Diesel Tuning

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Diesel Tuning

Bericht door *thomas* »

Hoi allen

Ik overweeg de aanschaf van een Legacy Diesel. Eentje uit 2008, dus met de problematische Euro 4 motor. Gelukkig is bij de wagen die ik voor ogen heb het blok 70 000km geleden reeds vervangen. Dit is bevestigd door de dealer die de werken heeft uitgevoerd. Ze konden me alleen niet meteen zeggen of er een blok is ondergekomen van de nieuwere generatie of terug een rommelblok.

Goed, dat (gedeeltelijk) terzijde wou ik even weten of er iemand ervaring heeft met het tunen van deze motoren? Ik zou morgen even informeren bij EMS tuning, maar misschien kunnen jullie ook nog tips geven/

Wat ik reeds ben tegengekomen is:

- DPF verwijderen
- opmaat uitlaat
- uiteraard herprogrammeren
- enkelmassa vliegwiel en aangepaste koppeling (eens je over de 420Nm gaat)

Wat ik niet meteen heb gelezen (en wat mij voor de hand liggend lijkt bij een diesel) is:
- grotere turbo
- andere injectoren
- andere intercooler

Graag jullie input.

Thx

Thomas
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Diesel Tuning

Bericht door erichendri »

Bij mazda werden er constant wijzigingen aan veel onderdelen toegepast.
Bij opzoeken op chassisnummer werd je naar de nieuwste versie verwezen.
DPF mag niet meer weg las ik laatst.
Grotere turbo hoeft niet.
Injectoren hoeft ook niet, zijn een honderdtje of 8 per stuk vandaar, meestal wat overcapaciteit.
Hetzelfde geld voor de intercooler.
Zou niet verder gaan als 180 pk/400 nm.
En sowieso niet laten werken bij lage toeren en niet het nieuwe rijden toepassen, denk dat daardoor de meeste motoren door sneuvelen, ook bij andere merken.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 10 sep 2017 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Diesel Tuning

Bericht door quikfit »

Zou eerst maar uitvogelen of er geen ''rommelblok'' is teruggeplaatst... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Diesel Tuning

Bericht door *thomas* »

Bedankt heren.

Inderdaad, DPF verwijderen mag niet... Maar in België mag chiptuning an sich al niet.

180pk vind ik wat mager, had minstens op 200pk gehoopt
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Diesel Tuning

Bericht door sufos »

Een Saab bijvoorbeeld wordt regelmatig getuned, winst is zo'n 30% als je het hebt over de meest simpele vorm. Turbodruk regelaar en de slangen worden aangepast, verder is het volgens een mij een kwestie van andere software. Valt allemaal wel dus..
Zal bij een Subaru niet veel anders zijn ( moet je wel iemand hebben die de software voor een redelijk prijs kan aanpakken).
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Diesel Tuning

Bericht door SP-Boxer »

Thomas, 180pk met 400NM zal sneller voelen dan jouw Outback! Dat koppel maakt heel veel goed, staar je niet blind op pk's.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Diesel Tuning

Bericht door *thomas* »

Ben van oorsprong een 'dieselrijder' en menig diesel voelt zeker sneller dan mijn Outback omwille van het koppel, klopt helemaal.

Mijn 'droomauto' is een Legacy 2.0GT. Die dingen hebben zo'n 280pk en hoewel deze diesel dat never nooit zal halen, zou het voor een alternatief zijn op die 'droomwagen'. En het voordeel dat het LHD is...

Ik wil alleen eens een auto waar het sleutelen/spelen voorop komt en deze Leg zou daarvoor ideaal zijn. Als die 200pk netjes haalbaar zijn, waarom ook niet :). Had vandaag EMS proberen contacteren, maar kreeg geen gehoor... Beter een mailtje?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Diesel Tuning

Bericht door erichendri »

Ik weet dat hij het druk heeft maar wel antwoord.
En dat koppel, daar krijg je een kick van, heel verslavend maar mits boven de 2000 toeren blijvend best veilig.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Diesel Tuning

Bericht door *thomas* »

Oké, maar telefonisch volhouden of via mail? Zulke zaken bespreek ik toch liever 'live'.

Koppel is zeker verslavend en van dat nieuwe rijden, ik doe er niet aan mee. Slecht voor de hele aandrijflijn, om te beginnen het DMV.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Diesel Tuning

Bericht door erichendri »

Het dmv vliegwiel laat je eigenlijk denken dat de motor het kan.
BMW heeft triple vliegwielen in de diesels, geen trillingen voelbaar vanaf 1200 rpm.
Dat las ik in een test,geen geprotesteer bij vol gas geven.
Want bjj dat toerental leveren een aantal diesels al hun max koppel.
Zelfs al turbo benzine blokken.
De mazda turbodiesels begonnen pas lekker gezond te klinken vanaf 2000 rpm als voorbeeld.
Enkelmassa vliegwielen nog wel.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Diesel Tuning

Bericht door *thomas* »

Heeft het verder zin om over te schakelen op EMV? Of niet aan te raden?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Diesel Tuning

Bericht door quikfit »

Zo'n DMV gaat vroeg of laat naar de kl*te(en herrie maken),zeker met extra koppel.Ik zou er een EMV en een sport/versterkte koppeling monteren.
Wel opletten dat je wat hoger in de toeren draait voordat je het vermogen aanspreekt,dit met het oog op de bak en de rest van de aandrijflijn.Tenslotte word het DMV niet voor niets gemonteerd.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Diesel Tuning

Bericht door *thomas* »

Ja, zeker waar. En een hoop gerammel bij starten en stoppen motor :(. Ken meerdere mensen die het op tig auto's hebben.

Maar zit net een nieuwe koppeling en DMV in, dus even wachten hoe die het volhouden denk ik.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Diesel Tuning

Bericht door quikfit »

Dan zou ik daar voorlopig niets aan doen(kan altijd nog).
Rijden met een gekietelde diesel betekend niet dat je zo'n stoplichtracer word...daar zijn potente benzine uitvoeringen beter geschikt voor...gewoon gezond verstand gebruiken wat betreft het aanspreken van vermogen. ;)

Gr. Quikfit. :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie