ECU resetten Forester SF 1999

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door wivoorst »

Dag allemaal,
Kan ik de ECU zelf resetten of..?

Het lampje van mijn 'power'-knop blijft knipperen en het achterdifferentieel werkt niet meer, hard lawaai tijdens bochtenwerk en binnenste wiel slipt . :cry: Op advies de ECU geopend. Ziet er goed uit. Maar hij wil nu niet meer starten, de startmotor tikt wel, maar verder niets. Accu na monteren trouwens langere tijd 'los' gelaten.
Hij zit onder de motorkap, niet onder voetplaat van bijrijder.

Ik ben langzamerhand ten einde raad, al zóveel moeten sleutelen aan elektronica.. Officieel Sub-dealer en een Bosch-garage kunnen de ECU niet bereiken. Is een OBD1. De IACV en het koelsysteem helemaal gereinigd omdat deze ook problemen gaf.
Het is allemaal begonnen door wateroverlast, niet in de motor zelf. maar wel onder de kap en binnenin. Ik kan de auto niet meer verrijden en zal een trailer moeten huren om naar de garage te brengen, dan kan ik beter een andere kopen..

(Is er misschien een ervaren monteur die eens langs kan komen om advies te geven,? ;) - geintje- hoewel?
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door Rene »

Startonderbreker??
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door erichendri »

Je hebt een foutcode in je electronische 4wd koppeling in de automaatbak.
Daardoor is die koppeling nu gesperd, als het goed is staat er iets over een zekering in je boekje.(slepen)
Opnieuw starten deed bij mij toen het lampje uitgaan en kon ik weer rondjes rijden.
Kan van alles zijn, automaat ecu of het brein in je bak.
Denk dat je accuspanning nu te laag is gezien het klik geluid.
De auto moet uit te lezen zijn met free ssm, zou een subarudealer van de oude garde moeten hebben.
Anders freessm downloaden en een vag kkl kabel kopen en drivers downloaden.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 01 dec 2017 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door wivoorst »

Niet startonderbreker want je hoort een klik, nabij de startmotor.
Ik ben ervan overtuigd dat het met de ecu te maken heeft, deze heb ik (op advies) afgekoppeld gehad en dus geheugen leeg. Accu is perfect, hou ik goed bij. Ecu is (was al zo) niet uit te lezen, daarom ook niet met freessm bereikbaar. Liep echter goed. Totdat er lucht-tekort kwam door afsluiten van luchtfilter. Toen begon alle ellende. Reeds 4 garages waaronder 1 Bosch en 1 Subaru konden hem wel 'zien' maar niet uitlezen....
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door wivoorst »

Is zo'n kabel compatible met obd1? Dan koop ik die.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door wivoorst »

Aanvulling:
https://obdwarenhuis.nl/obd-informatie/ ... andleiding

konden mij niet adviseren mbt kabel, en gingen de uitdaging niet aan omdat hij mogelijk van Amerikaanse makelij was. Zou iig heel lastig zijn. Detecteren ws. wel maar resetten etc niet.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door erichendri »

Resetten kan ook door de min pool los te halen en op de rem een paar keer trappen.

Eric
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door wivoorst »

Helaas, werkt niet. De ECM is trouwens écht niet te vinden onder 'de' plaat bij de bijrijdersstoel. Zie fotootje.
Zo is het
Zo is het
Zo hoort het
Zo hoort het
Ik kan idd door een zekering te plaatsen de AWD naar FWD omzetten!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door erichendri »

Dat van de ECU klopt, normaal op de vloer maar er is een type die hem een jaartje
op de inlaatspruitstuk heeft gehad.
Welke precies weet ik niet en hoe uit te lezen weet ik ook niet.
Lijkt mij dat een dealer dat moet kunnen .

