGK iridium bougies zijn van hoge kwaliteit.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door hummie »

hummie schreef:Maar er is zelfs een voormalige oude oliemaatschappij 'hoge baas' geweest die het nieuws haalde en zelfs een website met uitleg had met de mededeling dat motorolie vervangen eigenlijk niet hoeft.
Terug gevonden. Henk de Groot. Oud-directeur van Castrol. Reed 350.000 km in zijn auto zonder olie te verversen.
Hij meette de zuurgraad van de auto (doet een straathandelaar ook, ruiken aan de peilstok. En ik ook trouwens :) ).
Googelt 'r mar eens naar. Best interessant verhaal.

(heb zelf trouwens ook weleens meer dan een ton gedaan met een auto die geen oliebeurt waard was :mrgreen: en rijdend ingeruild)
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door hummie »

Ik vind het verwonderlijk dat vrijwel iedereen maar klakkeloos onnodige bakken met geld uit geeft aan auto's en voorbarig onderhoud. Auto's kosten hen vele honderden euro's per maand, en dan nog een paar duizend aan onderhoud en apk.
Ik ken er genoeg die alleen al aan de apk meer uitgeven dan ons een auto per jaar kost.
Laatst gewijzigd door hummie op 26 jan 2019 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door Propje »

Toch een hoog Facebook gehalte.
O nee sorry Telegraaf.
Eerst 40 jaar werken bij een bedrijf 40 jaar zakken vullen,dan met pensioen en dan deugt erin ene niks van.
Typisch merkwaardig eigenaardig verhaal.
olie verzuurt.
En er komt ook brandstof bij daarvan gaat je olie stuk.
Er zitten dopes in olie om smerende eigenschappen zo lang mogelijk te behouden.
dus niks olie met dopes die 30 jr mee gaan.
Maar een ieder moet doen waar hij zich prettig bij voelt.
Aju propje
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door Propje »

Mijn Ktm 690 heeft hier best last van.
hier beetje uitgelegd maar man is lang van stof.
https://www.youtube.com/watch?v=7YYAoO2Avcw
hoge compressie 12:1 en dunne olie 10w60.
blokje moet het doen met maar 1,7 ltr en die krijgt dus veel te verduren.

hier wat plaatjes van m,n blokje olie schraapveer gebroken dan gaat 1.7 ltr wel heel snel weg.
en niet roken alles wordt bijna gelijk verbrand.
https://photos.app.goo.gl/QjRgbRnZL3d6iJP4A

aju propje
Aju propje
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door hummie »

Haaaa. Ok. Duidelijk. :okeee: Maar het is normaal gesproken niet gangbaar dat benzine bij olie komt.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door DucATIRadeon »

Propje schreef:Mijn Ktm 690 heeft hier best last van.
hier beetje uitgelegd maar man is lang van stof.
https://www.youtube.com/watch?v=7YYAoO2Avcw
hoge compressie 12:1 en dunne olie 10w60.
blokje moet het doen met maar 1,7 ltr en die krijgt dus veel te verduren.

hier wat plaatjes van m,n blokje olie schraapveer gebroken dan gaat 1.7 ltr wel heel snel weg.
en niet roken alles wordt bijna gelijk verbrand.
https://photos.app.goo.gl/QjRgbRnZL3d6iJP4A

aju propje
even een korte hack in de topic, excuses alvast:
gebruik jij putoline inject en valve cleaner om de boel te ontkolen, werkt dat vlot?
zelf gebruik ik diverse middelen, waarbij verf verwijderbaar goed gewerkt heeft:
IMG_3241.jpg
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door erichendri »

Vaak wordt er voor olie een tijd of km stand vermeld.
Iemand die in de stad rijdt heeft veel meer tijd nodig om een
bepaalde km stand te halen dan een snelweg rijder.
Er komt nog steeds brandstof in de olie alleen niet meer zoveel als vroeger.
Oh ja, wij hadden een rijschoolhouder die ook dacht dat olieverversen
niet nodig was bij olieverbruik, kwam niet verder als 100k.
Langere ververstermijnen eisen ook veel betere olieën.
En dopes hebben speciale functies en verlengen de levensduur.
Zelfde zo'n beetje als met melk, houdbaarheid is verlengd door toevoeging.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 18 jan 2019 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door SP-Boxer »

Slecht voorbeeld Eric. Melk wordt anders behandeld. Heeft niets met toevoegingen te maken.
Verse melk wordt gepasteuriseerd en houdbare melk wordt gesteriliseerd.

Met de Vivio houd ik al sinds jaar en dag een vervangingstermijn van 30.000km aan. Action olie van 2,50 de liter er in en gaan. Moet elke 4000km een litertje bij. De olie is altijd mooi donker na die paar duizend kilometer. Niets aan de hand.
Stamt nog uit de tijd dat ik 45k/jaar met het ding reed. Nu doe ik ongeveer de helft, maar houd nog steeds 30.000km aan voor de olie. Ding rijdt toch 95% lange afstanden.

Legacy krijgt na 15-18.000km nieuwe olie. Vaak richting de 2 jaar. In de Spec B gaat wel wat duurdere olie :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door SP-Boxer »

Remvloeistof overigens nog nooit vervangen in de Vivio's. Breng die olie toch nooit naar het kookpunt en rottende zuigers krijg je niet bij dagelijks goed gebruik :)
Dus ik kan me heel goed vinden in de berichten van hummie. Autorijden hoeft niet duur te zijn mits je betrouwbare auto's (bijv. Subaru's) koopt en weet wat je doet.
Om nog maar te zwijgen over inkoopprijzen :mrgreen: Deze kunnen ook heel ver uit elkaar liggen.

De Legacy's bezuinig ik niet op, maar ik overdrijf het ondertussen ook niet. De Vivio's is een ander verhaal.
En dan vragen mensen zich soms nog af hoe ik dat wagenpark betaal, terwijl alles bij elkaar nog fors minder kost dan wat de buurman kwijt is aan zijn nieuwe C-segmenter.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Er komt nog steeds brandstof in de olie alleen niet meer zoveel als vroeger.
Waar dan? Dat zou toch eigenlijk niet moeten? Langs versleten zuigerveren of zo?
erichendri schreef:Oh ja, wij hadden een rijschoolhouder die ook dacht dat olieverversen
niet nodig was bij olieverbruik, kwam niet verder als 100k.
Ik heb toch een auto meer dan een ton zonder problemen gereden zonder beurt. Moet wel zeggen dat daar nog wel eens wat bijgevuld moest worden, dus minimale verversing. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hummie op 26 jan 2019 01:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door Propje »

Ook al zijn zuigerveren en olieschraapveer nog netjes.
En rijd je netjes je blok warm.
Dan nog heb je olie verbruik.
Als je voering Nikasil is.dan is dat niet spiegelglad.
Eerder iets ruw.
Wel ff onder vergrootglas.
Das prettig want er blijft olie aan kleven.
En komt er dus miniscuul klein beetje olie in de verbrandingskamer en verbrand.
In het stukje van Pirate racing wordt ook uitgelegd hoe je olieverbruik kan oplopen met veel afremmen op motor.
En dat doet een 1 cilinder met 100mm zuigertje.
Maak daar dankbaar gebruik van in het zand.

En daar hoort beetje olieverbruik bij.
En met gebroken olie schraapveer gaat het heel hard.
Aju propje
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door Propje »

DucATIRadeon schreef:
Propje schreef:Mijn Ktm 690 heeft hier best last van.
hier beetje uitgelegd maar man is lang van stof.
https://www.youtube.com/watch?v=7YYAoO2Avcw
hoge compressie 12:1 en dunne olie 10w60.
blokje moet het doen met maar 1,7 ltr en die krijgt dus veel te verduren.

hier wat plaatjes van m,n blokje olie schraapveer gebroken dan gaat 1.7 ltr wel heel snel weg.
en niet roken alles wordt bijna gelijk verbrand.
https://photos.app.goo.gl/QjRgbRnZL3d6iJP4A

aju propje
even een korte hack in de topic, excuses alvast:
gebruik jij putoline inject en valve cleaner om de boel te ontkolen, werkt dat vlot?
zelf gebruik ik diverse middelen, waarbij verf verwijderbaar goed gewerkt heeft:
IMG_3241.jpg
Ff zo ben niet zo handig met quoten.
Nee putoline deed nagenoeg niks.
Zuiger er een nacht in laten weken.
Maar dat was teleurstellend.
Later alles met dremel verwijderd.
Heb daarna de in en uitlaat kanalen ook met dremel gepolijst.

Verfafbijt zou ook een goede kunnen zijn ga ik onthouden.
Wel voorzichtig daarmee.
Op het hemd van de zuiger zit een coating die lijkt op teflon en die zou kunnen beschadigen.
Aju propje
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door Gberk »

Dank voor alle replies allemaal. Voor een niet-autotechneut als mijzelf zijn dit soort inschattingen lastiger, omdat ik zelf niks doe aan de auto. Alle overwegingen helpen mij weer als ik de auto weer laat onderhouden.
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door Propje »

hummie
je vergeet het afremmen op de motor wat ik noem.
en nee mijn motor is niet gaar. op gebroken olieveer na.
en ja ik vervang zo,n beetje om de 5000 omdat de olie wel zwart is maar dat komt door natte koppeling.
En heel hard moet werken om 70 pk uit 650 cc te persen.
en nee dat red subaru niet zonder turbootje.
maar ik stop nu.
auto rijden kost mij meestal geld en motorrijden ook.
en leuk voor jou dat jij voor nop kan rijden.

aju propje
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door erichendri »

Elke motor, warm of koud, 1000 km of 100000 km glopen blaast uit het carter ontluchtings slangetje.
De ene wat meer als de andere en dat komt gewoon omdat de zuigerveren niet 100% afdichten
Olie en eventuele beurt plan ik voor de vakantie rit, daar ik van laagvliegen houdt en iedereen
weet ook dat olie vervuilt dus vandaar deze verversing, zit dan meestal ook rond de aangegeven km termijn.
Zou ik een auto rijden met een ververstermijn van 20k of meer dan ging het er nog uit voor de vakantieritten.
Hooguit de motoren die op gas rijden hebben na 10000 km nog een lichtbruine kleur.
Bougies controleer ik nooit, ook niet gedaan als monteur en wel om de reden van de afdichtingsring die zijn werking verliest.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

brandstof /verbrandingsgassen in de olie

Bericht door snoef »

Is dit iets dat vooral voorkomt tijdens afremmen op de motor? De zuigers zuigen dan immers. Wordt de boel zo überhaupt wel voldoende gesmeerd? M.a.w., is uit dat oogpunt afremmen op de motor niet juist af te raden? Ik rijd n.l. vaak in een heuvelachtige omgeving en rem dan regelmatig op de motor af. Ik houd zo zo goed als de maximaal toegestane snelheid bergaf. Anders zal ik voortaan de koppeling moeten intrappen en bijremmen...

Bedankt alvast,
Bart
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door erichendri »

Koppeling nooit intrappen met afdalen en remmen kan prima maar kort en krachtig.
Doe je het langdurig dan verbrand je de blokken, krijg je vapour-lock en remt het helemaal niet meer.
Je kunt met dalen rustig de toeren op laten lopen tot 5500 toeren.
Doe ik ook en kan geen kwaad.
Desnoods een versnelling terugschakelen.
Op 18% daal ik rustig af in z'n 1 ste versnelling.
Ik denk dat je in de war bent met 2takt motoren, deze worden niet gesmeerd met gas los.
Heuvel op ook niet bang zijn om toeren te maken. De juiste versnelling is degene waarin je ook nog kan versnellen.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Onderhoudsschema, hoe strak uitvoeren?

Bericht door snoef »

Oh fijn, bedankt weer, dan blijf ik op de motor afremmen. Het ziet er altijd zo grappig uit te zien dat de auto bergaf 1 op 50 loopt :)
erichendri schreef:Koppeling nooit intrappen met afdalen en remmen kan prima maar kort en krachtig.
Doe je het langdurig dan verbrand je de blokken, krijg je vapour-lock en remt het helemaal niet meer.
Je kunt met dalen rustig de toeren op laten lopen tot 5500 toeren.
Doe ik ook en kan geen kwaad.
Desnoods een versnelling terugschakelen.
Op 18% daal ik rustig af in z'n 1 ste versnelling.
Ik denk dat je in de war bent met 2takt motoren, deze worden niet gesmeerd met gas los.
Heuvel op ook niet bang zijn om toeren te maken. De juiste versnelling is degene waarin je ook nog kan versnellen.

Eric
Forester 2011 FB20
Plaats reactie