Welke vloeistof in EJ201 ?

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frankyb
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2017 22:14

Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door frankyb »

Helaas zat er amper onderhoudshistorie bij de aankoop van mijn Impreza plus 2005.
Het boekje is wel netjes bijgehouden waardoor distributie wissel wel terug te vinden is.
En een oliewissel bij de laatste beurt + APK.
Omdat de auto zich moeilijk terug laat schakelen maar z'n 3, wil ik de bak en achter diff. olie vervangen.
(Geen problemen bij opschakelen.)
In het boekje staat dat dit moet met API GL-5.
Maar er is zoveel keuze.. mineraal, synthetisch?
Welke viscositeit kan ik het beste nemen; 85W lijkt niet echt gangbaar gezien het geringe aanbod.
Hoeveel heb ik ongeveer nodig en kan ik hetzelfde nemen voor de voorkant en de achterkant?
Heb ik (net als bij motorolie) ook een koperen ring nodig? Weet iemand daar de maat van?
Is het verstandig om, gezien het gebrek aan historie, nu ook al gelijk bougies en remvloeistof te vervangen?
Daar lijk ik nu nog geen mindere werking in te ervaren.
Bedankt!!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door erichendri »

Gewoon doen, net als je luchtfilter.
Dan heb je een frisse star.
Daarna volgens schema het onderhoud uitvoeren.
Doe ik ook altijd.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4861
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door SP-Boxer »

De bak heeft volgens mij wel een koperen ring, maar tussen de plug en het carter moet een crusher ring. Betreft artikel 11126AA000 en kost ca. €1,50. Minder dan €2,- in ieder geval.

In de bak en achterdiff gaat bij een "gewone" Impreza volgens mij 75w90 GL-5. Is dat niet altijd synthetisch?
Diff is ca. 0,8L en de bak een kleine 5L. (zo uit mijn hoofd)

Bougies gewoon vervangen, die dingen (NGK BKR6E-11) kosten je nog geen €15,- voor een setje als je even zoekt.
Remolie kun je beoordelen aan de hand van de kleur. Als deze al donker is, dan vervangen, is hij heel mooi lichtgeel, dan is het nog verse olie. (DOT 3 of 4 volstaat)

Als je met dit soort dingen wacht tot je mindere werking gaat ervaren, dan ben je echt te laat!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
frankyb
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2017 22:14

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door frankyb »

Bedankt voor jullie reacties.
Dan bestel ik 6 liter Kroon SP1011 (inderdaad synthetisch).
En een koperen ring voor de plug aan de bak.

Heeft de afdichtring van de bak dezelfde maat als die van de carter? 20x26?

En dan ook gelijk maar een oliefilter maar de originele zwarte (15208AA080) zijn in webshops moeilijk te vinden.
Zijn MANN (W67/1) of Bosch (P2061) alternatieven?
Net nog even gekeken op de rekening (de enige die ik heb) of de brandstoffilter mee is genomen in de beurt.
Dat blijkt dus niet het geval, dus die komt nu ook op het lijstje...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door SP-Boxer »

Er zijn twee verschillende ringen, afhankelijk van productiejaar/maand van de auto.
De ene is de 803926040 (26,3x30x2), de andere is de 803926090 (26,3x32,3x1).
Ik denk dat de buitendiameter met een schuifmaat goed te meten is onder de auto. Dan weet je het zeker.

Het originele zwarte filter is de 15208AA100 (japanse productie, maar relatief duur), alternatief en volgens mij in NL het meest gebruikt is de 15208AA12A. (blauw, amerikaanse productie by Honeywell)
Originele onderdelen in NL online kopen is bijna niet te doen in NL. Subaru is daarvoor helaas veel te klein in ons land.

Ik heb geen ervaring met aftermarket filters. Zijn vast prima alternatieven, maar ik houd het liever bij origineel.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door *thomas* »

Ik zou de remvloeistof trouwens ook zeker vervangen. Dat is vaak iets waar mensen - al dan niet bewust - op besparen en het kost uiteindelijk bijna niets.

Bij het advies inzake de bakolie sluit ik me aan. Zorg er wel voor, vooral bij achterdiff dat de wagen mooi recht staat, zodat je de correcte hoeveelheid mooi kan respecteren.

Check bij het vervangen van je bougies ook de kabels en de kleppendekselpakkingen, zeker die laatste durven al eens lek gaan.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door SP-Boxer »

Thomas, lichtgeel is lichtgeel toch? Het mooie aan die vloeistof is nu juist dat je kunt zien hoe hard deze aan vervanging toe is.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door erichendri »

Klepdekselpakking.
Vergeet dan zeker niet de bougie ringen niet.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4861
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door quikfit »

*thomas* schreef:Ik zou de remvloeistof trouwens ook zeker vervangen. Dat is vaak iets waar mensen - al dan niet bewust - op besparen en het kost uiteindelijk bijna niets.
Helemaal mee eens,de kleur helderheid zegt niet alles over de remvloeistof,remvloeistof trekt vocht aan. https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Re ... eistof.htm
Er zijn speciale remvloeistoftesters om het watergehalte te meten.Ik heb zelfs water gemeten in nieuwe auto's. https://www.conrad.nl/nl/secoruet-remvl ... 79347.html
Ik vervang zelf ook de remvloeistof om de 2 jaar...kost inderdaad niks. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
frankyb
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2017 22:14

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door frankyb »

Bedankt, jullie helpen me er erg mee vooruit!
Ik zit nu geblesseerd thuis. Dus heb ik mooi de tijd om alles eens uit te zoeken en aan te kopen.
Het begint nu wel al een aardig lijstje te worden, dus zal ik wat prioriteiten moeten gaan stellen.
De cruisecontrol zal moeten wachten, al heb ik het lederen stuur al wel binnen.
De blauwe oliefilters zijn ook nog wel voor een schappelijke prijs te bestellen.
Een originele brandstoffilter valt me dan wel weer erg tegen.
Als het nr. 42072PA010 is, zijn ze (met bezorging) bijna 4 keer de prijs van b.v. een Bosch.
Dat gaat me te ver. Heeft iemand nog een tip of er anders nog een liggen?
SP-Boxer misschien? Ik zie dat ik zowat bij jou om de hoek woon ;)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door *thomas* »

Brandstoffilter gewoon aftermarket kopen :)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door erichendri »

Brandstoffilter zou ik gewoon origineel kopen vanwege de betere pasvorm
en omdat hij in de tank zit, of zit hij bij jou in de motorruimte.
Remvloeistof kan nooit geen kwaad, is ook beter voor je ABS unit.
Net als het af en toe testen of hij nog goed werkt.
Wij hebben ooit een klant die daardoor achterste voren stond wegens een vast regelklepje.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door SP-Boxer »

Jongens, don't try to fix what ain't broken!!!

Klepdekselpakking ga je toch niet vervangen zonder dat er een druppel olie aan hangt??
En tuurlijk trekt remvloeistof vocht aan, maar dat is tevens de reden dat deze verkleurd! Lichtgeel = verse olie en dus geen reden om te vervangen. Aan de TS om te bepalen of het nu wel of niet nodig is.
Ik begrijp dat het budget niet enorm is, dan moet je zeker niet lukraak alles gaan vervangen. Gewoon zorgen voor een goede (maar reële) start!

Als je om de hoek woont, mag je gerust een keer langskomen. Ik heb evt. ook nog wel een oliefiltertje + ring op voorraad. (online prijs kan ik wel matchen)
Kunnen we samen kijken wat nodig is.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door Mr.Q »

Remvloeistofvochtigheidstestertje:
https://www.ebay.com/itm/Brake-Fluid-Te ... SwO7VaVPC7

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door SP-Boxer »

Cool, voor die centen bestel ik zo'n ding!
Eens testen of die een beetje nauwkeurig is :)

Mooi ook dat ze meer dan 4% als extreem gevaarlijk duiden... Vocht in je remvloeistof is vooral slecht voor je remzuigers (corrosie). Zolang je je geen Verstappen waant achter het stuur zit je nog niet zo snel in de buurt van het kookpunt.
Ik heb het op de openbare weg in ieder geval nog nooit gehad, ook niet wanneer de olie er uit zag als cola.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
frankyb
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2017 22:14

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door frankyb »

Lijkt me leuk om eens langs te komen, SP-Boxer! :okeee:
Neem ik gelijk een oliefiltertje mee terug.
Ik stuur je wel een mailtje als ik weer hersteld ben van mijn blessure en weer auto mag rijden.
De oliën heb ik nog niet aangeschaft (waar het topic eigenlijk mee begon).
Ik heb nu vooral de spullen gekocht om überhaupt te kunnen klussen; Krik, momentsleutel, trechtertjes, lekbak, oliepompje, T70-bitje enz.
Blijkt toch ook hele investering :? . Vooral de momentsleutel en de niet-25euro-gamma-krik.
Uiteindelijk geslaagd bij Amazon; Proxxon MC30 sleutel en Sealey 1153cx krik.
Betreffende de pakking/ ring voor de plug aan de versnellingsbak, heb ik contact gezocht met CITO.
Volgens hen betrof het artikel 803926090. Ik neem aan dat ze het daar wel weten.
Een brandstoffilter kan door hen ook geleverd worden (38 euro) wat niet heel veel afwijkt van de online $ prijzen. Maar toch een prijzig filtertje.
Hoeveel k.m. kan je met zo'n nieuwe weer rijden? Is het wel de moeite als er straks toch LPG in komt? Veel zal er dan niet meer doorheen lopen...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door SP-Boxer »

Je bent welkom.

Als je Cito je chassisnr. hebt gegeven, dan kunnen ze het definitief zeggen ja. (kan ik overigens ook met die info)
Wellicht weten ze het ook zonder, maar zo goed ben ik dan weer niet thuis in de Impreza.

Brandstoffilter valt me mee voor die prijs.
Is het een filter onder de kap, of in de tank? Er zijn dealers die de filters in de tank nooit vervangen. Volgens mij staat daar echter iets van 100.000km voor.

Waar wil je de momentsleutel voor gebruiken? Een 1/4" sleutel tot 30Nm is wel een licht exemplaar.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
frankyb
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2017 22:14

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door frankyb »

Het gaat denk ik nog wel een maandje duren voor ik weer genoeg kracht mag/ kan zetten met mijn arm, om vooruit te kunnen :cry:
Op korte termijn, zit een bezoekje er dus nog niet in. Maar een forum is dan wel zo leuk :okeee:
Ik heb CITO inderdaad mijn chassisnummer doorgegeven. Ze reageerde snel en zakelijk. Geeft wel vertrouwen.
Voor de momentsleutel heb ik bewust gekozen voor een klein model. Ik heb al een grote sleutel, voor wielbouten enz., maar die kan ik niet heel nauwkeurig afstellen.
Met de nieuwe sleutel wil ik de bougies op moment zetten, als ook de aftappluggen.
Of doen jullie dat op gevoel?
Daarnaast ga ik de kleine ook gebruiken voor mijn mtb en racefiets.
Goed besteed, denk ik...
Ik heb de brandstoffilter niet in de tank zitten, zie de foto.
En de kleur van de remvloeistof lijkt ook nog wel o.k., toch?
Bijlagen
P1100564.JPG
P1100562.JPG
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door Rene »

Remvloeistof lijkt me wel ok...voorlopig niks aan doen dus..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Welke vloeistof in EJ201 ?

Bericht door SP-Boxer »

Bougies en aftappluggen doe ik inderdaad op gevoel. Is ook niet zo spannend als het lijkt.
Goed gereedschap is echter nooit weg!

De vloeistof lijkt niet onaardig, maar is lijkt zo op de foto wel duidelijk donkerder dan verse.


Laat maar weten als je zo ver bent ;)
"I feel Legacy"
Plaats reactie