Waar op letten

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Kan best zijn dat het met name betrekking heeft op de DOHC koppen van de 2.0R motoren. Die heb ik dan ook nooit onder handen.
(bij jou is dit echter niet het geval)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Nee bij mij ligt er geen dohc maar boxer in. Toch echt gehad en opgelost.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Kan best zijn dat het met name betrekking heeft op de DOHC koppen van de 2.0R motoren. Die heb ik dan ook nooit onder handen.
(bij jou is dit echter niet het geval)
Blijkbaar komt het toch vaker voor.
Even een vlugge greep van dit forum...

https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... %2A#p45088
boswachterfan schreef:Bij mij ook olie bij een bougie en daardoor storingsmeldingen.
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... ug*#p44691
quikfit schreef:en als er olie op een bougiedop zit dan moet je de bougiegatringen (rubberringen in het kleppendeksel) vervangen...en dan ook meteen de kleppendekselpaking.
Quarantasei schreef:Er zit idd. wel een beetje olie bij de bougiekappen, dus volgende klus is kleppen stellen en pakkingen verv.
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... %2A#p43216
quikfit schreef:Geen olie in de bougiegaten van de klepdeksels?
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... ug*#p43213
quikfit schreef:en kijk of er geen olie in 1 van de bougiegaten in het klepdeksel zit.
https://www.subaruforum.nl/viewtopic.ph ... %2A#p39115
quikfit schreef:...en kijk of er geen olie lekt bij de bougies(rubber ringen van het bougiegat in het klepdeksel)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Dus sinds de bougies door de klepdeksel gaan is het eigenlijk al ruk :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Ja joh, subaru is eigenlijk gewoon een ruk auto. :mrgreen:
Dus blijf ik hem lekker door de blubber en bochten rukken. :okeee:

Nee even serieus. De bougies moeten natuurlijk ook soepeltjes gesmeerd blijven. En meteen anti-vocht-behandeling, want ja bougies en vocht.... :geek: :mrgreen:
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waar op letten

Bericht door *thomas* »

hummie schreef:Nee bij mij ligt er geen dohc maar boxer in. Toch echt gehad en opgelost.
DOHC = Double OverHead Cam, oftewel, dubbele nokkenas, boxermotoren hebben dit evengoed.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Waar op letten

Bericht door DucATIRadeon »

*thomas* schreef:
hummie schreef:Nee bij mij ligt er geen dohc maar boxer in. Toch echt gehad en opgelost.
DOHC = Double OverHead Cam, oftewel, dubbele nokkenas, boxermotoren hebben dit evengoed.
oei, toch niet denk ik:
de ouwere hadden slechts een SOHC, de latere hebben een DOHC.
mijn 2004 leg had een 2.0R motor en was DOHC, ik heb diverse eeste generatie foresters gezien met een SOHC blok
kortom: een boxermotor motor is niet per definitie een DOHC...

just saying...
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waar op letten

Bericht door *thomas* »

ik bedoelde dat een boxer OOK dohc KAN zijn
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

*thomas* schreef:ik bedoelde dat een boxer OOK dohc KAN zijn
Ok, zo had ik het nog niet gelezen inderdaad.
En ik weet wat dubbele DOHC nokkenas is. Mijn vorige auto had dat en dat was zeker niet mijn/onze eerste DOHC. :mrgreen:

Mijn reactie kwam voort uit hoe ik er tegenaan keek.
Naar mijn inschatting moet een boxer wel een dubbele nokkenas hebben omdat de kleppen niet overal op dezelfde plek uit komen, en als ik zo eens terug haal over welke aandrijfwielen de distributieriem loopt lijkt dit ook wel bevestigd. Maar ik vraag me af of twee nokkenassen hetzelfde effect heeft als een dubbele van een DOHC.
Ik denk toch dat de werking en capaciteiten van een boxer (flat V4) anders liggen dan een DOHC, waardoor ik dit niet als "hetzelfde" beschouw. Al zijn het wel weer allebei op hun eigen manier krachtige motoren, dat dan weer wel. En qua pk-opbouw komt het ook wel een eindje overeen.
Maar voor mij zijn boxer en DOHC toch twee verschillende soorten motoren. Dat flat is toch echt wel anders dan gewoon DOHC.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Ik raak je een beetje kwijt in je verhaal. DOHC zegt niets anders dan dat de cilinderkop beschikt over 2 nokkenassen (in- en uitlaatkleppen hebben hun eigen nokkenas) Bij een SOHC wordt doorgaans met tuimelaars gewerkt.
Een boxer (geen flat V4!!!) heeft 2 cilinderkoppen, dus een SOHC beschikt al over 2 nokkenassen, maar wel gewoon tuimelaars onder de klepdeksel. DOHC betekent op een boxer precies hetzelfde als op een willekeurige auto met lijnmotor.

Dan de flat V4: een V motor deelt zijn kruktappen met twee zuigerstangen, daar waar in een boxer elke zuigerstang zijn eigen kruktap heeft. Hierdoor is de beweging van een boxer ook anders (en dat verklaart weer de naam "boxer").
Grootste misverstand is de Ferrari Testarossa, ook wel de 512BB (Berlinetta Boxer), terwijl deze auto toch echt een V12 met blokhoek van 180° onder de achterklep heeft liggen!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Dan de flat V4
Dat weet ik dat het geen V vorm is. Maar zo wordt hij wel in de volksmond nog wel eens genoemd, vandaar. ;)
In elk geval door zijn niet in lijn nokken moet hij er wel twee hebben. Dat was een beetje het punt wat ik wilde maken. :mrgreen:
SP-Boxer schreef:Ik raak je een beetje kwijt in je verhaal.
Echt waar? Dan zal ik wat meer op duidelijkheid gaan letten.

Want volgens mij gaf ik al aan dat ik wel degelijk begreep dat een dubbele nokkenas in een boxer iets anders is dan een DOHC...
hummie schreef:Maar ik vraag me af of twee nokkenassen hetzelfde effect heeft als een dubbele van een DOHC.
... alleen probeerde ik het vriendelijk te verwoorden om het niet te dominant neer te plempen.

Met volgens mij toch exact dezelfde eindconclusie als de jouwe. :mrgreen:
hummie schreef:Maar voor mij zijn boxer en DOHC toch twee verschillende soorten motoren. Dat flat is toch echt wel anders dan gewoon DOHC.
Anders inderdaad, maar praktisch uiteindelijk wel met een vergelijkbare kracht en overeenkomende pk's.
En zowel boxer als DOHC staan ook bekend als sterke werk- en trek paarden. :okeee:

Klein jammertje. Jammer dat deze boxer niet een ketting heeft wat vrijwel al onze DOHC's wel hadden. Dan was ik helemaal blij geweest.
Laatst gewijzigd door hummie op 06 jun 2018 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waar op letten

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef:Ik raak je een beetje kwijt in je verhaal.
Je bent niet de enige, SP-Boxer...

Hummie, dit wordt verwarrend man :mrgreen:
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Wat is er verwarrend dan? Ze hebben allebei twee nokkenassen (=feit) maar zijn niet hetzelfde, verschillend, werken anders. Maar het zijn wel allebei krachtige motoren (=enige overeenkomst).
Dat wat ik benoem zijn toch gewoon de verschillen? Ik zeg toch duidelijk dat ze NIET hetzelfde werken? Ik zeg toch nergens dat ze wel hetzelfde zouden zijn? Wat is dan nog niet duidelijk?

Volgens mij begrijpen jullie het niet duidelijk. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Waar op letten

Bericht door Louis »

Nou, een boxer DOHC heeft in totaal 4 nokkenassen, 2 per cilinder rij. En bovendien variabele kleptiming op de inlaat nokkenassen.
Mijn Forester SG had zo'n motor. Mijn huidige Legacy heeft nog de SOHC boxer met in totaal 2 nokkenassen, 1 per cilinder rij.
Het zijn wel allebei 16 kleppers, maar dat terzijde.
Ook als is de Legacy minder krachtig, hij weegt wel 100 kg minder dus dat maakt weer wat goed. Ik heb niet het idee dat ie veel trager is dan de Forester, ik vind het best nog meevallen.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waar op letten

Bericht door quikfit »

*thomas* schreef:Hummie, dit wordt verwarrend man :mrgreen:
En vermoeiend... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

We bedoelen niet hetzelfde hummie :mrgreen:
Een dubbele bovenliggende nokkenas is wél hetzelfde voor een boxer en een lijnmotor. Een boxer heet echter pas een DOHC als hij 4 nokkenassen heeft. Logisch toch?

En Louis, DOHC heeft niets te maken met variabele kleptiming. De eerste EJ25 motoren waren bijv. wel DOHC, maar beschikten nog niet over variabele kleptiming.
Bij latere DOHC modellen was dit inderdaad wel het geval. Leuk detail is dat de EJ25 motoren toen weer terug waren naar SOHC.
"I feel Legacy"
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Waar op letten

Bericht door Twijfelaar »

Ja ik denk dat iedereen hetzelfde bedoeld, DOHC is nogmaals dubbel overhead camshaft, dus vertaalt staat er ,dubbel bovenliggende(dus boven de cillinderkop) nokkenas.
Sohc is het zelfde maar dan single, dus een nokkenas boven in de cillinderkop die (meestal) dan met slepers of tuimelaars de kleppen bedient.
Bij een dubbele nokkenas kan de contructie simpelr dus bv met de klep rechtstreeks onder de nok mbv bv een klepstoter (al of niet hydraulich ivm met de klepspeling) of met stelplaatjes in een bus.
Deze constructie kan veel hogere toerentallen aan.
Tayno
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2018 19:44

Re: Waar op letten

Bericht door Tayno »

Bedankt voor de tips. Ben er nu achter gekomen, dat ik minimaal een Forester van 2006 moet hebben omdat deze Euroklasse 4 is. Hebben vrienden in Duitsland waar je alleen maar vanaf klasse 4 de stad in mag. Wat moet je niet over hebben voor je vrienden.
Heb nu een Forester op LPG gezien van 2006. Heb ooit eens eerder een LPG auto gehad, maar heb deze al naar een half jaar weer weg gedaan omdat die niet meer rond liep. Daarna nooit meer LPG gereden. Vroeger werd er gezegd, dat LPG motoren heet worden als ze veel moeten trekken en de kleppen kapot gaan. Is dit nog steeds zo? Trouwens, ben best wel handig en kan een beetje meepraten en doe kleine dingetjes zelf. Maar ben geen handige man maar vrouw. :lol: Wat het trekken betreft, het gaat om een 1,5 paardstrailer met max. 1300kg. Dus dat lukt wel.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waar op letten

Bericht door quikfit »

@Tayno; Lees dit ff door. viewtopic.php?f=4&t=660&hilit=kleppen+stellen ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Tayno
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jun 2018 19:44

Re: Waar op letten

Bericht door Tayno »

quikfit schreef:@Tayno; Lees dit ff door. viewtopic.php?f=4&t=660&hilit=kleppen+stellen ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Quikfit, bedankt. Heb het gelezen. De auto die ik heb gezien heeft een kleine 190000 gelopen. Dus dan zouden de kleppen weer gesteld moeten worden!? Daar zit ik niet meteen op te wachten. Hoop, dat ik alle tips kan onthouden als ik op pad ga. Laat sowieso altijd de auto op de brug zetten. Sommige garage eigenaren kijken eerst een beetje dom, omdat er een vrouw voor hun staat die de auto op de brug wil hebben en dan ook nog kritisch in alle hoeken kijkt. Altijd erg hilarisch :lol: Vind het wel een beetje lastig met LPG en de kleppen. Wil graag een robuuste auto zonder veel kopzorgen. Omdat ik vele kilometers rij is gas wel aantrekkelijk.
Subarumouse

Re: Waar op letten

Bericht door Subarumouse »

Hallo Tayno,

Wij hebben twee Foresters van voorjaar 2004.
De een had al een groene sticker en de mijne heb ik twee keer bij grenswisselkantoor gehaald.
Beide zijn sohc 125 pk.
Mijn zoon heeft voornoemde na een dohc met 158 pk uit eind 2006 te hebben gehad.
Hoger vermogen alleen merkbaar op snelheden boven 160 km. (meerdere ritten naar Polen.....)
De sohc werkt beter en goedkoper op LPG wegens houdbaarheid en kleppen stelkosten.
We rijden Subaru sinds maart 2013 met elk nu meer dan 120.000 km. eigen ervaring.

Benno
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Een groene sticker is iets anders dan moeten voldoen aan Euro 4.
Een groene sticker krijgt elke benzine auto die voorzien is van katalysator!

Ook in Duitsland begint helaas wildgroei qua milieuzones te ontstaan, zie ook de nieuwsberichten van gisteren hieromtrent.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:We bedoelen niet hetzelfde hummie :mrgreen:
Een dubbele bovenliggende nokkenas is wél hetzelfde voor een boxer en een lijnmotor.
Dat zeg ik toch ook?
Een boxer heeft wel twee nokkenassen, want links en rechts, maar geen dubbele nokkenas in de lijn van DOHC.
Want strik genomen heeft een boxer een in twee gehalveerde enkele nokkenas. ½ + ½ = 1 (één!). Dus niet dubbel. Dus géén DOHC. Dus niet hetzelfde.
Klopt? Duidelijk zo?

Ik zeg heel de tijd al dat DOHC en boxer NIET hetzelfde zijn. We bedoelen WEL hetzelfde.
En jij zegt ook dat DOHC en boxer NIET hetzelfde zijn.
Waar zeg ik dan iets anders dan jij?? Heb ik uberhaupt ergens iets anders gezegd dan jij? Waarom discussieer je?
quikfit schreef:En vermoeiend... ;)
Ja inderdaad. :cry: En dat ligt niet alleen aan mij.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

Ik vind er niets vermoeid aan hoor. :mrgreen:

Kennelijk bedoelen we dan hetzelfde, maar feit blijft dat je een cilinderconfiguratie vergelijkt met een klepbedieningssysteem. Je wil dat wellicht niet, maar schrijft het wel op die wijze op.
SOHC en DOHC zegt iets over het aantal nokkenassen per cilinderkop. Lijn, V, of boxer staat hier 100% los van.
Subaru past zowel SOHC als DOHC toe!!!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Subaru past zowel SOHC als DOHC toe!!!
Dat ontken ik ook nergens.
Ik had het vooral over de verschillen en overeenkomsten tussen standaard boxer (met 2 x ½ nokkenas) en DOHC (dubbele nokkenas) daarnaast/apart, én dat dat in beginsel simpelweg niet hetzelfde is.
DOHC is een uitbreiding, ongeacht of een motor in lijn of liggend is. Dit staat geheel los van het principe boxer-motor.
SP-Boxer schreef:maar feit blijft dat je een cilinderconfiguratie vergelijkt met een klepbedieningssysteem.
Verkeerde interpretatie. Ik hield juist het klepbedieningssysteem apart van het cilinderconfiguratie. Ik benadrukte juist dat de twee (x ½) nokkenassen in een boxer (voortkomend uit cilinderconfiguratie) NIET hetzelfde zijn als een DOHC (klepbedieningssysteem).

Dus ja! We hebben het over hetzelfde. Heel de tijd al.
Mocht er een deel aan onduidelijke verwoording bij mij liggen dan mijn excusses daarvoor. Ik ben ook niet foutloos. Maar ik blijf er bij dat dit ook voortkomt uit een stukje "niet helemaal goed begrepen".
Ik hoop dat dat nu wel duidelijk is dat we het over hetzelfde hebben zodat we deze onprettige discussie af kunnen sluiten. Ik sluit hem in elk geval af.
SP-Boxer schreef:Ik vind er niets vermoeid aan hoor. :mrgreen:
Ik wel.
Geen moeite met wat discussie, maar ik vind het verre van prettig als er (door meerderen) de indruk gewekt wordt alsof ik compleet niet weet waar ik het over heb en alleen maar onzin uitkraam, en dat dan ook nog proberen met standpunten die exact gelijk zijn aan wat ik zeg. Zou iedereen dat zelf prettig vinden?
Een beetje discussie kan leuk en leerzaam zijn, maar als een discussie (oneigenlijk) uit zijn verband getrokken wordt vind ik dat vermoeiend worden.
Subarumouse

Re: Waar op letten

Bericht door Subarumouse »

Hallo S.P. Boxer en Tayno,

Zoals in onderstaande link aangegeven, heeft de groene 4 sticker niet altijd met milieunorm 4 te maken, klopt dus.
Maar, hii kan met de groene 4 sticker op een 2004 Sub wel in de Duitse steden rijden.
Oudere Subs weet ik niet.
Heb de door jouw aangegeven berichten niet gelezen, maar wat ik weet, gaat het in de door mij eerder gelezen berichten over Diesel waarover wel steeds meer word gepraat.
Tot nu alleen een beperkt algeheel dieselverbod in Hamburg.

https://www.milieustickervoorduitsland. ... orwaarden/
https://www.milieustickervoorduitsland.nl/

Benno
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

Inderdaad Benno. Het gaat om twee verschillende onderwerpen. Dieselverbod en milieusticker.
https://www.anwb.nl/vakantie/duitsland/ ... ilieuzones
En dan daarnaast ook nog het vignet (verkapt tolrijden).

