Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door erichendri »

Leek mij wel een leuk onderwerp.
Zelf weet ik uit ervaring dat het komt door de lage gearing en de 4WD.
De 4WD maakt de combi veel stabieler op de weg.
De lage gearing is ideaal met wegrijden en tijdens het rangeren met de caravan.
Alhoewel dat laatste wel een stuk minder wordt met al die movers.
De lage gearing gebruik ik tot en met de 3de versnelling waarna ik naar hoog overschakel.
Mijn legacy bijvoorbeeld draait bij 90-95 ongeveer 3400 rpm, dus daar waar hij zijn maximale koppel levert.
Veel lager zou ik niet rijden, liet mijn vorige legacy, een automaat ook niet toe.
Die draaide dan 2500 rpm en bij een viaductje schakelde hij alweer terug naar de 3 en ruim 3100 rpm.
Bij deze wat hogere toeren is de koeling en smering van de motor veel beter door de hogere circulatie in de systemen.
Tevens rijdt dat rustiger doordat je minder hoeft terug te schakelen.
De automaat heeft natuurlijk een groot voordeel bij het wegrijden op hellingen, daarna krijgt hij het in
heuvelachtig terrein toch wel moeilijk met de lange versnellingen en het feit dat hij in mijn geval maar 125 pk had.
Was ook de reden dat ik een handgeschakelde legacy heb gekocht, in 2019 gaan we weer met een hut op vakantie.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door hummie »

Mooie uiteenzetting Eric. Ik kan me er volledig in vinden.
Zonder heuvels en zonder low liep hij ook heerlijk en rustig op een constante pakweg 2750 rpm wat meteen ook een mooie snelheid met zich mee bracht.

Behalve dat movers stukje, daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Nog steeds zet ik onze caravan vaak sneller op zijn plek dan degenen met mover. Rolt meestal kei licht dus je hoeft echt geen bodybuilder te zijn. Zelfs ooit mee gemaakt dat onze voortent er al geharingt en al aan stond en diegene die tegelijk met ons arriveerde nog steeds ruzie had met zijn mover over waar de caravan moest staan. :mrgreen:
Mover, ideaal voor de oudere campeerder, maar als gezonde vent zou ik me schamen met zo'n bejaardenspeeltje. Laat mij maar lekker stoer trots zijn op mijn jeep en m'n rijvaardigheid, en dan ga ik later als ik oud ben wel genieten van zo'n movert.
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door Twijfelaar »

ik kan ook goed sturen , maar bij plekjes waar je slecht in kunt, of als je erin gaat , je niet meer weg komt omdat dat dan niet past(haagjes enz, dan is een mover met onze caravan wel fijn(1500 kg)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door erichendri »

Ja, als je een licht hutje hebt is het duwen wel te doen.
Maar een beetje subaru heeft er vaak een grote caravan achter hangen.
En meestal krijg je wel hulp op de camping.
Maar overschat de handgrepen niet.
En ook handig, eerst denken en dan op zijn plek zetten.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door hummie »

Twijfelaar schreef:ik kan ook goed sturen , maar bij plekjes waar je slecht in kunt, of als je erin gaat , je niet meer weg komt omdat dat dan niet past(haagjes enz, dan is een mover met onze caravan wel fijn(1500 kg)
Ik zet hem ook niet helemaal op zijn plek met de auto. Dat laatste knikje gaat met de hand, maar dat is dan meestal nog even een asdraaiend hoekje van hooguit 30 graden maken.
erichendri schreef:Ja, als je een licht hutje hebt is het duwen wel te doen.
Maar een beetje subaru heeft er vaak een grote caravan achter hangen.
1150 kg. Toch ook niet echt licht. En onze vorige was 1340 en die ging ook prima.
De meeste caravans rijden toch wel licht. Nog nooit een caravan (ook niet van anderen) getroffen die ik in mijn eentje niet kon duwen. Inclusief joekels. Maar bij een 6m van 1800 kg op een moeilijk terrein kan ik me ook wel iets voorstellen hoor.
Al waren dat waar ik het hierboven over had niet de formaten van de mover klooiers want dat waren gewoon de gangbare 350-450 caravans van hoogstens een nog steeds goed rijdbare 1300kg.
erichendri schreef:Maar overschat de handgrepen niet.
Onderschat ze ook niet. En je moet ook niet alleen aan 1 handgreep gaan hangen. Ook iemand laten duwen is beter.
erichendri schreef:En ook handig, eerst denken en dan op zijn plek zetten.
Eric
Den beste tip ever. :okeee: :okeee: :okeee: Daar kunnen er veel wat van leren.
En goed kijken, waar het afloopt en zo, voor je hem de struiken in laat schieten.
Want ik zie dit een heel groot deel van de campeerders niet doen, maar de caravan gewoon op een schuin stuk zetten en dan de caravan flink recht "krikken" op zijn poten :o die daar niet voor gemaakt zijn want alleen stabilisatoren, en waarmee je uiteindelijk je caravan tot het dak aan toe krom duwt met niet sluitende deurtjes en lekkages als gevolg op termijn (van slechts een handjevol jaartjes). Tjah, als je snel van je dure caravan/investering af wilt of een hoop ellende wilt....
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door Twijfelaar »

We zitten inmiddels in Toscane , auto heeft zich voorbeeldig gedragen, na drie dagen trekken1400/1500 kg caravan even de peilstok eruit, niks?
En dat bedoel ik positief geen olie verbruik, geen koel water, dit is voor mij nieuw.
Auto geeft veel rust, 3.5km file voor gothard , geen enkel probleem , heerlijk .
Die pro achterveren geven de combi rust, zodanig dat ik zelfs wel een een beetje relax onderuit ging hangen.
Verbruik ? Een op 7,5 netjes toch met dit terein gewicht.
Kortom eindelijk de ideale trekauto gevonden.
Op een zware klim in de 3 met volgas 85 omhoog weer een cascai ingehaald die mij net met 100 plus voorbij ging, bult op blijft er weinig over :okeee:
Koelwater meter blijft stug net boven het eerste streepje staan, heb er elke klim op gelet maar een keer 2 mm zien bewegen , maar nog ruim onder het tweede streepje.
Ook dit is nieuw voor ons, altijd koelingsproblemen gehad, ook met een Volvo d5 ging de clima vanzelf uit en tikte hij het rode gebied aan.
Een heel verhaal van een blije forester rijder. 8-)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door quikfit »

:okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door snoef »

Prettige vakantie! Ik las elders dat je een kogeldruk van 90kg hebt. Dat lijkt me rijkelijk veel. Kan de rijstabiliteit negatief beïnvloeden. Ik zou zelf niet boven 80kg gaan met 1500kg erachter. Voor mijn 1200kg caravan gebruik ik 65kg en dat rijdt erg lekker.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door erichendri »

Kogeldruk kan je beter iets te hoog hebben als te laag en afhankelijk van auto en sleurhut.
Vaak moet je ff er mee aan de gang om een stabiele combi te krijgen.
Is ook afhankelijk hoe ver de kogel achter de achteras staat.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door snoef »

Max kogeldruk is 75kg, dan is 90 kg best veel. Als de zaak gaat slingeren, werkt dat dan denk ik niet mee bij het weer recht krijgen. Gelukkig geen ervaring mee.
Toen ik zelf 75kg kogeldruk had met twee fietsen op de dissel, vond ik de zaak veel duiken bij oneffenheden. In mijn geval verdenk ik de lichte veren achterin van de SHII. T.o.v. de SH 2009 werden door Subaru tussendoor verbeteringen aangebracht en de laatste voorzag ik een steviger schokbreker en steviger bevestigings rubbers. Zelf heb ik nu i.p.v. Pro veren van Carsupport, wat de obvious choice zou zijn geweest, de kunststof ringen van Niveauplus boven- en onderin per veer aangebracht. Dat geeft beladen een steviger veergevoel en onbeladen nog steeds het hoge comfort van de originele veer. Ben benieuwd hoe dit binnenkort met de caravan gaat aanvoelen. Ik denk wel beter.
erichendri schreef:Kogeldruk kan je beter iets te hoog hebben als te laag en afhankelijk van auto en sleurhut.
Vaak moet je ff er mee aan de gang om een stabiele combi te krijgen.
Is ook afhankelijk hoe ver de kogel achter de achteras staat.

Eric
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door erichendri »

Er is ook een caravan forum, ga daar ook eens snuffelen.

www.caravan-forum.nl

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door snoef »

Wat bedoel je Eric?
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door quikfit »

snoef schreef:Wat bedoel je Eric?
Ik denk dat Eric bedoeld dat je,je licht eens moet opsteken op het www.caravan-forum.nl ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door Beurstel »

Ook de Subaru's zonder low gear zijn fijne caravantrekkers hoor. Onze Outback staat dan weliswaar meestal reserve als het op rijden met de caravan aankomt, maar desondanks al veel genot gehad van de power en de 50/50 vierwielaandrijving. Vierwielaandrijving heb je 98% van het rijden met de caravan niet nodig, maar voor die overige 2% is het goud waard. Zoals vorig jaar, toen we in de stromende regen aankwamen op de camping in Frankrijk. Caravan moest of met de hand/mover op de plek, of via het wat aflopende, doorweekte grasveldje tegenover onze plek achteruit op de campingplek worden gestoken. Ik koos voor het laatste en de Soepie gaf geen krimp. Zonder moeite zette hij de 1,5 ton zware Hobby op zijn plek. Dat leverde wel waardering op in "ons straatje" op de camping en scheelde ons veel gehannes in de regen. Voor mij nooit meer een trekker zonder vierwielaandrijving.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door erichendri »

Een automaat heeft geen low gear nodig Beurstel, beetje koppelomvormer vergroot al iets van 3x.
Daarom is een hellingproef kinderspel met de caravan, gaat zelfs lachend weg op 20%.
En de 4wd maakt zeker uit, rijdt veel stabieler dan alleen fwd of rwd.

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door Beurstel »

Aha kijk, dat wist ik niet. Maar low gear wordt wel gemist bij manoeuvreren soms, want maakt héél rustig nog een klein stukje een stuk makkelijker. Heb alleen maar net vierwielaandrijvers caravans getrokken, dus ken het verschil niet maar ik dacht dat het bij bv. 90 op de snelweg geen merkbaar voordeel was. Maar wel dus kennelijk.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door erichendri »

Echt, een low gear heb je niet nodig, een automaat is veel sterker dan een low gear en dat zonder
de kans op het verbranden van je koppeling.
Mits dat je "automaat high temperatuur" lampje gaat branden kan je veel langer rangeren en met veel zwaardere aanhangers.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door hummie »

Een automaat heeft ook geen eindeloze levensduur, en naast de olie die heet kan lopen zit er ook een set platen in die kunnen slijten, en ook nog een hoop kanaaltjes die lek kunnen gaan. Ook een automaat kun je niet eindeloos overmatig laten "slippen" zonder gevolgen.

Ik weet niet wat het duurste uitpakt in een autolevensduur. Een koppeling vervang je een keer of 2/3 (€2500) en een automaatrevisie kost ook €3000+.
En voor beiden geldt dat je er zuinig mee om kunt gaan door correct gebruik. Ik heb zo ooit eens een gloedjenieuwe auto helemaal op gereden op de fabriekskoppeling (dus zonder ooit vervanging koppeling).
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door boswachterfan »

Net terug van drie weken toeren met de sleurhut. Het was weer genieten. Drie keer een plaats op een camping gehad waar een tweewielaandrijver de caravan niet geplaatst krijgt. Bij één van de drie gaf een man het op, waarna wij het (laatste) vrije plekje grijnzend innamen. "Atte zyour owne riske", zei de Franse camping beheerder :lol: Het gaat allemaal niet zo hard met die 125 paarden, maar het gevoel van stabiliteit is heel geruststellend, vind ik. Met 110 naar beneden, steile helling, gelijk dwarswind op een viaduct, hij geeft geen krimp, waar ik modernere combinaties dan zie slingeren. We hebben wel met opzet een kleinere caravan, 1000 kilo. Rangeren in low, door dorpjes heen laveren, ik vind het prachtig. Van je plek af, steil omhoog, scherpe bocht naar rechts over los grint, er verschuift nog geen steentje. Hoezo fan....
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door quikfit »

Eigenlijk maar 1 negatief iets in je verslag...dat je vakantie voorbij is... :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door boswachterfan »

Inderdaad... :x :(

En we hebben met z'n tweeën lekker zitten fantaseren over de volgende boswachter. Het liefst zou ik een turbo/automaat willen, maar die zijn zeldzaam. De combinatie automaat/hoge km.stand is ook niet altijd gelukkig. En bij een handbak mis je de low gear. Dus misschien de SH met 16 klepper/158 pk.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door quikfit »

De SG is er o.a. met 158pk die heeft er een automaat onder zitten die zich al heel wat jaartjes bewezen heeft,de handbakken hebben weer last van het Dual Mass vliegwiel...de SH 2.0 benzine met handbak heeft 150pk en High/Low.
Hier op de Noorse marktplaats komt er maar eentje uit met benzine en handbak(SG)...de rest is automaat(79stuks)
Bij de SG diesel is het andersom,bijna alle diesels hebben handbak(64stuks) en maar 10 diesels met automaat.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door erichendri »

Meen dat de SH gewoon 150 pk heeft maar nog wel de oude 4traps automaat.
In mijn ogen niet de ideale automaat om te trekken maar voor die ene keer per jaar??
En dan met name op de klimmetjes van de autobanen in bergachtig gebied.
Mijn voorkeur zou dan gaan naar de handbak.
Op de vlakke weg gaat het prima, wegrijden op een helling doet hij uitstekend.
En bij de automaat mis je echt niet de low gear want de automaat is veel sterker vanuit stilstand.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door quikfit »

Hmm,ik schreef toch dat de SH 2.0 150 pk had?
Dat een automaat niet altijd ideaal is om te trekken is wat anders en daar ging het niet om. Boswachterfan doelde op een automaat en hoge kilometerstanden.
Bij problemen met een automaat moet de portemonnee doorgaans wat verder worden opengetrokken dan met een handbak die vliegwiel/koppeling problemen heeft.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door erichendri »

Boswachterfan schreef 158 pk.
Niet elke automaat gaat stuk.
Handbakken gaan ook wel eens stuk.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door boswachterfan »

Ik bedoel iig de 16 kleps motor met boutje-moertje klepstellen. Niet die waar de motor eruit moet om kleppen te stellen. Als ik het goed begrepen heb, tenminste. Volgens mijn Haynes is die tot 2008 gebouwd.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door erichendri »

Misschien gebouwd maar niet in de forester.
De 158 pk uitvoering is met plaatjes dus de motor eruit.
Overigens alleen bij lpg verbruik.
Op benzine verloopt dat amper.
De 2.5 is volgens mij nog steeds met boutje moertje te stellen.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door boswachterfan »

:) Ik ga er nog eens op studeren.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door quikfit »

Ik rij op benzine en heb bij de mijne de kleppen bij 244.000km laten controleren...waren nog prima binnen de toleranties.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
20180814_102530-1612x1209.jpg
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom is de subaru een goede caravan trekker

Bericht door erichendri »

Dat was bij Mazda ook nooit nodig indien uitgevoerd met de klepstelplaatjes.
Boutje-moertje heeft wel wat meer controle nodig wat stellen betreft.
Alhoewel mijn groene legacy wel iets stelwerk nodig had bij 300000 km, aangekocht bij 160000 km en nooit naar gekeken.
Op lpg kijk ik er elke 35000 km naar en moet er vaak iets gesteld worden.
Denk niet dat 40000 km haalbaar is of je moet het niet erg vinden om de kleppen te verbranden.
Daarom hoort kleppen stellen ook bij het preventieve onderhoud.
Bougies doe ik altijd elk jaar dus max +/- 25000 km ongeacht de voorgeschreven interval tijd, stel ze ook altijd af op 0,8 mm.
Zowel voor benzine als voor lpg.

Eric
Plaats reactie