Subaru Libero op Marktplaats.

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Subaru Libero op Marktplaats.

Bericht door SubieForest »

Zoals jullie misschien weten zoek ik al een tijd een Subaru Libero. Ben al bij Liberalix op bezoek geweest, was helaas meer een autokerkhof daar. Er stond laatst ook een mooie in Keulen trouwens, maar die was binnen no-time verkocht.
Nu kwam zag ik kort geleden deze op marktplaats: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/sub ... e=lr&pos=8

Er is nogal wat mis mee. Ik ben best handig, weet hoe motoren, versnellingsbakken etc werken, maar heb verder nog nooit aan auto's gesleuteld. Op m'n computer heb ik de nodige Libero documentatie, Luth Tangenberg is niet al te ver weg, dus als ik er niet uit kom kan ik de Subaru garage ook nog vragen.

Zoals hij zelf beschrijft:
Wat een handig iemand nog moet doen:

- De motor waarvan de kleppen moeten worden gereviseerd. Deze is reeds gedemonteerd en staat op een pallet.
- De werkende versnellingsbak die een geluid maakt. Deze is reeds gedemonteerd staat op dezelfde pallet.
- Een tussenstuk die moet worden besteld. Is goed toegankelijk nu de motor is uitgebouwd.
- De startmotor. Vervangen of reviseren.
- De sloten van de 2 schuifdeuren repareren.
- Het slot van de achterklep mist.
- De stroomverdeler.
- Verre van strak is de achterbumper.
Kleppen reviseren... Ehm.
Versnellingsbak die geluid maakt, meestal geen goed teken volgens mij...
Wat bedoelt-ie met een tussenstuk? (Kan ik vragen als ik hem op ga bellen)
Startmotor, oké, dat is te doen.
Twee sloten stuk, één mist. Ehm.
Stroomverdelen vervangen is volgens mij ook niet een heel groot probleem.
Een achterbumper repareren is ook nog wel te doen.

Nu zat ik te denken, als je een Libero voor ongeveer 800 euro kan kopen, dan kan je er nog redelijk wat geld in steken om hem werkend te krijgen.

Alleen wat denken jullie? Als alle reparaties en onderdelen bij elkaar meer dan 3000 euro kosten is het zonde, dan kan je beter een goede in Duitsland gaan kopen. Vooral door die versnellingsbak die geluid maakt denk ik dat het nog best een hele klus kan worden, als het alleen lagers zijn is het misschien nog te doen, maar als die hele versnellingsbak stuk is, ja waar haal ik dan een tweede Libero-versnellingsbak vandaan? (Misschien van Liberalix, of misschien heeft iemand hier op het forum nog een bak liggen). Ik weet dat de Libero veel onderdelen deelt met de Justy II 1.2, maar of de versnellingsbak ook exact hetzelfde is weet ik niet. Ik denk het niet, want volgens mij is de aandrijflijn van de Libero gewoon die van de Justy maar dan 180 graden gedraaid. Vooruit in de Libero is achteruit in de Justy. Het kan dus zijn dat de motor verder hetzelfde is en dat de versnellingsbak de andere kant op draait, of dat de versnellingsbak hetzelfde is en de motor de andere kant op draait...
Laatst gewijzigd door SubieForest op 05 apr 2017 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru Libero op Marktplaats.

Bericht door boswachterfan »

Van dit mooie busje weet ik niet veel, maar mijn ervaring van vroegah met oude auto's is dat ik liever mechanisch werk deed dan carrosserie. Ik heb dat laatste wel veel gedaan (Peugeots uit de jaren 70/80 :shock: :shock: ) maar vond dat altijd veel meer gedoe. Een motor en bak kun je zelf (gedeeltelijk) (de)monteren, wegbrengen enz. Dan hoeft het niet zoveel te kosten. Als er idd vrijwel geen roest aan zit..... Als je plaats, tijd en geduld hebt, waarom niet?
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Subaru Libero op Marktplaats.

Bericht door SubieForest »

boswachterfan schreef:Van dit mooie busje weet ik niet veel, maar mijn ervaring van vroegah met oude auto's is dat ik liever mechanisch werk deed dan carrosserie. Ik heb dat laatste wel veel gedaan (Peugeots uit de jaren 70/80 :shock: :shock: ) maar vond dat altijd veel meer gedoe. Een motor en bak kun je zelf (gedeeltelijk) (de)monteren, wegbrengen enz. Dan hoeft het niet zoveel te kosten. Als er idd vrijwel geen roest aan zit..... Als je plaats, tijd en geduld hebt, waarom niet?
Als de techniek niet helemaal naar de bliksem is, is het te doen.. Maar een versnellingsbak die geluid maakt, voorspelt volgens mij niet veel goeds.... 'Niet te veel kosten' aan welk bedrag moeten we dan denken denk je? Zo lang een versnellingsbak- en motorrevisie niet boven de 1500-2000 euro komt zou het te doen zijn...
Hoe zit dat met autosloten eigenlijk? Die moet je dan toch allemaal vervangen?
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru Libero op Marktplaats.

Bericht door boswachterfan »

Voor zo'n bak en motor zou je iemand moeten zoeken die dat in zijn vrije tijd zou kunnen doen. Dan zou het voor dat bedrag moeten kunnen, lijkt me. Dan moet er geen haast bij zijn, meestal.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Subaru Libero op Marktplaats.

Bericht door SubieForest »

boswachterfan schreef:Voor zo'n bak en motor zou je iemand moeten zoeken die dat in zijn vrije tijd zou kunnen doen. Dan zou het voor dat bedrag moeten kunnen, lijkt me. Dan moet er geen haast bij zijn, meestal.
Tja, dan ben je er nog niet, verdeler, startmotor, sloten, nieuwe olie, koelvloeistof en remvloeistof etc etc. Dan kan ik beter naar Duitsland rijden en er meteen eentje kopen die wel goed is.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
donald
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 jan 2013 20:23

Re: Subaru Libero op Marktplaats.

Bericht door donald »

Als ik jou was zou ik wachten tot er een completere voorbij komt of je bod erop aanpassen.

Dit oudere type ben ik al eerder tegen gekomen en lijkt nog in erg goede staat.
https://link.marktplaats.nl/m1153455212

Persoonlijk vind ik dit model ook mooier, het is alleen wel het model met carburateur.
Mocht je op het oude model uitkomen dan kan ik je misschien wel helpen met handleidingen en/of sommige onderdelen.

Verder komt er nog weleens wat voorbij op facebook en je moet geduld hebben.
De meeste die ik tegen kom zijn mechanisch wel redelijk maar hebben vooral weggerotte carrosserie delen maar ja mag het na zoveel jaren.
Een beetje plaatwerk ervaring is dan handig.

Wat die Liberalix betreft lijkt (en is) het erg zonde hoe de boel er daar bij staat. Het blijft wel een leuk adres voor een jaarlijkse meeting en hij heeft er best veel kennis van.
Tijdens de meeting wordt er naast bier en bbq ook vaak veel gesleuteld ( meestal in andere volgorde :D )
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Subaru Libero op Marktplaats.

Bericht door SubieForest »

donald schreef:Als ik jou was zou ik wachten tot er een completere voorbij komt of je bod erop aanpassen.

Dit oudere type ben ik al eerder tegen gekomen en lijkt nog in erg goede staat.
https://link.marktplaats.nl/m1153455212

Persoonlijk vind ik dit model ook mooier, het is alleen wel het model met carburateur.
Mocht je op het oude model uitkomen dan kan ik je misschien wel helpen met handleidingen en/of sommige onderdelen.

Verder komt er nog weleens wat voorbij op facebook en je moet geduld hebben.
De meeste die ik tegen kom zijn mechanisch wel redelijk maar hebben vooral weggerotte carrosserie delen maar ja mag het na zoveel jaren.
Een beetje plaatwerk ervaring is dan handig.

Wat die Liberalix betreft lijkt (en is) het erg zonde hoe de boel er daar bij staat. Het blijft wel een leuk adres voor een jaarlijkse meeting en hij heeft er best veel kennis van.
Tijdens de meeting wordt er naast bier en bbq ook vaak veel gesleuteld ( meestal in andere volgorde :D )
Die zag ik ook op Marktplaats staan. Ik ben toch meer fan van de tweede generatie :D . In Nederland zijn ze bijna niet te krijgen.. Ik denk dat ik in Duitsland moet gaan zoeken als ik er echt eentje wil hebben. Ben ooit nog van plan om hier langs te gaan: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... ommend_DES

Op Facebook komt heel soms inderdaad iets voorbij: Subaru Minibus Club Nederland. Maar meestal ben ik te laat ;).

