Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306 --> OPGELOST

Voor alle electrische zaken
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306 --> OPGELOST

Bericht door SP-Boxer »

WEES GEWAARSCHUWD, LANGE CONTENT! :roll:
===================================================

Tijdens mijn vakantie helaas niet zonder problemen gebleven met de Spec B. Vorig jaar zomer in NL op vakantie, toen brak er een schokbreker (kon er mee thuiskomen, maar kostte me wel mijn "backup set"). Dit jaar wilde de auto van het een op het andere moment niet meer starten. Het is een fantastische auto, maar wel veruit de minst betrouwbare tot op heden. (en de nieuwste)

Van het een op het andere moment wilde de startmotor niet meer meedoen, terwijl ik 20min eerder nog een ritje had gemaakt.
Alles in de auto startte op, maar de startmotor werd niet getriggerd. Omdat het alarmlampje bij het indrukken van de startknop druk knipperde ging ik er al vrij snel vanuit dat het alarm de startblokkering niet vrij gaf. (of iets in die trant)
Een hoop pogingen gedaan, accu even losgekoppeld etc. maar geen gereedschap bij de hand om echt te gaan sleutelen. Tevens waren de ideeën al gauw op bij 36gr en in de volle zon, met een vrouw en twee ongeduldige kinderen... :(
Diverse telefoontjes gepleegd, naar de vorige eigenaar, naar de eigenaar van ons huisje in België welke op haar beurt ook weer volop ging bellen, naar de Touring (Belgische ANWB) welke de hoofdprijs zou gaan rekenen, naar de ANWB (geen lid en konden buiten NL niets betekenen binnen 24u) en daarna toch maar weer naar de Touring.
Ik stond tegen de Franse grens in Chimay en mijn Frans is ongeveer net zo goed als mijn Japans, dus gelukkig hebben ze bij de Touring ook Vlamingen in dienst :lol: Na lang wachten kwam er dan eindelijk een sleepwagen en die gaf vrij snel aan in het Frans (uiteraard) dat het la démarreur moest zijn. Met hun hulp kregen we de auto van de parkeerplek en met aanduwen startte de auto ook. Mooi, de startmotor dus!

We hadden nog 3 dagen voordat we weer richting huis zouden gaan en ik fix zaken het liefst thuis. Dus telkens goed opletten met parkeren, dat we de auto makkelijk weg konden duwen en het liefst heuvelafwaarts.
Die dagen overleefd, maar wel continue met een CEL rondgereden. De Touring had deze wel gereset, maar bij de eerstvolgende startpoging was deze weer terug natuurlijk. Ik wist toen nog niet hoe ik bij deze auto de foutcode kon laten weergeven, dus welke foutmelding er toen in zat durf ik niet te zeggen!

De laatste rit naar huis van ca. 4 uur ging aanvankelijk goed, maar ik moest nog tanken. Eerste tankbeurt in België en aangezien de Euro95 daar standaard E10 benzine is, heb ik bewust een keertje Superplus 98 getankt.
Geen zin in weer aanduwen, dus heb getankt met draaiende motor.

Door naar huis en korte tijd later begint de motor te horten/stoten en schokken. De CEL begon daarbij ook te knipperen. Geen mogelijkheid om te stoppen, dus ik moest door! Op toeren liep de motor overigens wel prima en na een klein minuutje was het knipperen van de CEL weer voorbij en liep de motor ook weer beter.
Thuis gekomen en de volgende dag gaan wel wel eens kijken.

===================================================

Volgende dag startmotor gedemonteerd en getest buiten de auto. Helemaal in orde, ook geen zware vervuiling.
Hmmm, 12+ volt op de solenoid? Ja, ook in orde.
Massa in orde? Ja, ook prima.
Triggerdraad dan, nee daar meet ik ook gewoon 12V op tijdens het starten.

WAAROM doet hij het dan niet?

Dan maar tijdelijk de kabels overbruggen met startkabels. En zowaar, het bleek toch te zitten in een slecht contact bij de positieve accuklem (aftermarket exemplaar van de vorige eigenaar). Dat stukje kabelboom binnenkort dus maar eens vervangen voor een nieuwe originele.

