Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Commentaar, feedback, suggesties en ideëen
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Heb de twee beruchte luchtkleppen vervangen vanwege een foutcode :(
Links (OEM Nr: 14845AA220) was geheel naar de vaantjes en de oorzaak van de foutcode,ik heb rechts (OEM Nr: 14845AA230) ook meteen besteld,ook deze was al aardig op weg naar de eeuwige jachtvelden.
Besteld bij: https://www.partacus.de/ :okeee:
187,19 € incl. voor de linker en
149,62 € incl. voor de rechter
2x pakking a 6,72 € incl.
Opsturen naar NL 20,75

Gr. Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
DSC06822.JPG
DSC06819.JPG
DSC06821.JPG
DSC06825.JPG
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Olie/filter gewisseld en koelvloeistof gewisseld. En de onderkant even bekeken. Wat ziet dat er nog goed uit, na een kwart miljoen. En nog netjes droog. Bij de Peus 106 van zoonlief roest er aan de motorzijde niets, dat is allemaal goed ingevet :twisted: Helaas wel op andere plekken. APK afkeur, dus we gaan de MAG machine maar opstarten. Even dreigde het een rustige kerstvakantie te worden. Gelukkig :x is dat veranderd.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door *thomas* »

DucATIRadeon schreef:afgelopen 2 weekeinden: ktm LC4 blokje open trekken en dan kom je rare dingen tegen die niet terug te herleiden zijn op internet noch in de literatuur...
of het is een oude lijk met wat leuke dingen of het is een experimentje geweest...

de vorige ktm blok was redelijk standaard (LC4 640 van 2004 met hydraulische koppeling en high-flow kop) en past nu in de aprilia rs125 frame. wat steuntjes op maat zagen en buigen etc en dan hangt het blok er letterlijk in.
NB: rs125 rollend chassis is met 2 vingers op te tillen, weegt amper 8 a 9 kg! prop daar een blokje in van 15~20kg met kleine 60pk....
probeer onder de 100kg te blijven als uitgangspunt.
Leuk dat soort projecten, hoewel een RS125 ROLLING frame wel wat meer dan 9kg, mainframe alleen haalt dat gewicht al ;).
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Benzinefilter(OEM Nr.42072FE030) in de tank vervangen.Het vreemde is dat altijd Oem Nr.42072FE020 eruit komt bij opgave van Chassisnr. en die dus altijd opgestuurd word(waarschijnlijk een modificatie)...ik was niet de enige op het net met dat probleem.(zoek op:42072FE030)
Gelukkig was het witte gedeelte over te zetten.Het filter was gitzwart i.p.v. wit :shock:
Prijs was 61,57€uro incl. en besteld bij https://www.partacus.de/
Auto rijd soepeler en pakt nog beter op :okeee:

Kilometerstand 254.346

Edit: de onderste foto is mijn filter,de bovenste komt van het net.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
2 Types Benzinefilter.jpg
DSC06831.JPG
Laatst gewijzigd door quikfit op 26 jan 2017 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door SP-Boxer »

Tsju, ik heb dat filter eens bij 90.000km vervangen en toen was het grijs, maar zeker niet zwart. Dealers nemen over het algemeen niet de moeite om het filter in de tank te vervangen, maar dat vind ik een slechte zaak. Een extern filter wordt tenslotte ook vervangen.

Geloof dat ik een jaar of 6 terug iets van €50,- kwijt was. De o-ring kwam daar geloof ik nog bij (moet altijd worden vervangen!).
Oude of nieuwe partnummers maakt eigenlijk geen donder uit. Het onderdelenprogramma bevat wel eens wat fouten, daar valt dit filter waarschijnlijk ook onder. Het filter dat eruit kwam was waarschijnlijk ook de 020, of misschien zelfs een 010 of 000.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Is inderdaad een kwalijke zaak,bij een iets verzadigd filter heb je kans op wat inhouden bij lage toeren en bij een erg verzadigd filter de kans dat je de hogere toerentallen moeizamer bereikt,iets wat voor de klant toch een tijdrovend en duur klusje is vooral als de garage/dealer het benzinefilter over het hoofd ziet als mogelijke oorzaak.
Ook waren er diverse Subaru rijders op het net die een auto hadden die veelte arm liep en daardoor een P0130 foutcode kregen zonder dat de lambdasonde stuk was...ook niet echt fijn.

Maar het is goed te weten dat het niet uitmaakt welk type filter je besteld,je kan het witte huis uitwisselen.
Voor alle duidelijkheid...het filter met het pijpje op het witte gedeelte is OEM Nr.42072FE030 en zonder pijpje OEM Nr.42072FE020.

Gr. Quikfit. :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
ForRJ&S
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 apr 2017 23:16

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door ForRJ&S »

quikfit schreef:Is inderdaad een kwalijke zaak,bij een iets verzadigd filter heb je kans op wat inhouden bij lage toeren en bij een erg verzadigd filter de kans dat je de hogere toerentallen moeizamer bereikt,iets wat voor de klant toch een tijdrovend en duur klusje is vooral als de garage/dealer het benzinefilter over het hoofd ziet als mogelijke oorzaak.
Ook waren er diverse Subaru rijders op het net die een auto hadden die veelte arm liep en daardoor een P0130 foutcode kregen zonder dat de lambdasonde stuk was...ook niet echt fijn.

Maar het is goed te weten dat het niet uitmaakt welk type filter je besteld,je kan het witte huis uitwisselen.
Voor alle duidelijkheid...het filter met het pijpje op het witte gedeelte is OEM Nr.42072FE030 en zonder pijpje OEM Nr.42072FE020.

Gr. Quikfit. :mrgreen:
Voor mij ook een aandachtspunt, ik bemerk nu idd bij lagen toeren het soms inhouden bij het gas intrappen. Dit doet zich niet elke keer voor, is wisselend.
Dit heeft zich niet voorgedaan tijdens de proefrit en ervaar het nu vandaag voor het eerst na 400 km. Ik heb het vermoeden dat de beperkte kilometers die jaarlijks gereden zijn hier mogelijk een mede oorzaak in zijn (interne vervuiling). De vorige dealer heeft aangegeven dat beide lambda sondes zijn vervangen, omdat de vorige eigenaar ook aangegeven had dat de auto soms ook inhield maar niet geconstateerd door de monteur.

RJ
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Vervangen kan geen kwaad en als je dan toch bezig bent...bekijk dan ook je twee luchtkleppen(topic hierboven)die kunnen ook zorgen voor het inhouden.


Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Wisselen van het brandstoffilter onder de kap gaf bij mij ook al een verbetering.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
PoppeSchuitema
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2016 07:22

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door PoppeSchuitema »

Met de Impreza+& paardetrailer (met 1 paard en soms 2) naar Texel geweest, de Sub heeft geen misse slag gedaan, kan ondanks de 1300 kg er achter goed meekomen met het verkeer en laat zich ook dan nog met 1 pink besturen, wat een geweldige auto.
Nec scire fas est omnia
Gebruikersavatar
ForRJ&S
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 apr 2017 23:16

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door ForRJ&S »

Ik heb het geluidsprobleem opgelost rondom de raamstijl/spiegel.
Mijn oplossing was een stukje holle rubberen tochtstrip (zelfklevend) tussen de rubbers te plaatsen.
Verkrijgbaar bij de bouwmarkt, in mijn geval de Praxis.
Probleem is nu volledig opgelost. :okeee:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Haha,ik heb de tochtstrip al een tijdje liggen maar ben er nog niet aan toe gekomen( lijkt wel of we de zelfde auto hebben :lol: ) ,het weer is nu perfect hier in Noorwegen en heb ik een lijstje gemaakt met wat ik ga doen.
Tochtstrip,interieurfilter vervangen,motorruimte schoonspuiten,automaatolie +filter vervangen,2 auto's poetsen,buitenboordmotor olie verversen,zomerbanden onder de auto van mijn vrouw enz,enz.Kortom...veel te doen. ;)

Fijn hé...weer iets van je lijstje schrappen :okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Laatst gewijzigd door quikfit op 07 mei 2017 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Keizerh
Berichten: 114
Lid geworden op: 30 dec 2016 20:31

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Keizerh »

Buitenboordmotor?
Vaar je der ook mee?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Keizerh schreef:Buitenboordmotor?
Vaar je der ook mee?
Ja als ik tijd heb en het weer goed is...lekker varen en op forel vissen. :okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Keizerh
Berichten: 114
Lid geworden op: 30 dec 2016 20:31

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Keizerh »

Niet verkeerd.
Ik heb in je mooie land ook een kennis die er regelmatig op zalm gaat.
Gebruikersavatar
g.eding
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2015 06:29

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door g.eding »

Een paar vakantie velgen, (ietsje hogere banden) en een dakdragertje en wat groene spuitbusverf die ik had liggen gecombineerd.
Bijlagen
20170509_170931.jpg
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Aparte kleuren combi...klauwen en velgen... :shock:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
g.eding
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2015 06:29

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door g.eding »

jep ik moet riemen met de roeien die ik heb he (volgende klusje...)
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door sufos »

Gasfilter is vandaag vervangen, was zo te zien erg lang geleden dat die vervangen was. Auto rijdt weer :okeee:
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door mikage »

Heb ik laatst ook gedaan na ongeveer 100 duizend km. Doorgezaagd omdat ik toch wel nieuwsgierig was hoe het eruit zou zien. Viel me reuze mee, het filter was ietsjes bruin maar niet volledig vergaan. Terwijl vervangen wel vaker dan die 100k kilometer moet.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door quikfit »

Automaatolie + filter vervangen,kwam 4,8 liter uit.
Kilometerstand 262.219

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

cilinder honen, nieuwe (100.96mm) zuiger monteren in originele blok en die in de KTM Duke 620 gehangen. inloop olie erin, 4x goedwarm draaien en af laten koelen, olie ververst en knallen maar!

ook is het 440KTM blok in het Aprilia frame gehangen; blok + rollend chassis met 1 hand op te tillen (zit ongeveer op 40kg totaal).
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door Rene »

Nieuwe accu in de impreza geplaatst..
Voordat ik dat deed heb ik eerst wat metingen gedaan : onbelast 12 volt...bij het starten zakte de spanning tot net onder de 6 volt en was ook hoorbaar dat de startmotor moeite had het blok rond te krijgen.
Bij draaiende motor is dat 14,5 volt..die zakte kort in elkaar na het inschakelen van de verlichting , de spanningsregelaar doet zijn werk want binnen 1 seconde was de spanning weer 14,5 volt waaruit ik dus de conclusie kan trekken dat de dynamo zijn werk gewoon doet :okeee:
Overigens was dit de 3'de varta accu op rij die binnen 2 jaar na aankoop de geest geeft , dus voor mij nooit meer varta.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door SP-Boxer »

Gisteren 1200km weg gestampt met de Legacy. Helaas wel 18,5 uur over gedaan :(

(File, file, file en een overgevend kind. Dat laatste begint een jaarlijkse traditie te worden...)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door erichendri »

Werken pilletjes niet en indien het nog mag voorin laten zitten.
Of ligt het aan je rijstijl.

Eric :mrgreen: ;)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door SP-Boxer »

Rijstijl is het niet, het mooie stuk moest nog komen :( (Had na het overgeven een pas met niemand voor of achter me. Nu dus uiterst voorzichtig gereden om niet nog een keer alles onder te hebben)

Pilletjes hebben we het elk jaar over zodra we onderweg zijn = te laat, ik weet het. Op het vakantieadres vorig jaar tevergeefs naar die dingen gezocht. Dan hebben ze enkel van de armbandjes waarvan de werking volgens mij tussen de oren zit.
Toptip voor volgend jaar is inderdaad om tijdig achter die pilletjes aan te gaan.

En voorin zitten kan in een Subaru helaas niet vanwege de altijd ingeschakelde airbag. De oudste heeft nog wel een tijdje te gaan voor hij in een normale gordel mag.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door erichendri »

Airbag tijdelijk loskoppelen met een vervangende weerstand opdat de
rest het dan wel blijft doen.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

gisteren met de Ducati Clubraces mee gereden, heerlijk!
wederom als enige met de beruchte zwarte eend van Ducati: 500SD parallel twin, slechts 37pk en 40Nm op de bank, zal gister wel iets minder zijn geweest wegens weersomstandigheden, ondanks dat alsnog van 32ste naar 21ste plek gebokst tegen pantah's en guzzi's en Dominators van 50pk en (veel) meer!
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door boswachterfan »

Leuk, de kleine Darmah, toch? Daar zullen er niet veel van zin overgebleven.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Wat heb jij vandaag aan je hobby gedaan?

Bericht door DucATIRadeon »

boswachterfan schreef:Leuk, de kleine Darmah, toch? Daar zullen er niet veel van zin overgebleven.
idd, het lijkt erg veel op de kleine darmah. heb ook nog een 500GTL en dat is dan weer de kleine broer van de 860GT/900GTS.

zijn niet populair wegens de toen beruchte smeringsproblemen, en ik heb de olie naar de kop nu buitenom lopen (ipv langs de voorste 2 cilindertapeinden) middels remleiding en dat gaat prima. nu bij elkaar ruim 5uur volbelast gedraait (combi testbank en TT ciruit) en alle is prima in orde.
Plaats reactie