Forester, maar met welke motor?
Forester, maar met welke motor?
Heren
Enkele weken terug kocht ik een schitterende witte Legacy diesel die achteraf toch niet zo schitterend bleek te zijn . Wagen is gelukkig verkocht en ik ga natuurlijk terug op zoek naar een Subaru, dit keer terug een Forester.
Goed, ik had tot 2 jaar terug een Forester SG uit 2004 met de 2.0 motor (125pk). Dat vond ik soms wat krap (opritten autosnelweg, bergachtige wegen in Zuid-Europa etc).
Een 2.0XT van diezelfde generatie zou dan een mooie oplossing zijn (de S-turbo vind ik van buiten erg mooi, maar binnenin wel wat te gedateerd worden).
Maar, nu de prijzen wat gezakt zijn, komt ook de SG van 2005-2008 in het vizier, jammer genoeg niet geleverd (in Europa) met de 2.0 turbo, maar wel met de update van het oude EJ20 blok en nu goed voor 158pk.
Mijn vraag, heeft die 158pk merkbaar echt veel meer in huis dan de 125pk versie en hoe verhoud die 158pk zich tot de 177pk van de 2.0XT (wetende dat er zo'n 60Nm verschil in zit). Of, is de verstandige keuze om in het geval van de facelift voor de 2.5XT te gaan?
Bedankt voor de input
Thomas
Enkele weken terug kocht ik een schitterende witte Legacy diesel die achteraf toch niet zo schitterend bleek te zijn . Wagen is gelukkig verkocht en ik ga natuurlijk terug op zoek naar een Subaru, dit keer terug een Forester.
Goed, ik had tot 2 jaar terug een Forester SG uit 2004 met de 2.0 motor (125pk). Dat vond ik soms wat krap (opritten autosnelweg, bergachtige wegen in Zuid-Europa etc).
Een 2.0XT van diezelfde generatie zou dan een mooie oplossing zijn (de S-turbo vind ik van buiten erg mooi, maar binnenin wel wat te gedateerd worden).
Maar, nu de prijzen wat gezakt zijn, komt ook de SG van 2005-2008 in het vizier, jammer genoeg niet geleverd (in Europa) met de 2.0 turbo, maar wel met de update van het oude EJ20 blok en nu goed voor 158pk.
Mijn vraag, heeft die 158pk merkbaar echt veel meer in huis dan de 125pk versie en hoe verhoud die 158pk zich tot de 177pk van de 2.0XT (wetende dat er zo'n 60Nm verschil in zit). Of, is de verstandige keuze om in het geval van de facelift voor de 2.5XT te gaan?
Bedankt voor de input
Thomas
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester, maar met welke motor?
Tsja, meer koppel doet een auto sneller aanvoelen dus dat merk je wel.
Ook heeft hij meer vermogen.
Stond laatst meen ik een SH 2.5 XT op marktplaats, ik meen voor 17k als vraagprijs.
Wel een automaat.
Eric
Ook heeft hij meer vermogen.
Stond laatst meen ik een SH 2.5 XT op marktplaats, ik meen voor 17k als vraagprijs.
Wel een automaat.
Eric
Re: Forester, maar met welke motor?
Ja...de 158pk versie is rapper met accelereren zeker vanaf 70km/uur dan de 125pk versie...
Wat het verschil met de 177pk turbo is weet ik niet.(niet gereden)
2,5...koppakkingen en olieverbruik!?
Gr. Quikfit
Wat het verschil met de 177pk turbo is weet ik niet.(niet gereden)
2,5...koppakkingen en olieverbruik!?
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester, maar met welke motor?
Goed om te horen dat de 158pk wat meer punch heeft dan de 125pk. Toen ik 3 jaar terug door Italië reed dan ging alles erg goed, maar op de autosnelweg door Toscane en op de bergwegen rond de Etna (+ 1500m hoogte) ging het soms wat moeizaam. Zeker in die laatste situatie moeten terugschakelen of de L/H gebruiken om het blok in toeren in te kunnen houden. Bougies, kleppendekselpakkingen en kabels waren nieuw (en OEM Subaru), dus daar lag het niet aan.
Waarom ik zelf een 2.0 N/A zou kiezen:
- bulletproof (ga ook geen LPG rijden, dus geen problemen met kleppen die niet meer te stellen vallen)
- kan veel onderhoud zelf uitvoeren
- geen extra kans op stoornissen door turbo of zaken die turbo-gerelateerd zijn die het laten afweten
- goedkoper in verzekering
- goedkoper in wegbelasting
- zuiniger? met mijn 125pk heb ik een gemiddeld verbruik van 1 op 10,4 gehaald (veel stadsverkeer) over 40 000km
Waarom ik een turbo zou kiezen:
- meer vermogen
- standaard meer opties (zoals leder, zeker in de 2.5XT)
- remschijven achter (nooit geklaagd over de trommelremmen van de N/A, maar onderhoud aan schijfremmen vind ik persoonlijk makkelijker/leuker)
Waarom ik geen turbo zou kiezen:
- duurder (op alle vlakken)
- meer kans op storingen
Waarom ik zelf een 2.0 N/A zou kiezen:
- bulletproof (ga ook geen LPG rijden, dus geen problemen met kleppen die niet meer te stellen vallen)
- kan veel onderhoud zelf uitvoeren
- geen extra kans op stoornissen door turbo of zaken die turbo-gerelateerd zijn die het laten afweten
- goedkoper in verzekering
- goedkoper in wegbelasting
- zuiniger? met mijn 125pk heb ik een gemiddeld verbruik van 1 op 10,4 gehaald (veel stadsverkeer) over 40 000km
Waarom ik een turbo zou kiezen:
- meer vermogen
- standaard meer opties (zoals leder, zeker in de 2.5XT)
- remschijven achter (nooit geklaagd over de trommelremmen van de N/A, maar onderhoud aan schijfremmen vind ik persoonlijk makkelijker/leuker)
Waarom ik geen turbo zou kiezen:
- duurder (op alle vlakken)
- meer kans op storingen
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Forester, maar met welke motor?
Verbruik is 1:12 gemiddeld hier...genoeg vermogen om nog eens in te halen en de kickdown te gebruiken als je ruim 140 rijd met bagage...
Ik rijd automaat dus geen Low...
Gr. Quikfit.
Ik rijd automaat dus geen Low...
Gr. Quikfit.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester, maar met welke motor?
Da's mooi, die 1 op 12. Rij jij vooral stad / snelweg? En wat is op de snelweg je gemiddelde snelheid, Quikfit?
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Forester, maar met welke motor?
Hier geen stad en stoplichten,wel heuvels/bergen...
Rustig aan 1:13...door de sneeuw ploeteren 1:10.
Reis naar NL Denemarken 130-150 en Duitsland 150-170 is het verbruik 1:12.5 gemiddeld aan het eind van de reis (RON 98/100)
Normaal rijd ik op RON 95
Rustig aan 1:13...door de sneeuw ploeteren 1:10.
Reis naar NL Denemarken 130-150 en Duitsland 150-170 is het verbruik 1:12.5 gemiddeld aan het eind van de reis (RON 98/100)
Normaal rijd ik op RON 95
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester, maar met welke motor?
Hallo,
Mijn zoon heeft driekwart jaar een 2006 SG met 158 pk gehad.
Nu een 2004 met 125 pk, gelijk aan de mijne.
158 pk is sneller als je het hogere toerental gebruikt, dus door de kortere totale schakeltijd tot bijv 160.
Meerdere keren met 2 auto's 's nachts naar Polen hebben ons geleerd dat er tot 150 geen echt merkbaar verschil is op elk de standaard banden.
Daarboven loopt de 158 pk iets uit en boven 170 duidelijk, in wat drukker verkeer is er dus geen verschil.
Beide overigens met handbak, waarbij de 158 zo'n 50 kg zwaarder is.
Voor de zware aanhanger is er eigenlijk ook geen duidelijk verschil.
De nokkenas verstelling moet het hogere koppeltoerental compenseren.
Max koppel is iets hoger maar bij een hoger toerental.
Ik meen een koppelkromme te hebben gezien die bij gelijk toerental ongeveer gelijk is maar pin me daar niet op vast.
Wees wel bewust dat bij de 158 pk motor bij kleppen stellen het blok er uit moet......
En let op de filters in de nokkenasverstelling ivm verstopping.....
Het geheel voelt bij de 158 pk uitvoering wat comfortabeler, alsof dat de bedoeling van Subaru is geweest.
De reden van terug naar een 125 is dat de 158 een regelrechte motorische rampenbak was.
Overigens door de dealer perfect opgelost! (Niet als grap bedoeld!)
Mocht je toch voor kracht gaan, neem dan een turbo.
Benno
Mijn zoon heeft driekwart jaar een 2006 SG met 158 pk gehad.
Nu een 2004 met 125 pk, gelijk aan de mijne.
158 pk is sneller als je het hogere toerental gebruikt, dus door de kortere totale schakeltijd tot bijv 160.
Meerdere keren met 2 auto's 's nachts naar Polen hebben ons geleerd dat er tot 150 geen echt merkbaar verschil is op elk de standaard banden.
Daarboven loopt de 158 pk iets uit en boven 170 duidelijk, in wat drukker verkeer is er dus geen verschil.
Beide overigens met handbak, waarbij de 158 zo'n 50 kg zwaarder is.
Voor de zware aanhanger is er eigenlijk ook geen duidelijk verschil.
De nokkenas verstelling moet het hogere koppeltoerental compenseren.
Max koppel is iets hoger maar bij een hoger toerental.
Ik meen een koppelkromme te hebben gezien die bij gelijk toerental ongeveer gelijk is maar pin me daar niet op vast.
Wees wel bewust dat bij de 158 pk motor bij kleppen stellen het blok er uit moet......
En let op de filters in de nokkenasverstelling ivm verstopping.....
Het geheel voelt bij de 158 pk uitvoering wat comfortabeler, alsof dat de bedoeling van Subaru is geweest.
De reden van terug naar een 125 is dat de 158 een regelrechte motorische rampenbak was.
Overigens door de dealer perfect opgelost! (Niet als grap bedoeld!)
Mocht je toch voor kracht gaan, neem dan een turbo.
Benno
Re: Forester, maar met welke motor?
Bedankt voor je input, Subarumouse, zeker nuttig, maar het zorgt zeker weer voor twijfel.
'Mijn' oude 125pk was een fijne wagen en vooral uiterst betrouwbaar... Ken je veel gevallen waarbij de 158pk problemen gaf? Het is vermoedelijk dezelfde motor als in de Legacy 2.0R (150 en 160pk).
'Mijn' oude 125pk was een fijne wagen en vooral uiterst betrouwbaar... Ken je veel gevallen waarbij de 158pk problemen gaf? Het is vermoedelijk dezelfde motor als in de Legacy 2.0R (150 en 160pk).
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Forester, maar met welke motor?
Hallo Thomas,
Ik ken geen verdere probleemgevallen, ook niet naar gezocht.
Er word ook hier op het forum wel af en toe melding gemaakt van hetzelfde basis probleem, inhouden.
De onze had last van inhouden bij vol gas optrekken tot 4000 toeren, daarboven geen problemen.
Dit was na resetten telkens weg maar begon na een honderd kilometer weer te verschijnen en erger te worden.
Alsof hij zichzelf van de goede waarden weg leerde.
Er is van alles vervangen aan sensoren, luchtmassa meters, computers etc.
Het uiteindelijke resultaat was een paar verbrande kleppen en zuigers.
De motor is binnen 10.000 km 3 keer er uit geweest, waarbij de dealer aangaf er meer dan 8000 ingestopt te hebben.
Na 2 maand begon hij weer wat te trillen etc.. Daarom hebben we hem maar ingeruild voor de huidige omdat we geen vertrouwen meer in de auto hadden.
De importeur plus een van de eerste dealers konden het ook niet vinden.....
Het was schijnbaar de eerste Subaru motor met nieuwe milieutechniek die daardoor onbekende problemen gaf.
Gevolg: Ik loop bij een mogelijke vervanging van mijn 125 met een boog om de 2005 / 6 158 heen!
Ik moet er niet aan denken dat ik deze prive gekocht zou hebben. Dan had ie nu waarschijnlijk op de sloop gestaan.
Onze beide 125 draaien elk al 80.000 probleemloos, waarbij de mijne nu bij 225000 een kapot staartlager in de bak heeft, janken als ie warm is.
We zien wel.
Benno
Ik ken geen verdere probleemgevallen, ook niet naar gezocht.
Er word ook hier op het forum wel af en toe melding gemaakt van hetzelfde basis probleem, inhouden.
De onze had last van inhouden bij vol gas optrekken tot 4000 toeren, daarboven geen problemen.
Dit was na resetten telkens weg maar begon na een honderd kilometer weer te verschijnen en erger te worden.
Alsof hij zichzelf van de goede waarden weg leerde.
Er is van alles vervangen aan sensoren, luchtmassa meters, computers etc.
Het uiteindelijke resultaat was een paar verbrande kleppen en zuigers.
De motor is binnen 10.000 km 3 keer er uit geweest, waarbij de dealer aangaf er meer dan 8000 ingestopt te hebben.
Na 2 maand begon hij weer wat te trillen etc.. Daarom hebben we hem maar ingeruild voor de huidige omdat we geen vertrouwen meer in de auto hadden.
De importeur plus een van de eerste dealers konden het ook niet vinden.....
Het was schijnbaar de eerste Subaru motor met nieuwe milieutechniek die daardoor onbekende problemen gaf.
Gevolg: Ik loop bij een mogelijke vervanging van mijn 125 met een boog om de 2005 / 6 158 heen!
Ik moet er niet aan denken dat ik deze prive gekocht zou hebben. Dan had ie nu waarschijnlijk op de sloop gestaan.
Onze beide 125 draaien elk al 80.000 probleemloos, waarbij de mijne nu bij 225000 een kapot staartlager in de bak heeft, janken als ie warm is.
We zien wel.
Benno
Re: Forester, maar met welke motor?
Hmm, zouden zal eens navraag doen of dat enkel bij de motoren van 05-06 is, of ook nog bij 07.
Misschien toch maar een SG van 02-04 zoeken, scheelt ook in de portefeuille bij aanschaf.
Misschien toch maar een SG van 02-04 zoeken, scheelt ook in de portefeuille bij aanschaf.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Forester, maar met welke motor?
is een forester 2010+ een optie?
heeft een 150pk / 200Nm FB20 motor met ketting aangedreven nokkenassen. onze 2011 forester is nieuw aangeschaft (net als mijn outback overigens) en nu meer dan 110.000km gereden, en zowel letterlijk als figuurlijk: probleemloos!
duurste aanshaf van de hele auto in de afgelopen 6 jaar waren de banden (michelin cross climate 205/65-16).
staan wat schappelijke geprijsde foresters hier in NL op Marktplaats vanaf €12.000
heeft een 150pk / 200Nm FB20 motor met ketting aangedreven nokkenassen. onze 2011 forester is nieuw aangeschaft (net als mijn outback overigens) en nu meer dan 110.000km gereden, en zowel letterlijk als figuurlijk: probleemloos!
duurste aanshaf van de hele auto in de afgelopen 6 jaar waren de banden (michelin cross climate 205/65-16).
staan wat schappelijke geprijsde foresters hier in NL op Marktplaats vanaf €12.000
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester, maar met welke motor?
FB20 motor was toch vanaf 2013, gemonteerd in de forester SJ.
DE SH was er vanaf ik meen 2009 tot einde 2012.
Heeft ook een 2.0 met snaar en 150 pk.
Eric
DE SH was er vanaf ik meen 2009 tot einde 2012.
Heeft ook een 2.0 met snaar en 150 pk.
Eric
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Forester, maar met welke motor?
vanochtend nog gauw gekeken, in onze 2011 Forester zit een FB20 motor met kettingaangedreven nokkenassen, oliefilter bovenop naast de dynamo.erichendri schreef:FB20 motor was toch vanaf 2013, gemonteerd in de forester SJ.
volgens boekje 150pk en 200Nm (N/A).
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester, maar met welke motor?
Ah,volgens mij is dan 2011 het overgangs jaar naar de SJ model.
Waarschijnlijk ergens december geleverd.
Dat SJ staat ook in je chassisnummer.
Of ben ik echt in de war, dacht namelijk dat de SJ een ketting had en de SH nog gewoon een snaar.
Eric
Waarschijnlijk ergens december geleverd.
Dat SJ staat ook in je chassisnummer.
Of ben ik echt in de war, dacht namelijk dat de SJ een ketting had en de SH nog gewoon een snaar.
Eric
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Forester, maar met welke motor?
dat in de chassisnummer is mij nooit opgevallen, eerlijk gezegd had ik al geen idee waar jullie het over hadden in andere topics met die benaming SG SJ etc...
onze forester is geleverd als zijnde een 2.0X in augustus 2011 als ik mij niet vergis...
meende dat de 2010 (nieuwe generatie forester) al de ketting nokkenassenmotorblok had...
waar kan ik uit herleiden wat de maand/jaar van productie de auto/motor is? kzal ook in de chassisnr kijken wat daar staat, kom ik nog op terug.
@topic starter: excuses voor deze kaping/zijstraatje.
onze forester is geleverd als zijnde een 2.0X in augustus 2011 als ik mij niet vergis...
meende dat de 2010 (nieuwe generatie forester) al de ketting nokkenassenmotorblok had...
waar kan ik uit herleiden wat de maand/jaar van productie de auto/motor is? kzal ook in de chassisnr kijken wat daar staat, kom ik nog op terug.
@topic starter: excuses voor deze kaping/zijstraatje.
Re: Forester, maar met welke motor?
Als je het chassisnr. post of per PB stuurt, dan kan ik het in het onderdelenprogramma voor je opzoeken. Ergens anders gaat dat volgens mij niet.
Wat je zegt klopt wel, de Forester kreeg als eerste de nieuwe FB motor in het vooronder. Dit was echter niet pas bij de introductie van de SJ. De laatste jaren van de SH zijn ook geleverd met deze motor.
Jouw chassisnr zal dan ook beginnen met JF1SH5
Wat je zegt klopt wel, de Forester kreeg als eerste de nieuwe FB motor in het vooronder. Dit was echter niet pas bij de introductie van de SJ. De laatste jaren van de SH zijn ook geleverd met deze motor.
Jouw chassisnr zal dan ook beginnen met JF1SH5
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Forester, maar met welke motor?
op het type plaatje het volgende:
VIN: JF1SHJLW4BG****** Applied model: SHJCL3W
Trim Code: H20 Colour Code: 61K Option Code: ECLM
Engine type: FB20BHZAXA Transmission type: TY758XTZAA
dan is dit een SH model?. en dan de vraag: wat zegt/betekent dat? en wat zegt jouw onderdelenprogramma, ben ik wel nieuwschierig naar...
VIN: JF1SHJLW4BG****** Applied model: SHJCL3W
Trim Code: H20 Colour Code: 61K Option Code: ECLM
Engine type: FB20BHZAXA Transmission type: TY758XTZAA
dan is dit een SH model?. en dan de vraag: wat zegt/betekent dat? en wat zegt jouw onderdelenprogramma, ben ik wel nieuwschierig naar...
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester, maar met welke motor?
Weer wat geleerd.
Dacht echt dat de SJ de eerste forester was met kettingmotor.
Eric
Dacht echt dat de SJ de eerste forester was met kettingmotor.
Eric
Re: Forester, maar met welke motor?
Arthur, de letters SF, SG, SH en SJ geven puur het model aan. Binnen dat model kan dan weer sprake zijn van een facelift, maar dat blijkt niet uit deze lettercombinatie.
Voor het overzicht:
SF
SG
SH
SJ
Voor wat betreft jouw chassisnr. Ik heb ook echt de laatste cijferreeks nodig om de productiemaand te kunnen achterhalen. Ik heb een willekeurige reeks geprobeerd, maar dan kom ik telkens op ongeldige VIN's uit.
Juist het laatste deel is als het ware een serienummer, waaruit het productie moment te halen is
Voor het overzicht:
SF
SG
SH
SJ
Voor wat betreft jouw chassisnr. Ik heb ook echt de laatste cijferreeks nodig om de productiemaand te kunnen achterhalen. Ik heb een willekeurige reeks geprobeerd, maar dan kom ik telkens op ongeldige VIN's uit.
Juist het laatste deel is als het ware een serienummer, waaruit het productie moment te halen is
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Forester, maar met welke motor?
SP-boxer, heb je de VIN per PB gestuurd.
ons model forester is idd de SH variant (met FB motor )
verassend ruim van binnen (cabine) vergeleken met de outback maar minder kofferbak ruimte dan de out.
ons model forester is idd de SH variant (met FB motor )
verassend ruim van binnen (cabine) vergeleken met de outback maar minder kofferbak ruimte dan de out.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester, maar met welke motor?
Laatste cijfers zijn ook belangrijk voor de gemodificeerde onderdelen en begin facelift toch?
Bij mazda was dat gewoon gemakkelijk, een facelift begon bij 200000 of 300000.
Eerste 5 letters waren altijd hetzelfde, daarna fabriek, motorinhoud en model(hb, wag of sed).
Eric
Bij mazda was dat gewoon gemakkelijk, een facelift begon bij 200000 of 300000.
Eerste 5 letters waren altijd hetzelfde, daarna fabriek, motorinhoud en model(hb, wag of sed).
Eric
Re: Forester, maar met welke motor?
Ik ken de chassisnr's niet volledig uit mijn hoofd, maar het programma geeft facelifts en motor ed. ook gewoon weer.