SSM2 aan de OBD poort gehangen, maar helaas is mijn auto daar te nieuw voor. Waarden uitlezen gaat wel, maar het apparaat kan geen connectie maken met mijn ECU.
De motor liep weer wat schokkerig, maar plots ging toch de CEL uit en liep hij weer als vanouds! Problem solved, dacht ik!

====================================================

Vandaag een ritje en nog voor ik het dorp uit was begon de CEL weer te knipperen en de auto opnieuw te schudden! Starten kort daar voor was geen enkel issue meer, dus dat deel was opgelost, maar er is dus een nieuw probleem ontstaan!
Het grootste gedeelte van de rit verliep wisselend met CEL knipperend en dan weer continue aan. Niet bepaald prettig rijden. Toen ik bijna thuis was liep de motor weer OK en bleef het knipperen weg.

Met dit filmpje uitgevonden hoe de foutcodes bij de nieuwere modellen zijn uit te lezen.
https://www.youtube.com/watch?v=DhDzA-6dFm4

De auto geeft nu foutcode P0306 en P0335
P0306 is een misfire in cilinder 6.
P0335 is een storing in de krukaspositiesensor.

Wie wil er meedenken???


Zou het kunnen dat er een storing in de krukaspositiesensor gekomen is door het veelvuldig starten door het aanduwen van de auto? Het zal totaal 7-10 keer geweest zijn. Vervolgens zijn er misfires gekomen in cil #6 door de krukaspositiesensor?
Mijn gevoel zegt dat de krukaspositiesensor best een keer een foutmelding kan geven, maar dat als deze niet echt kapot is, er geen misfires zullen optreden.
Verder heb ik me rot gezocht om de foutcodes te resetten zonder OBD scanner, maar zonder resultaat. Accu eraf werkt in ieder geval niet meer bij deze modellen!

Alle hulp is welkom. Ik heb komende week nog wel een km of 500 te gaan met deze auto. Daar heb ik niet echt een alternatief voor momenteel. De laatste proefrit was zonder mankementen, dus wellicht verdwijnt de CEL vanzelf, maar ik ben er niet van overtuigd. Vanmorgen ging het tenslotte ook mis.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door quikfit »

Ik kwam hier https://www.obd-codes.com/p0335 wat interessants tegen... NOTE: If the crank sensor is used only for misfire detection and NOT spark timing (this varies with the vehicle), the vehicle should start and run with MIL (Malfunction indicator lamp) illumination. Also, some vehicles require several key cycles to illuminate the MIL. If this is the case, there may be no MIL illumination until the problem often enough over time. If the crank sensor is used for BOTH misfire detection and spark timing, the vehicle may or may not start. Symptoms may include: Vehicle may not start (see above) Vehicle may run rough or misfire MIL illumination.

Wat ook vaak voorkomt bij de modernere motoren met distributieketting is dat deze uitrekt en dus een foutief signaal (krukaspositiesensor) krijgt alhoewel ik de kans hier klein acht.
Ik zou als ik jouw was de foutcodes laten wissen door de dealer en dan gaan rijden en kijken of deze terug komen.(wel eerst je accu klem/contacten in orde brengen)
P0306 Kan verschillende oorzaken hebben die dus code P0335 kan triggeren. https://www.obd-codes.com/p0306 / https://www.engine-codes.com/p0306_subaru.html

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

Koop of leen ergens een elm327, koop deze niet bij alibaba, maar bij autowolf in NL.
Telefoons met android vereist bluetooth en appel wifi.
Hiermee zou je hem moeten kunnen uitlezen en wissen, maar ook data van sensoren kunnen aflezen.
Misfire kan een bobine zijn, wissel deze met een andere cilinder en kijk wat er dan uitkomt als storing'
Krukas sensor gaat niet stuk van aanduwen dus dat kan je uitsluiten.
Als hij loopt zonder storing rommel eens aan de bedrading tussen motor en schutbord, misschien zit daar iets niet goed.
Sowieso bij storingen altijd wissen en weer rijden tot ze er weer inkomen, dan eventueel de data aflezen.
Niet meteen gaan vervangen en van alles proberen.
Sommige merken kunnen niet aanslaan zonder krukassignaal, weet niet of dat ook bij subaru is.
Zal ook vast wel een nokkenas positiesensor op zitten.
Koop deze sensoren wel bij de dealer Marcel.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Ok, dus het zou andersom kunnen zijn? De P0335 is een gevolg van de misfire en niet andersom. Dat is best logisch eigenlijk.

Laat ik voorop stellen dat het startprobleem echt aan de bedrading lag. Dat is voor nu verholpen. De motor start nu weer direct.
(Zojuist weer geprobeerd en hij loopt helaas weer schokkerig stationair. Vermoedelijk doet cil #6 dus niet mee bij lage toerentallen)

Ik zal de bobine zo proberen te wisselen met die van #4. Is dat de boosdoener, dan zou ik er een P0304 bij moeten krijgen.

Als er een nieuwe sensor nodig is, komt deze er sowieso origineel in.

Mijn plan was dus ook om eerst te resetten, maar ik krijg niet gevonden hoe. Afhankelijk van een dealer wil ik niet zijn. Mag hier dan enkele tientjes afrekenen en een paar minuten later ben ik waarschijnlijk weer terug bij af.
Zelf een scanner kopen kan wel, maar daar wil ik me uitgebreid op oriënteren en die tijd gun ik me nu niet.

Lukraak gaan vervangen is ook niet mijn ding. Ook daarom wil ik niet naar de dealer.

Bedankt voor jullie input tot dusver!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

Met een elm327 en een torque app op je telefoon moet je hem kunnen resetten en kan je
ook de waardes van je sensoren aflezen.
Gooi die vraag ff op FB subaru fans, misschien woont er 1 in je buurt die je ff mag lenen voor de deur.
Ik heb er ook 1 en deze werkte goed op een 2005 impreza + 1.6 en op een Suzuki alto uit 2002.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

FB gaat hem niet worden. Ga daar geen account aanmaken. Dus zelf maar aanschaffen.

Heb zelf een Apple, dus torque wordt hem niet, maar heb nu "Car scanner" gedownload, dat heeft aardige reviews.
Ik zie wel veel matige ervaringen met WiFi dongels en las dat de app ook met Bluetooth 4.0 overweg kon. Buiten AliExpress kan ik deze echter niet zo snel vinden. Dan toch maar een WiFi exemplaar zoeken dan.
Bij autowolf zijn deze 35 euro, wat ik toch wel fors vind.
Bij bol.com vind ik DEZE
Ze hebben er ook eentje voor bijna de helft, maar daar zijn de reviews weer erg slecht.

Denk dat het deze maar gaat worden. Heb hem dan woensdag in huis.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Ik blijf het zeer opmerkelijk vinden dat er kort na de slechte stroomtoevoer van de startmotor een tweede probleem is ontstaan. Toeval, of toch gevolg van?

Als ik de auto nu start lijkt hij op 5 cilinders te lopen en boven de 2000rpm komt de 6e er ook bij. Zo lijkt het.
Bobine wisselen is er na het vele zoekwerk niet meer van gekomen vandaag en vanavond geen tijd meer. Morgen voor de warmte maar doen dan.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

De 6de cilinder komt er bij lijkt het, neem aan dat je dat onbelast gecontroleerd hebt.
Geef je na een bocht vol gas dan is de cilinder eind druk veel hoger en doet hij misschien wel niet mee.
Hoe zit het met de bougies, zelf vind ik de fabrieksvervangings interval veel te lang was mijn ervaring bij Mazda.
En nog een vraagje over je schokbreker, was de onderste schotel eraf gebroken toevallig.
Dan is het raar dat bij de eerste keer er geen twee nieuwe dempers erop gezet zijn wat voorgeschreven is.
Neem aan dat jij dat dan wel doet ondanks je zuinigheid.
Had dit bij mijn legacy ook een keer gehad na een diepe kuil en bij de ander zag je ook duidelijk dat hij eraan zat te komen.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Onbelast in zijn vrij. Bij de laatste proefrit was hij goed warm en leek alles normaal. Gisteren op 5 cilinders was bij de koude start.
Laatste wissel van de bougies vind ik niet terug in de facturen. Er is echter dusdanig veel aan gesleuteld dat ik niet kan/wil geloven dat het nog eerste montage zou zijn. Tweede montage zou nog goed moeten zijn. Termijn is 100k en mijn ervaring op benzine is dat ze dit ook wel halen. Bij een EJ25 kwamen er prima bougies uit na 105k.
Ik zal er zo eentje uit draaien om te bekijken.

Bij de demper was het schroefdraad boven op de demper gebroken. De demper zat dus niet meer vast aan de topmount. Dempers hadden totaal geen last van roest en was nog eerste montage. Ik heb beide dempers vervangen voor die van mijn reserve set.
Kon er ook mee thuiskomen overigens, alleen heel rustig aan bij hobbels en drempels.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door quikfit »

Kijk ook goed naar vettigheid van olie in de bougiegaten (bougiegatrubbers) ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Subarumouse

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door Subarumouse »

Hallo,

Ook gedacht aan een KLEINE marter of breukschade?
Koud, wellicht wat vocht dat in de bedrading dringt en na het warm worden weg is?
Bij de mijne was twee weken geleden een stuk isolatie van 1 cm bij een paar millimeter weg met bovenstaande verschijnselen.
De bougie kabels waren amper een jaar oud.
De haren zaten nog aan de motorkap en vermoed dat het beestje het warm heeft gehad......

Benno
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

Alleen koud, al eens aan een beginnende koppakking gedacht.
Dit is 1 van de herkennings punten.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door hummie »

quikfit schreef:Kijk ook goed naar vettigheid van olie in de bougiegaten (bougiegatrubbers) ;)
Yep. Heb ik ook vaker van gehoord en bleek ik zelf ook enigszins last van te hebben.
Simpelweg de kleppendekselschroeven wat aandraaien kan al helpen (was voor mij de oplossing want bleken inderdaad vrij los te zitten).

Dat is iets wat ik altijd standaard al doe bij "nieuwe" auto's (reminds me, kmoet carterpan nog aantrekken). Maar in die gevallen gaat hij meestal op een kleppendeksel-hoek lekken. De boxer gooit het eerder in zijn bougiegaten.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Vanochtend de ELM327 binnen. Niet ideaal met zo'n wifi verbinding.
Na starten regelmatig de interface er opnieuw in drukken, omdat het wifi signaal weg is, of omdat mijn telefoon weer met ander netwerk is verbonden. Maar goed, het resetten werkt goed en het uitlezen verder ook wel.
Vreemd genoeg vond de "Car scanner" ook nog een foutmelding voor de nokkenassensoren van de beide cilinderbanken. Deze codes werden door de auto zelf niet aangegeven. Beide geen onlogisch gevolg van de misfire lijkt me.
Resultaat van het resetten was overigens dat de P0306 weer gewoon terugkwam. De andere meldingen bleven (vooralsnog) uit.
quikfit schreef:Kijk ook goed naar vettigheid van olie in de bougiegaten (bougiegatrubbers) ;)
cil #4 vs. cil #6
AfbeeldingAfbeelding
Mankeert niets aan, kan ook haast niet gezien de leeftijd van het spul.

Bougie en bobine van #4 en #6 omgewisseld. Links op de foto's #6, rechts #4.
AfbeeldingAfbeelding

Resultaat van het wisselen was aanvankelijk dat de auto startte en prima liep. Was het dan toch een slechte verbinding in een stekker?
Auto een paar uurtjes laten staan en uit wantrouwen toch maar weer gestart. Weer mis, wederom P0306. Toen de bobines weer terug gewisseld met eenzelfde resultaat.
Kortom, in bougies en bobines zit het niet.
Subarumouse schreef:Ook gedacht aan een KLEINE marter of breukschade?
Koud, wellicht wat vocht dat in de bedrading dringt en na het warm worden weg is?
Bij de mijne was twee weken geleden een stuk isolatie van 1 cm bij een paar millimeter weg met bovenstaande verschijnselen.
De bougie kabels waren amper een jaar oud.
Aan de bedrading naar de bobine toe is niets te zien. Bougiekabels heeft de auto niet.
Vergeet ook niet dat het fenomeen voor het eerst optrad tijdens het rijden. Lijkt me sterk dat een marter dan de oorzaak zou zijn.
erichendri schreef:Alleen koud, al eens aan een beginnende koppakking gedacht.
Dat is het dus net. Het is niet alleen koud. Het trad de eerste keer zelfs bij extreme hitte op. En na het oplossen van het startprobleem had ik er gewoon een hele rit last van.
De eerste keer trad het ook nog eens op tijdens het rustig naar een verkeerslicht rijden. Niet echt een moment waarop de koppakking gaat hemelen zou ik zeggen. (ik hoop het ook vooral niet)

