High of Low gear bij trekken van de caravan.

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
ougie
Berichten: 193
Lid geworden op: 22 sep 2012 22:57

High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door ougie »

Hallo,
Ik heb afgelopen zomer de koppeling naar de kl*** gereden doordat we bij de grens Kroatië- Slovenië in een file van zo'n 4 uur terecht kwamen. Dit met een buiten temperatuur van 35 graden en het was zachtjes rijden en weer stil staan, en natuurlijk ook bergie op bergie af.
Mijn vraag is hoe gebruiken/schakelen jullie tussen high en low gear op dit soort momenten en gebruiken jullie de high of de low gear als je gewoon lekker door kunt rijden?
Uiteindelijk heeft de Boswachter ons, jawel, met Kip Isa White 47TBL (1500kg) wel thuis gebracht, maar het had geen 100 km verder moeten zijn.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door *thomas* »

Ik zou op dat moment gewoon voor de low gear kiezen...
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door boswachterfan »

Ik rijd meestal in low van 1 t/m 4. Dan ga ik van 4 laag naar 4 hoog, als de situatie dat toelaat. En af en toe in 5 laag door de stad hobbelen over doorgaande wegen. Hartstikke leuk, dat gespeel met die versnellingen. Ik vind het heerlijk rijden in low. Weinig toeren, rust in de auto en toch vlot vooruit met de caravan.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door erichendri »

Low is toch meer toeren als high. :mrgreen:
Wegrijden deed ik altijd in low en dan tot de 3de versnelling met
de caravan of solo op bergwegen.
In 3 doortrekken om in H weer op de juiste toeren te komen.
Bij files bergop niet meteen gaten dichtrijden.
Parkeren of manouvreren ook vaak in L.
Koppeling was denk ik al slecht, hoeveel km gelopen??
En in low is het verbruik hoger.

Eric
Subarumouse

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door Subarumouse »

Hendri,
Kleine correctie....
In low kan het zelfs lager zijn als je bijvoorbeeld 1800 toeren draait in een H versnelling dan een wat hoger toerental in L of iets hoger in een hogere L versnelling
In L pakt ie veel beter en sneller op, hoeft dus minder te werken.
Bovendien ik draai liever 1800 in een L versnelling dan een overeenkomstige snelheid in kilometers in H.....
Alles met zwaar trekwerk.
Met een zware aanhanger rijden we in de stad altijd in L en schakelen we op de grote weg (constant) naar H.
PoppeSchuitema
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2016 07:22

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door PoppeSchuitema »

Even een vraag over de H/L: tot welke snelheid kun je van hoog naar laag en andersom? en kan dat gewoon koppeling in en het handle overzetten of moet er nog tussengas/ doublecluts gegeven worden?
Nec scire fas est omnia
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door niksnut »

ik trek altijd een zware boot. 1,2,3, in laag en dan naar 3 hoog en verder. ik doe dat zo omdat ik meen dat je hoog/ laag tot 70 kmh mag schakelen . daarboven schijnt het beter te zijn het kleine handeltje met rust te laten. leeg laat ik hem b.v. in files ook wel eens rustig rollen in L. net wat eric zegt , geen gaatjes willen dichtrijden maar blijven rollen en met je poot van de koppeling af blijven. in laag kan je de koppeling al vrij snel 100% laten aangrijpen ( geen slip) . de motor heeft koppel zat . rol met de impreza 2WD zonder laag wel eens met 600 toeren volgas een steile boothelling op. de motor kan het werk beter verzetten dan de koppeling. ;)
ps. nog nooit een koppeling versleten of een motor stuk gedraaid. thats why i love subaru :okeee:
Gebruikersavatar
ougie
Berichten: 193
Lid geworden op: 22 sep 2012 22:57

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door ougie »

Ik denk dat hij de grootste klap heeft gehad bij de grensovergang Dragonje, in die file, en dat ik daarna o.a. op de Duitse autobaan op hogere snelheden wat te lang in low ben blijven doorrijden. De kilometerstand stond nog maar net op 150.000km, wel wat aan de snelle kant vind ik zelf.
Uiteindelijk loopt hij nu weer als een zonnetje.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door erichendri »

Van te lang in low gear rijden gaat je koppeling niet stuk.
Dat is meer het laten slippen bij wegrijden met te veel gas en
bij afremmen op de motor iedere keer terugschakelen.

Eric
Gebruikersavatar
ougie
Berichten: 193
Lid geworden op: 22 sep 2012 22:57

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door ougie »

Even gecheckt en op de rekening staat, Koppelingsplaat 1x €112,08 / Drukgroep 1x €115,37 / Druklager 1x €36,63 / Hevel 1x €28,25 / Toplager 1x €10,66 en verder nog wat klein materiaal, olie en natuurlijk arbeidsloon.
Gebruikersavatar
Powerfred
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 jun 2017 09:36

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door Powerfred »

En dit is dus precies de reden van aanschaf van de Subaru.
Ik trek een caravan van zo'n 1200 kg, en wil overal kunnen komen.

Paar maanden geleden waren we op een -zoals dat heet- een terrassen-camping. Dat klinkt heel gezellig alsof er veel terrasjes zijn, maar plaatsen op verschillende niveau's. En wij stonden natuurlijk helemaal bovenaan.... :shock:

De toegangsweg daar naartoe mega steil :?
Dus gas dr'op met de toenmalige auto - een Skoda Octavia 1.6. Hij heeft t gered- :okeee:
Maar als ik nou had moeten stoppen voor iets?
Nou, hoop dat dat nu opgelost is :D

Fred
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door hummie »

Ik rijd in beginsel gewoon in de normale versnellingen.
Pas als de heuvels (of bepaalde omstandigheden) te erg worden gaat hij in low. Je weet wel, als je voortaan terug moet naar 2 of zelfs 1. Of als je in zijn een op de koppeling moet gaan werken. En in 90+% van de tijd is daar geen sprake van en hooguit de laatste paar km's als je binnendoor van of naar de camping moet. Op een gemiddelde vakantie kun je de keren dat het echt handig is op een hand tellen.

Low heeft zeker ook zijn nadelen, en dan met name het verbruik.
Waarom zou ik op een vrij normale weg (bergen van een handjevol procentjes) waar ik altijd al gewoon in 4 (of zelfs 5) makkelijk kon rijden nu ineens in low moeten gaan?
En ik heb al de nodige behoorlijke steile wegen genomen en zonder low boven gehaald. Terug schakelen doet ook wonderen. En zolang je in de normale versnellingen naar 2,5-3,5K toeren kunt kom je er echt wel gewoon.
Gebruikersavatar
Powerfred
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 jun 2017 09:36

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door Powerfred »

Als t niet hoeft dan hoeft t niet.
Onze caravan heeft geen mover. (Dat is een elektromotor die je op de wielen kan zetten en de caravan op zn plekje te rangeren) dus ik moet dat met de auto doen. Dan is langzaam rijden (in low dus) wel handig. Dus ik zal het geregeld gebruiken denk
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door SP-Boxer »

De keren dat je het echt nodig hebt zijn misschien op een hand te tellen. Bij het wegrijden maak je het echter al makkelijker voor de motor, dus waarom niet altijd gebruiken wanneer je uit stilstand vertrekt? Dat zou ik tenminste doen met een zware aanhanger er achter.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door erichendri »

Low gear zorgt er altijd voor dat hij meer toeren draait dan in high.
Dat geld voor elke versnelling want de vertraging zit zo rond de 1.3
Helaas gaat dit wel gepaard met vermogen verlies want het is een extra schuine vertanding.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:dus waarom niet altijd gebruiken wanneer je uit stilstand vertrekt?er achter
Omdat je in de meeste gevallen in zijn gewone 1 ook simpel weg komt.
SP-Boxer schreef:Dat zou ik tenminste doen met een zware aanhanger.
Met een flink geladen tandenmaster zou ik er ook snel voor kiezen inderdaad. Met een behoorlijk beladen 6,5m caravan waarschijnlijk ook. Maar we hebben het hier over een caravan waar de gemiddelde vakantieganger slechts een 4-4,5 metertje heeft (en vaak nog korter).
Een beetje 2L of meer moet toch makkelijk 1250kg kunnen trekken in zijn gewone versnellingen en dat dekt al de meeste caravans.
Onze vorige had 500kg laadvermogen. Onze huidige bijna 400kg. Echt superzelden de low gemist voorheen, en altijd zonder hulp weg kunnen komen. Terugschakelen en in de juiste toerentallen rijden doet ook veel.

Offroad met caravan gaat waarschijnlijk een ander verhaal worden. :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=vj-3r4GUrLM
Maar misschien schaf je dan beter eerst een Kendron aan.
https://www.youtube.com/watch?v=wk6KJXeOM0k
https://www.youtube.com/user/KedronCaravans
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door SP-Boxer »

Verschil is dat je in low gewoon niet meer voelt dat er een aanhanger achter hangt en in high wel. Je ontlast het geheel gewoon. Tuurlijk gaat het ook gewoon in 1 hoog, maar het gaat makkelijker in laag :)

Joh, ik gebruik dat ding soms al als ik achteruit mijn oprit op rijd, of in de file.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door erichendri »

Precies Marcel, je hoeft dan minder gas te geven of je koppeling te laten slippen
om in beweging te komen.
En natuurlijk blijf je een caravan of zware aanhangwagen altijd voelen.
Automaat is natuurlijk bij wegrijden niet te evenaren maar de 4 versnellingen zijn
daarna gewoon te lang is mijn ervaring.
1 is tot 65 km.
2 tot over de 110 km.
90 in 4 is ongeveer 2200 rpm en is net te laag.
In 3 is dat +/- 3000 rpm maar heeft niet continu lock-up, dat is jammer.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 28 jun 2017 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door Rene »

SP-Boxer schreef:Verschil is dat je in low gewoon niet meer voelt dat er een aanhanger achter hangt en in high wel. Je ontlast het geheel gewoon. Tuurlijk gaat het ook gewoon in 1 hoog, maar het gaat makkelijker in laag :)

Joh, ik gebruik dat ding soms al als ik achteruit mijn oprit op rijd, of in de file.
Kan me vergissen maar heeft de achteruit wel eens hi/lo gear?
Ik dacht alleen de versnellingen vooruit..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Subarumouse

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door Subarumouse »

De Subaru's met handbak hebben 10 vooruit en 2 achteruit door een extra tandwielset na de bak.
Dus ook HI/Lo in achteruit.
Top in low ongeveer 145 wat je beter niet gebruikt vanwege oa de dorst.....
Tot en met 3 in laag en dan overschakelen naar Hoog.
Bij helling / bergwerk gewoon in Low blijven, in elk geval met aanhanger.
Wij hebben 2 x 20x handbak uit 2004 met beide nu meer dan 200.000 en doen het perfect, ook met meer dan 2 ton (wat niet mag) erachter.
Benno
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door SP-Boxer »

Wat Benno zegt dus :)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Precies Marcel, je hoeft dan minder gas te geven of je koppeling te laten slippen
om in beweging te komen.
Dat zei ik ook. Om slippende koppeling te voorkomen.
erichendri schreef:Automaat is natuurlijk bij wegrijden maar de 4 versnellingen zijn
daarna gewoon te lang is mijn ervaring.
1 is tot 65 km.
2 tot over de 110 km.
90 in 4 is ongeveer 2200 rpm en is net te laag.
Daar zit misschien een misverstandje. Ik had het over schakelbak.
Subarumouse schreef:Wij hebben 2 x 20x handbak uit 2004 met beide nu meer dan 200.000 en doen het perfect, ook met meer dan 2 ton (wat niet mag) erachter.
Benno
Ik heb ook vele honderdduizenden kilometers met wat tonnetjes onder mijn kont over steile bergen in europa gereden (hele route du soleil via ardennen vele tientallen keren bv) en dat altijd zonder low. Van 1600cc tot 6 cilinder.
Terugschakelen werkt ook prima zolang je maar een lekker toerental draait. En ik heb nog nooit achteruit terug gemoeten. :mrgreen: En bij een flink steile berg maakt het weinig uit of je dat toerental draait in low of niet (in een versnellinkje lager). Het kan hooguit voor een prettiger rijgevoel zorgen, maar boven brengt de auto je toch wel.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door hummie »

Even getest want je moet je eigen woorden ook wel kritisch blijven wegen. :|

2,5k toeren in zijn 2 geeft amper verschil met 3laag.
Hetzelfde voor 2,5k in zijn 3 of 4laag.
5laag heb ik niet gekeken omdat trekken in 5laag afgeraden wordt.
Dat scheelt allebei maar een enkele verwaarloosbare km/u. Terwijl dat wel de gangbare snelheden zijn als je in de bergen meer moet trekken met een caravan.

Dan rest zijn 1 en 2laag. Met 1laag nog voor het echte werk. Zoals die steile oprit op de camping.
Handig, maar dan hebben we het over kruipsnelheden wat op buitenlandse vakantie alleen bij inparkeren gebeurd. En dat is vaak maar 10 minuten op vele uren reizen in zijn 3/4/5.

Laag met caravan? Ik zeg voor de laatste keer, zelden.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door SP-Boxer »

Ik kom ook nooit verder dan 2 laag zonder aanhanger.
Weet dat mijn vader altijd in 1 laag wegrijdt met de sleurhut er achter. Eenmaal onderweg heeft het weinig zin inderdaad, dan ga je gewoon een volledige versnelling omlaag.
Mijn eerdere betoog slaat ook enkel op manoeuvreren of stapvoets rijden!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door erichendri »

Hummie, je moet ook H2 met L2 vergelijken.
Tuurlijk zijn er versnellingen die elkaar overlappen als je tussenbak een kleine vertraging heeft.
En wegrijden op een helling in L1 gaat veel gemakkelijker dan bij een auto die het niet heeft.
En zelf merk je het haast niet als de voorbanden van een fwd op dat moment lichtjes slippen.
Ten 2de, bij een fwd kan je in nood met slippende wielen vaak nog wegkomen
op een iets te steile helling, is goedkoper dan je koppeling oproken.
En juist dat gebeurt sneller bij een 4wd, die slipt namelijk nnagenoeg niet, de koppeling wel.
Daarom doe ik altijd L1 -> L2 -> L3 en dan H3 of als het blijft stijgen in low blijven.
Je hebt heuvel op dan versnellingen die minder ver uit elkaar blijven waardoor je gemakkelijker
in het gebied blift waar de motor zijn hoogste koppel levert.
En indien nodig niet bang zijn om met + 4500 rpm een helling op kachelen.
Is helemaal niet slecht.
Zelfs mijn automaat en motortemp bleef keurig op temperatuur toen ik in de eerste versnelling
bjj het Gardameer 1,5 km 12% moest klimmen met 1400 kg erachter, totaal treingewicht was 3,5 ton.

Eric
Subarumouse

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door Subarumouse »

