Achterwiellagers XT turbo vervangen
Achterwiellagers XT turbo vervangen
Hoewel de lagers nog in goede staat zijn, zit ik eraan te denken om de draagarmen te laten stralen en poedercoaten, waarna ik dan de lagers kan vervangen.
Ik kwam in het handboek niet zulke heel goede instructies tegen, dus wellicht hier wat hulp aanwezig is.
Ik heb de draagarmen reeds afgebouwd, het buitenste conische lager zit met de buitenste lagerschaal achter een rand (het seal heb ik reeds verwijderd, deze zit voor de rand)
Aan de binnenkant zit een ring met inkepingen. Ik heb begrepen dat dit een ring is, die eruit gedraaid kan worden met een speciale dop of door met een doorslag terug te tikken:
Als deze ring weg is, zou het lagerpakket vanaf de buitenzijde eruit geperst kunnen worden. Daarmee moet dan het conische lager gebruikt worden om de lagerschaal eruit te persen.
Heeft iemand dit wel eens vaker gedaan?
Weet iemand wat een wiellagerset + seals voor achteras XT turbo kost (ongeveer)?
gr. bram
Ik kwam in het handboek niet zulke heel goede instructies tegen, dus wellicht hier wat hulp aanwezig is.
Ik heb de draagarmen reeds afgebouwd, het buitenste conische lager zit met de buitenste lagerschaal achter een rand (het seal heb ik reeds verwijderd, deze zit voor de rand)
Aan de binnenkant zit een ring met inkepingen. Ik heb begrepen dat dit een ring is, die eruit gedraaid kan worden met een speciale dop of door met een doorslag terug te tikken:
Als deze ring weg is, zou het lagerpakket vanaf de buitenzijde eruit geperst kunnen worden. Daarmee moet dan het conische lager gebruikt worden om de lagerschaal eruit te persen.
Heeft iemand dit wel eens vaker gedaan?
Weet iemand wat een wiellagerset + seals voor achteras XT turbo kost (ongeveer)?
gr. bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen
Volgens mij moet je de conische ring naar buiten eruit tikken,ring eruit draaien en dan het lagergedeelte dat aan de binnenkant/ringkant zit eruit persen,daar heb je volgens mij nu genoeg ruimte om een passende dop op de buitenkant van het lager te zetten omdat die conische ring al is verwijderd.
Ik denk wel dat je een pers nodig hebt...maar je kan het proberen eruit te slaan.Zorg er wel voor dat je dop o.i.d. goed op de buitenkant van het lager rust.
Gr. Quikfit
Ik denk wel dat je een pers nodig hebt...maar je kan het proberen eruit te slaan.Zorg er wel voor dat je dop o.i.d. goed op de buitenkant van het lager rust.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen
De lagerschaal van het buitenste lager kan niet naar buiten, want die zit tegen een aanslag / schouder aan.quikfit schreef:Volgens mij moet je de conische ring naar buiten eruit tikken,ring eruit draaien en dan het lagergedeelte dat aan de binnenkant/ringkant zit eruit persen,daar heb je volgens mij nu genoeg ruimte om een passende dop op de buitenkant van het lager te zetten omdat die conische ring al is verwijderd.
Ik denk wel dat je een pers nodig hebt...maar je kan het proberen eruit te slaan.Zorg er wel voor dat je dop o.i.d. goed op de buitenkant van het lager rust.
Gr. Quikfit
Met wat extra googlen vond ik overigens deze DIY, zeer goede foto's en info:
http://www.mainelysubarus.com/forums/to ... -4wd-rear/
Zelf wil ik kijken of ik de juiste tool kan kopen voor het loshalen van die binnenring.
In de USA noemen ze dit een pin-socket, weet niet of dit universeel is, of Subaru specificiek. Zo ziet hij eruit.
In een andere manual vond ik dat dit Subaru # 925550000 is. Weet niet of dit nog te krijgen is.
Lagerset per kant incl. seals zal zo rond de E 60,- zitten als ik online beetje rondkijk:
https://www.autopartsonline.nl/SUBARU/X ... 9/p/200168
gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen
Dat is idd een duidelijke ''Doe het zelf''...
Die tool heet Locknut Socket of Lock Nut Socket,geen idee wat de NL naam is....op pin-socket komt er iets anders uit... https://www.google.se/search?q=Locknut+ ... 20&bih=945
Gr. Quikfit
Die tool heet Locknut Socket of Lock Nut Socket,geen idee wat de NL naam is....op pin-socket komt er iets anders uit... https://www.google.se/search?q=Locknut+ ... 20&bih=945
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen
Tot 1988 is het lager als het goed is de 906100007 en kost in NL bij de dealer ca. €135,- (Bij partacus.de slechts €57,-!)
De seal binnenzijde is 062440528, wordt geen prijs voor gegeven in het programma. (in Duitsland nog geen €6,-)
De seal buitenzijde is 28015AA100 en kost bij de dealer ca. €8,- (in Duitsland juist weer duurder)
De seal binnenzijde is 062440528, wordt geen prijs voor gegeven in het programma. (in Duitsland nog geen €6,-)
De seal buitenzijde is 28015AA100 en kost bij de dealer ca. €8,- (in Duitsland juist weer duurder)
"I feel Legacy"
Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen
Bedankt!SP-Boxer schreef:Tot 1988 is het lager als het goed is de 906100007 en kost in NL bij de dealer ca. €135,- (Bij partacus.de slechts €57,-!)
De seal binnenzijde is 062440528, wordt geen prijs voor gegeven in het programma. (in Duitsland nog geen €6,-)
De seal buitenzijde is 28015AA100 en kost bij de dealer ca. €8,- (in Duitsland juist weer duurder)
Kun jij ook zien of dat tool (Subaru # 925550000 ) nog leverbaar is?
gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen
In het programma is volgens mij geen mogelijkheid om op tools te zoeken.
Bij Partacus.de wordt hij verkocht voor (schrik niet) €81,16.
Zelf maken is dan toch ineens voordelig...
Bij Partacus.de wordt hij verkocht voor (schrik niet) €81,16.
Zelf maken is dan toch ineens voordelig...
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen
Heb ik voor m'n Leone zelf gedaan en zonder speciaal gereedschap. Één ring zat echter dusdanig vast gerot dat die het er niet in one piece vanaf heeft gebracht, maar een nieuwe was gewoon leverbaar en niet duur.
Zou ten alle tijden originele Subaru lagers terug plaatsen.
Zou ten alle tijden originele Subaru lagers terug plaatsen.
Gewoon omdat het kan.
Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen
Ik heb inderdaad gelezen dat je ring ook met een doorslag en hamer rond kan gaan tikken, maar het liefste natuurlijk met een juiste dop.Verzamelaar schreef:Heb ik voor m'n Leone zelf gedaan en zonder speciaal gereedschap. Één ring zat echter dusdanig vast gerot dat die het er niet in one piece vanaf heeft gebracht, maar een nieuwe was gewoon leverbaar en niet duur.
Zou ten alle tijden originele Subaru lagers terug plaatsen.
Dit is nogal erg prijzig...Bij Partacus.de wordt hij verkocht voor (schrik niet) €81,16.
Ik ga ook eens wat zoeken in de USA, als ik zo'n gereedschap voor onder de E 30,- kan vinden is dat redelijk vind ik.
gr. bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen
Met 2 lasergesneden (aan elkaar gelaste) ringen, waarin ik een oude dop las voor het aandrijfvierkant, gaat het me wel lukken.
Denk een prima en niet al te duren oplossing.
gr. Bram
Denk een prima en niet al te duren oplossing.
gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen
Intussen is het lasersnijwerk binnen, dus maar even het tool gemaakt.
In plaats van een dop in te lassen, heb ik een bout M16 erin gelast, daarop kan ik uiteraard ook een (moment)sleutel zetten.
Hier de lager borgmoer: Goed ingemeten, plaatje met nokken past goed: Bout M16 met moeren samen gelast met de 2 lasergesneden plaatjes (6mm) De tool: En draaien maar: gr. Bram
DXF files of tekeningen kunnen opgestuurd worden.
In plaats van een dop in te lassen, heb ik een bout M16 erin gelast, daarop kan ik uiteraard ook een (moment)sleutel zetten.
Hier de lager borgmoer: Goed ingemeten, plaatje met nokken past goed: Bout M16 met moeren samen gelast met de 2 lasergesneden plaatjes (6mm) De tool: En draaien maar: gr. Bram
DXF files of tekeningen kunnen opgestuurd worden.
Laatst gewijzigd door Bram_R op 23 okt 2017 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen
Helemaal top!
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen
Volgens de manual moet je bij montage eerst de 'stub-shaft' in de nieuwe lagers monteren in de draagarm.
Helaas zaten deze 'stub shafts' nog de aandrijfassen, en dat al heel wat jaartjes. Zaten muurvast.
Door uiteindelijk met een drukbus de homokineet van de stub shaft af te drukken door met een slagmoer de asmoer op te draaien, kreeg ik ze eraf.
Tussen de stub-shaft en de homokineet behuizing zit nog een seal, waarschijnlijk om inwatering in de splines te voorkomen.
Met de demontage is zowel dit seal als de metalen beschermring beschadigd, die moeten dus nieuw.
Hier wat foto's van de stubshaft.
Morgen maar eens een poging doen om de nieuwe lagers te gaan monteren.
gr. Bram
Helaas zaten deze 'stub shafts' nog de aandrijfassen, en dat al heel wat jaartjes. Zaten muurvast.
Door uiteindelijk met een drukbus de homokineet van de stub shaft af te drukken door met een slagmoer de asmoer op te draaien, kreeg ik ze eraf.
Tussen de stub-shaft en de homokineet behuizing zit nog een seal, waarschijnlijk om inwatering in de splines te voorkomen.
Met de demontage is zowel dit seal als de metalen beschermring beschadigd, die moeten dus nieuw.
Hier wat foto's van de stubshaft.
Morgen maar eens een poging doen om de nieuwe lagers te gaan monteren.
gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen
Vandaag verder met de wiellagers.
De oude set bestond uit 2 conische lagers, lager tussenbus, 2 conische lagerschalen (buiten) en tussenbus voor de lagerschalen. 6 delen totaal dus.
De nieuwe set bestaat maar uit 3 delen. De buitenlagerschalen en tussenbus zijn 1 bus en de lagers hebben elk de helft van de tussenbus.
Het merk van de nieuwe set is identiek aan wat er uit kwam: NTN Japan nm. Kennelijk na SKF en INA / FAG de grootste ter wereld.
Deze set komt van Brezan en zit in een doosje van ABS: Vervolgens de buitenbus in de draagarm geperst en het binnenste lager op de stubshaft.
Als daarna de stubstaft in de draagarm wordt gezet, kan het buitenste lager op de stubshaft worden gemonteerd (volgens handboek erop tikken met een hamer. Dit lager wordt later nog op moment gezet als de naaf erop komt en de asmoer wordt vastgezet. Doordat volgens de FSM procedure de stubshaft al in de draagarm zit, om daarna de grote 'nokkenmoer' te monteren, past mijn 'special tool' niet meer, doordat de stubshaft wat uitsteekt
Ik zal de special tool iets gaan verbouwen, zodat er een soort dop ontstaat.
Als deze nokmoer is vastgezet, kunnen de binnen- en buitenseals erin getikt worden en kunnen de draagarmen onder de auto. gr. Bram
De oude set bestond uit 2 conische lagers, lager tussenbus, 2 conische lagerschalen (buiten) en tussenbus voor de lagerschalen. 6 delen totaal dus.
De nieuwe set bestaat maar uit 3 delen. De buitenlagerschalen en tussenbus zijn 1 bus en de lagers hebben elk de helft van de tussenbus.
Het merk van de nieuwe set is identiek aan wat er uit kwam: NTN Japan nm. Kennelijk na SKF en INA / FAG de grootste ter wereld.
Deze set komt van Brezan en zit in een doosje van ABS: Vervolgens de buitenbus in de draagarm geperst en het binnenste lager op de stubshaft.
Als daarna de stubstaft in de draagarm wordt gezet, kan het buitenste lager op de stubshaft worden gemonteerd (volgens handboek erop tikken met een hamer. Dit lager wordt later nog op moment gezet als de naaf erop komt en de asmoer wordt vastgezet. Doordat volgens de FSM procedure de stubshaft al in de draagarm zit, om daarna de grote 'nokkenmoer' te monteren, past mijn 'special tool' niet meer, doordat de stubshaft wat uitsteekt
Ik zal de special tool iets gaan verbouwen, zodat er een soort dop ontstaat.
Als deze nokmoer is vastgezet, kunnen de binnen- en buitenseals erin getikt worden en kunnen de draagarmen onder de auto. gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen
Na wat slijpen en lassen is lagerborgmoer-tool v2.0 klaar.
Als mensen de dxf's willen van de aangepaste tool, laat maar weten. Ik wil hem ook wel maken voor anderen.
Hiermee kon ik de borgmoer op 200Nm zetten.
Daarna zijn de binnen- en buitenseal gemonteerd en heb ik de draagarmen onder de auto gemonteerd.
Bij de XT bestaan de draagarmen-achterzijde uit twee delen, volgende keer kan ik de draagarm samenbouwen en de schokbrekers en differentieel monteren.
gr. bram
Als mensen de dxf's willen van de aangepaste tool, laat maar weten. Ik wil hem ook wel maken voor anderen.
Hiermee kon ik de borgmoer op 200Nm zetten.
Daarna zijn de binnen- en buitenseal gemonteerd en heb ik de draagarmen onder de auto gemonteerd.
Bij de XT bestaan de draagarmen-achterzijde uit twee delen, volgende keer kan ik de draagarm samenbouwen en de schokbrekers en differentieel monteren.
gr. bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen
Goed gereedschap is het halve werk.
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen
Zelf gemaakt gereedschap nog mooier!
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik