Koelvloeistof
Koelvloeistof
Hoi, ik neem op vakantie altijd een fles olie en kvs mee.
Motorolie is geen probleem, maar in de manual staat Subaru eigen kvs.
Welk alternatief kan ik gebruiken?
Hoor het graag.
Gr.
Ted
Motorolie is geen probleem, maar in de manual staat Subaru eigen kvs.
Welk alternatief kan ik gebruiken?
Hoor het graag.
Gr.
Ted
Re: Koelvloeistof
Neem aan dat het rode koelvloeistof is? Gewoon een flesje halen bij de automaterialen zaak.
Rood en blauw niet mengen!
Fijne vakantie toegewenst.
Rood en blauw niet mengen!
Fijne vakantie toegewenst.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Koelvloeistof
Subaru heeft voor zover ik weet nooit rode koelvloeistof. Rood is voor duitse meuk.
De originele koelvloeistof kan volgens het boekje trouwens iets van 200.000km blijven zitten, daarna elke 100.000km (uit mijn hoofd)
Voor nood gewoon de simpele blauwe halen.
De originele koelvloeistof kan volgens het boekje trouwens iets van 200.000km blijven zitten, daarna elke 100.000km (uit mijn hoofd)
Voor nood gewoon de simpele blauwe halen.
"I feel Legacy"
Re: Koelvloeistof
Bij mij zit er toch echt rode in,altijd in onderhoud geweest bij de Subaru dealer waar ik hem gekocht heb.
Op de site van Kroon Oil komt er voor mijn auto ook ''rood voor Duitse meuk'' uit...heeft te maken met het materiaal waar de koppakkingen van gemaakt zijn
Als Ted niet kleurenblind is kan ie even melden welke kleur er in zijn koelsysteem zit
https://www.kroon-oil.com/nl/productadv ... nt:224555/
Gr. Quikfit
Op de site van Kroon Oil komt er voor mijn auto ook ''rood voor Duitse meuk'' uit...heeft te maken met het materiaal waar de koppakkingen van gemaakt zijn
Als Ted niet kleurenblind is kan ie even melden welke kleur er in zijn koelsysteem zit
https://www.kroon-oil.com/nl/productadv ... nt:224555/
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Koelvloeistof
Hoi,
Ben inderdaad niet kleurenblind....
Bij mij zit er blauw/groen in.....
Ted
Ben inderdaad niet kleurenblind....
Bij mij zit er blauw/groen in.....
Ted
Re: Koelvloeistof
Opgelost,bedankt voor je bevrijdende antwoord @Ted.
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Koelvloeistof
Mijn impreza heeft de rode koelvloeistof en dat gaat probleemloos : heb me laten vertellen dat die beter zou koelen en zou minder agressief zijn ?
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: Koelvloeistof
Het vreet bepaalde type koppakkingen niet aan heb ik ergens gelezen op één van de Subaru.org sites
Gr. Quikfit.
Gr. Quikfit.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Koelvloeistof
Juist daarom..ik heb het zelfs in de radiateur van mijn zündapp terwijl die gewoon leidingwater adviseert.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: Koelvloeistof
Er staat me iets bij dat de rode juist niet zo goed was voor aluminium, maar wellicht is dat ook al lang achterhaald.
Ikzelf gebruik in ieder geval altijd de blauwe. Volgens mij is die het minst agressief.
Subaru gebruikt zelf ook blauw, maar tegenwoordig wel altijd longlife spul. Pas na 2 ton een eerste wissel, maar meestal heb je het voor die tijd al vervangen met bijv. een distributiewissel.
Ikzelf gebruik in ieder geval altijd de blauwe. Volgens mij is die het minst agressief.
Subaru gebruikt zelf ook blauw, maar tegenwoordig wel altijd longlife spul. Pas na 2 ton een eerste wissel, maar meestal heb je het voor die tijd al vervangen met bijv. een distributiewissel.
"I feel Legacy"
Re: Koelvloeistof
Vandaag aangekomen in Spittal (Oostenrijk) op doorreis naar Kroatie. Tijdens een lange klim net na Salzburg liep de kvs temp op tot 104 geaden en ook de cvt olie temperatuur liep op tot 104 graden. Deze waarden lijken mij aan de hoge kant. Auto reed verder prima en ook in de klokkenwinkel gingen er geen lampjes branden. De auto zit redelijk vol, mijn vrouw, ik en 150 kg bagage. Op de haak hangt een boottrailer met een totaal gewicht van 1000 kg.
Ik gebruik voor het uitlezen de Active OBD voor Subaru. Nu is deze ontwikkeld voor Subaru's van 2012 en jonger. Onze Legacy is van 2010. Kan het zijn dat er verkeerde waarden worden doorgegeven, andere software of iets dergelijks. Ps. De buitentemp was 18 graden.
Ted
Ik gebruik voor het uitlezen de Active OBD voor Subaru. Nu is deze ontwikkeld voor Subaru's van 2012 en jonger. Onze Legacy is van 2010. Kan het zijn dat er verkeerde waarden worden doorgegeven, andere software of iets dergelijks. Ps. De buitentemp was 18 graden.
