Probleem Legacy opgelost.

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Probleem Legacy opgelost.

Bericht door Ted »

Na twee weken goed gereden te hebben, begon vandaag de auto weer met inhouden. Tussen de 1500 en twee duizend toeren, even geen reactie op het gas en dan doorschieten naar de 2500 - 3000 toeren. Vanmiddag bij mijn laatste afspraak hoorde ik een vreemd geluid van onder of achter het dashboard komen. Net of iemand de ventilatieroosters continu open en dicht zette. Na mijn afspraak startte de auto normaal, kon ook normaal wegrijden. Echter na een meter of 500 begon de auto enorm te schokken. Toerental zakte naar 500 toeren, schoot omhoog naar 4000 en de auto viel stil. Wilde niet meer starten en de ratel achter het dashboard bleef hoorbaar. Zelfs met het contact uit. Als het onregelmatig tikken van een relais. Alleen nu zachter als bij het uitzetten van de motor.

De auto is door Subaru Mobility Service afgesleept en gaat maandag naar Kleinwier, de dichtsbijzijnde dealer.

De brandstofpomp werkt, blok krijgt peut maar slaat niet aan. Ik denk aan een kapotte MAF of EGR die blijft open staan, waardoor het luchtmengsel niet goed is. Auto is uitgelezen, geen meldingen en ook geen CEL.

Iemand een ander idee? Km is nu 141k.

Gr.
Ted
Laatst gewijzigd door Ted op 13 mar 2017 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Probleem Legacy toch niet opgelost.

Bericht door quikfit »

Accu en dynamo is goed :?:
Benzinefilter in de tank :!: :?:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Probleem Legacy toch niet opgelost.

Bericht door Ted »

Brandstoffilter, bobines 4x, bougies op 23-2 vervangen. Auto rijdt goed, ook na een ecu reset maar vervalt na ongeveer een week of anferhalf weer in zijn oude gewoonten. Reset je hem dan gaat het weer goed om daarna weer terug te vallen. Ergens wordt een verkeerd signaal afgegeven.

Enig idee wat dat gerommel achter het dashboard is. Zit daar een relais voor de motorsturing of iets dergelijks?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Probleem Legacy toch niet opgelost.

Bericht door quikfit »

Het ratelen van een relais kan ontstaan door een tekort aan spanning vandaar mijn vraag over de accu en dynamo.
Wat het gerommel is...dat is gissen vanaf hier ;)
Ik zou ook alle vacuümslangen controleren...maar zoals gezegd is en blijft het gissen.
Wel vervelend allemaal,hij heeft toch niet zoveel gelopen als ik me het goed herinner?

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Probleem Legacy toch niet opgelost.

Bericht door Ted »

Via de obd2 levert de dynamo 14,4v. Accu geen problemen. Die bleef gisteren met proberen te starten ook goed. Dus daar verwacht ik geen probleem. Ik heb wel 1 keer gehad dat na het starten de climate control en radio niet aangingeen. Toen ik de sleutel aantikte wel. Mogelijk dat daar in het contact iets niet goed zit. Ik zie alleen het verband niet. Kmstand is 141000.
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Probleem Legacy toch niet opgelost.

Bericht door Ted »

Die vacuumslangen zijn een goed punt. Herinner mij opeens dat ik gisteren ook een keihard rempedaal had. Rembekrachtiger is volgens mij ook vacuum gestuurd. Daarnaast was het inhouden altijd als in toeren terug ging na half last. De EGR opent dacht ik bij half last en is althans bij mijn vorige Volvo's ook vacuum gestuurd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Probleem Legacy toch niet opgelost.

Bericht door quikfit »

Contactslot kan ook rare storingen veroorzaken,hoe zit 't met de batterij van de sleutel...ik noem maar wat... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
RobL
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 mei 2010 07:15

Re: Probleem Legacy toch niet opgelost.

Bericht door RobL »

Even Kleinwier afwachten maar.
Vind ik geweldig en ik denk dat ze er wel uit gaan komen.
Succes,
Rob
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Probleem Legacy opgelost.

Bericht door Ted »

Zojuist de auto opgehaald bij Kleinwier. Auto is daar door de berger vanmiddag heen gebracht en om 17.00 uur werd ik gebeld. De auto wss klaar. Oorzaak stil vallen: brandstofpomp kapot. De auto rijdt super en ook al heb ik dat al een paar keer eerder geroepen, het verschil is nu echt merkbaar. Voor het eerst heb ik kunnen versnellen, zonder de auto te voelen schokken. Ook het door mij meermaals aangehaalde punt van irritatie (trekkracht rond de 2k toeren) is weg. De motor draait moeiteloos 2k toeren om daarna zonder haperen te versnellen.

Hoop dat wij nu echt zes sterren kunnen gaan genieten van deze car.

Ted
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Probleem Legacy opgelost.

Bericht door quikfit »

Helemaal top :okeee:
Wel opmerkelijk zo snel na het vervangen van het benzinefilter.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Probleem Legacy opgelost.

Bericht door Ted »

Klopt, maar die klachten waren er ook al voor het vervangen van het filter. Zou het vervangen van het filter het kapot gaan van de pomp kunnen veroorzaken? Het filter is op 23-2 vervangen en op 10-03 is de pomp gestorven. Wat er exact mee aan de hand was weet ik niet, maar dat vraag ik nog wel na.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Probleem Legacy opgelost.

Bericht door erichendri »

FF een tip, na aanslaan van de motor de sleutel loslaten, niet terugdraaien
want dan draai je hem te ver terug en dan doet je kachel… etc het niet.
Na het tikje weer wel want dat komt hij weer op de juiste positie.
Komt vaker voor hoor, je bent niet de enige.

Eric. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Probleem Legacy opgelost.

Bericht door Ted »

Oke, dank je. Ik zit een beetje met die brandstofpomp. Dure jongen. Hoe lang gaan die normaal mee. Auto heeft nog 2,5 maand bovag garantie. Ik hoop dus dat ze het oplossen.....

Vreemde is dat je de pomp wel hoorde zoemen en toch blijkt het euvel daar te zitten. Morgen even bellen met Kleinwier om te vragen wat er exact aan de pomp mankeerde.
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Probleem Legacy opgelost.

Bericht door Ted »

Vandaag even met Kleinwier gebeld. De pomp draaide inderdaad gewoon maar kon zijn druk niet vasthouden. In eerste instantie leek er met de proefrit niets aan de hand, maar toen begon het gehobbel en het inhouden. De diagnose was toen gauw gesteld. Vanochtend duidelijke uitleg gehad van Suabru Kleinwier.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Probleem Legacy opgelost.

Bericht door erichendri »

Maak je geen zorgen Ted, de pomp valt gewoon onder je garantie.
Gaat je dus niks kosten.
Tenzij je zelf aan het vervangen bent gegaan van het filter en zo.
O-ringen van de pomphuis of filterhuis raken wel eens beschadigd
tijdens vervangen waardoor hij drukproblemen kan hebben.
Druk niet vasthouden is een terugslagklepje die voor goed starten na vele uren staan zorgt.
Tijdens rijden is er een andere drukregelaar die zorgt voor +/- 4 - 4,5 bar.
Mijn pomp zit er al..........
Heb mijn '99er legacy vanaf 2006 en vanaf 160000 km en pomp nog nooit vervangen.
De tellert staat nu op 407000 km.
Brandstoffilter geb ik ook nog nooit vervangen.
Maar ff jouw probleem nog even, druk is tot 2000 rpm slecht en daarna loopt hij als een raket.
Ik bedoel auto loopt slecht tot 2000 rpm.....en daarna als een raket toch??
Juist bij vol vermogen en hoge toeren toeren valt een slecht werkende pomp op.

Eric
Gebruikersavatar
Ted
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 nov 2016 19:24

Re: Probleem Legacy opgelost.

Bericht door Ted »

Hoi,

Ongeveer wel ja. het grote verschil is dat nu het toerental bij gas los gelijkmatig terug loopt en hiervoor af en toe in één keer naar beneden dook. Als je dan weer gas gaf dan bleef hij net onder 2k toeren hangen om daarna door te schieten naar 2.5-3.5k toeren en meteen weer naar beneden naar normaal toerental. Bij het blijven hangen kreeg je het schommelende gevoel dat ik al eerder beschreven heb. Dit was niet continu maar bijna altijd bij het moeten optrekken bij rotondes of stoplichten na een rit met snelheden van 80 km/u of meer. Veel over gelezen en overal lees je over de vertraging die bij CVT's voor komt. Dus nooit de pomp verdacht. Rubber band effect?

Kleinwier heeft de pompdruk gemeten en zij gaven aan dat hij de druk niet kon vasthouden. IK heb Kleinwier ook gevraagd of de pomp door en externe oorzaak is overleden, maar dit bleek niet het geval te zijn. Ik bespeurde echter ook niet iets in de uitleg dat het vreemd was dat de pomp het had begeven.

IK dacht persoonlijk altijd dat de pomp die brandstof opvoerde, die de berijder vroeg. Blijkt nu dus een constante druk te hebben. Weer wat geleerd. Verbruik is nu echter gedaald tot 8,2 ltr /100 km en dat was daarvoor bij de aankoop van de auto 12 ltr /100 km. Na het vervangen van de bobines daalde het verbruik naar 10,8.

Ik vond dit wel hoog maar had ook al begrepen dat Sub nooit de zuinigheidsprijs zouden winnen.

Gr.
Ted
sjacka
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2016 11:04

Re: Probleem Legacy opgelost.

Bericht door sjacka »

Beste Ted,

Ook ik ben in het bezit van een subaru legacy uit 2010 met cvt. Mijn auto houdt ook in wanneer ik rustig aan het toeren ben. meestal bij een toerental tot 2000. En bij rustig optrekken. Zeer irritant wanneer ik rustig wil toeren. Het is net of hij af en toe overslaat.

Komt deze beschrijving je bekend voor?

Hoor graag van je

Jack
sjacka
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2016 11:04

Re: Probleem Legacy opgelost.

Bericht door sjacka »

Het is opgelost. Er was een software update nodig voor de automaat. Nu rijdt hij weer soepel
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Probleem Legacy opgelost.

Bericht door ReinO »

nog ff over die benzinepomp: die oudere pompen leveren soms nog maar 70 procent van wat ze konden toen ze nog nieuw waren.
Maw ze gaan niet altijd van 100 % naar kapot, dat duurt gewoon ff. Je hebt dan bv wel druk in je rail maar niet genoeg voor hogere
snelheden of accelereren.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Plaats reactie