Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Motoren, injectiesystemen etc.
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door ForesterWillem »

Hallo heren en dames. Toen ik me aanmelde op dit forum had ik het probleem dat mn forester geen trekkracht heeft.

We zijn nu 8000km verder, en nog steeds geen trekkracht. Op een gegeven moment wen je er aan en denk je van, ach, ik hoef ook niet sneller.

Maar vandaag ben ik met een lege autotrailer naar oostenrijk gereden. En bij hellingen van 6% kan ik hem in de 4 net op 90km/u houden. Wordt dit 7% dan houdt het met 70km/u op. Dit kan toch niet normaal zijn?

Het volgende is er intussen geprobeerd. Andere lambda sensor, map sensor, gaspositie sensor en klop sensor. En katalysator er onderuit.

Soms bij het inhalen, zonder aanhanger trekt hij redelijk. En opeens bedenkt hij zich en gooit hij het vermogen eraf. Als ik 25% gas geef of vol gas zit bijna geen verschil in.

Mijn subaru heeft geen obd. Alleen knippercodes en hij geen geen CEL.

Wie heeft nog ideeën? Bedankt.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door erichendri »

In zijn 4 draaid hij te weinig toeren om te klimmen.
Mijn legacy moest meer als 4500 toeren draaien om een caravan in Duitsland omhoog
te krijgen met ruim 80 km/u.
Wel tijdig terugschakelen is het advies.

Eric
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door erichendri »

Tsja, tips….
Wat voor merk benzine tank je?
Hoe zijn de bougiekabels en bougies.
Klepspeling al eens gecontroleerd?
Zit er niet een schotje dicht in de achterdemper?
Uitlezen en waardes aflezen kan met het downloadbare freessm op je laptop
en een vag kkl kabel.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door quikfit »

Injectoren,benzinepomp/filter?

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door SP-Boxer »

Ligt niet aan de brandstof, hij was onderweg naar Oostenrijk, dus zat waarschijnlijk al niet meer de NL benzine in. Sowieso zeer onwaarschijnlijk dat er al ruim 8000km slechte benzine in gaat.

Denk dat de einddemper een betere richting is. Zit er een originele pot onder, of iets anders?
doet het probleem zich zowel op gas als op benzine voor?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door quikfit »

Hmm...gas,helemaal overheen gelezen.
Is inderdaad handig om te weten of het zich op beide brandstoffen voordoet.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door ForesterWillem »

Einddemper geen idee. Ik heb hem een stuk op benzine gehad, en ja ik had het er even bij mieten zeggen, maar dat maakt niks uit. Boven 4000 toeren trek ik hem nooit. Dan krijgt de motor wat leven en heb ik zoiets van, vind hij niet leuk.... is een gevoelskwestie denk ik.

Voorheen wou hij niet eens boven 4000, zonder kat nu wel. Zou het einddemper zijn? Lijkt origineel en niet verrot ofzo.

Bedankt tot zover!
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door ForesterWillem »

Kabels en bougies zijn goed, hij slaat ook niet over ofzo. Klepspeling nog steeds niet gechecked. Koud tikt ie iets, warm muisstil. Enige sensoren die nog niet vervangen zijn zijn koelvloeistof en inlaat temperatuur sensor. Maar lijkt mij dat niet zo'n dramatisch effect heeft. Ik sleutel al jaren en dit is de eerste auto waar ik er niet achter kom. Ook omdat hij niet uitgelezen kan worden...
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door quikfit »

ForesterWillem schreef:Boven 4000 toeren trek ik hem nooit. Dan krijgt de motor wat leven en heb ik zoiets van, vind hij niet leuk...
Tsja,als je met een aanhanger de berg op rijd en het vertikt om meer dan 4000 toeren te draaien...

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door ForesterWillem »

Moet toch niet nodig zijn? Ik ben niet gewend aan zo weinig koppel.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door quikfit »

125pk (als ie nieuw is) bij 5600 tpm is niet veel :!: Als jij dan ''halfgas'' geeft en in z'n 4 rijd gebeurd er niet zoveel bijzonders... ;) Eigenlijk ben je de motor aan het ''stuk rijden'',vergelijk het met je fiets....in een te hoge versnelling de berg op,en jij gaat ook kapot. Op gas heb je daarbij nog eens 10% minder vermogen.

Maximum vermogen: (Geeft het maximaal vermogen aan van een motor uitgedrukt in Kilowatt (kW) en paardenkracht (pk). 1 pk staat gelijk aan 0,735 kW. Het maximum vermogen wordt gehaald bij een bepaald toerental van de motor. Er is een verband tussen het vermogen en de maximale prestaties van de auto.)

Maximum koppel: 184Nm (Resultaat van de kracht die de zuiger uitoefent op de aandrijfas. Koppel wordt uitgedrukt in Newtonmeter (Nm). Het koppel is van invloed op de souplesse en de trekkracht van de motor. Veel koppel betekend over het algemeen relatief weinig schakelen, makkelijk versnellen (vooral bij inhaalmanoeuvres), goed bruikbaar als trekauto en weinig moeite met steile hellingen.)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door ForesterWillem »

Ik heb papieren voor eerste automonteur, ook aantal jaar als zodanig gewerkt. Ik weet hoe een motor werkt. Kan hem uit elkaar halen en in mekaar zetten zonder de twijfel of het wel goed is gegaan. Maar ik geloof er geen zak van dat dit het is. Hiervoor had ik een audi 1.8 20v. Die moest boven de 2800 toeren blijven om wat kracht te leveren. Het gaat er bij mij dus niet in dat deze boven 4500 pas iets doet. Ik heb een hekel aan zoveel toeren.

Omdat hij soms halverwege ineens in houdt weet ik eigenlijk wel zeker dat er iets electronisch moet zijn. Maar wat... ik kan niet eindeloos blijven vervangen. Dat is de auto niet waard.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door erichendri »

Waar woon je, ik woon in Doorn.
Ik heb freessm draaiend op een laptop.
Kunnen we hem doormeten, kan alle sensoren uitlezen.
Klepspeling wel even controleren, moet elke 30000-40000 km.
NGK bougies monteren, eerst op 0,8 mm afstellen kan je ook doen.
Oh ja, de audi had meer vermogen en koppel en was lichter.
Dat ga je natuurlijk merken.

Eric
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door ForesterWillem »

Ik heb ook freessm op de laptop gezet. Eerst een vag 409 kabel gekocht. Werkt niet. Een 'officiële' besteld. Ook niet. Wat blijkt. Mijn auto ondersteund het niet. Dat is nou juist de pest. 99 is overgangsjaar. De mijne heeft het niet.

Klepspeling kan hem wel helpen. Maar niet het verschil dat ik mis. Of misschien denk te missen als het echt zo hoort.

Dat de audi lichter is klopt. Maar als ik daar een aanhanger achter zet van 700 kilo met een auto erop van 1200 kilo is die ruimschoots over beladen maar trok hij het wel. De subaru met lege kar dus niet. En ik moest met de audi ook door Duitsland heen. En die audi vond ik al kut. Vooral qua rijden opzich. Maar de krachteloosheid van de subaru is echt niet best.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door erichendri »

99 moet dat ondersteunen.
Moet bij mijn 99er legacy ook een paar keer verbinden of opstarten
voor hij met de ECU kan comuniseren.
Je mag altijd een keer langskomen als je in de buurt bent, was zelf ook automonteur geweest.
Mijn vag kabel kwam bij autowolf vandaan, je moet ook de drivers downloaden dacht ik.
Bewust geen alibaba kabel genomen.

Eric
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door ForesterWillem »

Pin 7 moet in de obd stekker zitten voor je je ecu kunt uitlezen. Die heb ik dus niet. Ik ben ook een poos aan het proberen geweest maar zonder succes en toen vond ik daar een artikel over.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door niksnut »

Klinkt mij als een dichte einddemper. Niet verroest vanaf 99 kan niet dus zal wel zo een imitatie ding met watten zijn. Had een zelde probleem met een justy. Kon ook niks vinden tot er ineens een pluk watten uit hing. Andere demper en kreng ging weer als de brandweer.
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door ForesterWillem »

Vandaag terug gekomen uit Oostenrijk, 3de versnelling 4500 toeren gaat als ik hem op tijd terug schakel. Ben ik iets te laat trekt hij hem er niet meer bij. Hing 1500 kilo achter wat ik persoonlijk peanuts vind.

Demper ga ik naar kijken, is geen nieuwe maar wie weet....
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door quikfit »

ForesterWillem schreef:Hing 1500 kilo achter wat ik persoonlijk peanuts vind.
Welkom thuis! :okeee: 1500 Kilo is voor jouw auto geen peanuts maar het maximale trekgewicht. ;)
En nu een stukje karren zonder einddemper... :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door SP-Boxer »

In de bergen is 1500kg inderdaad redelijk heftig voor de auto. Neemt niet weg dat hij het wel gewoon moet trekken.

Een ex automonteur moet toch ook weten dat je een motor niet moet afwurgen. 4500rpm is niets voor dit blok. In heuvelachtige gebieden is het nieuwe rijden echt not-done. Sowieso is dat nieuwe rijden iets Nederlands, in de rest van Europa zou men zijn auto er simpelweg me slopen op den duur.

Dit is overigens de grafiek passende bij jouw auto. Tussen de 3600rpm en 5600rpm is een mooi gebied zodra de omstandigheden wat zwaarder worden.
Koppel- en vermogenskromme EJ20 (184Nm en 125pk)
Koppel- en vermogenskromme EJ20 (184Nm en 125pk)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door quikfit »

Ik heb ook gezocht naar zo'n grafiek maar niet gevonden. :(
Bij 4000tpm levert de motor 70kW,ong.95pk en het koppel begint dan al af te nemen,dat is niet genoeg om lekker de berg/helling op te komen met een zware aanhanger,vanaf het moment dat het koppel afneemt moet de motor het van de tpm hebben.
Daar komt bij dat de tangentiële krachten op de zuiger zo groot worden bij ''ondertoeren'' dat het small end en big end(bovenste lagerschalen) en drijfstang grote krachten te verduren krijgen....de gevolgen zijn een motor die in de soep loopt als dit langere tijd gebeurd.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door SP-Boxer »

Tijdens mijn studie een "verplicht" abonnement op de AMT gehad. (Auto & Motor Techniek)
Daarin stond ooit een stuk over een Legacy incl. deze grafiek. Snel ingescand en volgens mij al ooit eerder op dit forum gebruikt.
Mijn pa had eenzelfde Legacy.
"I feel Legacy"
Knutsel foz
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2017 20:56

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door Knutsel foz »

Ik denk dat je uitlaat iets verstopt zit.
Draai je spruitstuk er eens af en kijk hoeveel kool er in zit.
Kan je gelijk je uitlaat poort bekijken hoeveel kool er in zit,
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door quikfit »

Het is geen tweetakt...hij rijd op LPG. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door erichendri »

Die grafiekjes staan meestal ook in de folders.
Vind grafiekjes ook veeel beter als cijfers.
Er word regelmatig geklaagd dat Japanse auto's bij
hoge toerentallen hun koppelpiek hebben.
Maar vaak volgens de grafiek zie je dat ze dat piekje al veel eerder op 10-20 nm na bijna bereiken.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 09 aug 2017 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Knutsel foz
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2017 20:56

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door Knutsel foz »

Ik heb het ook gehad wel met een Honda Civic 1.3 zat geen gang meer in trekken 0,0
Was van een oud vrouwtje en altijd kleine stukjes mee gereden.
Spruitstuk zat bijna pot dicht.
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door ForesterWillem »

Persoonlijk vind ik alles boven 2500 geen wurgen. Hij kan het doen. Of niet. Maar dat dit ding pas kracht levert bij 4500 valt me tegen. Ik vind dst lui. Ik ben geen fan van zoveel toeren maken. Wat dat betreft is dit de verkeerde auto voor me. Maar ja, verder bevalt hij goed.

Wat doet chiptuning met dit blok? Ik heb ooit een bmw omgebouwd naar stand alone management. Door ontsreking in lager toeren hoger te zetten was daar de luiigheid wel uit te krijgen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door erichendri »

Ben ook geen fan van hoge toeren maar een roffel voorpijp en leuke absorptie achterdemper maakt het draaien van hoge toeren wel leuker.

Eric :-)
ForesterWillem
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2017 17:37

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door ForesterWillem »

Aan de hand van de grafiek zie ik wel waarom hij als hij eenmaal op die 4000 of 4500 niet verder trekt. Koppel neemt af als de pk's omhoog gaan. Al met al doet het blok dus eigenlijk niks extra boven 3800 toeren. Dan klopt dat wel dus.

Mijn spruitstuk zit niet dicht. Heb een andere motor ingebouwd toen ik hem kocht, vorige eigenaar had een waterlek in de stalen leidingen en alleen het expansievat bijgevuld. Resultaat, blok kapot.

Maar toen dat deel uiteraard bekeken en was goed. Einddemper kan nog wel maar klinkt niet gesmoord. Katalysator verwijderen heeft hem wel geholpen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 1999 ej20 geen vermogen.

Bericht door quikfit »

Een benzine motor moet het niet alleen van z'n koppel hebben bij zware last maar van zijn vermogen...dus die 125pk levert ie bij 5600tpm :!:
Maar het is maar net wat je verwacht van een 18 jaar oud motortje met 125pk en 1500 kilo erachter....die je maximaal 4000tpm laat draaien.
Ik ga ermee stoppen want ik krijg de indruk dat je het niet wilt begrijpen...no hard feelings... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie