Wiellagers vervangen
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 28 dec 2016 07:22
Wiellagers vervangen
Goedendag allen,
Ik ga de achterwiellagers van mijn Impreza Plus vervangen want een zoemend geluid achter in de auto en het lijkt wel van de rechter zijkant te komen. Moet ik bij het vervangen nog om speciale dingen denken? Is er een aanhaalmoment bekend voor de moeren waarmee het lager vastgezet dient te worden?
Alvast bedankt voor het meedenken
Ik ga de achterwiellagers van mijn Impreza Plus vervangen want een zoemend geluid achter in de auto en het lijkt wel van de rechter zijkant te komen. Moet ik bij het vervangen nog om speciale dingen denken? Is er een aanhaalmoment bekend voor de moeren waarmee het lager vastgezet dient te worden?
Alvast bedankt voor het meedenken
Nec scire fas est omnia
Re: Wiellagers vervangen
Aanhaalmoment weet ik niet precies...maar het luistert niet zo nou als bij een conisch wiellager,gewoon goed vast zetten.(in de praktijk word het vaak met de luchtsleutel gedaan)
Voor het mooie de centrale borgmoer vervangen,maar je kan ook de oude gebruiken.
Gr. Quikfit
Voor het mooie de centrale borgmoer vervangen,maar je kan ook de oude gebruiken.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 28 dec 2016 07:22
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Wiellagers vervangen
Eigenlijk moet je de auto op de brug zetten en 60 gaan rijden of een ander.
Dan zou je het lager al moeten horen, anders lange schroevendraaier tegen
de fusee en met je oor ertegenaan en luisteren.
Weet dat banden ook een zoemend geluid kunnen geven.
Heb je al geinformeerd of het lager niet erin geperst moet worden?
Had dan ook gelijk gevraagd voor het aanhaal moment, schat zelf rond de 160 nm.
Op het internet zijn werkplaatsboeken te downloaden.
Eric
Dan zou je het lager al moeten horen, anders lange schroevendraaier tegen
de fusee en met je oor ertegenaan en luisteren.
Weet dat banden ook een zoemend geluid kunnen geven.
Heb je al geinformeerd of het lager niet erin geperst moet worden?
Had dan ook gelijk gevraagd voor het aanhaal moment, schat zelf rond de 160 nm.
Op het internet zijn werkplaatsboeken te downloaden.
Eric
- skogvokter
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 31 okt 2016 20:25
Re: Wiellagers vervangen
Die lange schroevedraaier hoeft niet meer hoor.
Tegenwoordig kan je een echte gebruiken:
http://www.ebay.com/itm/Car-Van-Motorcy ... SwONBZCYvY
Werkt perfect voor die prijs.
En het aantrekkoppel zou ik inderdaad even nazoeken. Is toch wel belangrijk hoor.
Tegenwoordig kan je een echte gebruiken:
http://www.ebay.com/itm/Car-Van-Motorcy ... SwONBZCYvY
Werkt perfect voor die prijs.
En het aantrekkoppel zou ik inderdaad even nazoeken. Is toch wel belangrijk hoor.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Wiellagers vervangen
Dat is een mooie maar schroevendraaier werkt net zo goed en heb je vaak al liggen.
Eric
Eric
- skogvokter
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 31 okt 2016 20:25
Re: Wiellagers vervangen
Klopt maar een schroevedraaier is niet zo soepel.
Dus dat slangetje is ideaal......zelf ben ik ook wat minder soepel aan het worden
Dus dat slangetje is ideaal......zelf ben ik ook wat minder soepel aan het worden
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Re: Wiellagers vervangen
Kijk het inderdaad even goed na. Gecupte banden geven hetzelfde geluid op dezelfde momenten.erichendri schreef: Weet dat banden ook een zoemend geluid kunnen geven.
Opkrikken en draaien, dan hoor je het meteen.
Wiebelen, en dan voel je te veel speling ook.
Valt dat mee? Dopje er af en bijvullen met lagervet. Dat doet vaak al veel.
Re: Wiellagers vervangen
hummie schreef:Kijk het inderdaad even goed na. Gecupte banden geven hetzelfde geluid op dezelfde momenten.erichendri schreef: Weet dat banden ook een zoemend geluid kunnen geven.
Opkrikken en draaien, dan hoor je het meteen.
Wiebelen, en dan voel je te veel speling ook.
Valt dat mee? Dopje er af en bijvullen met lagervet. Dat doet vaak al veel.
Vaak hoor je het niet met een laag toerental.
Wiebelen en vet...dat is bij conische wiellagers.
Gr. Quikfit.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Wiellagers vervangen
Nou, mijn laatste voorwiellager die ik compleet had vervangen had een duidelijke voelbare speling.
Hij was ook goed hoorbaar als je het wiel een slinger gaf.
Vet heeft geen zin, lager heeft ingebouwde keerringen.
Eric
Hij was ook goed hoorbaar als je het wiel een slinger gaf.
Vet heeft geen zin, lager heeft ingebouwde keerringen.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 07 jun 2017 22:06, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 28 dec 2016 07:22
Re: Wiellagers vervangen
Het geluid begint ongeveer bij 40 km/h en is het hardst bij ongeveer 80 vaak is het ook dat als alles nog koud is het meeste geluid hoorbaar is maar als ik een stuk gereden heb het wel iets minder luid wordt
Nec scire fas est omnia
Re: Wiellagers vervangen
Nou, als een wiellager serieus schade heeft dan hoor je dat wel.quikfit schreef:Vaak hoor je het niet met een laag toerental.