Arthur heeft per PB zijn info gehad
Arthur heeft per PB zijn info gehad
"I feel Legacy"
Re: Forester, maar met welke motor?
Even een eigen draadje vanonder het stof halen. Ben met een 'half oog' zoals ze in B zeggen wat aan het kijken naar een leuke SG. Leent de 4 traps automaat zich ook een beetje tot leuk rijden (als in bergweggetje)?
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Forester, maar met welke motor?
Hier geen probleem,gewoon de bergversnellingen gebruiken om opschakelen te voorkomen bij gas loslaten in bochten.*thomas* schreef:Even een eigen draadje vanonder het stof halen. Ben met een 'half oog' zoals ze in B zeggen wat aan het kijken naar een leuke SG. Leent de 4 traps automaat zich ook een beetje tot leuk rijden (als in bergweggetje)?
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester, maar met welke motor?
Heb met mijn legacy automaat altijd veel plezier gehad op de rotspaden ten noorden van het Gardameer, vaak doe je dat stapvoets en daar is de automaat ideaal voor.
Genoeg power met wegrijden op steile hellingen en dan bedoel ik +20% en meer.
Heb nooit het A/T temp lampje brandend gezien.
Eric
Genoeg power met wegrijden op steile hellingen en dan bedoel ik +20% en meer.
Heb nooit het A/T temp lampje brandend gezien.
Eric
Re: Forester, maar met welke motor?
Zelfde ervaringen als Eric, maar dan in Scandinavië en Slovenië. Dat m'n auto geen handbak heeft heb ik absoluut niet als een gemis ervaren.erichendri schreef:Heb met mijn legacy automaat altijd veel plezier gehad op de rotspaden ten noorden van het Gardameer, vaak doe je dat stapvoets en daar is de automaat ideaal voor.
Genoeg power met wegrijden op steile hellingen en dan bedoel ik +20% en meer.
Heb nooit het A/T temp lampje brandend gezien.
Eric
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Forester, maar met welke motor?
[quote="quikfit"
Hier geen probleem,gewoon de bergversnellingen gebruiken om opschakelen te voorkomen bij gas loslaten in bochten.
Gr.Quikfit [/quote]
Quick, jij met al je sneeuw-ervaring: wat vind jij van de 4 traps automaat op sneeuw en ijzel? Vraag me af hoe de torque-split op deze reeks nu effectief is (ik dacht 80 voor - 20 achter).
Hier geen probleem,gewoon de bergversnellingen gebruiken om opschakelen te voorkomen bij gas loslaten in bochten.
Gr.Quikfit [/quote]
Quick, jij met al je sneeuw-ervaring: wat vind jij van de 4 traps automaat op sneeuw en ijzel? Vraag me af hoe de torque-split op deze reeks nu effectief is (ik dacht 80 voor - 20 achter).
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester, maar met welke motor?
Ook de automaat doet het perfect op de sneeuw en is variabel rond de 50:50 tot gesperd op 50:50.
Ben er elk jaar (x of 15) mee op wintersport geweest en veel mooie toertochten daar gereden, tot wel 1800 meter hoogte geweest.
Ook zat ik vaak een km of 5 van de lift af en ginge we regelmatig in andere plaatsen skieën.
Tot een procent of 15 kon alles gereden worden zonder kettingen maar blijf op de steilste trajecten wel rijden.
Hij is dus Ardennen geschikt.
Ik rijdt nu een handgeschakelde legacy en merk geen verschil.
De automaat gooide net zo gemakkelijk zijn kont om in de sneeuw of modder als deze die ik nu hebt.
Eric
Ben er elk jaar (x of 15) mee op wintersport geweest en veel mooie toertochten daar gereden, tot wel 1800 meter hoogte geweest.
Ook zat ik vaak een km of 5 van de lift af en ginge we regelmatig in andere plaatsen skieën.
Tot een procent of 15 kon alles gereden worden zonder kettingen maar blijf op de steilste trajecten wel rijden.
Hij is dus Ardennen geschikt.
Ik rijdt nu een handgeschakelde legacy en merk geen verschil.
De automaat gooide net zo gemakkelijk zijn kont om in de sneeuw of modder als deze die ik nu hebt.
Eric
Re: Forester, maar met welke motor?
Eric, bedankt voor je input. Dat klinkt hoopvol. Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van Quick omdat ik op dit moment specifiek zo'n forester op het oog heb.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