Ted
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Koelvloeistof
104 graden hoeft niet een probleem te zijn tijdens een klim.
Wat was het toerental op dat moment en had je de bak in de handmode.
Klimmen gaat het beste bij wat meer toeren, rond de 3500 of zo.
Betere koeling en motorsmering en meer vermogen.
En de app is voor alle auto's niet alleen vanaf 2010 modellen.
Active obd, is dat een app of zo?
Eric
Wat was het toerental op dat moment en had je de bak in de handmode.
Klimmen gaat het beste bij wat meer toeren, rond de 3500 of zo.
Betere koeling en motorsmering en meer vermogen.
En de app is voor alle auto's niet alleen vanaf 2010 modellen.
Active obd, is dat een app of zo?
Eric
Re: Koelvloeistof
Nee, bak sto d gewoon in D. Toerental varieert dan van 4000 terug naar 1500 en weer omhoog.
Klimmen in manual mode?
Met de app kun je via obd2 de autogegevens uitlezen waaronder kvs, at temp enz.
Klimmen in manual mode?
Met de app kun je via obd2 de autogegevens uitlezen waaronder kvs, at temp enz.
Re: Koelvloeistof
Geniet van je vakantie
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Koelvloeistof
Ehh, ja! Sowieso in de bergen vaker manual rijden. Zo voorkom je dat de bak reageert bij de minste of geringste beweging met je gaspedaal.Ted schreef:Klimmen in manual mode?
Ik heb natuurlijk geen ervaring met de cvt, maar je wil het toerental kunnen vasthouden. 1500rpm tijdens het klimmen is voor geen enkele automotor een pretje.
"I feel Legacy"
Re: Koelvloeistof
Klimmen met een CVT gewoon in D. De CVT kiest zelf wel het juiste toerental. En ja, dan draait ie wel eens 5000rpm. Vind ie op dat moment gewoon lekker.
Dalen ook in D, tenzij het te hard gaat, dan ff terugflipperen (doet ie bij de Out een 6bak na) of geheel in manual zetten.
Zelfs op de Cruisecontrol gewoon in D laten staan en als het bij dalen te snel gaat ff terugflipperen. Als er geflipperd is en het toerental/gaspedaalstand is weer een aantal seconden gelijk, dan schakelt ie automatisch weer terug naar volledige D-mode.
Ik rij met een 1500kg Fendtje er achter plm. 90% op de Cruisecontrol
Greetz, Q
Dalen ook in D, tenzij het te hard gaat, dan ff terugflipperen (doet ie bij de Out een 6bak na) of geheel in manual zetten.
Zelfs op de Cruisecontrol gewoon in D laten staan en als het bij dalen te snel gaat ff terugflipperen. Als er geflipperd is en het toerental/gaspedaalstand is weer een aantal seconden gelijk, dan schakelt ie automatisch weer terug naar volledige D-mode.
Ik rij met een 1500kg Fendtje er achter plm. 90% op de Cruisecontrol
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Koelvloeistof
In handmode zou het zo maar kunnen zijn dat hij klimmend een lager toerental hoeft te draaien dan in de automaat stand.
Heuvelaf zou ik sowiezo voor handmode gaan,en een versnelling kiezen waar hij netjes afremd op de motor
en niet versneld.
Op de Brennerpas ging ik in zijn 2 naar beneden en moest toch nog afremmen af en toe
omdat het toerental boven de 5500 rpm kroop.
Regel is dat je stijgt en daald bij hetzelfde toerental versnelling.
Maar bij de cvt krijg je in de cvt mode dat hij afdaald met 1200 rpm??
Moet zeggen dat ik nooit mijn at temperatuurlampje heb zien branden
met de caravan van 1400 kg erachter.
Ook niet op de kilometers lange klim op de felberntauernstrasse, reed daar continu in
zijn 1ste versnelling met 4500 rpm, ook de motortemp bleef netjes in het midden staan.
Met een app is mijn auto niet uit te lezen, kan alleen met laptop en freessm.
Eric
Heuvelaf zou ik sowiezo voor handmode gaan,en een versnelling kiezen waar hij netjes afremd op de motor
en niet versneld.
Op de Brennerpas ging ik in zijn 2 naar beneden en moest toch nog afremmen af en toe
omdat het toerental boven de 5500 rpm kroop.
Regel is dat je stijgt en daald bij hetzelfde toerental versnelling.
Maar bij de cvt krijg je in de cvt mode dat hij afdaald met 1200 rpm??
Moet zeggen dat ik nooit mijn at temperatuurlampje heb zien branden
met de caravan van 1400 kg erachter.
Ook niet op de kilometers lange klim op de felberntauernstrasse, reed daar continu in
zijn 1ste versnelling met 4500 rpm, ook de motortemp bleef netjes in het midden staan.
Met een app is mijn auto niet uit te lezen, kan alleen met laptop en freessm.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 17 aug 2017 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Koelvloeistof
Toerental bij afdalen in D-mode zal ik eens op letten.
Vlgs. mij meer dan 1200rpm.
Vlakke weg 2000rpm (bij 108kmpu gps)
Greetz, Q
Vlgs. mij meer dan 1200rpm.
Vlakke weg 2000rpm (bij 108kmpu gps)
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: Koelvloeistof
Inmiddels weer thuis. Terug gereden in manual. Klimmen in 4, dalen in 4 of soms 5. Verder de temp van de kvs en cvt niet meer in de gaten gehouden. Op de heenweg klimmen in D ging op zich goed, maar de cvt koos tijdens de klim toch vaak voor de lagere toeren. Gevolg was dat je met een continu schommelend toerental reed.
Ik keek wel op van de temp van de kvs en de cvt. Deze was 104 graden uitgelezen met obdII en dat vond ik nogal hoog, mede gezien de buitentemperatuur van 19 graden. Verder geen brandende lampjes en geen foutcodes.
Ik hou graag alles in de gaten, misschien daar maar mee stoppen.
Ik keek wel op van de temp van de kvs en de cvt. Deze was 104 graden uitgelezen met obdII en dat vond ik nogal hoog, mede gezien de buitentemperatuur van 19 graden. Verder geen brandende lampjes en geen foutcodes.
Ik hou graag alles in de gaten, misschien daar maar mee stoppen.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Koelvloeistof
Sowiezo zou ik klimmen met minimaal 3000+ toeren.
Motor heeft het dan veel gemakkelijker.
De koeling is beter door hogere doorstroming.
De smering en iets koeling is beter door de olie.
En de motor levert meer koppel en vermogen.
Vlakke weg zou ik iets tegen de 2500-2800 houden indien mogelijk.
Het brommende geluid van te lage toeren hoor je tegenwoordig niet gauw bij een koppelomvormer.
Net als bij de 2- en 3 massa vliegwielen.
Eric
Motor heeft het dan veel gemakkelijker.
De koeling is beter door hogere doorstroming.
De smering en iets koeling is beter door de olie.
En de motor levert meer koppel en vermogen.
Vlakke weg zou ik iets tegen de 2500-2800 houden indien mogelijk.
Het brommende geluid van te lage toeren hoor je tegenwoordig niet gauw bij een koppelomvormer.
Net als bij de 2- en 3 massa vliegwielen.
Eric
Re: Koelvloeistof
In manual heb ik hem idd rond de 3k toeren gehouden. Klimmen ging uitstekend en ook berg op inhalen. Tot zelfs zeer illigale snelheden met een trailer.
Toch geprikkeld door de motortemperatuur en de temperatuur van de bak (beide 104 graden), heb ik vandaag de radiator aan de bovenzijde losgemaakt en zover mogelijk naar achteren gekanteld. De voorzijde van de radiatior leek wel een botanische tuin, zoveel gras, pollen, veren en andere troep zat er tussen. Deze meteen schoongemaakt en de lamellen met de tuinslang schoongespoeld. De temp is nu onder het solo rijden zelfs gezakt tot 87 was eerst 89. Lekker.
Vraag die ik nog wel heb is de volgende:
Heeft de Legacy een oliekoeler voor de bak en zo ja waar zit deze. Kan het zijn dat de bakolie ook 104 graden was omdat deze gekoppeld is aan de radiator? De bakolie was altijd ruim 20 graden koeler dan de kvs en nu waren deze gelijk.
Toch geprikkeld door de motortemperatuur en de temperatuur van de bak (beide 104 graden), heb ik vandaag de radiator aan de bovenzijde losgemaakt en zover mogelijk naar achteren gekanteld. De voorzijde van de radiatior leek wel een botanische tuin, zoveel gras, pollen, veren en andere troep zat er tussen. Deze meteen schoongemaakt en de lamellen met de tuinslang schoongespoeld. De temp is nu onder het solo rijden zelfs gezakt tot 87 was eerst 89. Lekker.
Vraag die ik nog wel heb is de volgende:
Heeft de Legacy een oliekoeler voor de bak en zo ja waar zit deze. Kan het zijn dat de bakolie ook 104 graden was omdat deze gekoppeld is aan de radiator? De bakolie was altijd ruim 20 graden koeler dan de kvs en nu waren deze gelijk.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Koelvloeistof
Van de gewone automaat weet ik dat er een leiding door de onderbak van de radiateur loopt.
En vergeet natuurlijk de 2 mtr lange ongeisoleerde leidingen daar heen en terug niet.
De koelere bak was zeker bij kortere stukjes rijden?
Eric
En vergeet natuurlijk de 2 mtr lange ongeisoleerde leidingen daar heen en terug niet.
De koelere bak was zeker bij kortere stukjes rijden?
Eric
Re: Koelvloeistof
Dat was inderdaad wel bij kortere stukken....
Re: Koelvloeistof
Laat je Active OBD thuis en geniet van je auto
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157