Wiebelen en vet...dat is bij conische wiellagers.
Als je het nog niet hoort is het zo dringend nog niet. Hooguit irritant.
Wat de conische lagers betreft ... ik ben nog nieuw met sub. en ken alle details nog niet.
Re: Wiellagers vervangen
Laat je banden ook maar eens nakijken. Of het profiel nog gelijkmatig en goed is.PoppeSchuitema schreef:Het geluid begint ongeveer bij 40 km/h en is het hardst bij ongeveer 80 vaak is het ook dat als alles nog koud is het meeste geluid hoorbaar is maar als ik een stuk gereden heb het wel iets minder luid wordt
Een lager begin je meestal te horen tussen 80-110 km/u. Als je ze ondertussen bij 40km/u al hoort moet je ze ook bij 120/130 horen, en dan moet je het onderhand wel voelen in het rijgedrag ook. Als een kapot lager al bij 40 begint dan is hij ver op en stopt dat niet meer bij 80.
Ongelijke banden (profiel) begin je meestal te horen bij 30 km/u en gaat meestal niet zo hoog.
En vergeet niet dat 4 zware assen mee draaien. 4wd wil ook weleens een geluidje met zich mee brengen zonder dat dat ernstig is.
Re: Wiellagers vervangen
Jij had het over opkrikken en draaien,dan hoor je het meteen. Dat zijn jouw woorden...en ff later zeg je dat je het begint te horen tussen 80-110 km/uhummie schreef:Nou, als een wiellager serieus schade heeft dan hoor je dat wel.quikfit schreef:Vaak hoor je het niet met een laag toerental.
Wiebelen en vet...dat is bij conische wiellagers.
Als je het nog niet hoort is het zo dringend nog niet. Hooguit irritant.
Wat de conische lagers betreft ... ik ben nog nieuw met sub. en ken alle details nog niet.
Serieuse schade...dan hoor je het wel als je het wiel een slinger geeft...maar dan rij je er al een tijdje mee rond en ben je dus doof
Gr. Quikfit.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Wiellagers vervangen
En dat klopt ook allebei.quikfit schreef:Jij had het over opkrikken en draaien,dan hoor je het meteen. Dat zijn jouw woorden...en ff later zeg je dat je het begint te horen tussen 80-110 km/u
Het zal de eerste niet zijn die bijna zijn wiel eraf rijdt zonder te weten dat de lagers niet goed zijn.quikfit schreef:Serieuse schade...dan hoor je het wel als je het wiel een slinger geeft...maar dan rij je er al een tijdje mee rond en ben je dus doof
Het nadeel aan een kapot lager is ook dat het bijna onhoorbaar begint en beetje bij beetje erger wordt. Iemand die altijd in die auto rijdt zal door de stijging aan geluid eraan wennen.
Een slecht of kapot wiellager in een vreemde auto hoor je ook veel sneller.
Re: Wiellagers vervangen
Dat is mij dus overkomen bij het lager rechts voor, zo'n 2 jaar geleden. Begon met een los gelopen naafmoer. Eerst opnieuw vast laten zetten met een nieuwe moer maar die liep ook weer los en was toch geborgd. Omdat ik er te lang mee had doorgereden, zelfs nog een mooie doorwading gedaan, waren het lager en de naaf eraan. Er zat ruim 2 cm speling op het wiel maar dat merk je niet direct omdat de awd de auto toch wel op koers houdt, en door de hierboven genoemde gewenning.hummie schreef: Het zal de eerste niet zijn die bijna zijn wiel eraf rijdt zonder te weten dat de lagers niet goed zijn.
Het nadeel aan een kapot lager is ook dat het bijna onhoorbaar begint en beetje bij beetje erger wordt. Iemand die altijd in die auto rijdt zal door de stijging aan geluid eraan wennen.
Een slecht of kapot wiellager in een vreemde auto hoor je ook veel sneller.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
- Subachterhoek
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 09 sep 2015 09:24
Re: Wiellagers vervangen
Houd er wel rekening mee dat deze geperst moet worden. Heb de mijne vrij recentelijk vervangen, was blij dat ik dit niet thuis op de oprit heb gedaan maar in een werkplaats mét aanwezig pers!
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 28 dec 2016 07:22
Re: Wiellagers vervangen
Ik heb voor komende donderdag een afspraak met een kennis die een complete werkplaats heeft met pers daar gaan we de lagers vervangen
Nec scire fas est omnia
Re: Wiellagers vervangen
Succes.
Vrees niet. Zoveel stelt het niet voor met pers. Zonder is het pittiger.
Vrees niet. Zoveel stelt het niet voor met pers. Zonder is het pittiger.
Re: Wiellagers vervangen
Letterlijk eraf? Dat zal schrikken geweest zijn dan Louis.Louis schreef:Dat is mij dus overkomen bij het lager rechts voor, zo'n 2 jaar geleden.
Eraf gebeurd zelden. Vast of krom rijden iets vaker.
Bijkomend nadeel als je wat te lang door rijdt is dat je het risico loopt dat je je aandrijfassen en meer ook nog krom rijdt.
Gelukkig moet je nogal gek doen of loeiveel rijden om het niet tijdig bij de apk te ontdekken. De gemiddelde rijder zal het daarom niet snel te ver kapot rijden.
Re: Wiellagers vervangen
Het wiel lag er niet letterlijk af maar er zat wel flinke speling op de naaf. De schrik kwam pas toen ik de afgekomen onderdelen zag en daarna nog eens toen ik de rekening kreeg. Originele Subaru onderdelen zijn best prijzig.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo