oorzaak van defecte viscokoppeling

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janenjanka
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2018 09:54

oorzaak van defecte viscokoppeling

Bericht door janenjanka »

Mijn pas gekochte subaru forester 2009 bokt tijdens kort indraaien op parkeerterreinen
ik heb de forum items over de visco koppeling doorgelezen en dit lijkt wel de oorzaak te zijn.
ik ben onlangs met mijn rechter voorwiel door een enorm diep gat in de weg gereden,
wat een behoorlijke klap gaf, kan dit de oorzaak zijn van de kapotte visco koppeling ?
als de visco kapot is betekent dit dat hij vol geblokkeerd is, en wat kan de blokkering veroorzaken ?
betekent dit dat voor en achter 50-50 draaien en dat dus bij kort indraaien de voorwielen bokken ?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: oorzaak van defecte viscokoppeling

Bericht door quikfit »

De vierwielaandrijfing is altijd ongeveer 50-50 Wat is de kilometerstand :?: Automaat of handbak :?: Olie van de bak al eens gepeild/vervangen/geflushed :?:
Begon het bokken na je uitstapje in dat gat :?:
Als je de wagen bij een garagebedrijf hebt gekocht zou ik terug gaan...

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
janenjanka
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2018 09:54

Re: oorzaak van defecte viscokoppeling

Bericht door janenjanka »

heb het voor het eerst gemerkt op een parkeerplaats. Heb naderhand bedacht dat in diezelfde week ik in dat gat gereden heb.
mijn subaru forester 2.0 bi-fuel handgeschakeld is ingevoerd uit italie naar tsjechie liberec waar ik woon.km stand 128000 zou dus ook al een oud probleem kunnen zijn.
ik heb hem inmiddels een maand dus ik denk weinig kans te hebben hier bij de garage/handelaar (http://www.autoeu.cz/nabidka-vozu.html) identieke forester is inmiddels 700 euro afgeprijsd
Ik heb de olie niet gepeild of vervangen moet eerst de peilstok zoeken. momenteel staat hij op 4 identieke winterbanden, profielverschillen van 4-6 mm banden lijken wel enigzins aangetast door het wringen.
heb op een tsjechisch forum gelezen dat het bokken erger word bij scherp indraaien pas na een lange rit dus warme versnellingsbak en dat gevoel heb ik ook vandaar dat ik het niet direkt heb gemerkt
wat zijn de gevolgen bij wat langer doorrijden (korte ritten) banden slijtage ? moet eerst een betrouwbare autoservis hier in de buurt zoeken
petwr
Berichten: 306
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:43

Re: oorzaak van defecte viscokoppeling

Bericht door petwr »

het wordt er vast niet beter van als je ermee blijft doorrijden. mijn ervaring is dat eea pas goed te horen is als de bak warm wordt.
hier in nederland kan bijvoorbeeld garage nuland je visco reviseren voor rond de 500 euro. nieuw zijn ze geloof ik twee of drie keer keer duurder.
voorkomen is belangrijk als je ze vervangen hebt: vier gelijke banden met minimaal profielverschil en een goede bandenspanning in relatie tot belading.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: oorzaak van defecte viscokoppeling

Bericht door quikfit »

Garantie tot de hoek dus bij dat garagebedrijf :?: Een handbak heeft geen peilstok op de bak maar een peilplug.
Heb je een profielverschil van 4 tot 6 mm :?: Begrijp ik dat goed :?:
Je kan de bakolie vervangen voor het juiste type olie en ervoor zorgen dat de banden minimaal profiel verschil hebben.Als de problemen zich voor blijven doen zit er niets anders op dan de visco te vervangen.(dat zou ik dan niet bij de garage laten doen waar je hem gekocht hebt als je geen garantie of coulance hebt/krijgt)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: oorzaak van defecte viscokoppeling

Bericht door erichendri »

Handbak heeft ook een peilstok.
Nieuwe visco kost iets van 900€, dan moet hij er nog in.
Bak hoeft er niet af, alleen het staartstuk en cardanas.
Visco reageert normaal op wielspin, dan wordt hij warm en gaat blokkeren.
Is hij lek of stuk, dan reageert hij op het warm worden van de versnellingsbak.
Ik zou voor deze reparatie wel naar een subarudealer gaan.

Eric
Gebruikersavatar
janenjanka
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2018 09:54

Re: oorzaak van defecte viscokoppeling

Bericht door janenjanka »

quikfit Heb je een profielverschil van 4 tot 6 mm :?: Begrijp ik dat goed
de verschillende resterende profieldieptes zijn 4 tot 6 mm dus binnenkort ook nieuwe banden
erichendri Visco reageert normaal op wielspin, dan wordt hij warm en gaat blokkeren.
als mijn rechter voorwiel in dat gat is gekomen en min of meer blokkeerde wat gebeurt er dan in de visco ?
en kan hij daarvan defect raken ? de vraag is had de auto al het probleem of is het gat de oorzaak ?
als ik het goed begrijp staat bij normaal rijden zonder slip het middendifferentieel "stil",
en gaat via de visco draaien als er toerental verschillen optreden tussen voor en achter
wat kan er eigenlijk kapot zijn het visco deel of het differentieel deel ?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: oorzaak van defecte viscokoppeling

Bericht door quikfit »

@janenjanka; 4-6 mm is niet echt schokkend...monteer de banden met 6mm voor,die slijten door het sturen iets meer dus dan komen ze weer wat tot elkaar qua slijtage. :idea:
Niet van links naar rechts uitwisselen :!:

@Eric; Dat met die peilstok was ik vergeten,het diff bij een handbak is verbonden met de bak. :oops:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: oorzaak van defecte viscokoppeling

Bericht door erichendri »

Middendiff draait altijd maar je bedoelt de zonnewielen en satelietwielen.
Die staan bijna zo goed als stil maar gaan draaien in bochten etc...
Door bochten en om verschil in profiel dieptes op te vangen.
Visco's gaan meestal stuk door verkeerde banden management.
Hij gaat niet stuk door een kuil in de weg.
Verkeerde bakolie twijfel ik nog een beetje, een lsd diff heeft ook afwijkende bakolie.
Net als de 4EAT van subaru vanwege de 4wd clutch.

Een visco zet bij slip van vooras of achteras uit omdat hij warm wordt.
Dan blokkeert hij 1 van de 2 uitgaande assen van de differentieel en wordt de verdeling 50-50 vast.

Voorwielen slijten harder doordat het trekkende wielen zijn.
Achterwielen duwen en slijten daardoor minder.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 21 jun 2018 23:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
janenjanka
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2018 09:54

Re: oorzaak van defecte viscokoppeling

Bericht door janenjanka »

Dank Eric voor deze terzake uitleg ga toch nog proberen of ik bij de handelaar/garage verhaal kan halen.
Plaats reactie