Aanvulling op Eric, andere uitleg:
L is in feite een close ratio bak en zal dus altijd sneller op het gaspedaal reageren dan in H, beide met vergelijkbaar aanhanggewicht en snelheid..
Waarom hebben rallyauto's een kortere bak?
Waarom heb ik altijd mijn lucht en watergekoelde Subarukart met de overbrenging (en carb) aan de baantop en scherpte vd bochten aangepast?
Met de overbrenging van mijn zoon was ik altijd een stuk langzamer dan met mijn eigen kortere..... 50 tegen 130 kg....
Daarnaast vind ik het prettiger om op enge parkeer terreinen bij bijv. supermarkten in laag te rijden, juist omdat je de koppeling dan minder gebruikt in 2 laag ipv 2 of 1 Hoog.
Benno
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Hummie, je moet ook H2 met L2 vergelijken.
Bij 2,5k toeren in h2 gaat dat niet werken. En bij iets minder toeren kun je ook gewoon terug naar 1. L2 is alleen handig om door te gaan vanuit L1, al is dan ff de low-handel naar beneden drukken net zo handig.
Bij L3 heeft het helemaal al geen nut. Vergelijk het maar eens zoals ik deed.
Ik heb het dan over het meest voorkomende gemiddelde rijden. Niet over zeldzame uitzonderingen.
erichendri schreef:Daarom doe ik altijd L1 -> L2 -> L3 en dan H3 of als het blijft stijgen in low blijven.
Je hebt heuvel op dan versnellingen die minder ver uit elkaar blijven waardoor je gemakkelijker
in het gebied blift waar de motor zijn hoogste koppel levert.
Daar ben ik het volkomen mee eens, bij de zeldzame utzonderingen dan.
Al is de koppel van H2 nagenoeg gelijk aan die van L3, en die van H3 an die van L4. Het verschil is bij een prima toerental van 2,5k verwaarloosbaar.
erichendri schreef:Zelfs mijn automaat en motortemp bleef keurig op temperatuur toen ik in de eerste versnelling
bjj het Gardameer 1,5 km 12% moest klimmen met 1400 kg erachter, totaal treingewicht was 3,5 ton.
Ach joh. Tientallen keren bergen van 14% genomen met 3 ton (route soleil, moezel, ardennen, ardeche, beieren) zonder laag en nog nooit lager dan 2 hoeven rijden. Op de autoweg en snelweg 14% nooit onder 3 zonder laag. Ik had toen niet eens laag.
En dat vooral in 1800 tot 2500cc's.
Slechts 1x heeft het me een koppakking gekost maar dat was mijn eigen schuld omdat ik met die oudere diesel in zijn 5 bleef.

Gevoel. Als iemand dat prettig rijden vind dan helemaal prima. Niets mis mee. Mijn zegen heb je.
Ik antwoord alleen maar dat het niet nodig is (op een enkele uizondering na).
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door SP-Boxer »

hummie schreef:Bij 2,5k toeren in h2 gaat dat niet werken. En bij iets minder toeren kun je ook gewoon terug naar 1. L2 is alleen handig om door te gaan vanuit L1, al is dan ff de low-handel naar beneden drukken net zo handig.
Al rijdend is het erg lastig om van 2 naar 1 te gaan, L2 is dus niet alleen handig bij het opschakelen, maar ook bij terugschakelen ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:
hummie schreef:Bij 2,5k toeren in h2 gaat dat niet werken. En bij iets minder toeren kun je ook gewoon terug naar 1. L2 is alleen handig om door te gaan vanuit L1, al is dan ff de low-handel naar beneden drukken net zo handig.
Al rijdend is het erg lastig om van 2 naar 1 te gaan, L2 is dus niet alleen handig bij het opschakelen, maar ook bij terugschakelen ;)
Daar heb je een punt waar ik niet bij stil stond inderdaad. Rijdend terug naar 1 is bij veel auto's geblokkeerd.

Maar dan nog zeg ik, hoe vaak moet je terug naar zijn 1? Zelden tot nooit. Als je in zijn 2 genoeg toeren houdt moet je nogal een behoorlijk steile berg tegen komen, waarvan dan bij zo'n zeldzaam steile berg misschien juist de optie om in zijn 1 naar boven te rijden beter is. Of inderdaad H2, wat dan beiden weer weinig uit maakt.
In elk geval kom je in die toch al zeldzame situatie zonder laag in de meeste gevallen toch wel weer boven.
Met weer de conclusie, laag kan maar hoeft niet.

Ik heb bijna een miljoen km gereden van snelweg tot gevaarlijke bergpaden met heel wat steile (de steilste?) bergen erbij, en ik kan je vertellen dat daarbij weinig situaties zitten waarbij de laag echt noodzakelijk is. Het zullen er ongetwijfeld meer zijn, maar ik kan er met al die klimmen maar 2 herinneren waarbij dat zou zijn (verwaarloosbaar weinig op die vele km's).
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Bericht door SP-Boxer »

Ja, als je het zo benaderd, dan heb je wel gelijk. Maar zit de auto niet vol met zaken die we niet nodig hebben?

Stoelverwarming is ook zeker geen noodzaak, maar o zo lekker. Hetzelfde geldt voor de elektrische verstelling van de stoelen. (en ook spiegels, ramen etc.)
Het kan het leven een stukje makkelijker maken, maar echt nodig is het niet.
"I feel Legacy"
Plaats reactie