Kleppen stellen Legacy 2.0 92 kW 1999

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Zentuin
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2018 17:04

Kleppen stellen Legacy 2.0 92 kW 1999

Bericht door Zentuin »

Hallo, ik ben nu sinds twee weken de officiële eigenaar van een Subaru Legacy series 3 wagon 2.0 (uit 1999, 92 kW / 126 pk) met als ik het goed begrepen heb de EJ20 SOHC motor. Er is geen LPG ingebouwd.

Deze is van een oude man geweest, die tot hij in 2017 overleed er maar 110.000 km mee gereden had. Daarna heeft de moeder van de eigenaar van de dorpsgarage er nog 3000 km in gereden.
De auto is sinds 2002 in onderhoud geweest bij de dorpsgarage waar ze alle beurten gaven omdat de tijd ertussen versterken was (en niet de km's). Intussen staat de teller op 114.200 km.

Bij het starten hoor ik kort even de kleppen tikken, dit is na een paar seconden over. Volgens de garage eigenaar verbruikt de auto geen olie, ik heb hem nog te kort om dat te kunnen bevestigen...

Wat ik (na deze lange introductie) graag wil weten is, waar naar gekeken wordt of de kleppen gesteld moeten worden. Is dit afhankelijk van de kilometers? Of van de leeftijd? Volgens de dorpsgarage is dit nog nooit gebeurd.

En als tweede - is het bij deze auto en motor veel werk om de kleppen te stellen?

Hartelijk dank voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Kleppen stellen Legacy 2.0 92 kW 1999

Bericht door erichendri »

Het werk om de kleppen te stellen valt wel mee, ongeveer 1,5 uur werk.
Maar bij 115k lijkt mij dit een beetje zonde van het werk, subaru gaf een interval van 100000 km op.
Mijn legacy had bijna 3 ton gelopen toen ik er voor het eerst naar keek, ze stonden redelijk goed.
Vervang wel gelijk de klepdeksel pakkingen en de 4 bougie o-ringen.
De ratel bij het starten kan de oliedruk zijn, met een verkeerd filter zakt deze terug in het carter

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Kleppen stellen Legacy 2.0 92 kW 1999

Bericht door quikfit »

Ik zou de kleppen wel even controleren (het is tenslotte nooit gebeurd) en vragen of de juiste olie erin is gegaan en het juiste oliefilter.
Vraag dan ook of de distributieriem en spanner ooit is vervangen...hoeveel tijd en kilometers inmiddels zijn verstreken.
Een paar seconden tikken van de kleppen kan,maar ik betwijfel het...dat wat jij beschrijft gebeurd vaak met hydraulische klepstoters en die heb jij niet.
Kleppenstellen schat ik op 1 a 2 uurtjes arbeid.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Zentuin
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2018 17:04

Re: Kleppen stellen Legacy 2.0 92 kW 1999

Bericht door Zentuin »

Dank voor jullie reactie. De betreffende garage zelf (hoewel geen Subaru dealer) gaf aan dat het het wegzakken van de olie was waar het geluid vandaan kwam.

Wat betreft de distributieriem - die gaat komend jaar vervangen worden. Was in 2013 vanwege leeftijd vorige riem gebeurd bij een km stand van ca 90dkm. (nu dus 114dkm).
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Kleppen stellen Legacy 2.0 92 kW 1999

Bericht door quikfit »

Zentuin schreef:De betreffende garage zelf (hoewel geen Subaru dealer) gaf aan dat het het wegzakken van de olie was waar het geluid vandaan kwam.
Daarom kijken of het juiste type filter erop geschroefd is met een terugloopbeveiligingsklep.

https://www.motor-doctor.nl/products/7790847-oliefilter (willekeurige link)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Kleppen stellen Legacy 2.0 92 kW 1999

Bericht door SP-Boxer »

Terugloopbeveiligingsklep hoort juist niet op een filter voor een EJ-motor.

Filter zit verticaal onder de motor. Dan zit deze klep er origineel niet in.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Kleppen stellen Legacy 2.0 92 kW 1999

Bericht door quikfit »

Wat er origineel opzit weet ik niet van alle type modellen,ik weet wel dat er filters worden aangeboden met en zonder terugloopbeveiligingsklep voor zijn type auto.
Kan geen kwaad om er eentje te kopen met klep,het teruglopen van de olie zal dan minder zijn...dat was het probleem van de topicstarter.
Heb in het verleden wel meegemaakt dat autofabrikanten overgingen van kleploze filters naar filters met klep.
Een paar seconden tikken na een koude start is trouwens niet echt een probleem te noemen...

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie