High of Low gear bij trekken van de caravan.

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Ja, als je het zo benaderd, dan heb je wel gelijk. Maar zit de auto niet vol met zaken die we niet nodig hebben?
Ik heb ook zeker bevestigd dat Low in enkele gevallen zeker verdomde hendig is. Ik ben al een paar keer blij geweest dat ik het nu heb, in uitzonderingsgevallen die ik nu soms juist op zoek. :mrgreen:
En we zullen waarschijnlijk ook echt nog wel een helling krijgen bij een camping dat ik heel blij ben dat de Low het zeker makkelijk maakt. Maar ik zoek de Low niet op waar het voorheen zonder ook gewoon prima ging.

Ontopic kort, rijden met caravan, over het algemeen gewoon in de normale versnellingen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door erichendri »

Velen denken : "waarom moeilijk doen als het makkelijker kan" en gebruiken daarom de lowgear.
En het is zeker geen close ratiobak, alle versnellingen worden gewoon +/- 30% korter.
Voordeel is ook dat je de koppeling minder belast.
Topsnelheid is ook 30% lager.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 30 jun 2017 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door SP-Boxer »

Simpel gezegd heb je (in geval van 30% kortere overbrengingen) gewoon 30% meer koppel aan de wielen en dáár gaat het uiteindelijk om.
"I feel Legacy"
Subarumouse

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door Subarumouse »

Eric,
Closeratio weet ik, maar heb dit zo geschreven (in feite) omdat daardoor de koppel en kw vermogens dichter bij elkaar zitten, evenals de versnellingen waarin je dan niet snel te laag zit.
SP, it's okay what you say.... (geen politiek....).
Ik wil bij een te opgefokt petjesfiguur of Duitse snellere auto's nog wel eens een enkele keer in 2 low bij een nog net rollende auto optrekken tm 3 lo.
Moet je ze stom zien kijken......

Benno
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Simpel gezegd heb je (in geval van 30% kortere overbrengingen) gewoon 30% meer koppel aan de wielen en dáár gaat het uiteindelijk om.
Ja. En als je een 50% ratio lagere versnelling gaat zitten heb je 50% meer koppel. Het is maar net hoe je het bekijkt. Waar je dan ook nog af moet van het idee dat 1-2-3-4-5 niet schakelen in een verhouding 1-x2-x3-x4-x5 (zie tech. specs. boekje).
En als je het dan zo bekijkt dat in de praktijk de toeren in de vergeleken gangbare caravan-trek-versnellingen (H2-L3 en H3-L4) simpelweg verwaarloosbaar bij elkaar uit komen is het verschil in keuze (want in koppel) ook verwaarloosbaar.
Op zijn brabants: ut maokt eigelijk niks uit dan.

En dan rest de persoonlijke voorkeur. Niks mis mee.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door erichendri »

Natuurlijk maakt dat overlappen niks uit en daar moet je ook niet naar kijken, dat heb je bij elke bak met tussenbak.
In L zijn de stappen tussen de versnellingen gewoon dichter bij elkaar en blijf je in het gebied waar de meeste trekkracht van de motor zit.
Je hoeft niet ver door te trekken om weer rond de 3500 rpm uit te komen waar onze motor het koppel levert.
Zit je in de lage range dan blijf je vaak ook daar.
Een echte 4x4 rijder schakeld ook nooit tussen H en L tijdens zwaar terreinwerk want dat is niet te doen.
A- je hebt 2 handen nodig en .
B- eer het gelukt is sta je weer stil.
Net wat ik zeg, gebruik vaak de 1ste 3 of 4 L versnellingen en daarna naar H4 of 3.
De combinatie staat je toe dat je al stijgende makkelijker rond de 3500 rpm kan rijden.
Tuurlijk ging dat vroeger ook zonder maar dan zat je of te hoog of te laag qua snelheid of toeren.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 30 jun 2017 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
PoppeSchuitema
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2016 07:22

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door PoppeSchuitema »

Met onze Impreza + trekken we regelmatig een paardentrailer soms met 2 paarden er in meestal gebruik ik dan de low t/m de 4 dan schakel ik over naar high als zijnde een gewone versnelling en dan door naar 5. Door zo te ontlast ik de koppeling want die minder te slippen en de auto kan het veel gemakkelijker trekken omdat de overbrenging veel kleiner is kortom je spaart de aandrijving van de auto door in de low weg te rijden en bij de 3 of 4 over te schakelen naar high
Nec scire fas est omnia
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Natuurlijk maak dat (...)

Eric
:okeee: :okeee: :okeee:

Juist als het terrein pittig is staat hij bij mij in 2 laag. Vroeger al geleerd dat gang houden in 2 laag je overal doorheen brengt.
Verder gebruik ik dan 1 laag als weg komen wat moeilijker is (merk je wel aan je koppeling). En verder zie ik laag eigenlijk niet zo veel.

Overigens vind ik hoog/laag schakelen wel meevallen. Ik zit sneller van 2 laag in 2 normaal dan van 2 naar drie. Ik zal eerder een gemiddelde zandpad gewoon in 2 rijden dan in 3 laag. (en toch is schakelen voor mij een ingebakken handeling :mrgreen: )
En met de caravan dito. Tegen dat je naar 3 laag zou moeten ben je voortaan wel zo lekker op weg dat 2 normaal ook gaat. Heb je 6 opvolgende versnellingen. 8-) Tis net unne punto dan. :lol:

Ik moet overigens bekennen dat ik verbazend tevreden ben over de buitengewone capaciteiten van mijn hummie. Dat ding staat niet snel stil in de verste uithoeken van NL als je het niet zelf op zoekt. Brengt je overal heen.
Super blij mee. :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door erichendri »

Ja, ze worden ook erg onderschat en hebben dit CO tijdperk erg tegen omdat ze eerlijke verbruikscijfers opgeven en daardoor aanzienlijk duurder zijn dan hun sjoemelende klasse genoten.
Dit zijn dan vaak ook nog look a likes met fwd of geen continu 4wd.
Gelukkig vallen binna alle auto's in dezelfde bijtellings milieuklasse nu dus.....

Eric

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door hummie »

Ik moet hier even op terug komen en mezelf enigszins corrigeren.
Met caravan door de bergen geweest. Ondanks dat het prima rijden was in de normale versnellingen waren er inderdaad enkele omstandigheden dat de low versnellingen toch net wat idealer werkten. Denk hierbij aan een helling waar terug van 5 naar 4 een dermate overbodig grote stap was dat 5 low dat makkelijker/rustiger reed.
Mijn persoonlijke 'ontdekking' was dat je met de low een mooi tussenliggende liggende tussen versnelling krijgt. Sterke stijging, huidige versnelling te laag toerental, maar versnelling terug toch overbodig te hoog toerental, dus de huidige naar low.

En verbruik is mij ook reuze mee gevallen. Vol bepakt met caravan redelijk door rijdend, 1:8. Daar volle auto in bergen met soms een fikse low stijging: 1:10. (tegen normaal hier 1:11)

Hoe dan ook is de uitspraak bewezen: een prima trekauto.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door erichendri »

Ondanks de 125 pk doen ze het niet slecht met sleurhut erachter.
Als je maar in het juiste toerengebied zit en dat gaat best gemakkelijk
met de 10 bruikbare versnellingen.
Automaat is natuurlijk ideaal met weg rijden maar daarna is de 2de te lang en 3 te kort.
En dan nog het feit dat de lock-up wispelturig is. (Lees wel-niet)
Heb zelf sleurhut ervaring met 1300 kg erachter.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Ondanks de 125 pk doen ze het niet slecht met sleurhut erachter.
Zeker. Al ken ik wel meer prima (slechts) 125 pk trekauto's. Waar dan weer wel de LOW niet in zit, dus minpuntje.

Al zijn die pk's ook weer weinig zeggend. Tegenwoordig zie je 1.4 motortjes (en zelfs minder) met richting 300 pk. Ze kunnen roepen wat ze willen aan pk's maar die trekken echt voor geen meter.
Die moderne uitgemolken overdruk-motortjes met hoge pk's trek je snel al kapot met een licht beladen aanhangertje, laat staan een caravan. Ze komen niet eens meer vooruit met 4 volwassenen er in. :mrgreen: Dat zijn echt geen echte pk's. :roll:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door erichendri »

Tsja hummie, een 4wd heeft nu eenmaal meer verliezen in de aandrijving dan een fwd of rwd.
Ik meen zo'n 25%, de andere tegen de 15%.
Alleen daardoor kan een 2wd de betere trekker lijken.
Wordt natuurlijk anders als de weersomstandigheden slechter worden.
Caravan hangt er ook stabieler achter bij een 4wd.
Nu ff opgelet bij schakelen van de legacy met handbak.
Toerenval is 750 tot 1000 rpm in high modus tijdens optrekken tot de 5de.
Automaat is : ( tot 6000 rpm doortrekken).
Van 1 naar 2 valt hij 2500 terug.
Van 2 naar 3 ook zoiets.
Dat is heuvelop net iets teveel van het goede.
Volgend jaar met ±1400 kg naar zuid Frankrijk.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door hummie »

Helemaal mee eens.
De stabiliteit in bergen en bochten (zelden rechte weg) is me zeker ook prima bevallen. Zelfs zonder caravan merk je dat de bergachtige bochten beter en makkelijker (strakker) gevolgd worden.

Mij hoor je niet klagen over de AWD. Ben d'r heel blij mee. :D
bokserx3
Berichten: 104
Lid geworden op: 29 mei 2012 13:30

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door bokserx3 »

Met een sleurhut van 1200 kg en aandrijving op 4 wielen komt alle energie bij de koppeling terecht. Banden kunnen niet doorslippen op het asfalt. Dat handige pookje is dan een uitkomst. Vanuit stilstand 1-L, 2-L, 2-H of 3-L en dan 3-H enz..
Alleen wel opletten dat het H/L-pookje goed op zijn plek wordt gezet. Ook bij file rijden heel handig.
Alsmik met de caravan in de bergen rijd, dan gebruik op die kleine slingerweggetjes heel veel de lage gearing. Op snelweg en doorgaande wegen alleen bij wegrijden van stilstand.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door snoef »

Interessante thread. Helaas snap ik nog niet goed wat lo gear technisch is. Ja, het verlicht de motor met 1,147 voor de SF en 1,198 voor de SG en SH en er is sprake van (schuine vertanding) tandwielen die dit mogelijk maken. Waar zitten die tandwielen en hoe kan het dat die de aandrijving kunnen beïnvloeden. Ik heb gezocht naar plaatjes of tekeningen. Misschien ben ik die wel tegengekomen, maar ik weet als leek niet waar ik naar moet kijken om het te zien. Als de de SH en SJ MT vergelijkt, komen 1 lo gear van de SH en 1 van de SJ erg dicht bij elkaar in de buurt. Voor de rest naar 5 toe, zit het ook heel dicht bij elkaar. Omdat ik hier en daar in de USA heb gelezen dat volledig rijden in lo gear vermogensverlies en meer slijtage oplevert naast hoger verbruik door het verlies door de extra overbrenging van de lo gear, rijd ik nu alsof ik de SJ berijd, wanneer trekkracht nodig is. 1L en dan de rest H. Maar hoe serieus moet ik dat nemen, qua rijden in de praktijk: hoeveel schade/ extra slijtage levert volledig rijden in lo gear op. Gaat de bak zo bijvoorbeeld in 5 jaar op, of al na 2 jaar of misschien pas na 10? Zal wel uitmaken of je ook wat trekt als je lo gear gebruikt. Deze discussie ook lezend kom ik tot de conclusie dat rijden alsof je de SJ berijdt het beste is voor de motor en dus je eigen portemonnee. Zij het dat als je ze net nodig hebt, de tussen liggende lo gear versnellingen soms natuurlijk goed van pas komen bergop en met caravan erachter. En voor de lol natuurlijk af en toe lekker scheuren in lo gear en in de bergen of wat daar hier in NL op lijkt :)
Forester 2011 FB20
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door snoef »

Geweldig zeg, reuze bedankt! Precies wat ik zocht en nu snap: met lo gear worden dus meer tandwielen in beweging gebracht, wat meer frictie geeft en dus vermogensverlies en slijtage. Op foto's en tekeningen weet ik nu waar ik het moet zoeken. Wheeltorque wordt vergroot, maar niet zoveel als je op grond van de gegevens zou verwachten, door de wrijving. Lo gear in 1L wint het natuurlijk van alles, maar verder zo gauw mogelijk in de Hi versnellingen is een goed idee. Ik vond ook al, ook met mijn 2003 SG waar ik lo gear veel gebruikte, dat ik veel tandwiel rotaties hoorde. Als het ware of je muziek dubt. Maar dat was nu dus ook zo, veel lawaai, maar de trekkracht viel best wel tegen, heel veel toeren, ook wel trekkracht, maar een gek effect alsof de motor over zijn toeren raakte. Dat merkte ik met de SH FB20 ook een beetje en ben toen gaan onderzoeken wat het beste te doen. Ik zal de lo gear nu vooral in de lage versnellingen gebruiken met de caravan erachter en indien het voor een bepaalde constante snelheid in deze combinatie net lekkerder draait. En parkeren voor en achteruit. Èn wanneer ik even echt lekker toeren wil maken en het plaveisel wil hergroeperen en in The Dutch Mountains. Blij met m'n Forester!!!
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door erichendri »

De low gear zorgt ook voor meer warmte in je versnellingsbak door de extra wrijving.
Nogmaals, echt kwaad kan het niet maar gebruik het alleen met wegrijden, is veel beter voor de koppeling.
Tevens erg handig bij parkeren.
Tuurljk heb je meer trekkracht maar dat komt hoofdzakelijk omdat je motor meer toeren maakt en minder snelheid.
Daarbij is de verhouding bij subaru maar 1,2:1 en dat is heel anders dan de 2:1 bij echte terreinwagens.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door snoef »

De low gear trekkracht vind ik precies goed. Less is more :) Want meer zou ik echt teveel vinden voor redelijk normaal gebruik. Extra wrijving en warmte in de versnellingsbak als het niet nodig is, moet ik niets van hebben:) Bedankt voor de tips! Prettig weekend en veel rijplezier!
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door hummie »

Net terug. Dit keer weinig bergen gehad.
Gewoon lekker in normale versnellingen gerenden. 3000 toeren in 5 normaal. Slechts een enkele keer terug naar zijn 4 gehoeven.

Het enige waar ik laag voor gebruikt heb was om de caravan te plaatsen en weer weg te rijden, in laag om meer controle te behouden op lagere snelheden.
Ginne mover nodig. Die staat er al ene voor en daarmee jas ik hem al overal in. :mrgreen:
Plaats reactie