ideaal toerental CVT FB20 motor

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

ideaal toerental CVT FB20 motor

Bericht door snoef »

In mijn streven mijn rijtechniek zoveel mogelijk te verbeteren, ben ik benieuwd naar wat nu precies het ideale toerental is. En dan met name voor de FB20 motor, die in de late SH en SJ wordt toegepast. Tot aan 4000 toeren is er weinig fun, maar de auto lijkt toch al voldoende op gang te komen, zij het langzaam. Omdat vanaf 2013 de CVT zijn intrede heeft gedaan en ik me kan voorstellen dat Subaru die zó heeft ingesteld dat de motor zijn beste prestaties levert, ben ik vooral benieuwd naar wat CVT gebruikers zien. Bijvoorbeeld, wat is bij rustig rijden het toerental bij 20, 30, 40, 50 50, 80,100 en 120 km? Na aanvankelijk vooral in de 3500 range te hebben gereden, houd ik tegenwoordig veelal 2000 toeren aan, vaak zelf 1500, omdat de auto dat toch gemakkelijk lijkt te trekken, met twee personen, 60 kg bagage achterin zonder aanhanger. Ik heb geëxperimenteerd met meer en minder toeren en het viel me op dat bij meer toeren in de lagere versnelling toch meer verbruik werd aangegeven dan in de hogere versnelling bij gelijke inspanning van de motor. Ik dacht n.l. dat de ecu bij meer toeren, in de buurt van het maximale koppel, juist minder benzine per slag afgaf. Hoe zijn jullie ervaringen?

Vriendelijke groet,
Bart
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: ideaal toerental CVT FB20 motor

Bericht door quikfit »

Mijn ervaring is dat een motor het niet prettig vind onder de 2000 toeren als er kracht word verlangt...vergeet het nieuwe rijden,je zegt zelf al dat er weinig fun is tot 4000 toeren.Vergelijk het met een fiets met veel versnellingen,jij vind een te hoge versnelling ook niet prettig fietsen,het zelfde geld voor je auto.
Voor al die toerentallen(voor wat het waard is)moet je bij de CVT rijders zijn. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: ideaal toerental CVT FB20 motor

Bericht door DucATIRadeon »

kzal eens kijken wat ze doet, ook al is het een 2.5CVT die ik heb.
wel weet ik dat, mits de motor warm is, de CVT constant op 2000rpm staat vanaf stilstand tot 90kmph. is ze koud dan is het 2400~2500rpm
in de stand:
op de snelweg doet ze 2400rpm bij 140 (teller) dus 133~136gps. de CVT drukt de toeren bij weinig belasting laag in de toeren, vraag je pit dat trekt ze lekker door tot de begrenzer! inhalen met 110 op de teller gaat heel lekker vlot 140, met ongeveer 70% gasstand (onder INFO kun je de olie temp, aangedreven wielen en gaspedaal stand in % zien).

dan heb je de [S] stand, daar gaan de toeren hoger, en lijkt het alsof ze de "6de versnelling" niet gebruikt alsmede alle bak ratio's ietsje pietsje korter zijn. optrekken is vlot, evenals de bezoekjes naar de pomp: scheelt ruim 100km op volle tank!
mijn 2.5CVT doet gemiddeld (half-om-half snelweg A28 en binnendoor) 580 tot 620km per 55L benzine RON95. neem ik de N33 vanaf Assen naar Appingedam kan ik de hele week op 50L doen (110 tot 120 op de cruise in modus).

maar houd er rekening mee dat een CVT oneindig veel versnellingen heeft tov de 5 (of 6) vaste versnellingen van een conventionele bak, dat kun je haast onmogelijk vergelijken om de toeren in dezelfde gebied te krijgen...
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: ideaal toerental CVT FB20 motor

Bericht door SubieForest »

De ervaringen van DucATIRadeon komen overeen met die van mij.

Met de CVT bakken van Subaru zakt het toerental zodra je een constante snelheid hebt. Bij een non-turbo verhoogt de bak het motortoerental gewoon als je wat meer power vraagt en trekt hij daarna op, dit gaat allemaal heel soepel en vlot. Bij een turbo trekt de motor de Forester gewoon met constant 2000 toeren door het verkeer heen, als je een korte invoegstrook hebt en gas geeft dan trek je hem binnen no-time met constant 4000 toeren naar de 120 toe. Eenmaal weer op constante snelheid zakt het toerental weer.

In de Forester XT uit 2013 functioneerde de CVT als een échte CVT. Hij schakelt dus niet op, maar als je om wat power vroeg, dan ging het toerental naar de 4000 rpm om daar vervolgens te blijven hangen. Door de diameter van de pullies te variëren trok hij dan op. Dat is een geweldige ervaring vond ik. Je hebt helemaal niet door dat je optrekt, als je gas gaf ging dat optrekken ook nog eens verdraaid snel. Ik ben het 'op de CVT optrekken' gaan noemen: motortoerental constant, maar toch versnellen. Met de Forester XT reden wij gemiddeld zo'n 1:15 volgens mij, zodra je een constante snelheid had zakte het toerental naar de 1200-1500 toeren per minuut.
Verder had je nog een I, een S en een #S stand. I=rustig, geen versnellingen tenzij je hem in M zette, dan had je er 6, zo zuinig mogelijk, S=sportiever, iets meer toeren, geen versnellingen tenzij je vol gas gaf of hem in M zette, dan had je er 6, #S=scheurijzer, 8 versnellingen (meende ik), opschakelen als een gewone automaat, doortrekken naar het rood dus, min tpm: 2500 tpm.

Vanaf MY2016 heeft Subaru de software van de CVT bakken aangepast, omdat klanten het niet tof vonden dat een CVT niet opschakelt :o .

In de Outback schakelt hij dus als een gewone automaat op als je wat meer vermogen vraagt. Als je rustig optrekt dan trekt hij wel 'op de CVT' op, ik trek dus altijd rustig op. Een CVT is een CVT dus die moet gewoon traploos opschakelen, vind ik.
In de Outback heb je een I en een S stand, I is de zuinige stand, S de sportieve.
Het blok draait in de I stand met 100km/h zo'n 1500 toeren constant. Over die andere toerentallen bij verschillende snelheden: zodra je een constante snelheid hebt, zakt het toerental naar de 1200-1500 toeren, iets hoger als je boven de 100 km/h gaat, daar wordt het meer 1500-2000 tpm.
In de S stand trekt hij veel langer op de CVT op. Hoe leg ik dat uit? Ehm, tja. Als je in de I stand meer dan 20% (weet het precieze percentage niet) gas geeft, dan gaat hij al als een conventionele automaat overschakelen, in de S stand gebeurt dit pas als je, nou laten we zeggen, 40% gas geeft. Als je hier een constante snelheid hebt bereikt, dan zakt het toerental niet lager dan 2000 tpm, iets in die richting.

Resultaat van zo'n CVT en een non-turbo 2.5L boxer: 1:18 is m'n record, gemiddeld rijden we 1:16. Echt niemand gelooft dat verbruik, toch is het echt zo. Ik verbruik veel minder dan het fabrieksverbruik van 1:13,7, mij hoor je niet klagen. Voor mij is dit hét bewijs dat kleine motoren in zware auto's niet per se zuiniger zijn.
Kleine motoren en hybride systemen zijn wel zuiniger, maar dan moet je die naar mijn mening in lichte auto's monteren. Hoe minder belasting, hoe lager het verbruik.
In zwaardere auto's moet je gewoon een non-turbo 2.5L boxer en een CVT monteren :D.