Eric
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door wivoorst »

Ook daar is niets te vinden wat op een ECM lijkt
Ik ben een beetje boel bang dat mijn hele auto in onderdelen zal verdwijnen. Vlgs tel.gesprek met ervaren Subaru-dealer komt het geratel / gebonk bij een scherpe bocht doordat de Viscose-koppeling kapot is. Ook dat hij sterk remt bij bochtenwerk eveneens bij achteruit rijden. Ongeacht of hij in FWD of AWD staat. Beetje vreemd want hij deed het gewoon goed, ook ná Fürstenau. Ik heb er niet veel mee gereden daarna.
Vlgs hem schijnt er geen elektronisch verband te zijn. Ook beetje apart omdat hij wel elektronisch wordt 'gestuurd' en op het bedradingsschema ook het een en ander staat..
Het feit dat de ECM zich niet bevindt waar hij hoort kent hij niet. De wagen is trouwens in '98 in EU gebouwd maar '99 op de weg gekomen. Kan het zijn dat de ECM toen nog niet was gemonteerd? In EU was dit geloof ik later van toepassing dan in VS.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door erichendri »

Alle Europese foresters worden in Japan gemaakt.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door quikfit »

Na je ''plons'' heb je natuurlijk op mijn aanraden gecontroleerd of er water in je bak terecht is gekomen?
Bericht door quikfit » 11 Nov 2017 01:31 https://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=3977

Je ECU had je toch al gevonden? :? door wivoorst » 29 Nov 2017 15:26

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door wivoorst »

Mijn 'gevonden' Ecu blijkt niet de ECU voor het motor-managment (ECM) te zijn maar voor de schakelbak. Monteur kon het niet geloven dat hij niet te vinden was (adhv foto's). Maar, zei hij, als 4 garages met 6 apparaten getracht hebben hem te vinden en uit te lezen heeft het weinig nut hem op te zoeken. Dit laat ik maar een tijdje zitten. Vooral omdat hij het in principe goed deed. Naar zijn idee was het toch ergens in de elektronica, maar waar was nu toch wel lastig ontdekken; mogelijk bij een duty solenoide. ... (uuuhh) Ik heb deze inmiddels ontdekt waar hij ws zou moeten zitten, gewoon een relais toch?.... en de sensor aan de zijkant van de bak.
Er is vlgs dealer geen mogelijkheid dat er water in de bak en diff's kan komen. Dat hij heftig kraakt bij scherp bochten maken (wielen lopen niet aan) komt vlgs hem doordat de visco kapot/ versleten zou zijn. Maar hij zij ook dat de bak niet elektronisch gestuurd was, terwijl dat vlgs mij wel zo is (handschakel niet). Leuk hoor zo'n wagen en stom hoor om naar Furstenau te gaan. Aan de andere kant waren de problemen toch wel tevoorschijn gekomen denk ik.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door wivoorst »

De garagehouder constateerde dat de visco naar de automaatbak kapot was. Vervangen is prijzig en reparatie lastig. Ik denk er toch wel aan te beginnen, leer ik ook weer van. Maar een brug zou toch wel lekker makkelijk zijn..... :|
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door wivoorst »

Nou, ik krijg er wat van.... net de wagen opgehaald, hij kon hem wél uitlezen... was iets loos met ABS en nog een klein dingetje. Niets aan gedaan en rijdt net alsof er niets aan de hand is, geen geknars of gebonk.... Een kennis vertelde mij dat op de ontluchting van het differentieel tijdelijk een dopje moet komen om te voorkomen dat er bij zoiets water in komt (is hier ook al eens geopperd .?) Dit had ik dus niet gedaan waardoor de viscositeit van de olie is veranderd en er problemen zijn ontstaan. De garagehouder bevestigde dit.
Ik overweeg hem nu te laten flushen, ook al zou dit misschien niet veel uitmaken.. Omdat het een automaat is, is het bijna niet zelf te repareren heb ik nogmaals gehoord. Maar kan het niet aan de ABS liggen? Deze gaf een storing aan.
Heeft iemand wel eens zoiets ervaren? En heeft het nut om dit te laten doen?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door quikfit »

