Nee niet door downsizing opzich maar wel door veelte veel vermogen uit een te klein motortje.erichendri schreef:Kettingen rekken niet van downsizing, maar van slechter materiaalsoort
en doordat ze smaller en dunner worden.
Er wordt te veel op de prijs bespaard en gewicht.
Bij mazda vroeger nooit kettingproblemen, zelfs niet na 3 ton
en 20 jaar oud.
Ander probleem van die kleine turboblokjes is dat ze gaan zuipen
als je wat vlotter gaat rijden en met de caravan net zo duur lopen
als een subaru 2 liter, ik reed dan met vlotte rijstijl 1:6 ongeveer.
Eric
En ''vroeger bij de Mazda'' gaat al heel lang niet meer op Grotere of motoren met gelijke cilinderinhoud met veel minder vermogen. En ja,de distributiekettingen zijn voor verbetering vatbaar.(dat blijkt)
Qua verbruik is het inderdaad een drama en je blijft schakelen,er is vaak niemand thuis in het vooronder,behalve als je hoog in de toeren rijd.
Het ''nieuwe rijden'' werkt ook niet echt mee.
Gr.Quikfit