misfire tribeca

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

misfire tribeca

Bericht door ferluci »

even een vraagje om er zeker van te zijn wat het probleem werkelijk is.
betreft een tribeca 3.0 uit 2009 op LPG.
er is af en toe een misfire op 1 cylinder die steeds vaker en regelmatiger terugkomt.
wat kan hier de oorzaak van zijn, mijn eerste indruk denk ik aan een bobine.
op benzine (nog ) geen problemen
wat is jullie mening?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: misfire tribeca

Bericht door SP-Boxer »

Ik zou niet in de ontsteking zoeken als het probleem op benzine er niet is.
95% dat het toch echt in de LPG installatie zit.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: misfire tribeca

Bericht door quikfit »

Hmm,ik ben genoeg auto's tegen gekomen die alleen op LPG een merkbaar probleem hadden,vaak waren dat toch de bougies(oud of staan te wijd) of het ''vonk transport''...kabels of in dit geval een bobine!?
Op LPG openbaart een ontsteking probleem zich eerder doordat de spanning die nodig is om een vonk te creëren hoger is dan op benzine.(ionisatiespanning) Benzine geleid meer dan LPG dus slaat de vonk eerder/makkelijker over.
Het kan natuurlijk geen kwaad om de ''gas fabriek'' ook te controleren.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: misfire tribeca

Bericht door SP-Boxer »

Ok, zoveel weet ik van LPG dus :)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: misfire tribeca

Bericht door sufos »

Is het niet zo dat een bobine goed of niet goed is. Een storing die af en toe en steeds vaker voorkomt zou dan niet van de bobine afkomstig kunnen zijn.

Een kapotte nokkenassensor geeft ook problemen met LPG terwijl de problemen op benzine (lange tijd) weg kunnen blijven. Maar dat laatste moet je kunnen uitlezen, is dat al gebeurt?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: misfire tribeca

Bericht door quikfit »

Bobines worden slechter of kappen er in 1x mee,alles is mogelijk,soms zijn er geen problemen als de bobine koud is en begint het pas als ze warm worden.(dan neemt de weerstand toe).
Zelfs de stand van het gaspedaal(vullingsdruk in de cilinder)heeft invloed op de vonk...vaak loopt een auto mooi stationair en begint deze pas bij gas geven(zwaardere belasting) te stotteren/inhouden.(bij een slechte bobine)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: misfire tribeca

Bericht door *thomas* »

Hoe lang steken deze bougies er al in?
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: misfire tribeca

Bericht door ferluci »

bedankt allen voor de feedback.
hoelang de kaarsjes erin zitten weet ik niet, auto aangeschaft en niet naar gevraagd, staat ook niet in onderhoudsboekje.
mss wel een goeie om nieuwe te plaatsen.
ik krijg wel steeds de zelfde foutcode, misfire cylinder 1, alle anderen doen het prima.
toch maar die bobine vernieuwen of anders een ander plaatsen om te kijken wat er dan gebeurt.
volgt
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: misfire tribeca

Bericht door quikfit »

Als het een bougie blijkt te zijn...is het nutteloos om een nieuwe bobine te kopen.
Je moet de bougies vervangen en 0,1mm krapper (i.v.m. LPG) zetten als opgegeven,de sticker met afstelgegevens zit aan de binnenzijde van de motorkap als het goed is.
Je kan natuurlijk wel de bobine van cilinder 1 omwisselen met een andere cilinder! Verplaatst de foutmelding zich naar de andere cilinder dan kan je altijd nog een nieuwe bobine kopen. :idea:

P.S. als je toch gaat ''knutselen''...kijk dan meteen of de bougiegaten niet vet van de olie zijn. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: misfire tribeca

Bericht door *thomas* »

Normaal moeten jouw bougies om de 100 000km vervangen worden. Bij de dealer is dat een relatief dure klus (vergeleken met een lijnmotor) die niet altijd wordt uitgevoerd.

Als jouw onderhoudshistorie onbekend is en je wagen heeft meer dan die 100 000km gelopen, ga er dan maar van uit dat het een bougie is.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: misfire tribeca

Bericht door Mr.Q »

Ik heb laatst ook een storing in 1 cilinder gehad.
Dus de volgende methode toegepast (zoals Quik ook al voorsteld)
Eerst alle bougies vervangen en gelijk de bobines onderling geruild.
Probleem bleef een tijdje weg, maar kwam toch terug op een andere cilinder.
Dus toen de muitende bobine vervangen door een nieuwe
Loopt sindsdien weer prima.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: misfire tribeca

Bericht door ferluci »

gevonden, bobine zoals verwacht.
riet weer als een tiet
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: misfire tribeca

Bericht door Mr.Q »

Bedankt voor de terugkoppeling.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4862
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: misfire tribeca

Bericht door quikfit »

:okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: misfire tribeca

Bericht door erichendri »

Mijn ervarig is dat de opgegeven 100k veel te lang is voor bougies.
Ik zou ze eerder bij 60k vervangen, scheelt je ook bobine ellende.
Subaru loopt het mooist op ngk bougies, zet ze wel op 0,8 mm.
Een auto op lpg heeft een hogere eind compressiedruk.
Daardoor is er een hogere vonkspanning nodig.
Die daardoor eerder een andere kortere weg zoekt.
En dan krijg je een misfire.

Eric
Plaats reactie