Oh, en nog even over die toerentallen, een EF12 driecilinder uit een Libero is ook een blokje die het beter doet als je wat meer toeren maakt. Heb geen toerenteller, maar je merkt echt dat hij veel lekkerder z'n rondjes draait als je wat meer toeren maakt. Het is ook maar een klein motortje. Toch zit er meer dan genoeg koppel in om mee vooruit te komen. Met dit busje haal ik, als ik het gewone verkeer bij wil houden, de 1/16!
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: ideaal toerental CVT FB20 motor

Bericht door snoef »

Wat een fijne en informatieve reacties, bedankt daarvoor! Komt voor mij dan dus eigenlijk neer op rustig optrekken en dan rond 2000 toeren aanhouden voor zuinig rijden als de auto op gang is en vervolgens de toeren laten oplopen als dat voor hogere snelheden in de hoogste versnelling nodig is ( en voor de rest af en toe los gaan ) :D

Vriendelijke groet,
Bart
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ideaal toerental CVT FB20 motor

Bericht door erichendri »

Je kunt voor versnellen altijd even met de peddel terugschakelen.
Gaat na bereiken snelheid weer in de cvt modus, je voorkomt
hier mee het meteen klimmen naar hogere toeren.
Ik zeg niet voor niks regelmatig dat cvt rijden anders is dan met een automaat.
Je zult daar de tijd voor moeten nemen.
Sowieso wordt alles geprogrammeerd op eco dus lage toeren draaien.
Ook met de caravan erachter weet ik uit ervaring.
Dat zie je ook bij de vw (kuch kuch) DSG bakken.
Eigenlijk wel bij alle merken met een automaat achtige bak.
Bij handbakken gaat er een irritant "pijltje omhoog" flikkeren voor je neus.

@ subiforest, heb je de XT niet meer en hoe oud is je outback?
Wel mooie gebruikscijfers hoor.

Wat betreft verbruik, als je veel lange stukken rustig rijdt is het niet
moeilijk om zuiniger dan de opgave te rijden.
In die cijfers zit nu eenmaal 2 dure stadstrajectjes, stukkie 80 km weg en tot
slot een stukje snelweg.
Ik meen zelfs ook de koude start met warmrijden.
Verbruik moet je wel meten met dagteller en liters delen.
Meter in de auto zit er vaak een 0,5ltr/100 km naast.

De virtuele versnellingen zijn er gekomen door klachten over het
loeien (hoge toeren draaien) van de motor bij accelereren.
Ook autotesters kaartten dat vaak aan in hun autotesten.

Eric
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: ideaal toerental CVT FB20 motor

Bericht door SubieForest »

snoef schreef:Wat een fijne en informatieve reacties, bedankt daarvoor! Komt voor mij dan dus eigenlijk neer op rustig optrekken en dan rond 2000 toeren aanhouden voor zuinig rijden als de auto op gang is en vervolgens de toeren laten oplopen als dat voor hogere snelheden in de hoogste versnelling nodig is ( en voor de rest af en toe los gaan ) :D

Vriendelijke groet,
Bart
Ha Bart, of je deze toerentallen zo met de handbak kan vergelijken betwijfel ik. Een 2.5L blok draait makkelijker wat minder toeren dan een 2.0L door de grotere inhoud (of het heel veel uitmaakt weet ik niet). Als jij merkt dat het blok beter loopt met wat meer toeren, kan je gewoon wat meer toeren draaien. Bij wat meer toeren hoeft de motor ook minder hard te werken, kan best zijn dat hij dan zuiniger is. Net wat kwikfit zei: op de fiets kost sneller trappen meestal minder kracht.

In die CVT bakken zitten als koppeling koppelomvormers. Bij lage snelheden is deze koppeling 'open', als je dan wat meer toeren maakt wordt er een hoger koppel ontwikkeld. Dat is misschien de reden dat de CVT's best vlot wegkomen, ze kunnen op lage snelheden met die koppelomvormer meer koppel genereren dan de motor ontwikkelt. Als je iets meer dan 20km/h rijdt koppelt hij de motor direct aan de ingaande as, dan heb je geen verliezen meer in die koppelomvormer.

Met een gewone handbak zul je wat meer toeren moeten maken wil je wat hard optrekken. Max koppel zit bij de atmosferische blokken rond de 4000 toeren volgens mij. Als de Libero warm is dan gaat die tijdens het optrekken ook gewoon naar de 3000-3500 toeren per minuut schat ik zo (heb geen toerenteller, kan het wel ongeveer afleiden van de opschakelnummertjes die bij bepaalde snelheden in de snelheidsmeter staan). Die loopt ook het lekkerste boven de 2000tpm. Maar, dit is ook niet met elkaar te vergelijken, een 1.2L driecilinder loopt heel anders dan een 2.0L of een 2.5L viercilinder boxer.
Laatst gewijzigd door SubieForest op 13 jan 2019 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: ideaal toerental CVT FB20 motor

Bericht door quikfit »

SubieForest schreef:Ha Bart, of je deze toerentallen zo met de handbak kan vergelijken betwijfel ik.
Yep,iets met appels en peren...en dan nog dat getuur op de verbruiksmeter. :roll:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: ideaal toerental CVT FB20 motor

Bericht door DucATIRadeon »

SubieForest schreef:: op de fiets kost sneller trappen meestal minder kracht.
klopt, maar geleverde/benodigde arbeid blijf hetzelfde.
traplopen net zo: veel kleinere stappen is minder moeizaam dan enkele hoge, om dezelfde hoogte te bereiken.

op vrijwel alle raffinaderijen waar ik ben geweest hebben ze kleine traphoogtes (behalve de tunnel trappen met valkooi erom heen, lijkt net een rollade waar je doorheen klimt), want vaak heb je gereedschap bij je, en je PBM's zijn ook al niet de lichtste al helemaal niet tijdens regen/harde wind. tegen de tijd dat je boven bent wil je niet hoeven wachten om op adem te komen...tijd is altijd geld, gemiddeld $15miljoen per dag...

"op zijn CVT" rijden is in het begin wennen, geef ik toe. kwam meteen uit een Legacy IV 2.0R hop de Outback 2.5CVT in. vlot wegrijden is idd waar, maar ga niet meteen denken dat je daar een TDi of D4 of D5 er mee uit trekt!

de 1:15 heb ik nog niet gehaald (zal wel aan de rij stijl liggen: 80 = 90, 100 = 110, 120 en 130 = 140 op de teller en zo veel mogelijk conventioneel cruise gebruiken, behalve op enkele rijbaan zoals de N33 vanaf Zuidbroek tot Eemshaven daar laat ik de eyesight zn ding doen).
gemiddeld alvorens resetten is het bij mij 8,3L/100km. zoals eerder gezegd: ik zit tussen de 580 en 620 actieradius met de combi snelweg en provinciale wegen.
rijd ik uitsluitend N33 de hele week van en naar werk hoef ik zaterdag pas te tanken bij dik 670km!

trouwens, wat mij wel opviel is dat het gemiddelde verbruik is gestegen sinds ik van origineel Yokohama Geolandar G33 naar Michelin CrossClimate ging (215/60-17 naar 225/60-17) met ongeveer 0,7L/100km (banden op 3bar)

@Eric: zelfs in de M-stand van de CVT (flipperen dus) gaat er in de dash pijltjes flikkeren.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: ideaal toerental CVT FB20 motor

Bericht door snoef »

De motor loopt sowieso goed op 2000 toeren als er geen zware belasting wordt gevraagd, vandaar ook dat ik daar een beetje vanuit zal gaan. Goed te horen dat de CVT's voor laag verbruik ook die kant op willen. Rond 2000 "voelt" het wel niet of de auto heel hard trekt, maar in werkelijkheid valt het helemaal niet tegen. De auto rijdt, nu ik 'm een tijdje heb, precies naar verwachting. Behalve de komende tijd, om de boel in de gaten te houden, zal ik naar de verbruiksmeter kijken, daarna niet meer :)
Overigens kom ik tegenwoordig heel goed hard weg in 1 hoog, maar maak er geen gewoonte van. Wel iedere keer geweldig wat er dan gebeurt.
Banden op 3 bar? Ik was juist van plan van 2.4 naar 2.2 te gaan voor gewoon gebruik.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: ideaal toerental CVT FB20 motor

Bericht door SubieForest »

DucATIRadeon schreef:
SubieForest schreef:: op de fiets kost sneller trappen meestal minder kracht.
klopt, maar geleverde/benodigde arbeid blijf hetzelfde.
Dat klopt zeker :okeee: . Vermogen = koppel * hoeksnelheid. Hangt de benodigde arbeid niet van de last af?

Als je met weinig toeren versnelt moet de motor veel koppel leveren en de ECU dan merkt van: 'nou dit gaat niet echt lekker', dan spuit hij toch wat meer brandstof in?
Als je met wat meer toeren versnelt hoeft de motor minder koppel te leveren, dus hij spuit dan per arbeidsslag minder brandstof in (de tijd dat je iets kan inspuiten wordt korter). Of dit zuiniger is hangt af van hoe veel rondjes per minuut het blok maakt en hoeveel ml brandstof er ingespoten wordt, denk ik. Ik weet niet precies. Ik merk alleen dat de Libero bij wat meer toeren beter loopt naar mijn idee minder verbruikt.

Ben wat gaan zoeken op internet :).
https://www.timloto.org/download/pdf_le ... rbruik.pdf
http://www.learningbox.nl/mobikit/attac ... _toets.ppt
Laatst gewijzigd door SubieForest op 13 jan 2019 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ideaal toerental CVT FB20 motor

Bericht door erichendri »

Iets hogere bandenspanning is gunstiger voor je verbruik en slijtagebeeld.
Tevens ligt de auto strakker op de weg, zelf rijdt ik altijd op 2.6 bar rond.
Banden hebben vaak verschillende rolweerstanden, daardoor kan het verbruik
stijgen of dalen na montage nieuwe banden.
Bij winterbanden of 4seizoen banden ligt er het advies om deze 0.3 bar
hoger te doen dan het subaru advies.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 13 jan 2019 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: ideaal toerental CVT FB20 motor

Bericht door snoef »

Interessant.
SubieForest schreef:
DucATIRadeon schreef:
SubieForest schreef:: op de fiets kost sneller trappen meestal minder kracht.
klopt, maar geleverde/benodigde arbeid blijf hetzelfde.
Dat klopt zeker :okeee: . Vermogen = koppel * hoeksnelheid. Hangt de benodigde arbeid niet van de last af?

Als je met weinig toeren versnelt moet de motor veel koppel leveren, als de ECU dan merkt van: 'nou dit gaat niet echt lekker', dan spuit hij toch wat meer brandstof in?
Als je met wat meer toeren versnelt hoeft de motor minder koppel te leveren, dus hij spuit dan per arbeidsslag minder brandstof in (de tijd dat je iets kan inspuiten wordt korter). Of dit zuiniger is hangt af van hoe veel rondjes per minuut het blok maakt en hoeveel ml brandstof er ingespoten wordt, denk ik. Ik weet niet precies. Ik merk alleen dat de Libero bij wat meer toeren beter loopt naar mijn idee minder verbruikt.

Ben wat gaan zoeken op internet :).
https://www.timloto.org/download/pdf_le ... rbruik.pdf
http://www.learningbox.nl/mobikit/attac ... _toets.ppt
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ideaal toerental CVT FB20 motor

Bericht door erichendri »

Inspuittijd wordt korter zou je denken maar hij begint gewoon eerder met inspuiten.
Net als de ontsteking, die begint dan ook eerder.

Eric
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: ideaal toerental CVT FB20 motor

Bericht door SubieForest »

erichendri schreef:Inspuittijd wordt korter zou je denken maar hij begint gewoon eerder met inspuiten.
Net als de ontsteking, die begint dan ook eerder.

Eric
Ah, oké. Dat wist ik niet :).
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: ideaal toerental CVT FB20 motor

Bericht door DucATIRadeon »

zo, de eerste resultaat is als volgt:
"koude" motor: rustig gas geven is tot 120kmph 2000~2200rpm.
"warme" motor: zoals een conventionele automaat zijn ding doet, tot je een constant snelheid hebt gehaald dan zakt de toeren naar zo laag mogelijk.
Plaats reactie