Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306 --> OPGELOST

Voor alle electrische zaken
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door DucATIRadeon »

zijstraatje:
als 1,6ohm veel is, meet de weerstand van de gehele setup door de uiteindes van de veiligheidspeldjes tegen elkaar aan te zetten. trek die waarde van het gemeten 1,6 en je hebt de weerstand van de kabel die je hebt gemeten. vaak is de weerstand in een multimeter al iets van 0,1~0,3ohm..

als ik nwe kabelbomen maak, of delen van bestaande kabelbomen van klassieke motoren dan zijn de weerstanden zelden boven de 1ohm. bij een aut is de gemiddelde kabel lengte n heel stuk langer dan op een plof dus 1,2~1,5ohm is wel realistisch.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Dank voor je toevoeging!
Ik weet nog dat er een verschil was van 0,6 ohm toen ik er een extra meetkabeltje tussen zette. Had deze meetkabeltjes net binnen uit China, lekker goedkoop en daarom voorzien van een zeer geringe kerndiameter. Dat geeft niet, maar betekend dus wel 0,6 ohm weerstand.
Als ik alleen over die twee meetkabeltjes al 1,2 ohm had, dan is het restant te verwaarlozen. Maar zoals gezegd: meten is weten. Dat ga ik binnenkort dus ook doen en meld me dan weer.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Bedenk me net dat ik het signaal op de scope zowel aan de injector zijde, als aan de ECU zijde heb gemeten. Daarmee is de bedrading toch al uitgesloten?
Ik meet het alsnog hoor, maar door het signaal op de ECU te meten is duidelijk dat het probleem daar zit lijkt me. (alle bedrading nog wel aangesloten, anders miste ik de 12V)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

12v staat toch permanent op de injectoren?

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Klopt, maar dus niet meer als ik de stekkers los gooi ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

De bedrading naar de andere injectoren hebben net zo’n hoge weerstand.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door quikfit »

Je gaat je nu psychisch voorbereiden op het laten repareren van je ECU....of nog erger het kopen van een nieuwe?

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door quikfit »

Kleppen zijn ''boutje/moertje''? Staat er niet een klep te strak? Zomaar een brainwave... :|

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Ben even in afwachting op dit moment.

Waarom zou de ECU de injector niet aansturen als gevolg van een verkeerd afgestelde klep? Inmiddels echt wel vastgesteld dat het de ECU is. Ben wereldwijd inmiddels 3 soortgelijke situaties tegen gekomen. Het zal dus niet vaak gebeuren, maar ik heb helaas de pech.

Het is nu te hopen dat het te repareren is, anders is het naast een nieuwe ECU ook opnieuw inlezen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:Waarom zou de ECU de injector niet aansturen als gevolg van een verkeerd afgestelde klep? Inmiddels echt wel vastgesteld dat het de ECU is.
Ja als het de ECU is hebben de kleppen er inderdaad niets mee van doen.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

Te strak is niet erg.
Open blijven staan door veel te strak wel.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door quikfit »

Open blijven staan was mijn gedachten gang...maar het is duidelijk dat het de ECU is.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

Ben je al weer een beetje opgeschoten of ligt dit projectje tijdelijk stil.
Zonder alles weer gelezen te hebben vraag ik mij af of je desbetreffende injector
al handmatig op 12 volt hebt aangetikt??
Volgens mij kun je hem ook handmatig tijdelijk op 12 volt zetten toch?
Tikt hij ook tijdens het doorstarten zonder benzine?
Wel eerst ff de motor aflaten slaan met de benzine pompstekker losgetrokken.
Daarbij heb je alles gemeten met een voltmeter en zo hoort het ook alleen......
Bij een bijna draadbreuk meet je dan ook nog gewoon 12 volt.
Ga je hem belasten dan zakt dat enorm in.
Nou staat mij bij dat in de 12 volt voedingsdraad allerlei aftakkingen hebt.
Stel dat die daar erg slecht is kan je dat alleen controleren door hem iets te belasten.
Daarvoor kun je een ouderwets proeflampje gebruiken of zelf iets maken met een 21w lampje.
Kijk wel even in het schema of je dit probleemloos kunt doen want in de moderne systemen
kan je een boel slopen met zo'n lampje.
Hoofdrelais ingebrand sluit ik echt 100% uit.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Ik was even in afwachting van de reactie van iemand van ACtronics. (via forumlid)
De ECU is niet bekend daar, waardoor hij niet getest kan worden. Heb afgesproken dat ea. opnieuw wordt doorgesoldeerd en er mogelijk wat drivers worden vervangen.
Daarna op goed geluk kijken of het verholpen is. Over een week of twee weten we meer ;)

Het tweede deel van je verhaal begrijp ik, maar het eerste deel niet helemaal. Bedoel je dat ik een aparte 12V trek naar de injector?
Ik heb onder belaste omstandigheden ook gewoon 12+V gemeten.

Feit is ook dat de motor reageert als er wat spanning op de printplaat komt te staan, wat duidt op een slechte verbinding. Vandaar ook het onvoorspelbare van het geheel.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door Rene »

Ben benieuwd wat er uitkomt..
Volgens mij bedoelt Eric dat je auto is voorzien van zogeheten can-bus systeem..
Weet nog niet helemaal wat het precies inhoud , wel dat als je bijvoorbeeld er een trekhaak onder wil laten bouwen er het eea moet worden aangepast zodat het electrische verhaal rondom dat ding goed werkt zonder andere storingen te veroorzaken.
Moet me er eens in gaan verdiepen maar enige uitleg vind je hier -> https://www.mvwautotechniek.nl/netwerken/can-bus.htm
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

Nee, geen canbus.
Waren gewoon wat meet ideeën.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Legacy IV is inderdaad (gedeeltelijk) voorzien van CANbus. Bestaat al veel langer, maar Subaru is het volgens mij vanaf 2003 gaan gebruiken.
Een trekhaak kan er echter zo onder. Zoals altijd zijn ook deze auto's daar op voorbereid.
De introductie van CANbus is wel een hel voor de zelf sleutelaars. Zeker als je weinig aversie met elektro hebt. (zoals ik)

Zodra ik mijn ECU retour heb laat ik weer van me horen. Hopelijk met goed nieuws, maar ik wil niet te vroeg juichen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

Bij mazda zat canbus als eerste in de dashboard draadboom.
Canbus herken je aan stuurkastjes in deuren etc.
Hoeven maar 3 draden naar toe te gaan.
Vanaf de kastjes lopen een veelvoud van draden naar de onderdelen.
Mercedes zat er vol mee 10 jr geleden.
Kon je buiten de auto echt alles aansturen.
Werd (moest) ook regelmatig geupdated met nieuwe software.(worden)

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Tsja, waar zal ik beginnen...

Het vervolg:
ECU opgestuurd en is visueel gecontroleerd, ea. doorgemeten en daaruit kwam eigenlijk niets. Componenten op de printplaat lijken in prima staat, alles meet gelijk door, dus ook daar twijfel of het toch wel de printplaat is.
Van Subaru is 0,0 bekend en ook de componenten op de plaat zijn geen items die ze daar in het schap hebben liggen. Na overleg besloten om de gehele connector opnieuw door te solderen in de hoop dat dit soelaas zou bieden.

Met een speciale cleaner is de coating van de printplaat verwijderd, connector doorgesoldeerd, meetweerstanden, protectiedioden en lijnweerstanden zijn ook meegenomen. Daarna is de printplaat opnieuw voorzien van een laklaag ter bescherming.
De dag erop ECU retour gestuurd naar mij, maar helaas had de post van zaterdag t/m woensdag nodig om het pakket bezorgd te krijgen. Ik was al ernstig aan het vrezen voor een zoekgeraakte ECU :evil:

Goed, ECU aangesloten, maar de auto deed onwijs raar. Zo raar dat het erop begon te lijken dat de body control unit overleden was. Verlichting flipte, vergrendeling deed raar en starten was er al helemaal niet bij.
Denk, denk, nog meer hoofdpijn, veel appjes naar de soldeerheld en een maaltijd verder, EUREKA :idea: :idea: :idea: Alles bij elkaar opgeteld en toen snel een andere accu uit de garage getrokken. Bingo :!: Deze auto doet echt heel raar wanneer de accu slecht is, dat had ik al eerder ervaren, maar nu waren er weer allerlei andere verschijnselen bij gekomen.

Met de frisse accu startte de auto keurig. Gelukkig, het is niet slechter geworden in ieder geval!
Proefritje van 10-15min gemaakt en mijn geluk kon niet op. Hij liep weer op 6 cilinders en wat was dat lekker :D

Maar toen...
Ik was ondertussen ook met de beide sleutels aan het klooien, want op 1 van beide reageerde de auto niet/nauwelijks. Recent beide batterijen vervangen voor Chinese exemplaren, beide meten gewoon door op 3V, maar toch deed eentje het niet meer. Nieuwe batterij er in en toen nog maar eens proberen. Toch ook maar een keertje starten: hakkel, hakkel, hakkel. Terug op 5 cilinders :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Kortom: terug bij af! Niet slechter, maar helaas ook niet beter.

Morgen nog kort de spanning op de printplaat zelf controleren om de connector ook volledig uit te sluiten. Ik ga er van uit dat de uitkomst me niet zal verbazen, maar wie weet.

Verder heb ik nog flink gezocht naar een vervangende ECU, maar deze zijn er echt niet. Ebay staat vol met ECU's van Amerikaanse Legacy's ook van de H6 motoren, maar de P/N's lijken er niet eens op. Ook is nergens te vinden wat de werkelijke verschillen tussen verschillende P/N's zijn. Dus die gok ga ik niet nemen.
Een nieuwe ECU bestellen kan natuurlijk, maar dit is een backorder artikel weet ik inmiddels en ik heb zo'n naar voorgevoel dat ik die dit jaar niet meer in huis ga hebben.
Het lijkt er nu op dat ik de ECU nog 1x ga opsturen voor een alles of niets poging, maar moet daar nog even wat overleg over hebben.

Lastige is ook dat ik dit jaar nog 2x op vakantie wil met deze auto. 1x binnen NL, dat vind ik niet zo'n punt met de huidige situatie. Rond de kerstdagen is echter het plan om richting Oostenrijk te gaan en dat zie ik toch niet helemaal zitten :roll:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door quikfit »

Om het op zijn Noors te zeggen...køt.
Aangezien het elektrische gedeelte van de injector goed is bevonden...kan er niet iets mechanische fout zijn met de injector? (je hebt ze nog niet uitgewisseld las ik)


Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Nee, zodra je op de juiste hoek van de connector drukt gaat de auto weer op 6 cilinders lopen. Er moet toch ergens een los pootje op de printplaat zitten, of een crack in een lijntje. Helaas zijn het multilayer printplaten en loopt het betreffende lijntje dus ergens IN de printplaat.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door Rene »

Dubbelzijdige printplaten kunnen een ramp zijn : hebben ze de doormetaliseringen ook doorgesoldeerd?
Dat zijn van die holnieten die beide zijdes met elkaar doorverbinden..
Aan de andere kant vraag ik me af wat voor soldeertin je soldeerheld heeft gebruikt : in de massa productie word een tin gebruikt die anders van samenstelling is dan wat de hobbyist thuis gebruikt ivm de dampen die vrij komen.
Huis tuin en keuken soldeertin bevat namelijk hars ( voor het laten vloeien ) en lood en dat vind je in fabrieken ergens meer.
Die 2 soorten verdragen elkaar heel slecht en dat kan resulteren in rottige verbindingen : heeft te maken met het smeltpunt .
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

René, de printplaat is niet alleen dubbelzijdig, maar echt multilayer. Kunnen goed 6 lagen zijn ofzo. Alles wat veilig doorgesoldeerd kon worden (en van belang zou kunnen zijn) is gedaan.

En voor de volledigheid: Solderen is niet door een hobbyist thuis gedaan, maar door een werknemer van ACtronics op de zaak met alle daarvoor bedoelde spullen.
Alleen omdat je daar als particulier niet meer binnen komt en ze daar niet bekend zijn met de Subaru ECU’s, loopt e.a. nu via een “zijingang”.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door Rene »

Dan is dat verhaal tot zover duidelijk...
Dan houd ik het op een minuscuul printbreukje die zich openbaart als het zaakje warm word...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

Marcel, al geinformeerd wat een nieuwe ecu kost?
Hoorde laatst van Alwin dat hij 1000 euro betaalde voor een nieuwe ecu voor zijn levorg.
Wat voor nummer staat er op jouw ecu eigenlijk?
Had jij nou een spec B en welk bouwjaar is die?

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Ja, via de dealer rond de €1500,-, in Duitsland €1350,- en via mijn vaste leverancier €1250,-
Levorg ECU is inderdaad iets goedkoper zie ik.

Ik heb inderdaad een Spec B, modeljaar 2009. Daarin zit de 22611AN310. Qua nummer uniek voor de MY08 en MY09 handgeschakelde 6 cilinder. En dan ook nog eens alleen voor de LHD uitvoeringen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

Er zit op fb ook een subaru fans deutchland groep.
4000 leden, vraag daar eens voor zo'n ecu met dat nummer.
1250 euro valt ook wel weer mee, maar dit zijn lege kastjes volgens mij.
Is niet erin bouwen en starten lopen.
Installeren zal bij de dealer moeten denk ik ivm software en start onderbreker.

Eric

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Is bekend Eric. Moet sowieso langs iemand met een SSM 3.
Ook in Duitsland kennen ze deze ECU niet. Auto was daar net zo goed niet leverbaar ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door Rene »

Is er al iets van vooruitgang geboekt?
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Nu op vakantie in NL met de auto. Emmen, of al places ;)
Gisteren een lange tocht met slecht kort wat haperingen. Vandaag een aantal ritjes en het grootste gedeelte van de rit last.
Morgen naar Erica voor een nieuwe airbag (terugroepactie) en na thuiskomst weer verder kijken. Wacht met vervolgstappen tot na de vakantie in NL. Beetje aankijken hoe hij loopt op de lange ritten. Blijft dat redelijk goed, dan ga ik er met de kerst mee naar Oostenrijk. Heb ik veel problemen, dan koop ik een auto voor de kerstvakantie.

Heb wel besloten dat de auto met herstelde of vervangen ECU, een ECUtek kuurtje krijgt.

Maar voor nu eigenlijk nog geen progressie. Bewust dus.
"I feel Legacy"
Plaats reactie