Voor onderdelen is Liberalix wel een goed adresje, maar ik kreeg niet de indruk dat hij heel druk bezig is om alle Libero's die hij heeft in topstaat te brengen toen ik daar was. Eerst sleutelen en dan bier? Ha, of tegelijk? ;)
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
donald
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 jan 2013 20:23

Re: Subaru Libero op Marktplaats.

Bericht door donald »

Als je een tweede generatie zoekt is dit misschien wat voor je:

https://link.marktplaats.nl/m1168073834
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim
Gebruikersavatar
donald
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 jan 2013 20:23

Re: Subaru Libero op Marktplaats.

Bericht door donald »

Of deze met iets meer werk

https://link.marktplaats.nl/m1161193000
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Subaru Libero op Marktplaats.

Bericht door SubieForest »

donald schreef:Als je een tweede generatie zoekt is dit misschien wat voor je:

https://link.marktplaats.nl/m1168073834
Ik ben even wezen kijken :D... Ga hem volgende week zaterdag naar huis rijden als het goed is.

Paar typische dingen, rechter spatbord voor is behoorlijk roestig, er zit zelfs een gat in, dat stuk moet eruit worden geslepen om het te repareren. Probleem is dat ik zelf geen MIG lasapparaat heb, misschien wil de garage helpen, zal het eens vragen. Verder: spatbord links voor zit wat roest onder de lak, maar niet overdreven veel. Dat kan denk ik nog wel opgelost worden zonder hele stukken metaal te verwijderen. Motorrubbers zijn versleten. Hoewel het olieniveau in orde was op de pijlstok, ging tijdens het rondritje het olielampje branden toen we met 30 graden even voor een slagboom aan het wachten waren, olie word met die temperaturen te dun denk ik. Het dopje van de AWD-knop mist, als iemand nog zo'n rood AWD-knopje (of eigenlijk alleen het dopje/kapje) heeft liggen, stuur maar een PM.
Opmerkelijk: de gordelbevestingen achter in de kofferbak zijn nog helemaal goed, ook de spatborden achter en de dorpels (zelf de binnenkant) vertonen geen roest.
De ventilatie kan alleen uit of vol aan, denk dat er een zekering stuk is.
Onderhoudsboekjes zijn afwezig, iets dat ik niet echt geweldig vond.

Verder valt het mee. Bekleding is netjes, motortje loopt mooi, er rammelt weinig, remvloeistof was helder, versnellingsbak doet het prima (versnellingspook springt wel terug naar neutraal, maar niet in het midden tussen de drie en vier, hierdoor is de drie lastig te vinden, maar dat ligt denk ik niet aan de versnellingsbak zelf, maar meer aan de versnellingspook). Er zitten twee accu's in, in de winter trok de standaard accu het namelijk soms niet. Krijg er ook nog een aantal onderdelen bij, uiteenlopend van achterbumper tot pakkingen.

Voor zover ik weet is nu alleen roest bij de voorwielen een probleem, verder verkeert deze Libero in redelijke staat. Hoop niet dat ik nog veel meer vind als ik hem thuis een grondig ga inspecteren, fingers crossed.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru Libero op Marktplaats.

Bericht door boswachterfan »

Leuk man! Gaaf karretje.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru Libero op Marktplaats.

Bericht door quikfit »

''De ventilatie kan alleen uit of vol aan, denk dat er een zekering stuk is.''

De weerstanden van de lagere standen zijn doorgebrand/op/stuk of hoe je het ook noemen wilt,dan doet alleen de hoogste stand het(zit geen weerstand op de hoogste stand maar gewoon direct 12v. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Subaru Libero op Marktplaats.

Bericht door SubieForest »

boswachterfan schreef:Leuk man! Gaaf karretje.
:D
quikfit schreef:''De ventilatie kan alleen uit of vol aan, denk dat er een zekering stuk is.''

De weerstanden van de lagere standen zijn doorgebrand/op/stuk of hoe je het ook noemen wilt,dan doet alleen de hoogste stand het(zit geen weerstand op de hoogste stand maar gewoon direct 12v. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Ah, zal er een keer naar kijken als ik hem heb. Als ik hem thuis heb ga ik hem eerst maar even schoonmaken en dan als eerste maar eens de roest behandelen ;).
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Plaats reactie