koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door niksnut »

highrider schreef:Wat een K*T auto die Forester. Me uitlaat ligt op straat na 300.000 km .

Rudy , hij zit er onder hoor en is gasdicht ;)

3 ton? ik zit op 260.000 en de originele achterdemper wordt al minder . ik heb ik zeker een maandagmorgen auto whahahahaha
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door SP-Boxer »

Mwaw, de mijne was bij 130.000km al op, maar was toen wel 15 jaar oud ;)

Ik heb ervaring genoeg met Subaru en weet hoe ik er over denk. Daarnaast kun je overal op internet de prestaties van Subaru vinden. (zowel in de sport, als op gebied van veiligheid, als op verbruikscijfers etc.) De 2.5turbo motor is tweemaal engine of the year geweest (2006 en 2008: 2.0-2.5 liter categorie). En dat met een motor die zijn oorsprong in 1989 vond!
Honda is daar ook zeer regelmatig in terug te vinden, maar geef nu toe: wat doet een dwerg als Subaru in zo'n lijstje?
Zoek voor de aardigheid eens naar de prestaties van de moderne Subaru Legacy/Outback in Australië. Deze auto's zetten daar betere verbruikcijfers neer dan een vergelijkbare 2WD!

Subaru is een klein merk dat zich helemaal niet voordoet als een topmerk. Subarurijders zijn mensen die de kwaliteit van de auto's zelf hebben ondervonden, niet uit een foldertje. Daarbij zijn Subarurijders hun merk het meeste trouw.

Het blijkt dat je gewoon geen Subarurijder bent. De kwaliteiten van de auto zul je klaarblijkelijk niet benutten. Prima. Heel veel sterkte die laatste 2 jaar en veel plezier met de volgende Honda.

Zo en nu ben ik er klaar mee :)
"I feel Legacy"
highrider
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mar 2010 14:21

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door highrider »

niksnut schreef:
highrider schreef:Wat een K*T auto die Forester. Me uitlaat ligt op straat na 300.000 km .

Rudy , hij zit er onder hoor en is gasdicht ;)

3 ton? ik zit op 260.000 en de originele achterdemper wordt al minder . ik heb ik zeker een maandagmorgen auto whahahahaha

Jij hebt ook een ant anode in je kofferbak :lol: :lol: :lol:
Berrie120
Berichten: 963
Lid geworden op: 16 sep 2010 10:17

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door Berrie120 »

Me vader heeft ook zijn rijbewijs op een 6 tonner gehaald en later gevorderde rij opleidingen gedaan.

Maar schakelen kan hij niet ( meer ), als ik er wat van zeg dan moppert hij.
Vroeger schakelde hij een stuk beter, met meer gevoel voor de techniek en trapte de koppeling dieper en op tijd in.

Ik hoop dat hij nog een aantal jaar kan blijven rijden met de caravan al kost het hem een keer koppelingsplaten. Laat hem maar genieten van zijn pensioen.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door niksnut »

mijn (wijlen) vader heeft leren rijden op een T-ford en later een chevrolet vrachtwagen. dat was bij een eieren handel. Die kon schakelen.
die schakelde elke handbak zonder de koppeling te gebruiken enzonder te kraken.
ik heb leren rijden in een daf (bij pa op schoot) toen ik 4 was.maar het uiteindelijke schakelen heb ik pas goed geleerd op de trekker. oude ferguson zonder synchronisatie door het land met een strontkar of een wagen hooi er achter.
de kennis die ik daar heb opgedaan en ook geleerd van mijn pa en toenmalige werkgever heeft er wel toe gelijd dat ik tot de dag van vandaag nog nooit een koppeling versleten heb. zelfs van al die ouwe meuk waar ik in rij. De legacy heb ik 2 jaar geleden gekocht met een trillende (en volgens mij niet al te beste)koppeling. zowel prive als voor mijn werk hangen er vaak boten achter en dus ook veel helling werk, maar nog steeds geen problemen. heb hem tot nu toe maar 1 keer wat bij moeten stellen om dat de pedaal speling te weinig werd naar mijn idee.

wil me niet op de borst slaan maar denk dat ik toch een aardig gevoel voor het mechaniek heb.

oh mijn god . wat een raar verhaal is dit geworden
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door Toon »

Niet zo'n raar verhaal hoor Peet. Deze oude man heeft ook nog trekkers en vrachtwagens met dubbelkluts gereden en ook nog nooit een koppeling er uit gereden.
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door justyfever »

Mijn koppelingen heb ik nooit versleten, maar versnellingsbakken des te meer. Gister weer een overleden (RWD test :P ).
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door niksnut »

ouwe sloper , verbaasd me niks. heb je 1 keer zien rijden :shock: :shock: :shock:

jij en Berrie120 zijn gewoon Subaru moordenaars whahahahaha
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door justyfever »

Vrijdag alweer gerepareerd, nu zit de bak die 5 jaar onder de crossauto heeft gezeten er onder ;)
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Picaso
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2012 21:28

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door Picaso »

Hallo, ik ben een Belgische Subaru rijder.
Ik kan me goed vinden in deze laatste opmerking over de koppelingsproblemen.
Ik heb mijn forester gekocht als directiewegen in mei 2009.
Tijdens de vakantierit in Frankrijk met caravan begeeft de koppeling, volledig verbrandt inclusief vliegwiel. Er kan op dat moment iets geregeld worden met de garantie en da koppeling wordt geplaatst in Frankrijk.
Nu, nog ggen 2 jaar later herzelfde probleem, moeilijk schakelen, verbrande rubbergeur tijdens de rit met de caravan.
Thuis stelt de garage opnieuw vast de de koppeling weer op haar eind zit en zeker dient vervangen te worden.
Schakel ik te veel, gebruik ik constant mijn koppeling, rij ik te wild, doe ik te veel bewegingen met de caravan voor- en achteruit; dit is de stelling van de garage.
Ik veronderstel van niet als ik slecht tot een verbuik van 7.8 l / 100 km kom
Picaso
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2012 21:28

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door Picaso »

GER schreef:Ik heb na 36000 km en 1,5 jaar mijn koppelingsplaten, drukgroep en hoofdlager moeten laten vernieuwen van mijn Forester van maart 2009. De platen waren helemaal verbrand. De dealer verweet mij dat ik te agressief rijd en dat is absoluut niet waar. Ik heb op de eerste banden nog 4,5 mm profiel en mijn verbruik is 1:11,2 gemiddeld, dus ik reken mij terecht tot de rustige rijders. Ook geen voetje op de koppeling of zo. De dealer suggereerde dat ik de kosten mogelijk moet dragen als de garantieclaim door Subaru NL wordt afgewezen. Gekker moet het echt niet worden bij Subaru. Alleen ik trek 3 keer per jaar een caravan van 1300 kg ( gewogen gewicht ) en ik merk dat de Subaru dat nauwelijks aan kan, ondanks het feit dat deze 2000 kg mag trekken volgens het boekje. Ik heb hiervoor 5 x Honda gereden, 2x Toyota en 4 x Volvo en nooit koppelingsproblemen gehad. Om de caravan op de Duitse autobahn in gang te houden moet ik met de Subaru vaker dan ooit terug naar de 3e versnelling. Hellingen die de Honda CRV in de 4 of zelfs 5 moeiteloos nam. Ik ben een teleurgesteld Subaru rijder. Volgens mij stokoude techniek in een modern jasje en daar koop je niks voor. Over 1,5 jaar komt er weer een nieuwe auto en dat wordt voor 99,99999999% geen Subaru meer maar een Honda.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door Toon »

benzineverbruik zegt niet veel over goed of slecht gebruik van de koppeling maar meer over het het gaspedaal en het schakelmoment.
aviro
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2012 10:00

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door aviro »

Grappig direct na het lezen van Ger zijn negatieve uitspatting over de forester,constateer ik dat hij zelf het probleem aangeeft en door zijn frustratie geen reele feiten aankaart.

1e koppeling,drukgroep em lager vervangen na 38000 km is niet normaal toch? dit wijst toch op een "probleem" in de aandrijflijn
2e hij geeft aan ; normaal rustig te rijden en een normaal verbruik onder normale omstandigheden.
3e vervolgens komt hij met het gegeven dat met een caravan van 1300 kg en laten we bagage in de auto niet vergeten. algauw z'n 1500kg extra meesleurt .Dat is geen normale omstandigheid!!!!
dat is een 2x zo grote belasting voor de aandrijflijn OK.... feit
4e Dan verteld hij op de autobahn terug te moeten naar zijn 3 een heeft het over hellingen in vergelijk met een honda CRV Wel karlshuhe 6% met een extra 1500kg is pittig hoor!!!

Het probleem de aandrijflijn dus ;
a Ger kan niet rijden met een caravan (schakelen en koppelen)
b Of Wel...... het is funest voor de koppelings groep onder extra zware belasting als de auto cq de kogeldruk te veel is(of net te weinig) .Vooral als de auto op het oog nog net niet door zijn vering zakt!!!!! HOEZO nu elke geringen beweging resulteerd in het door deinen van de vering de wagen is daar mee continu aan het deinen dat dus continu beweging op de al zwaar belaste aandrijflijn geeft
Dit heeft tot gevolg een continu druk-wisseling op de koppeling/drukgroep (en wringen op de lagers) en kan dus slip(dribbel) op de koppeling geven.
gevolg Kracht verlies en extreme slijtage Is dat niet het probleem dat je hier dumpt?
Niemand hier geloofd eigenlijk dat het probleem de Subaru is!!!???

De kogeldruk moet je voor elke combinatie proef ondervindelijk bepalen om te zorgen dat de combi zo min mogelijk deint. te hoog dat zakt tie door, te laag dan tilt de aanhanger de auto uit zijn vering .ect
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door erichendri »

Denk dat dit zeker een rijder is geweest die nooit in laag is weggereden.
Dat scheelt enorm wat betreft gasgeven en slippende koppeling.
Kan mij ook nog een verhaal herinneren op Autoweek review en caravantrekker over een outback van 2006.
Ook in no-time de koppeling versleten en man beweerde dat de auto veel te lang gegeard was en totaal niet geschikt
was om een caravan van 1500 kilo te trekken.

Volgens mij is de honda een veel lichtere auto en niet permanent 4WD dus minder aandrijf verliezen.
Misschien ook hoogtoeriger gegeard(lees korter)

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 31 dec 2017 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Outbackpatje
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 mei 2017 19:59

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door Outbackpatje »

erichendri schreef:Denk dat dit zeker een rijder is geweest die nooit in laag is weggereden.
Dat scheelt enorm wat betreft gasgeven en slippende koppeling.
Kan mij ook nog een verhaal herinneren op Autoweek review en caravantrekker over een outback van 2006.
Ook in no-time de koppeling versleten en man beweerde dat de auto veel te lang gegeard was en totaal niet geschikt
om een caravan van 1500 kilo te trekken.

Volgens mij is de honda een veel lichtere auto en niet permanent 4WD dus minder aandrijf verliezen.
Misschien ook hoogtoeriger gegeard(lees korter)

Eric
Ben een beginnende Subaru rijder en ga in het voorjaar voor het eerst weg met caravan ( max 1100 kg ) begrijp ik dat het dus verstandig is om meestal in laag weg te rijden? Hebben jullie misschien tips? Heb afgelopen week de koppeling laten vervangen en 1 x vind ik voorlopig genoeg :D
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1626
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door Rene »

Zou ik wel doen : 1 en 2 laag , daarna naar 2 hoog en verder...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2405
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door boswachterfan »

Zo doe ik het ook, vaak zelfs naar 4L en dan naar 4H, net hoe het uitkomt. Maar ook als je in hoog wegrijdt, doe je wel iets ernstig fout als een koppeling zo snel capituleert, imho.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Outbackpatje
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 mei 2017 19:59

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door Outbackpatje »

Oke bedankt voor jullie reacties ga ik ook zeker doen zo!!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door erichendri »

Ik rijdt met de caravan altijd in laag weg.
Versnellingen zitten dan veel korter bij elkaar en 5H sluit mooi aan na de 5L.
Solo lijkt de legacy voelbaar sneller in alle lage versnellingen.
Beste rijdt de legacy in de 4de versnelling rond de 3000 rpm met de caravan erachter.
Zou geen lange stukken in de lage gearing rijden.
Voor optrekken prima geschikt.

Eric
roozdijk
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jan 2013 12:14

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door roozdijk »

Precies Eric, zo rij ik ook. Altijd in de 4H, iets boven de 3000 rpm. En altijd op momenten dat het nodig is rijden rond die 3600, want max koppel. Dat betreft dan mijn Forester 2.0 X met caravan max 1200 kg. Wegrijden in de 1H, en als het iets oploopt of anderszins, de 1L en de 2L. Moet zeggen de 4L heb ik nooit nodig, de bak maakt ook meer lawaai dan. Ik schuw ook nooit de hogere toeren richting of boven de 5000.
Rij mijn Forester vanaf 98dkm, stand nu 230 dkm. Momenteel geluidje bij aangrijpen koppeling, is volgens Rudy het lager, de platen zijn nog niet versleten, met rijden geen enkel probleem. Wordt toch een vervanging komende maand, want ja, je wilt geen narigheid bij de komende trips.

Tjerk
Forester SJ - MY13
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5613
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door erichendri »

Altijd laag gebruiken bij wegrijden.
Veel beter voor je koppeling.
Eenmaal op kruissnelheid in de juiste H versnelling zetten.
Hoge toeren kunnen helemaal geen kwaad, alleen maar voordelen.
Te laag is veel erger.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door *thomas* »

Net dit hele draadje gelezen. Denk dat mensen inderdaad niet kunnen rijden met een zware last achter hun wagen. Toeren maken is de boodschap om de motor, en vooral aandrijflijn te ontzien.

In de Outback H6 die 2 ton mag trekken (en geen vermogen tekort komt) raadt subaru aan om de wagen in sport te zetten (automaat) om zo meer toeren te maken.
Outbackpatje
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 mei 2017 19:59

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door Outbackpatje »

Nogmaals bedankt voor de goede tips
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Re: koppelingsplaten nieuwe Subaru Forester 2009

Bericht door Boswachterjoer »

En Ger,
Hoe bevalt de Honda? 😁
Plaats reactie