Bakolie aftappen en kijken hoe de olie eruit ziet(water!?),bijvullen met verse olie(vergeet filter niet)
Stuk rijden daarna nog eens aftappen...dan heb je het grootste gedeelte ververst.Desnoods herhalen totdat je olie schoon is.(lang niet alle olie komt eruit bij 1x aftappen)
Peilen doe je met draaiende motor met de peilstok nadat je de de keuzehendel door alle versnellingen gehaald hebt.(ook achteruit)
ABS ringen controleren of ze heel en schoon zijn,zelfde geld voor de sensors(zitten op de assen bij de wielen)
Contoleer de leiding/kabel van de sensor op breuk.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door erichendri »

Mijn automaat had ook soms een storing in de 4wd koppeling, kon niet meer korte bochten draaien en zo en het powerlampje knipperde.
FF opnieuw starten en het was weer goed.
Kon ook zomaar een week of 2 weg zijn.
Maar ook 3 x in de week aanwezig zijn.

Eric
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door wivoorst »

Heb je het kunnen oplossen?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door erichendri »

Mijn bak heb ik laten reviseren nadat ik een wegrij probleem had bij koude motor en
in mindere mate bij een warme motor.
Duurde wel eens lang voordat hij begon te rijden.
In de "R" geen probleem want dat is een andere (achterruitrij) koppeling.
Probleem is een O-ring die hard wordt of slijt en niet meer zijn werk doet.
Bak laten reviseren en er is toen ook een ander gebruikt brein in gekomen.
Dat was toen bij 250000 km en auto verkocht op 418000 km.
Er wordt gezegd dat het een subaru kwaal is maar ik gooi het op het zetten in
neutraal bij een rood stoplicht, hier beweegt elke keer de koppeling dus kan er slijtage optreden.

Eric
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door wivoorst »

Ik was heel enthousiast over Subaru maar dat begint toch een beetje af te nemen.. alle mobielen hebben hun kwalen, en op forums lees je ook maar kwalen. Logisch daar zijn deze voor.
Ik hoop de wagen tóch goed lopend te krijgen; er zit iets raars waar ik dus maar niet achter kan komen. Jij hebt het geloof ik ook al eens gezegd dat er ws een elektronisch probleem in het brein zit in de bak. Zodra alle mechanische mogelijke problemen gecontroleerd/verholpen zijn laat ik de elektronica ws verder bij een garage repareren.
De wagen staat nu los van de grond, in N en dan kan ik de wielen (op linkervoorwiel na!) soepel ronddraaien zonder geknars. ook niet als het stuur strak is omgedraaid. (Motor staat uit omdat ik bang ben dat hij anders van de bokken valt.) Wel staat hij 'on' in N. Meest idiote vind ik echter dat het pas begint bij volledig stuur draaien... als ik een nokje ergens op las dan is het ws niet meer hoorbaar, maar de kwaal zit er dan nog. Ik had er trouwens 4 nieuwe Terreinbanden (Grabber) op gezet. ipv 195/70 nu 205/65 deze lopen niet aan. En de motorolie was vervangen. Die van de bak komt nog.
Quickfit heeft me trouwens heel fijn bij een andere bezitter 'aangemeld' die op het punt stond zijn wagen in te ruilen / slopen. Ik heb deze al bijna op het erf staan ;-) weliswaar handgeschakeld en met lekke koppakking maar kan ik ongetwijfeld materialen van gebruiken. Of restaureren.
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door wivoorst »

Welnu, ff gauw geprobeerd hoe het gaat met draaiende motor. Geen gekraak maar.... r.voorwiel zit vast, in welke stand ook en welke hoek netzo. Zo direct blijkt het mijn ABS te zijn die protesteert.. De 3 andere draaien soepel. Het was me al opgevallen dat hij niet echt mooi uitrolde. Dit weet ik echter aan de automaat. Ga komende week weer verder kijken.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door quikfit »

Als de motor van de jouwe identiek is kan je die misschien overzetten? :idea:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Frenz
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jul 2017 18:00

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door Frenz »

wivoorst schreef:Ik was heel enthousiast over Subaru maar dat begint toch een beetje af te nemen.. ..........Quickfit heeft me trouwens heel fijn bij een andere bezitter 'aangemeld' die op het punt stond zijn wagen in te ruilen / slopen.....
That 'll be me :mrgreen:

Mijn enthousiasme over is ook wel wat over (hoewel ik wel voor de bijl ga als er een mooie Outback van 2006 ofzo voorbij komt (en ik gespaard heb)), maar dat neemt niet weg dat een Forester echt een leuke en originele auto is.

@ Quickfit: goeje matchmaker
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door wivoorst »

Ik begin de wagen langzamerhand aardig te kennen nu..... de garage liet afgelopen week na uitlezen weten dat er iets was met de ABS. Nu heb ik vandaag de hele wagen dus op bokken staan en toch maar even de motor laten draaien in alle versnellingen. Ook alle richtingen gestuurd. Geen geknars oid. Maar nu: het voorwiel van bijrijder is niet handmatig te draaien. Handrem zit los en niet in P. Dit is ws waar de garage op doelde. Mogelijk bestaat dit al langer want met gas geven moest mijn stuur beetje naar links en bij uitrollen niet. Ik meende dat dit kwam door verkeerd uitlijnen. Komende week maar gauw kijken, eerst paar dagen rust.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door erichendri »

Nou, denk dat de zuiger van je remklauw vastzit of een geleidepen.
Beide zijn simpel op te lossen.
Een pen kost ongeveer 12 euro en een revisiesetje voor je remklauw kost 30 euro.
Is voor 2 remklauwen.

En zoek een andere garage, abs vast.....
Nippel even losdraaien en je sluit dat uit.

Eric
Gebruikersavatar
Frenz
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jul 2017 18:00

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door Frenz »

Remmen? Zei er iemand remmen? ;)
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 180
Lid geworden op: 14 aug 2017 22:55

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door wivoorst »

Welnu, de huidige wagen wordt gesloopt. Het wordt me te duur en mijn geduld raakt op... Ik hou wat essentiele onderdelen en wat overblijft komt op MP ofzo.

Dankzij mr Quickfit en 'Frenz' ben ik nu eigenaar van een rode handgeschakelde Forester. Binnen ons budget. De motor loopt al weer netjes op 4. De uitlaat wordt gerepareerd. Nu nog: de veren rondom voor 15€ verhogen (nieuwsgierig hoe, mail me), nieuw imperiaal maken, daktent maken en de inbouw. Bull-bar voorop en reservewiel op achterzijde.En nog wat dingetjes.
Dan zal onze lang verlangde terrein/personenwagen de weg opgaan; eerst naar thebarrelchellange.nl !En Alpentop via oude weggetjes. En daarna misschien naar Kazachstan!

Ik heb inmiddels heel veel over de Forester geleerd maar zal ongetwijfeld nog hulp nodig hebben en ik weet nu waar! Alle helpers dank jullie wel!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door SP-Boxer »

Ik dit bericht alleen niet rijmen met de vorige post. De auto reed toch weer als vanouds, met wellicht een aanlopende rem?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door erichendri »

Misschien een ideetje voor je Wivoorst.
Kwam op facebook een forester tegen met een aanhangwagen, was een doorgezaagde forester, denk bij de tussenstijl.
Hij had er een aanhangwagen van gemaakt en kon er net in slapen.
Voordeel was het gelijke reservewiel met de auto.

ERic
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ECU resetten Forester SF 1999

Bericht door erichendri »

Photo.
FB_IMG_1514710802096.jpg
Eric. :-)
Plaats reactie