Brandende lampjes

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Brandende lampjes

Bericht door Beurstel »

Goedenavond,

Vandaag na een lange, fijne rit bijna thuis voor de deur begonnen plotseling en tegelijk allemaal lampjes te branden en te knipperen (zie foto). Lichtjes van VDC en het motorlampje branden, cruise (van de cruise control)n knippert en het sport lampje knipperde ook dacht ik, maar dat doet die nu niet meer. Na twee uur wachten nog eens geprobeerd net namelijk.

Iemand zo enig idee wat deze combinatie kan betekenen? Vanwege VDC en cruise dacht ik aan ABS-sensor, maar dan kan ik het motorlampje niet plaatsen. Motor loopt verder goed voor zover ik weet, geen rare dingen.

Het gaat trouwens om een Outback H6, bj 2004.
Bijlagen
Outback lampjes.jpg
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Brandende lampjes

Bericht door erichendri »

Even uitlezen met je app of bij een subarudealer.

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Brandende lampjes

Bericht door Beurstel »

Daar kan ik gelukkig vanmiddag terecht, maar misschien sloeg iemand aan op de combinatie.

Wat voor app bedoel je trouwens?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Brandende lampjes

Bericht door erichendri »

Je moet dan een elm327 kopen voor je obd stekker.
Ik heb hem van autowolf.
Afhankelijk van je telefoon de wifi (appel) of bluetooth (android) versie.
Verder heb ik de torque pro app.
Heel veel mogelijkheden zit er in, ook tijdens rijden een soort dashboard functie.
Plaatjes : https://www.google.nl/search?q=torque+a ... 60&bih=559
En natuurlijk codes na uitlezen wissen.
Lampjes kunnen van alles zijn en sommige functies, zoals cruisecontrol werken dan niet meer.
Motor gaat in soort noodloop maar als je normaal rijdt merk je daar niks van.
Wel vaak aan het brandstof verbruik.

Eric
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Brandende lampjes

Bericht door mikage »

Die combinatie heb ik tot 2x toe ook gehad. Was bij mij een P0420 foutcode. De eerste keer bij de dealer uit laten lezen en daar gereset. De 2e keer in Duitsland. Daar uitlezen bij de Subaru dealer kostte al €25,-- , en het resetten zou daar dan nog bovenop komen (Ook €25,-- ????) Ik heb het niet eens afgewacht en heb bij de A.T.U. zo'n fysiek apparaatje van €40,-- gekocht en daarmee de foutcode weer gereset. Stekker erin, uitlezen, op internet uitzoeken wat die foutcode betekent en restten. Klaas was ik.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Brandende lampjes

Bericht door erichendri »

Sowieso na resetten weer verder rijden tot hij weer gaat branden.
Niet meteen vervangen maar storingen komen niet zomaar erin.
Na de 2de keer kan je beter de oorzaak oplossen.

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Brandende lampjes

Bericht door Beurstel »

Die app in combinatie met dat apparaatje is mooi, ga ik zeker wat mee doen. Even via google gekeken, lijkt me erg handig.

Heb het laten uitlezen bij mijn vaste garage (geen dealer) waar de hoofdmonteur gelukkig een Subaruhart heeft (heeft er zelf 3). Uitlezen is daar gewoon service. De Subarudealer is minder ver rijden, kom ik ook regelmatig, maar die brengt daar inderdaad zomaar een half uurtje werk voor in rekening. Nou ja, voor allebei valt wat te zeggen. Ben zelf ondernemer en voor je het weet ben je je halve dag kwijt aan "service verlenen". Aan de andere kant doe je daarmee wel aan klantenbinding.

Maar goed, code bleek afkomstig van de sensor die de stand van de schakelpook aangeeft. Niet zo ernstig dus en dat levert dan de hele kerstboom aan lichtjes op. Gereset en nu is het weg. Over paar duizend kleine beurt, dus komt het terug wordt het dan gelijk meegenomen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Brandende lampjes

Bericht door erichendri »

Dat valt dan weer mee.
Weet wel dat een dealer meer codes kan zien dan een universele garage.
Zelfs degene die een app gewist heeft.

Eric
Plaats reactie