Outback zakt door met caravan

Voor de overige technische zaken
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Outback zakt door met caravan

Bericht door Beurstel »

Goedenavond,

Laatst voor het eerst met de Outback en caravan op pad geweest in Frankrijk. Dat deed ie trouwens fantastisch, maar nadeel vond ik dat ie flink door de achterpoten zakt met de aanhanger erachter. Kogeldruk was nog ok. Is dit dan normaal of een indicatie dat de schokdempers aan vervanging toe zijn? Dit laatste vermoedde ik namelijk al een beetje, omdat met twee volwassenen achterin de trekhaak al gauw een drempel aantikt.

Wat is het beste om hieraan te doen?
Bijlagen
Soep met caravan.jpg
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door hummie »

Ligt denk ik niet aan versleten veren.
Hoeveel kogeldruk had je? Kon je die nog verlagen?
Mogelijke oplossingen? Hulpveren. Ophogen. Disselwieltje er af halen :mrgreen:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door quikfit »

Laat je schokbrekers en veren controleren bij een kundig bedrijf.Zitten er (goede) schokbrekers met niveauregeling op? Dan kan je niet zomaar progressieve veren monteren.Zijn je schokbrekers ''op'' dan kan je voor een schokdemper in combinatie met een progressieve veer gaan.(De veersterkte loopt tijdens het inveren progressief op van +10% tot +50%)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door SP-Boxer »

Zit geen niveauregeling op de pre-facelift. Zijn dus normale dempers.

Achterdempers/veren van Legacy TW en Outback zijn een zwak punt. Eigenlijk te licht uitgevoerd voor de auto.
Mooiste is nieuwe dempers met progressieve veren, dan kun je er weer 2 ton tegen :)
"I feel Legacy"
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door Beurstel »

Kogeldruk was minder dan de 80kg die erop mag. En verladen maakte nauwelijks verschil, zonder fietsen etc hing hij ook flink door.

Nieuwe dempers met progressieve veren...wah kost dah ongeveer? 8-)
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door hummie »

Beurstel schreef:Kogeldruk was minder dan de 80kg die erop mag.
:mrgreen: 79 of 29? 10kg kan al het verschil maken in een prettigere wegligging.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door SP-Boxer »

Maar het gaat hier niet over wegligging, maar over doorhangen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door erichendri »

Kogeldruk van 80 kilo zou ik niks meer aan doen, hoe lager des te onstabieler kan de combinatie worden.
Schokbrekers zou ik pas vervangen als ze lek zijn en veren zou ik dan verzwaarde (of hulpveren) veren voor kopen.
En net wat Marcel zegt, dempers zijn altijd al zwak geweest van de legacy/outback en dat komt volgens
mij door de positie waar ze op de draagarm zijn gezet met name en ze zijn nogal dun.
Leeg staat de auto wel recht na een nachtje staan???
Niveau dempers zakken bij belading nogal veel in maar pompen zich tijdens het rijden op, na een paar km
zou de auto dan nagenoeg horizontaal moeten staan.

eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Maar het gaat hier niet over wegligging, maar over doorhangen.
Dat kan toch gewoon van invloed zijn en net genoeg om zo iets te ondervangen? Doorhangen (gewichtverdeling) bepaald zeker ook wegligging.
20 of 30 kg minder druk/gewicht 1m achter de achteras kan veel schelen aan doorhangen. Dat weegt serieus zwaarder dan 1m voor de achteras.
En zolang het gewicht van de caravan niet (te ver) over het gewicht van de auto gaat lijdt de onstabiliteit ook niet. Zeker niet bij een beetje doorhangen aangezien dan de caravan naar voren neigt en een prima vacuüm onder zich heeft.
Maar dit blijft ondervangen waar aanpassen een betere oplossing is inderdaad.
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door Beurstel »

Ik heb wat geprobeerd tijdens de vakantie met wat meer gewicht naar achteren. Maar zelfs met een lege caravan incl. lege tanks hing de Outback door, maakte nauwelijks verschil. Uiteindelijk gaat de combinatie wel recht staan als je alle bagage etc. achter de caravanas legt, maar lijkt me ook niet helemaal lekker rijden dus zo ver heb ik het experiment maar niet doorgevoerd ;)

Ik dacht toevallig laatst dat hij ook onbeladen iets te veel naar beneden hangt achteren. Zal de schokbrekers binnenkort eens laten nakijken en als die nog goed zijn dan misschien hulpveren erbij? Iemand een idee wat dat kost?
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door hummie »

Beurstel schreef:Uiteindelijk gaat de combinatie wel recht staan als je alle bagage etc. achter de caravanas legt, maar lijkt me ook niet helemaal lekker rijden dus zo ver heb ik het experiment maar niet doorgevoerd ;)
Nee klopt, dat moet je nooit doen. Een caravan hoort voorover te hellen voor het vacuüm er onder en de aanzuigende werking. Als je dat niet hebt wordt het een zwabber.

Het zijn dingen die je kunt proberen, en als dat niet helpt zit er inderdaad niets anders op dan na laten kijken.
Ik gooide het wel even expres op als attentie, aangezien ik meer dan genoeg mensen ken die helemaal verkeerd laden en daardoor ook altijd klagen over doorzakken of juist niet en weggedrag.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door erichendri »

Meest gehoorde advies is om de zwaardere spullen in de auto te leggen.
Dat doen wij ook als wij met de caravan weggaan.
Want is de caravan zwaarder dan de auto wordt hij de baas over de auto.
Denk aan heftige reacties bij inhalende busjes en bussen.

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door Beurstel »

hummie schreef:Ik gooide het wel even expres op als attentie, aangezien ik meer dan genoeg mensen ken die helemaal verkeerd laden en daardoor ook altijd klagen over doorzakken of juist niet en weggedrag.
Ik schijn een veiligheidsfreak te zijn, dus die belading was dik in orde. 8-) Combinatie voelde an sich ook strak, continu 110 op de snelweg. Op de snelweg heb je van doorzakken ook geen last, maar als je dan in de dorpjes over de drempels moet krijg je er buikpijn van.

En klopt Eric, maar ja, als je de auto zwaar belaadt heb je misschien hetzelfde probleem. En ik had ook alleen de kofferbak beschikbaar voor bagage. Heb de caravan ook even achter de Land Cruiser gehad (totdat die het niet meer deed) en die bleef met precies dezelfde belading keurig recht.

Advies caravantrekker.nl is trouwens dat caravan niet meer dan 85% weegt van de auto, dus als ie zwaarder is ben je sowieso verkeerd bezig en rijd je rond met een tijdbom.

Dat van dat vacuüm wist ik trouwens niet, is daar ergens wat meer over te vinden?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door SP-Boxer »

En je denkt dat Subaru voor de lol zegt dat je 2 ton mag trekken met de H6 Outback?

De term tijdbom lijkt me in deze wel wat overtrokken.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door erichendri »

De ene auto kan wel veilig zwaarder trekken en de andere auto voelt dan erg onveilig aan.
Kijk je op www.caravan-forum.nl dan zijn er wel meer die zwaarder trekken.
Belading is gewoon erg belangrijk en de bouw van de auto ook.
En 4WD heeft een positieve invloed op het trekgedrag.

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door Beurstel »

erichendri schreef:De ene auto kan wel veilig zwaarder trekken en de andere auto voelt dan erg onveilig aan.
Kijk je op http://www.caravan-forum.nl dan zijn er wel meer die zwaarder trekken.
Belading is gewoon erg belangrijk en de bouw van de auto ook.
En 4WD heeft een positieve invloed op het trekgedrag.

Eric
Klopt, ligt er ook wel beetje aan inderdaad. En persoonlijk natuurlijk, wat je comfortabel vindt. Op caravantrekker.nl (best een aanrader trouwens) werd combinatie van Outback met die Hobby van 1500kg max al als risicovol beschouwd en eerlijk gezegd snap ik dat wel. Outback mag 2 ton trekken, maar denk niet dat je dat moet willen. Denk dat het dan al snel tegen het onbeheersbare aanzit. Met paardentrailer die beladen 2 ton weegt en zwaarder is dan de auto ligt dan dat weer anders misschien, want kort, breed, tandemas etc.
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door Beurstel »

SP-Boxer schreef:En je denkt dat Subaru voor de lol zegt dat je 2 ton mag trekken met de H6 Outback?

De term tijdbom lijkt me in deze wel wat overtrokken.
Tijdbom was met een knipoog natuurlijk. Maar zoals ik net zeg zou ik een caravan van meer dan 1,5 ton nooit mee trekken, misschien nog wel als het een tandemasser is. Die maximale gewichten zegt natuurlijk niks over het gezond verstand. 2 ton wil zeggen dat het technisch verantwoord is met die auto, maar het maakt wel degelijk uit of jij er een zware aanhanger met zand van 2 ton of een caravan met 7 meter of meer opbouw achter hebt hangen.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door SP-Boxer »

Klopt, het type voertuig op de kogel maakt nogal uit. Maar zo heeft het ook een reden dat je in de meeste landen niet harder dan 90-100km/h mag (Frankrijk uitgezonderd).
Ik zie hier nu, maar ook in oudere topics, alleen maar hogere snelheden voorbij komen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door boswachterfan »

Vanwege een kapot ruitmotortje zit ik weer veel te zoeken en te kijken en daarom vond ik dit al eerder op dit forum genoemd bedrijf:

http://www.pedders.co.uk/subaru-outback ... SWWZIVOKtU
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door Beurstel »

Dank, goede tip die site. Geeft tenminste ook indicatie kosten.

En die 110 was 110 op de cruise controll en alleen in Frankrijk. Wil er geen nieuwe discussie van maken, maar voelde me met 110 vaak veiliger dan met 90/100. Inhalen vrachtwagens gaat veel sneller en je hebt geen last van voorbijrazende touringcars of zelfs vrachtwagens, minder verschil met ander verkeer etc.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door erichendri »

En laten we 1 ding niet vergeten, een outback weegt leeg al gauw richting de 1500 kilo.
Beladen met je familieleden en bagage zit je dan tegen de 1900+ te hangen.
Dus die 2 ton kan best goed gaan mits goed beladen.
En vergeet ook niet om gewoon je caravan eens een keer leeg te wegen op een weegpunt bij je in de buurt.
Je zal niet de eerste zijn die er achter komt dat hij 100-150 kg zwaarder is dan wat op het kenteken staat.
Dat lees je zo vaak, en weeg eens voor de gein globaal de spullen die je mee neemt in de caravan.
Ook dan sta je er van te kijken wat het weegt.
Vaak lees je ook dat je de kogeldruk er van af mag trekken want dat zit op je auto maar het hoort wel degelijk bij de caravan.
Kijk wel op je constructieplaatje wat beladen auto en beladen caravan mag wegen.

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door Beurstel »

Daar ben ik het helemaal mee eens natuurlijk. En goed, ieder het zijne maar ik zou geen caravan van 1800 kg (laat staan meer) achter de Outback hangen. Berekeningen op caravantrekker doet ook alle alarmbellen rinkelen, voor wie dat interessant vindt. Het kan misschien wel, maar ik denk dat je dan niet meer bezig bent met ontspannen reizen.

Wel raar die afwijking van caravangewicht. Wegen ze zo'n ding dan voordat ze het keukenblok plaatsen ofzo?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door erichendri »

Dat weet ik niet maar dat ze meer wegen is al jaren bekend.
Mijn oom heeft een 2013 forester 2.0 CVT en die is fluitend met een caravan erachter
van 1800 kilo naar Spanje gegaan.
Geen centje pijn, en zo zijn er wel meer hier die bijna maximaal trekken.
En jij reed fluitend 110 en dat terwijl er legio mensen zijn die dat onverantwoord vinden.
Maar de ene caravan is niet te vergelijken met de andere.
En vergeet de banden op auto en caravan niet inclusief de spanning daarvan.

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door Beurstel »

Dat is waar. Ik heb natuurlijk ook geen ervaring met een caravan van 1800kg (of meer) erachter. Zou daar sowieso geen 110 mee rijden natuurlijk (zelfs in Frankrijk geldt dan trouwens 90 als max, want boven 3,5 ton maximale totale massa) maar misschien voelt die combinatie met aangepaste snelheid ook voldoende stabiel. Blijft een gevoelskwestie en gevoelsmatig houd ik graag wat marge, maar ik spreek niet uit ervaring.
Outbackpatje
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 mei 2017 19:59

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door Outbackpatje »

SP-Boxer schreef:Zit geen niveauregeling op de pre-facelift. Zijn dus normale dempers.

Achterdempers/veren van Legacy TW en Outback zijn een zwak punt. Eigenlijk te licht uitgevoerd voor de auto.
Mooiste is nieuwe dempers met progressieve veren, dan kun je er weer 2 ton tegen :)

Vast een domme vraag maar wanneer was die "facelift" ?
Heb een outback uit 2005 en dacht toch echt in de handleiding iets over niveau regeling te lezen?

Groet Patrick
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door SP-Boxer »

Officieel in 2007 pas. Volgens mij kregen de Legacy en Outback pas niveauregeling met de introductie van xenon in de facelift.
Elders op de wereld werd de pre-facelift wel met xenon geleverd, dus wellicht dat er daarom wel over gesproken wordt in het boekje.
"I feel Legacy"
Outbackpatje
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 mei 2017 19:59

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door Outbackpatje »

Tnx
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door Beurstel »

boswachterfan schreef:Vanwege een kapot ruitmotortje zit ik weer veel te zoeken en te kijken en daarom vond ik dit al eerder op dit forum genoemd bedrijf:

http://www.pedders.co.uk/subaru-outback ... SWWZIVOKtU
Nu wil ik hier iets mee gaan doen, maar zie dat in de productomschrijving staat: "Fits all BP Outback models" maar ook "This kit is used to replace the Original Self-Levelling Suspension".

Maar mijn Outback heeft geen niveauregeling; past het toch bij de mijne dan?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door quikfit »

Meer smaken komen er niet uit als je jouw type auto selecteert...Er staat ook "Fits all BP Outback models" ;)
De bevestigingspunten zijn het zelfde van gewone en self leveling schokbrekers.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Dave_de_W
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 jan 2014 21:11

Re: Outback zakt door met caravan

Bericht door Dave_de_W »

Heb ook de pedders set als vervanging van originele versleten niveauregeling op een Outback 3.0r. Kan dit weekend wat foto's maken volgeladen + dakkoffer + 3 fietsen op de trekhaak.
Plaats reactie