Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door Twijfelaar »

Nou op de terugweg, na de Gothard zit een vieze klim, deze begonnen met 95 in zijn 3, dat hield hij op een gegegeven moment niet meer, terug naar de 2 , dan haal je makkelijk de 100 weer maar themp loopt dan ook op.
Even geprobeerd waar dan de grens ligt, themp blijft net voor het rode , airco bleef gewoon aan, maar wel de snelheid er iets uit gehaald naar 80 , buiten was het 30 graden.
Dan kan hij het goed volhouden dus.
Over de kogeldruk, heb de pro veren eronder zitten nu, nu klopt het plaatje, voor die tijd was hij onrustig , sloeg bij hele slechte wegen wel eens tegen de aanslag.
Nu niet heb een grote caravan ( 540 opbouw ) dan is de 90 kg kogeldruk heel prettig , met een vinger te sturen , nooit onrustig kortom een zegen zo......
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door quikfit »

Als je het uiterste vraagt van het vermogen kan je beter je airco uitzetten.... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door erichendri »

Pfff, dat wordt een oven zonder airco.
Ik liet hem altijd aan.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door snoef »

100 in zijn 2 in de klim bij 30 graden met een caravan erachter, ja dan hebben we het echt over een erg goede caravantrekker. :okeee: Prima keus gedaan dus met deze auto.
Twijfelaar schreef:Nou op de terugweg, na de Gothard zit een vieze klim, deze begonnen met 95 in zijn 3, dat hield hij op een gegegeven moment niet meer, terug naar de 2 , dan haal je makkelijk de 100 weer maar themp loopt dan ook op.
Even geprobeerd waar dan de grens ligt, themp blijft net voor het rode , airco bleef gewoon aan, maar wel de snelheid er iets uit gehaald naar 80 , buiten was het 30 graden.
Dan kan hij het goed volhouden dus.
Over de kogeldruk, heb de pro veren eronder zitten nu, nu klopt het plaatje, voor die tijd was hij onrustig , sloeg bij hele slechte wegen wel eens tegen de aanslag.
Nu niet heb een grote caravan ( 540 opbouw ) dan is de 90 kg kogeldruk heel prettig , met een vinger te sturen , nooit onrustig kortom een zegen zo......
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:Pfff, dat wordt een oven zonder airco.
Ik liet hem altijd aan.

Eric
Beter ik oververhit dan mijn motor,als ik mijn temperatuurmeter richting rood zie lopen...gaat ie uit... ;) Mocht het nodig zijn...dan gaat de kachel ook nog aan. :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Powerfred
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 jun 2017 09:36

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door Powerfred »

boswachterfan schreef:Net terug van drie weken toeren met de sleurhut. Het was weer genieten. Drie keer een plaats op een camping gehad waar een tweewielaandrijver de caravan niet geplaatst krijgt. Bij één van de drie gaf een man het op, waarna wij het (laatste) vrije plekje grijnzend innamen. "Atte zyour owne riske", zei de Franse camping beheerder :lol: Het gaat allemaal niet zo hard met die 125 paarden, maar het gevoel van stabiliteit is heel geruststellend, vind ik. Met 110 naar beneden, steile helling, gelijk dwarswind op een viaduct, hij geeft geen krimp, waar ik modernere combinaties dan zie slingeren. We hebben wel met opzet een kleinere caravan, 1000 kilo. Rangeren in low, door dorpjes heen laveren, ik vind het prachtig. Van je plek af, steil omhoog, scherpe bocht naar rechts over los grint, er verschuift nog geen steentje. Hoezo fan....

Helemaal mee eens, precies dezelfde ervaringen. Van de zomer naar Oostenrijk geweest met een Fendt caravan dr achter. Mag max 1500 kg wegen, was beladen op 1240 kg, en de Fozzy op 1800 kg. Reed super. Inderdaad niet zo snel, 100 km/h op de teller is prima te doen. Steile hellingen bij Stuttgart, in zn drie met lekker wat toeren, geen probleem, hoefde ook het gas pedaal niet te vloeren of zo. Er zijn er zat die sneller boven komen, ik ben op vakantie, niet op de vlucht hè ;)

Ook op steile heuvelweggetjes midden Duitsland, soms in low, niks aan de hand!
Ik vind naar beneden rijden op die smalle steile weggetjes lastiger dan naar boven. Maar dat ivm de oplooprem.

Prima caravantrekker die Forester, alleen wil ik liever niet verder te gaan dan tot 1300/1350 kg caravan gewicht

:okeee: :okeee: :okeee:
Gebruikersavatar
Powerfred
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 jun 2017 09:36

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door Powerfred »

Ook een keer in Limburg, een camping met een zompig kleiveld, niks aan het handje, rustig in 1 low weg tuffen, toen met een 1250 kg Hobby dr achter. :D
muddybuddy
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 aug 2018 14:24

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door muddybuddy »

niet alleen een goede caravan trekker, ook perfect span om mee te spookrijden:take the next (br)exit :o .Pauzeren op 0:18
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door Beurstel »

Leuk onderwerp. Ik zie dat de lage gearing wordt geroemd in combinatie met caravantrekken. Wij hebben die lage gearing niet, maar desondanks nog weinig gemist. Vorig jaar een regenachtige caravanvakantie in Frankrijk, waarbij tijdens het rondtrekken een aantal keer gemanoeuvreerd moest worden op nat gras. Soms een beetje bergop. De Subaru gaf geen krimp, echt indrukwekkend. Enige nadeel toen was dat de Hobby van 1,5 ton de Outback achter door de hoeven drukte, maar dat is met nieuwe schokdempers uit Engeland inmiddels perfect opgelost (tip van hier).

De power spreekt verder voor zich, de 3.0 is bovendien meestal fluisterstil tenzij hij echt aan de bak moet. Nooit het gevoel dat je te weinig kracht hebt, ook niet op steile hellingen of cols. De 4WD zorgt ook bij droge omstandigheden voor een stabiele combinatie, leerde ik hier een tijdje terug. Verder is de binnenruimte verrassend groot, ook van de kofferbak. Dat vond ik trouwens ook al bij onze oude Forester. Ook dat maakt een auto een geschikte caravantrekker, zeker als je met kleine kinderen onderweg bent. Hij is weliswaar onze reservetrekker, vooral omdat de eerste trekker hoger is en dat vind ik als bestuurder erg prettig. Maar laatst weer noodgedwongen onderweg met de Outback+caravan en het was weer een genot.

Bij manoeuvreren mis je de low gear soms wel, vooral omdat je daarmee toch net wat gedoseerder gas kunt geven. Maar dat is dan ook de enige op- of aanmerking die ik heb.
Bijlagen
Sub Knaus.PNG
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door erichendri »

Met een automaat heb je geen low gear nodig, mis je dan ook niet.
Al helemaal niet met de H6 voorin.
Heb jaren subaru legacy automaat en caravan gereden, helaas slechts 125 pk.
Gedoseerder manoeuvreren kun je ook doen in de winterstand, dan staat hij in de 2de versnelling.

Eric. :-)
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door Beurstel »

Dat van die winterstand is een optie inderdaad, alleen bij achteruit manoeuvreren helpt dat volgens mij niet en daar is iets meer gedoseerd gas kunnen geven soms wel gewenst.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door erichendri »

Dat gedoseerd gasgeven moet je ergens anders zoeken vrees ik, niet in de auto(maat)

Eric :mrgreen:
Plaats reactie