Op het net kom ik een paar gelijke gevalletjes tegen in de US, waar het uiteindelijk de ECM/ECU was. Daar vrees ik nu ook voor, maar weet nog even niet hoe ik het signaal kan checken. Moet met een oscilloscoop denk ik?
Kostentechnisch zou ik daar wel goed ziek van zijn. Die krengen kosten 1300-1400 euro nieuw en gebruikt zal wel een hel zijn om te vinden...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

Goed, code terug na wisselen.
Geeft hij dan nu misfire4 aan?

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Nee, Eric, hij blijft opnieuw met P0306 aangeven. Vandaar mijn conclusie dat het dus niet bougie/bobine gerelateerd is.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

Dan zit het in de draadboom vrees ik.
Wat kan is een los pinnetje in de ecu printplaat.
Heb je een schema van deze auto?

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Dat, of het probleem ligt toch elders.
Ik wil nog kijken ik ik de injectoren kan omwisselen. Dan kan ik die ook uitsluiten.

Schema’s heb ik voldoende. Pinbezetting van de ECU is bekend, dus met een oscilloscoop zou ik de spanning naar bobine #6 kunnen checken.
Opzich is de SSM II welke ik heb ook te gebruiken als oscilloscoop, maar ik mis daarvoor de probes.

Het leesvoer van Quikfit is zorgelijk. Weliswaar andere modellen, maar kennelijk is het toch een van de lastigste storingen. Gaat een hoofdpijn dossier worden vrees ik. Daar heb ik deze auto niet voor en iets te hard nodig ook.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

Vivio erbij kopen.
Kan je het rustig oplossen.
Is ook beter voor je kat.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Ik heb momenteel 2 rijdende Vivio's staan. Eigenlijk zou mijn laatste vakantieweek (deze dus) daar aan besteed moeten worden.
APK van de ene verloopt met enkele weken en er moet nog best wat aan gesleuteld worden en mogelijk gaat hij helemaal weg. De tweede wordt dan de opvolger.

Twee Vivio's zijn geen vervanger van de Legacy. In deze tijd gaan we regelmatig met z'n vieren weg en aangezien de jongste 1,5 is moet er nog best wat meegezeuld worden. Bovendien heeft mijn vrouw er een hekel aan om met twee auto's te rijden.
Van het weekend moeten we een ca. 500km rijden en dat gaat helaas toch echt met de Legacy gebeuren. De ELM327 gaat mee en desnoods reset ik de ECM zodra ik op de snelweg zit. Met een beetje geluk rijd ik dan vrijwel de hele rit zonder misfires.

Ik ga de injector nog wisselen en kijken of ik de SSM als oscilloscoop aan de praat krijg. Mogelijk de aarding nog nalopen (het startprobleem kwam tenslotte ook door een slecht contact) en daarna vrees ik dat ik de auto toch zal moeten wegbrengen.
Volgens mij heb ik dan alles gecheckt. Bij wegbrengen wellicht beginnen met een compressiemeting.
Mijn voorgevoel gaat toch naar de ECM...


Bedankt voor jullie input tot dusver, top! Ik sta open voor meer suggesties.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door Rene »

Als ik dat allemaal zo terug lees hoop ik voor je dat het geen rampenbak word..
Succes met de afhandeling er van : ik blijf dit draadje wel volgen!
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

Waar breng je hem heen, Rudy?

Eric
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

Meet even de spanning op injector 6.
Daarna kijken of er ergens olie lekt op de engine draadboom.
Injector wordt in de ecu op massa gelegd.
Leg zelf ff een losse draad vanaf injector naar de pin.
Als het 12v is kan je er ook zelf ff spanning op zetten met de stekker los.
Een hc meting zegt eventueel hoeveel benzine erin gespoten wordt en
of dat hoger wordt na 2000 rpm.
Als iemand start en rustig gas geeft kan jij met een stetoscoop of
lange schroevendraaier op de injector horen of hij tikt.
Dat is duidelijk hoorbaar als hij het weer gaat doen boven de 2000 rpm.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

Tijd voor een update!
In augustus eerst de Vivio door de APK gesleept en daarna telkens last gehad van drukke weekenden en gebrek aan zin om hier verder in te duiken. Twee keer een lange tocht gemaakt in de Vivio, dat gaat wel met het gezin, maar je moet niet teveel mee willen nemen. :lol:
Toevallig gisteren vanuit China nieuwe "test probe's" voor de SSM en een setje kabels met krokodillen bekjes ontvangen, zodat ik wat eenvoudiger kon meten.

Vorige week had ik al snel even de klassieke "schroevendraaier test" gedaan. Hieruit bleek wederom dat de injector van #6 niet tikte en #2 en #4 gaven wel een duidelijke tik.
Tevens geconcludeerd dat de #6 er boven de 2000rpm niet bij komt! Boven dit toerental schokt de motor wat minder, waardoor het leek alsof de laatste cilinder er ook bij kwam. Incorrect dus!

Goed, tijd om te meten.

Eerst maar eens de weerstand over de injectoren gemeten.
#2 - 13.3 ohm
#4 - 13.2 ohm
#6 - 13.3 ohm
Lijkt prima, geen onregelmatigheden in ieder geval.

Zoals eerder gemeld, moet het signaal dat de injectoren krijgen weer te geven zijn op een oscilloscoop. Een injector krijgt continue 12V. Om te injecteren onderbreekt de ECU de massa en die dip moet dus zichtbaar worden.
Begonnen met meten aan de injector zijde. Als "back probe" heb ik veiligheidsspelden gebruikt. Dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding

De SSM II heeft de mogelijkheid om twee signalen tegelijk weer te geven, dus met een back probe op #4 en #6 zou het verschil duidelijke zichtbaar moeten zijn. Ik was al een tijdje aan het rommelen met draaiende motor en prompt ging #6 meedoen. CH1 is #6 en CH2 is #4:
Afbeelding

"Gelukkig" hield deze er na verloop van tijd ook weer mee op:
Afbeelding

Duidelijk zichtbaar is dat de injectoren beide 12V krijgen en een regelmatige dip naar 0V hebben. Op de andere foto is de 12V voor #6 er wel, maar wordt deze niet onderbroken.
De injectoren zijn hiermee dus uitgesloten! (heb ze uiteindelijk niet gewisseld, hoop pielen met uitbouwen en dan hadden er eigenlijk ook weer nieuwe o-ringen tussen gemoeten. Daar had ik even geen zin in als het ook anders was uit te sluiten)


Goed, dan maar op zoek naar de ECU en daar de back probe truc uitvoeren. (pin D13 van stekker B137, dit is de bovenste stekker, daar waar de FSM de onderste aangeeft. De kleurcodering klopt wel: violet met witte markering)
Afbeelding
Als het signaal daar ook niet in orde is, dan is de bedrading vanaf de ECU naar de injector dus ook niet de boosdoener. Heb meteen even de weerstand vanaf de stekker van de ECU (B137) tot aan de stekker van de injector #6 (E44) gemeten. Ik meen dat dit 1.6 ohm was. Lijkt me niet zorgwekkend.
Resultaat op de oscilloscoop was identiek als tijdens de meting aan de injector zijde. Kortom, mijn voorgevoel wordt wel redelijk bevestigd. Het signaal vanuit de ECU is niet betrouwbaar.

Uiteraard was de zoektocht toen nog niet klaar... Het lijkt erop alsof ik een goed draaiende motor misfires kan laten maken op #6 door tegen de stekker (B137) aan te drukken.
Gek genoeg heb ik dit uiteraard ook gedaan tijdens de weerstandsmeting, maar toen bleef de weerstandswaarde gelijk. Sterker nog, ik heb de printplaat uit de behuizing gehaald en de weerstand vanaf de printplaat naar de injector stekker gemeten. Zat een extra verlengkabeltje tussen en de weerstand was toen constant 2.2 ohm. Ook tijdens rommelen aan de stekker/kabelboom.

Afbeelding
Afbeelding

Het MOET dus haast wel in de verbinding naar de printplaat zitten! Ik heb met een lichte soldeerbout nog voorzichtig de pin op de laatste foto verwarmd, maar zonder resultaat.
Ik vrees nu dat er weinig anders op zit dan contact op te nemen met http://www.actronics.nl, om te kijken wat zij voor mij kunnen betekenen. Ben wel benieuwd, want de hele printplaat is voorzien van een soort coating. Geen idee of daar überhaupt iets mee te beginnen valt. Tweedehands heb ik ook al even gezocht, maar dit type nog niet kunnen vinden. En nieuw, tsja, daar ben ik nog even niet aan toe :mrgreen:


Iemand nog iets toe te voegen aan dit verhaal? Kan ik nog iets checken, heb ik iets over het hoofd gezien?
"I feel Legacy"
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door JSE »

Is de ecu van mijn spec B toevallig dezelfde of totaal anders?
Voor mij zou het straks geen probleem zijn als de injector niet of niet goed aangestuurd wordt.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

JSE, je rijdt zeker op lpg?
LPG ecu kijkt naar je benzine injectie signaal dus heb je een goed signaal nodig.

Eric
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door JSE »

Gas is om op te koken :roll:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door erichendri »

Ja Marcel, je verhaal heeft me weer aan het denken gezet vandaag.
Meet eens de draad weerstand tussen cilinder 4 en de ecu, dan heb je een vergelijkings waarde.
Die 1,6 ohm leek mij zo veel, altijd meten met de stekkers los, vergeet dit niet.
Verder, de storing kan dus liggen aan een transistor op de printplaat of de aansturing daarvan.
Als het goed is zitten er 6 transistors op je printplaat, misschien zelfs wel
genummerd en zitten met 3 pinnetjes op de printplaat gesoldeerd.
Hiervan zou je bij nummer 6 de solderingen even kunnen laten smelten.
Dat priegelwerkje kun je met een spijkertje kunnen doen, geklemd in een griptangetje.
Opgewarmd bij je gasfornuis.
Is dit het niet dan vrees ik dat het in de eprom zit.
Overigens zijn ze best handig bij actronic, waar ik gewerkt hebt diverse ecu's heengebracht.
Op hoeveel volt werken je injectoren eigenlijk, 12v?
Vrees wel voor je dat met deze niet werkende injector de apk een afkeur is.

Succes maar weer met meten.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Electrische perikelen: Startmotor - kabels - P0335 - P0306

Bericht door SP-Boxer »

@Joep, helaas 2005/2006 heeft een afwijkende ECU. 2007 is weer anders en 2009 is opnieuw anders.
Maar bedankt voor het aanbod ;)

@Eric, Dank voor de tips. Zal de meting naar #4 doen en de stekkers los gooien. Heb er niet bij stil gestaan om dat te doen.
Vergeet niet dat die 1,6 ohm door 2 veiligheidsspelden, 2 losse kabeltjes met krokodillenbekjes, twee kabels naar de SSM en dan nog de kabels plus stekkers in de auto is. Voor mijn gevoel was het niet zo veel.
Gelijk heb je wel, ik moet de andere ook meten. Ga ik doen!

Ik heb me op de printplaat al suf gezocht naar zes gelijke transistoren. Ik kan ze niet vinden. Ook is de pin (omcirkeld op de laatste foto) aan beide zijden van de printplaat niet te volgen.
De injectoren werken op 13.8 - 14V. Dat is althans wat ik telkens af kon lezen naast het oscilloscoop beeld.

APK is geen probleem, er zit tot eind juli 2019 apk op ;)

ACtronics doet helaas geen zaken meer met particulieren, maar dat valt wel te regelen. Vond ook nog een tent een stuk dichter bij huis (Carmo Electronics in Helmond), maar ondanks positieve ervaringen online vond ik een foto van het afgeleverde werk nu niet bepaald getuigen van vakmanschap.
Kortom, eerst opnieuw meten en daarna waarschijnlijk contact met ACtronics.
"I feel Legacy"
Plaats reactie