Niveauregeling

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Niveauregeling

Bericht door erichendri »

Pedders kan je bij fine line in Almere bestellen.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Niveauregeling

Bericht door *thomas* »

Nog een tip: de schokbrekers van een Forester SG (model vanaf 2002 - 3) passen ook op een Forester SF (eerste type), mits gebruik van SF veren. Het voordeel hiervan is dat de veerschotels iets hoger staan en dat je dus nog wat aan hoogte wint...
YourivonKiev
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2018 09:39

Re: Niveauregeling/achterveren

Bericht door YourivonKiev »

Klopt het dat de Forester (EJ202,1999) standaard niveauregelaars heeft als achterdemper ? Linksachter is de veer ingezakt. Spatbordrand tot op rand van de band. Demper zelf daar vgl mij ook niet best meer.

Waarmee vervangen ?Ik denk aan Kabaya of Blueprint. Welke lengte nemen ?
Zouden jullie altijd de veerschotels meevervangen ? Ik weet niet in welke conditie die zijn.
Username
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 dec 2016 20:47

Re: Niveauregeling

Bericht door Username »

quikfit schreef:Als je andere schokbrekers gaat monteren moet je een complete set inclusief veren kopen,de veren van de ''niveau'' schokbrekers zijn slapper...alleen de veren vervangen van de ''niveau'' schokbrekers helpt niets. Je hoeft niets aan te passen als je vervangende ''gewone'' schokbrekers met veren koopt die op jouw auto passen.
Gr. Quikfit :mrgreen:
Even een aanvulling voor wat meer duidelijkheid omdat ik nogal wat tegenstrijdige berichten en spraakverwarring lees zo her en der mbt vering en niveauregeling.

De achterveren van de voertuigen met niveauregeling zijn dunner (en dus slapper) in vergelijking met de voertuigen zonder deze regeling. Een mechanisme in de schokdemper zorgt ervoor dat deze zich bij iedere ingaande slag een beetje meer oppomt waardoor hij steeds stugger wordt. Een soort progressieve veer dus.
Vervang je nu alleen de achterschokdempers dan zal je auto net zo "achterover hangen" als voorheen maar dan niet meer terugkomen in een normale rijstand nadat je enkele drempeltjes hebt gehad.

De in dit topic eerder genoemde vervangingsveren (per of pro) zijn dikker dan de veren die standard op de niveau geregelde achterschokdempers zitten. Hierdoor staat het voertuig altijd "voorover", ook indien ze worden gemonteerd op de niveauregelaars.

Het vervangen van alleen de achterschokdempers om de achterzijde weer hoger te krijgen werkt niet (als je tenminste weer dezelfde slaglengte monteerd), de veren moeten zorgen voor de juiste rijhoogte en niet de schokdempers. De schokdempers zorgen er alleen maar voor dat bij het nemen van oneffenheden de wielen contact blijven houden met de grond. De werking van een losse schokdemper kun je controleren door deze (trachten) in te duwen en uit te trekken. Gaat dit soepel (als een fietspomp of nog gemakkelijker) dan zijn ze waarschijnlijk versleten. Krijg je ze niet of slechts met veel kracht/ gewicht in- en uitgeschoven dan doen ze hun werk nog. Controleren als alles nog onder de auto gemonteerd zit: duw op het spatbord en laat los. De auto moet dan na 1x uitveren weer stil staan, deint hij na dan zijn de schokdempers waarschijnlijk aan vervanging toe.

Nog even voor degene die praktijkinfo zoeken: Ik heb de veren van de niveau geregelde achterschokdempers vervangen door een set PER veren. De niveauregeling werkte nog perfect, ik was het alleen beu dat de auto na het laden of tanken er altijd zo "doorgezakt' bij stond. De gedemonteerde veren waren nog beide even lang, dit was dezelfde lengte als die van de set verzwaarde veren.
De auto (incl 75L LPG tank) staat nu voor en achter weer even hoog (ca + 3.5/4 cm). Qua rijcomfort merk ik niet dat er 35% stuggere veren gemonteerd zijn, ik heb er nog geen extra lading in of achter gehad.
Als ik op de kogel ga staan (75Kg) zakt de auto slechts ca 2 cm
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Niveauregeling/achterveren

Bericht door quikfit »

YourivonKiev schreef:Klopt het dat de Forester (EJ202,1999) standaard niveauregelaars heeft als achterdemper ? Linksachter is de veer ingezakt. Spatbordrand tot op rand van de band. Demper zelf daar vgl mij ook niet best meer.

Waarmee vervangen ?Ik denk aan Kabaya of Blueprint. Welke lengte nemen ?
Zouden jullie altijd de veerschotels meevervangen ? Ik weet niet in welke conditie die zijn.
Dan moet je kijken of er op de schokbreker een cilinder zit(zie foto?)
Merk en prijs bepaal jezelf.Typ je kenteken in op de site waar je gaat kopen...als het goed is krijg je de juiste schokbrekers en veren.(zonder niveauregeling)
Veerschotels vervang je alleen als ze slecht/doorgeroest zijn...ik weet ook niet in welke conditie die van jou zijn. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
Schokbreker.jpg
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Niveauregeling

Bericht door erichendri »

De niveau regeling pompt de auto op en heeft niks met de demping te maken.
Monteer je stuggere veren dan duurt dat op niveau pompen langer.
Dempers dempen pas na een paar veer bewegingen als ze stil hebben gestaan dus ff blijven duwen op je auto.
De ingaande slag en de uitgaande slag wordt gedempt.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Forester SH achterveren vervangen

Bericht door snoef »

Heeft iemand hier weleens de achterveren van een Forester SH vervangen door andere veren? Bij de SG ging dat heel gemakkelijk. Bovenkant schokbrekers was goed bereikbaar. Carsupport PRO veren gaat het hier om. Maar bij de SH zitten ze in het achterruim onder de plastic afwerking. Moet die er helemaal af? Ik laat het wel doen door mijn garage, maar die heeft nog niet eerder dit type Forester van andere veren voorzien, vandaar dat ik al graag stap voor stap weet wat we moeten gaan doen. Nog aan andere dingen denken/ voor oppassen?
Bedankt alvast!



erichendri schreef:De niveau regeling pompt de auto op en heeft niks met de demping te maken.
Monteer je stuggere veren dan duurt dat op niveau pompen langer.
Dempers dempen pas na een paar veer bewegingen als ze stil hebben gestaan dus ff blijven duwen op je auto.
De ingaande slag en de uitgaande slag wordt gedempt.

Eric
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Niveauregeling

Bericht door quikfit »

Bij de SG zitten ze ook onder de plastic afwerking...dat gaat jouw garage wel lukken hoor. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Niveauregeling

Bericht door snoef »

"in het achterruim onder de plastic afwerking" Hiermee bedoel ik zo'n beetje de hele plastic zij binnen bekleding van plastic. Dat moet bijvoorbeeld ook helemaal los als je de trekhaak bedrading wilt doortrekken.
In de SG 2003 zitten ze in de bekleding onder een kapje dat je oplicht...
Ik heb er geen twijfel over dat het gaat lukken, maar ik haal liever niets overhoop wat net zo goed had kunnen blijven zitten. ;)
Forester 2011 FB20
Plaats reactie