De milieusticker kun je aanvragen. Op je autopasje staat als het goed is ook een milieuaanduiding behorende bij je auto.

Ik vind het in elk geval voortaan maar een hoop gedoe allemaal. :?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waar op letten

Bericht door erichendri »

SOHC of DOHC, feit is dat men het dan heeft over 1 of 2 nokkenassen in de cilinderkop, is het nu duidelijk
wat er mee bedoelt wordt?
Want dan kunnen we het ook nog hebben over de W motor van van sommige merken.
Nog meer koppen dus nog meer nokkenassen.
DOHC is er uiteindelijk gekomen opdat men de nokkeassen iets te kunnen verdraaien voor aanpassingen aan vermogen, koppel en compressie verhouding.
Heb ik het nog niet over honda's VTEC.
Ergens in de jaren 80 begonn dat gedoe met DOHC, toen vond men het stoer als het achterop de achterklep stond.
Wel iets meer vermogen maar nadelig voor het koppel dat ook nog bij een hoger toerental vrijkwam.

Eric. :-). ;-)
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Waar op letten

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Want dan kunnen we het ook nog hebben over de W motor van van sommige merken.
Nee doe maar niet. Er zijn nog wel meer soorten motoren. :roll:
Ik vond het al erg zat dat DOHC erbij gehaald werd waar sommigen een discussie om gingen voeren of het nou hetzelfde zou zijn of niet.
En het was een beetje verwarrend klinken dat gesuggereerd werd dat een gewone boxer 2 nokkenassen zou hebben terwijl het er maar 1 is (opgedeeld in twee keer een halve).
erichendri schreef:Wel iets meer vermogen maar nadelig voor het koppel dat ook nog bij een hoger toerental vrijkwam.
Gaat niet voor allemaal op. Ford DOHC staat er juist om bekend dat hij een koppel had wat prima tot uiting kwam zowel bij lage als hoge toeren.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waar op letten

Bericht door SP-Boxer »

van mij uit is er geen sprake geweest van een discussie hoor, jammer dat je het zo opvat. Reken maar dat ik je berichten inmiddels diverse keren heb teruggelezen en daaruit maakte ik (en nog steeds als ik de berichten los van elkaar lees) op dat je niet wist waar je het over had. Ik wilde ea. verduidelijken, maar snap dat je dat als vervelend ervaart als je wel degelijk weet hoe de vork in de steel zit.

Hier vergelijk je een cilinderconfiguratie met een klepbedieningssysteem. Althans zo lees ik dat...
hummie schreef:Klein jammertje. Jammer dat deze boxer niet een ketting heeft wat vrijwel al onze DOHC's wel hadden. Dan was ik helemaal blij geweest.

Dubbele nokkenas is bij mij DOHC. Ook in een Subaru. De SOHC motoren van Subaru hebben in mijn optiek geen dubbele nokkenas, ondanks dat er wel in totaliteit twee aanwezig zijn. (noem het een halve, ook prima)
hummie schreef:Want volgens mij gaf ik al aan dat ik wel degelijk begreep dat een dubbele nokkenas in een boxer iets anders is dan een DOHC
Lees nu deze quote en begrijp waarom ik daaruit opmaak dat je het niet snapt. Als je hier over twee halve nokkenassen had gesproken, dan had ik je zin begrepen.
Voor jou is een dubbele nokkenas bij Subaru een SOHC motor en voor mij een DOHC, snappie :lol:


En voor iemand die het dus wel begrijpt vind ik onderstaand een merkwaardige vraag. Maar als je weet dat bijv. jouw Forester ook volgens Subaru een SOHC motor heeft, dan is deze beantwoord, toch?
hummie schreef:Maar ik vraag me af of twee nokkenassen hetzelfde effect heeft als een dubbele van een DOHC.

Nogmaals, ik zie het niet als een discussie, maar voor mij lieten je berichten echt te wensen over qua duidelijkheid. Zo te lezen stond ik daar niet alleen in.
Het is alleen spijtig dat we zo veel berichten nodig hadden om tot hier te komen. Doe ik ook niet voor mijn lol, ik moet het tenslotte weer rechttrekken als het het op moderaten aan komt :mrgreen: :mrgreen:
"I feel Legacy"
Plaats reactie